Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-07-2014, 20:28   #1
olehoel
Skygazer
 
Join Date: Jun 2011
Location: Skedsmokorset
Posts: 110
Default Airbus-lyd, landing

Mulig dette er et dumt spørsmål, og at det er besvart før, men jeg prøver. o_O
Når A330 flyr over her på landing (Skedsmo), så høres en lyd fra det jeg gjetter må være motorene på flyet. Det låter som om piloten gir litt mer throttle, eller i hvert fall som at motorene spoler opp en smule. Lyden kommer som regel like etter at det har flydd rett over meg. Hva er denne lyden?
Er det bare dopplereffekten som spiller meg et puss, eller er det noe de gjør med flyet? Og hvorfor hører jeg ikke denne lyden på Boeing-fly (selv om jeg synes jeg hørte noe lignende på 747, da)? Og hvorfor ikke på mindre Airbus'er?

Noen som skjønner hva jeg snakker om?
olehoel is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2014, 22:08   #2
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 935
Default Re: Airbus-lyd, landing

Kan gjøre et forsøk på svar...

Skal jeg gjette (basert på antatt avstand fra flyplassen) er det mulig at de velger et bestemt trinn med flaps i det området. Er motorene på tomgang når flyet passerer deg vil anta at det er den lille økningen av tomgangsturtallet fra "modulated idle" til "approach idle" du hører. Mindre fly vil sannsynligvis normalt velge flaps en annen avstand fra flyplassen og dermed hører du ikke den samme effekten.

Nå kjenner jeg ikke A330 i dybden, men det ser ut som turtallsendringen skjer ved valg av CONF 2 (flap setting 2) for A330 i motsetning til A320 (som jeg er vant med) hvor turtallsendringen skjer ved valg av CONF 1.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2014, 19:04   #3
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Airbus-lyd, landing

Kjenner ikke prosedyrene for gear/flap deployment på A330, men de gangene jeg har flydd SAS sin A330 så
har man konfigurert flap (økt drag) ganske "sent" på approach i forhold til det man kanskje er vant til med f.eks 737.
Gear har også blitt satt ut tidlig, før flap hvis jeg husker riktig, og man har gått direkte fra flaps opp til landing config. Noe som gir en hurtig økning av drag med påfølgende kraftig spool up av motorene som antagelig er det du hører.
Antar dette varierer med trafikkmengden, hastighetsrestriksjoner osv, noe Turtle & co sikkert kan fortelle mer om.

Ellers mener jeg å huske at A330/340 vingen har en veldig høy L/D ratio under approach i forhold til andre widebody som 777/744.
Conf 1 er vel også kun slats (?). Kombinasjonen av dette gjør vel at man kanskje flyr en en større del av approachen uten flap (kun slat) og dermed lavt drag,
for så å "pøse på" med drag på slutten og tilsvarende spool up.

Men dette blir spekulasjoner fra min side, sikkert noen piloter som vet mer.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2014, 10:19   #4
olehoel
Skygazer
 
Join Date: Jun 2011
Location: Skedsmokorset
Posts: 110
Default Re: Airbus-lyd, landing

Takk for svar! Flaps og spool up høres logisk ut, med tanke på min posisjon i forhold til OSL.. Mangler bare en diger kikkert for å se etter nå! ;-)
olehoel is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lyd i Airbus 319 aom2 Småprat 10 05-05-2019 14:19
Widerøe LN WEB lyd ENTO Flyteknisk forum 3 13-07-2018 21:57
Ny lyd hos Widerøe? roger Småprat 23 08-12-2014 00:40
Landing av Airbus A340 ricmik Flyforum 20 05-10-2009 11:32
Ukjent lyd i kabinen Blubird Flyforum 5 12-02-2006 05:37


All times are GMT +2. The time now is 00:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.