Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-08-2018, 17:10   #1
TOS_EBG
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Location: TOS
Posts: 881
Default Småfly landet på vei i Kaperdalen på Senja

En lengre artikkel på itromso.no (bak betalingsmur) hvor piloten uttaler seg, legger ved noen utdrag fra artikkelen. Vet ikke hvor mye journalisten har lagt til av dramaturgi her, noen piloter som vil kommentere?

Quote:
Fredag 3. august skulle Audun Mathiassen og en kollega fly fra Stokmarknes til Tromsø:
– Var i livsfare i 20 minutter
Småflypilot Audun Mathiassen fra Vannøya opplevde en dramatisk flytur som endte med nødlanding i Kaperdalen. – Det er flaks at vi fortsatt lever.

....

Han forklarer at når de ble fanget i lav høyde, bestemte de seg for å klatre opp og ut av skyene. I flysammenheng er det høyde som gir sikkerhet.

– Det som skjedde når vi skulle klatre opp gjennom skyene, var at indikatoren begynte å vise feil nummer. Etter to-tre minutter var det total blackout, og flyet fikk instrumentsvikt. Når man er inne i en sky og får instrumentsvikt medfører det store problemer. Vi hadde verken kontroll over retning eller kunstig horisont, som vil si at vi ikke hadde peiling på om flyet lå på siden eller om vi var opp-ned, sier Mathiassen.

Oppe i lufta forklarer Mathiassen at de mistet kontroll over flyet flere ganger.

– Vi var opp-ned to ganger uten å vite det selv. Når man ikke vet hvor man ligger i lufta mister man kontroll over flyet, og det gjorde vi flere ganger. Vi var i fritt fall rett ned mot Senja-fjellene, og vi falt fra en høyde på 7.000 fot ned til 3.000 fot på 20 sekunder. Det gikk i spinn, vi datt som en stein og hadde en snittfart på rundt 3.000 meter i minuttet rett ned. Det var som å være inne i en sentrifuge. Vi var i ytterste livsfare i rundt 20 minutter, forklarer Mathiassen.

– Jeg har ikke ordforråd til å beskrive hva jeg tenkte. Som pilot vet du at hvis du havner i en sky uten instrumenter er det stort sett dødelig utfall. Det å overleve i 20 minutter i slike tilstander er helt unikt og som å vinne i lotto flere ganger. Vi har hatt mye flaks. Når det kommer til det mentale hadde jeg verdens beste passasjer. Han forholdt seg rolig, og det hjalp meg mye. Jeg kjempet jo for livene våre, rett og slett. Vi visste jo at Senja-fjellene var rett under oss, og når du vet du ikke har kontroll så vet du jo at sjansen for at det går veldig galt er stor. Jeg kjente spesielt på det den siste gangen vi mistet kontrollen. Da tenkte jeg at min dag var kommet, sier Mathiassen.

Mathiassen holdt likevel hodet kaldt og klarte å lande trygt.

– Det var to utfall: Enten så kom vi til å klare det uten å få en skramme, eller så kom vi til å bli makrell i tomat.

Flyet til Mathiassen kom ned i cirka 300 km/t midt Svanelvdalen. Han forteller at han ikke visste hvor de var, og at de var veldig heldige som ikke krasjet i et fjell. Når han og kollegaen kom til Svanelvdalen og under skylaget, skjønte han at de var berget.

– Jeg vurderte å lande på en vei, men der var det for mye trafikk. Jeg gjorde flyet klar til landing slik at jeg kunne lande med en gang jeg så en mulighet. Jeg fløy noen runder for å inspisere området, og til slutt fant jeg en liten rett strekning i Kaperdalen hvor jeg kunne lande, forteller Mathiassen.

...

Mathiassen har mye erfaring som småflypilot. Han flyr mye i jobbsammenheng som navigatør og redningsmann, og er vant til å lande på korte rullebaner. Det var en ut av grunnene til at han skjønte at de var trygge når de kom under skydekket.

– Da kunne jeg lande på både vei, jordet og ferskvannet.

Han forteller at han flyr mye, og at han flyr rundt 80-90 timer i året. Hendelsen på fredag har gjort han til en bedre pilot.

...
__________________
Since July 2007:
TOS_EBG is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2018, 20:27   #2
viking737
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 95
Default Re: Småfly landet på vei i Kaperdalen på Senja

Lurer pa om han er instrument rated?
viking737 is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2018, 22:07   #3
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Småfly landet på vei i Kaperdalen på Senja

Han har i allefall rett i én ting: de hadde flaks.

Men resten er temmelig grumsete, vi får avvente rapporten før det trekkes forhastede konklusjoner. Avisartikler er sjelden vettug informasjon i så måte.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2018, 23:26   #4
PettR
Flugmaður
 
Join Date: Aug 2011
Location: BIRK
Posts: 336
Default Re: Småfly landet på vei i Kaperdalen på Senja

En ting er sikkert. Hvis de tallene der stemmer, så hadde ikke jeg flydd det flyet igjen for å si det sånn.
__________________
PettR is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2018, 22:42   #5
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,781
Default Re: Småfly landet på vei i Kaperdalen på Senja

(Cessna) Reims FR172K LN-ACA i følge Havarikommisjonen, som skal se på hendelsen.

https://www.aibn.no/Luftfart/Undersokelser/18-709
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2023, 15:05   #6
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: Småfly landet på vei i Kaperdalen på Senja

Rapport her:
https://www.aibn.no/Luftfart/Avgitte...tFile&attach=1
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2023, 01:55   #7
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Småfly landet på vei i Kaperdalen på Senja

“Fanget i lav høyde»….
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2023, 10:52   #8
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Småfly landet på vei i Kaperdalen på Senja

Det som vel oppsummerer det hele ganske greit er da fartøysjefen, etter å ha gjort en rekke feilvurderinger, ha gått fullstendig ukontrollert i spinn to ganger og begge gangene blitt reddet av ren flaks samt nødlandet på en vei og kjørt i grøfta, lurer på om han bare skal ta av igjen og fly videre..!
KnutW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Småfly landet på Kjeller med 50 kilo hasj flugger General Aviation og sjøfly 24 20-01-2019 09:53
SVG: Småfly landet uten propell. (26. mai) Twin Otter General Aviation og sjøfly 3 27-05-2016 01:14
Småfly landet i skogen i Røyken sail4fun Flyforum 1 08-01-2012 22:39
Småfly landet i kornåkeren hurvert Flyforum 1 14-08-2010 19:49
småfly landet på autobahn! snag Flyforum 4 25-11-2006 16:59


All times are GMT +2. The time now is 00:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.