Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-03-2018, 00:08   #1
FamilyGuy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
Norwegian Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Kunne kanskje dytte denne inn i en annen, tråd men fant ikke noen som passet helt.

Over til spørsmålet. Det går jo en hel masse rykter om Norwegians økonomi i disse dager, og man sitter med noen tanker rundt dette.

Kan Norwegian trekke i nødbremsen om nødvendig? F.eks kvitte seg med LH operasjonene og gå tilbake til sin gamle oppskrift med -800 i Norden/Europa?

Hvor tett er disse forskjellige Norwegianselskapene knyttet opp mot hverandre? Kan ett gå konkurs og et annet berge?


Hilsen Familyguy med liten innsikt i firmastruktur.
__________________
14.12.22: TRD-OSL-MUC-BKK
18.12.22: BKK-UTH
01.01.23: UTH-BKK-TDX
11.01.23: BKK-MUC-OSL-TRD
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2018, 10:18   #2
Kabinsjef@DY
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Location: Bærum
Posts: 169
Default Re: Overlever Norwegian?

Hei Family Guy

Jeg er kanskje litt ‘biased’ siden jeg jobber i selskapet men jeg vil ikke mene at det er noen overhengende fare for konkurs.

Jeg vil tro med innlegget ditt at du sikter til fjorårets katastroferesultat, denne skyltes i stor grad enkelthendelser og ekstraordinære kostnader i fjor sommer knyttet til pilotmangel (feilberegnet behov), forsinkede flyleveranser (MAX-fly) og dermed ble det omfattende og kostbart bruk av innleid materiell og crew for å dekke opp i sommerprogrammet. I tillegg påløp også store kostnader for å ivareta alle passasjerene som beklageligvis ble rammet av kanselleringer på avganger vi ikke klarte å dekke opp, her snakker vi kostnader som ombooking/re-routing/alternativ transport, hotell, måltider og kompensasjoner.

For det andre, så er Norwegian midt inne i en enorm og ambisiøs ekspansjon. Det å etablere seg og bygge seg opp i nye markeder koster flesk, men tro meg, det er en nøye vurdert og godt planlagt satsning som vil lønne seg på lengre sikt, ellers ville man jo ikke gjort det.

Mange utenforstående vil hevde at selskapet er i ferd med å bli komplekst og uoversiktlig, personlig mener jeg det var strategisk riktig å dele opp selskapet, i likhet med de fleste andre større flyselskaper, for å spre den økonomiske risken, sikre trafikkrettigheter som ellers ville vært uoppnåelige og for å konkurrere ute på samme betingelser som de lokale flyselskapene. Og som jeg har skrevet tidligere så har ikke det at vi har vokst ute gått på bekostning av oss på den norske operasjonen, snarere tvert imot

Norwegian har i det siste vært kritisert for å inneha en relativt liten egenkapital mtp selskapets størrelse. Selskapet sitter dog på enorme verdier i form av en stor og moderne flyflåte, en betydelig flyordre hos både Boeing og Airbus og ikke minst Bank Norwegian og Reward-programmet. Den store gullgruven i fremtiden derimot tror jeg vil være Norwegian sitt leasingselskap AAA, Arctic Aviation Assets. Det er særdeles gode marginer på flylease og jeg vil tro at fly vi ikke selv bruker eller trenger vil bli plassert der og vil bli leaset ut til andre flyselskaper. HK Express leaser jo allerede fem Airbus 320NEO fra leasingselskapet vårt. Når leasingselskapet etterhvert begynner å få mange flere fly ute på lease så tror jeg det vil være en gullgruve for Norwegian

Last edited by Kabinsjef@DY; 19-03-2018 at 10:24.
Kabinsjef@DY is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 08:11   #3
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Overlever Norwegian?

Quote:
Originally Posted by Kabinsjef@DY View Post
For det andre, så er Norwegian midt inne i en enorm og ambisiøs ekspansjon. Det å etablere seg og bygge seg opp i nye markeder koster flesk, men tro meg, det er en nøye vurdert og godt planlagt satsning som vil lønne seg på lengre sikt, ellers ville man jo ikke gjort det.
Vel, der finnes nok de her inne på forumet som kjenner til andre selskap som har vokst fort og brukket ryggen.
Og for det andre, håper jo de nøye har vurdert kostnaden med oppstart i Argentina, kontra utviklingen de har hatt de siste måneder, slik at de har noe å gå på.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 08:45   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Overlever Norwegian?

Nå må det også sies at Norwegian også har muligheter til å bremse veksten hvis det skulle knipe. Både ved salg og dermed frigjøre cash eller finansiering, men også ved å utsette flyleveringer. Det siste er det jo veldig mange selskaper som har gjort opp gjennom historien

Det er riktignok mange faresignaler, men man skal heller ikke se seg helt blind på lav egenkapital og andre svake tall. Er selskaper som har vært i større problemer som har klart seg
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 13:38   #5
jjessen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: OSL
Posts: 471
Default Re: Overlever Norwegian?

Jeg tror vel i likhet med de fleste andre at ikke er noen større fare for at Norwegian går konkurs på kort sikt. Men det er ikke til å stikke under en stol at de er presset hardt økonomisk grunnet for rask og ulønnsom vekst de siste årene. Hadde nok vært smart å fokusere på å få kontroll på driften de har før stormannsgalskapen til Kjos tar overhånd og knekker selskapet.

At de har mange fly i bestilling er vel en av utfordringene til selskapet og må de fortsette å låne penger i obligasjonsmarkedet til 16% rente som noen skrev om her inne for ikke så lenge siden så spørs det jo om de klarer å hente ut nok marginer i leasingmarkedet. HK Express er vel ikke akkurat noen drømmekunde siden eierselskapet der selv er på konkursens rand...

Aksjonærene begynner i hvert fall å bli skeptiske, aksjen handles idag til samme nivåer som i 2013.
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 13:56   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Overlever Norwegian?

Quote:
Originally Posted by jjessen View Post
...... og må de fortsette å låne penger i obligasjonsmarkedet til 16% rente som noen skrev om her inne for ikke så lenge siden......
16% er den estimerte renten hvis de skulle ut i obligasjonsmarkedet på nytt i dag. Det vil da Norwegian selvsagt ikke gjøre, så det betyr heller at det markedet per dags dato er stengt for Norwegian, ikke at de nå betaler 16% rente
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 17:54   #7
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,583
Default Re: Overlever Norwegian?

Da er DY ute og henter 1,3 milliarder kroner i en emisjon.

https://aksjelive.e24.no/BJvoJ0
storg is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 18:13   #8
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Overlever Norwegian?

I forbindelse med emisjonen kommer det fram at enhetskostnaden økes med 0,01 kroner.
Dette utgjør 190 millioner og tilskrives økte drivstoffkostnader.

https://min.e24.no/a/4dXyqg

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 18:15   #9
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 725
Default Re: Overlever Norwegian?

Litt trøbbel med linken over:

https://e24.no/boers-og-finans/norwe...petap/24290542

Det ble i tillegg annonsert at Norwegian venter et tap på 2,6 milliarder kroner før skatt i første kvartal i år. Så en del dårligere enn første kvartal i fjord...
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 18:19   #10
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Overlever Norwegian?

Presentasjonen om emisjonen og mye interessant info om status, planer, kostnader etc.

PDF: https://www.norwegian.no/globalasset...esentation.pdf
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 18:26   #11
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Overlever Norwegian?

Kommer vel ikke som noe sjokk, men emisjonen sørger for å holde hodet over vannet, men man kan vel ikke drive med ubegrensede emisjoner heller.

Quote:
Nettoinntektene fra den rettede emisjonen (...) vil sikre en betydelig buffer til obligasjonsvilkåret, skriver Norwegian i en ny børsmelding tirsdag.
Så da er det på tide å tjene litt penger også!

https://min.e24.no/a/xRwKP8


Kjos og Kise spytter inn omlag 340 millioner, for å beholde sin eierandel på 26,4% i selskapet, så de har jo tro på fremtiden i allefall.

https://min.e24.no/a/kay2RA

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison

Last edited by kekker; 20-03-2018 at 18:34.
kekker is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 18:30   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Overlever Norwegian?

Det var vel i grunn spørsmål om tid når de måtte hente penger, spesielt med tanke på trafikktallene som har vært presentert til nå i år. Emisjonen på 1,3 mrd kr hjelper selvsagt på, men gjør ikke så mye med det underliggende problemet.

Er nok noen shortere som kan høste en grei gevinst i morgen, da jeg tipper aksjekursen åpner med en merkbart fall


Ser ut som de planlegger selge 5 A320neo maskiner
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 20-03-2018 at 18:38.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 18:49   #13
Landkrabbe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
Default Re: Overlever Norwegian?

De overlever nok, spørsmålet er vel hva som er igjen av selskapet når de har kommet seg over kneika. Er det penger å tjene for Norwegian i long haul?

Hittil så må en jo bare slå fast at skeptikerne har hatt rett. Hva er den komparative fordelen til Norwegian på transatlantisk og eventuelt transeurasisk long haul?

Ikke (i stor nok grad) er det kostnader, ikke er det produkt og ikke er det geografi.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 19:30   #14
jjessen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: OSL
Posts: 471
Default Re: Overlever Norwegian?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Emisjonen på 1,3 mrd kr hjelper selvsagt på, men gjør ikke så mye med det underliggende problemet.

Helt enig. Ser man på tallene for Q1 så øker revenue med rundt 30% og underskuddet med rundt 50%. Emisjoner og salg fly, reward osv hjelper på kort sikt men den ulønnsomme ekspansjonen kan jo ikke fortsette lenge...



Sent from my iPhone using Tapatalk
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 21:06   #15
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Overlever Norwegian?

Jeg ble vel heller mer optimist av å lese disse tallene som sier ganske mye.

Quote:
46% staff growth on 25% production growth in 2017
->Wide body: To prepare for the extensive growth in H1
->18 Narrow body: To avoid pilot shortages in summer ‘18
DY har altså et stort overskudd av ansatte akkurat nå med lav produktivitet som forklarer mye av de siste par kvartalenes svake resultater.

Quote:
Will still see high growth and low utilization of staff in wide body in H1 ‘18, improving rapidly in H2
De forventer raskt økende produktivitet til høsten

Quote:
Actual and planned wetlease for ‘18 per mid-March’18 is 4.3 production months (incl in guiding) vs 29.3 last year
Betydlig mindre wetlease til sommeren som kostet dem dyrt i 2017

Quote:
Successful launch of long haul with 787 Dreamliners has reached critical mass
Interessant setning som vel antyder at longhaul virksomheten til nå ikke har vært lønnsom da den ikke har vært stor nok...
Så fortsatt rask vekst her er tvert imot nødvendig - og kommer - nå i 2018 med 11 nye 787 og 12 stk Max.

Derfor er det vel grunn til å tro at ting vil løsne til høsten rent driftsmessig. Men det er klart at det er mye annet uventet som kan og vil skje i denne bransjen.

W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 21:09   #16
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Overlever Norwegian?

Isolert sett, kanskje. Problemet er at dette er skrevet rapportene deres de siste årene. Problemene har "alltid" vært midlertidige, og vil forsvinne bare de er blitt store nok eller har vokst litt mer.

Men for all del, jeg har troen selv
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 21:18   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

– Norwegian er et bunnløst sluk ... (ser ut som at artikkelen er åpen)

https://www.dn.no/nyheter/2018/03/20...-bunnlost-sluk
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 21:26   #18
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Alle shorterne gjør vel det de kan nå i media for å få ned aksjekursen maksimalt på kort sikt
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 21:40   #19
Mariius
Newcomer
 
Join Date: Mar 2018
Posts: 4
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Jeg registrerer i den siste artikkelen fra DN at analysesjef i Norne Securitie anbefaler å kvitte seg med LH så fort som mulig. Nå får man jo inntrykk av at Norwegian taper i alle markeder, men mitt inntrykk er at LH faktisk isolert sett gjør det greit og at de vil tjene penger når et solid antall 787 er på plass i løpet av året. Avsporing, men hvor aktuelt tror dere det er at de kvitter seg med LH og satser 100% på SH? Jeg har en følelse av at Kjos ikke ser på det som et alternativ hvor bestemt han nå har virket helt siden Norwegians fødsel.
Mariius is offline   Reply With Quote
Old 20-03-2018, 21:42   #20
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
– Norwegian er et bunnløst sluk ... (ser ut som at artikkelen er åpen)

https://www.dn.no/nyheter/2018/03/20...-bunnlost-sluk
for en tulling han Molnes er, han vet jo faktisk ikke hva han snakker om, da mye av det han sier er direkte feil! blir kvalm av sånne ''analytikere'' som bare skal spre skremselspropaganda for at de selv skal tjene penger!!
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
IAG med resultatvarsel Someone Flyforum 0 26-09-2019 10:21
Resultatvarsel fra Lufthansa Someone Flyforum 2 24-06-2019 22:28
TUIfly med resultatvarsel darkcho Flyforum 1 29-03-2019 10:44
Norwegian varsler torsdag ettermiddag at selskapet vil gjøre en emisjon sail4fun Flyforum 34 26-11-2009 23:28
Ny emisjon i Norwegian?? CK Flyforum 20 22-11-2004 00:07


All times are GMT +2. The time now is 19:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.