Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-08-2018, 22:16   #1
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
OBB 19 Billig ferietur nordover, og arvingens første flytur...

I juni var det endelig duket for en tur nordover sammen med kone og arving. Ferie har de senere årene blitt et fremmedord, men en 80-års-feiring er jo noe man må få med seg. Så etter litt lett planleggning var det bestilling av billetter SVG-ALF og BDU-SVG. Landtransport ALF-BDU var alt ordnet, så nå var det flybilettene til 2 voksne og et spedbarn. Og som selverklært flynerd er det jo en selvfølge å sjekke prisene flere steder, selv om DY "sikkert er billigst" slik det ofte var på mine mange OSL-SVG-turer...

Så, først SVG-ALF. Billigste reiserute hos både DY og SK var, som forventet, SVG-OSL-(TOS)-ALF. SK kunne riktignok tilby et par mer eksotiske reiseruter via BGO, TRD og/eller BOO, men det kostet noe mer. Og på første tur med spedbarn er det jo ikke et poeng i seg selv å ta turen innom flest mulig flyplasser. Den store overraskelsen var derimot at billigste reise med DY faktisk var halvannet laken dyrere enn hva SK kunne stille opp med. Så da ble det SK nordover.

Så var det retur-bestillingen, BDU-SVG. «Her må det da bli DY» tenkte jeg. Det var i alle fall enkleste reiserute, BDU-OSL-SVG. Jeg husker likevel på at Widerøe har avganger fremdeles fra BDU, men ikke daglig. En kjapp sjekk, og jammen gikk det ikke en grønn en den dagen returen var planlagt. BDU-BOO-TRD-SVG. Og både Dash og CRJ, ikke bare de vante 737-maskinene. Og nesten 2 laken mindre enn DY, så da var det ikke vanskelig å velge.

...........

På avreisedagen, 17. juni, befant vi oss på SVG en god time før avgang. Man har jo selv jobbet på flyplassen, og vet hva som kan gå galt, så da er det bedre med litt god tid. Bagasje registreres på selvbetjente automater, med tagger til både bagasje og barnevogn. Hiver kjapt fra meg koffertene på selvbetjent bagdrop, og finner gamle kjente på skranken når jeg går for å levere bilstol og barnevogn som spesialbagasje. Etter litt småsnakk og presentasjon av den lille bærer det videre gjennom sikkerhetskontroll og til flyet. SK4026 var i høvelig rute, noe som gjorde at vi, som planlagt, fikk tid til å hilse på kjente på OSL. Også noen som det ikke var planlagt å hilse på, men som kom forbi i akkurat rette øyeblikk.

SK4434 OSL-TOS-ALF var også høvelig greit i rute, men litt forsinket inn til ALF. Arvingen begynte å bli trett, noe vi dessverre fikk merke i nedstigningen. Etter å ha forsøkt forskjellige løsninger på arvingens kveldstemperament endte det ved mors bryst. Melk var i alle fall en løsning arvingen aksepterte. Så da ble det slik både inn til TOS og ALF. Når det blir så sent på kvelden kan det jo tross alt bli litt slitsomt for en så liten, men når søvnen fikk sneket seg på ble det bedre. Og det å sovne på et fang er jo en favoritt, så da blir det jo på sett og vis greit.

…………..

Så var dagen kommet for retur til SVG. 25. juni, og med nesten 2 timer til avgang møter vi opp på BDU. Fordi BDU er en liten flyplass, og WF883 går nøyaktig samtidig som DY333. Det er i alle fall utgangspunktet. Men etter å ha kommet oss kjapt gjennom de første formalitetene, bagasjeinnlevering og sikkerhetskontroll, kommer det «ny tid» på infoskjermen. Titter på fr24, og finner ingen fly. Dobbeltsjekker Avinor-appen for avganger fra BOO. Joda, «ny tid» på avgangen til BDU. Da rekker de ikke tiden på infoskjermen på BDU. Ikke før har jeg tenkt tanken, så dukker det opp en ny tid. WF883 forventes ikke å gå før 13.35. Over 2 timers forsinkelse.

Gjengen i Aviator på BDU har nå fokus på DY-avgangen til OSL. Den var da tross alt også i rute. «Ingen fare» tenker jeg, «de kommer til oss når de er ferdige med DY». En av vare kvinnelige medpassasjerer var dóg ikke like fornøyd, og da hun ikke fant en ledig person fra Aviator tok hun like godt tak i en fra Securitas for å klage sin nød. Det var «uhørt», «dårlig service», «aldri opplevd slik forsinkelse før», osv… Dessverre er jo terminalen på BDU veldig liten, så det er vanskelig å unngå å høre det når andre passasjerer skjeller ut personalet. Og når hun da kommer med det at hun ikke har opplevd slik forsinkelse før kommer djevelen i meg frem, og jeg kommer med en «en gang må jo være den første»-kommentar, sagt høyt nok til å garantere at hun hørte det. Responsen kom i form av et olmt blikk. Nuvel, DY kom og gikk, og etter at DY var reist kom Aviator med matkort, og tok et «WF er forsinket»-opprop på høyttalerne. 100,- per snute holdt til litt enkel mat og drikke mens vi ventet på WF som etter hvert dukket opp på fr24 ut fra BOO. Videreforbindelsen til TRD var nå godt utenfor rekkevidde, men da jeg skulle forklare dette for min bedre halvdel fokuserte jeg heller på det at vi ville få informasjon om den videre reisen når vi kom til BOO, og at de kom til å måtte booke oss om til andre flyvninger. Undervies sier kapteinen over høytaleranlegget at de har sendt et spørsmål til SAS om ikke SK4577 kan vente på passasjerene fra WF883. Det fungerer greit for å roe stemningen ombord, men jeg tenker i mitt stille at «ja, det er jo lov å spørre»…

Vel fremme i BOO har SK4577 dratt. Selvsagt. Så jeg etterlater frue og arving i avgangshallen, og går ned til service-senteret, stiller meg i kø, og venter. Etter å ha ventet i ca. 10 minutter blir navnet mitt ropt opp, og jeg blir bedt om å komme frem til skranken. Barnefamilier har jo faktisk den fordelen å bli prioritert i IRR-situasjoner selv uten status. Jeg får nye ombordstigningskort til TRD, og nye matkort på 150,- per snute. «Og turen videre til Stavanger?» spør jeg forsiktig. Auda, det hadde de glemt. Nuvel, det skulle de ordne, men det var jo ingenting tilgjengelig videre fra TRD med det flyet de hadde booket oss om til. «Hva med å reise via Oslo?» spør jeg. Ja, det skulle hun sjekke. Og jammen fant hun ikke plass også, SK4117 og SK4047. Nye ombordstigningskort igjen, og beskjed om å hente bagasjen og sjekke den inn på nytt. Jeg passet på å si «tusen takk for hjelpen», igjen slik at kjeftesmellene rundt meg kunne høre det, og gikk for å ordne bagasjen. BOO er jo en relativt liten flyplass, så det var fort gjort. Opp igjen gjennom en sikkerhetskontroll uten kø for å finne kone og arving, og skaffe litt mat. Men med matkort til 150,- per snute, hva vil vi ha? Valget falt på familiemenyen til Peppes Pizza, til 298,-. Nam!


Etter å ha fråtset i pizza på WF’s regning nærmer det seg tid for ombordstigning på SK4117 til OSL. God og mett setter vi oss i våre tildelte seter, og flyet legger i vei i rute. Lite skjer, og vel fremme på OSL er det bare å finne neste gate, for det er kort tid mellom flyene. I et hjørne av hodet lurer jeg på om bagasjen rekker å bli med videre, samt at jeg nå også har klart å opparbeide en liten skuffelse over ikke å ha fått fly CRJ på turen. Nuvel, det får så være, slike egosentriske tanker får man reservere for dager man reiser helt alene, uten familie. Nå var det tross alt mer viktig å komme seg hjem. Etter en rask ombordstigning blir vi sittende og vente. Avgangstiden kommer og går, og det er øyensynlig lite som skjer. Men det tar ikke lang tid før kapteinen annonserer på anlegget at vi blir forsinket fordi det ikke er nok stuere på jobb. Jaja, det spinkes og spares, og at det skal spares ved å ha mindre folk på jobb er jeg jo godt klar over fra før. Med sete på høyre siden bak vingen ser jeg etterhvert at det kommer litt bagasje og stuere til å laste den. Og jammen var ikke bagasjen vår også der. Da slipper jeg å tenke mer på det i alle fall.

Vel fremme på SVG kommer bagasjen raskt på båndet, og etter å ha hilst på kjente flyplassansikter er det ut i en ventende bil, og kurs hjemover. Med hyggelig kabinbesetning både nordover og sørover, og et inntrykk av at de forsøker å omrokere på sine posisjoner i kabinen slik at alle skal få se søte, små barn i løpet av turen. Alt i alt en fortreffelig tur når det kommer til den servicen som både bakkepersonell og de flyvende har gitt, både nordover og sørover, på alle flyvninger. At WF883 ble forsinket hører vel hjemme under kategorien «shit happens» for meg som reisende, mens det for WF sorterer under «lack of crew». Men det er et planlegningsproblem, og ikke noe noen av de jeg møtte underveis kunne gjøre stort med likevel.

…………

Så var det etterspillet. WF883 var rett nok bare så vidt over 2 timer forsinket. Men ankomst SVG var nesten 4 timer senere enn planlagt siden vi ikke rakk videreforbindelsen fra BOO. Så da var det å søke standardkompansasjon. Widerøe bruker halvannen måned på å svare, men der kom altså 250EUR x2, som omregnet i norske kroner er halvannet laken mer enn det vi i utgangspunktet betalte for turen BDU-SVG. Mye mulig at DY i dette tilfellet ville fått oss frem i riktig tid, men da ville vi jo gått glipp av kompensasjonen, og en grisebillig flytur.

Forsinkelser blir så mye enklere å takle når man kan ta med seg litt godt humør.
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 00:37   #2
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Billig ferietur nordover, og arvingens første flytur...

Takk for følget! Veldig hyggelig å høre at ting funker når de ikke funker. Men det var da en fryyyktelig langdryg behandlingstid på et rettmessig innsendt krav om kompensasjon?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 00:44   #3
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Billig ferietur nordover, og arvingens første flytur...

PS: Dersom du "samler" på flytyper skjønner jeg godt din frustrasjon over ikke å få CRJ-900 i boka, men sant og si går du egentlig bare glipp av en lang og trang maskin som verken kan parkeres på bro-utgang, har plass i hattehylla til normal håndbagasje, har ståplass til en voksen mann og som i tillegg bare har én dør. Men du slipper midtseter, det skal den ha.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2018, 21:22   #4
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Billig ferietur nordover, og arvingens første flytur...

Har forsåvidt både SAS sin CRJ900 og Cimber sine CRJ200 i "loggen" fra før, men tenker at en 2-seter faktisk er hakket bedre når man reiser som par med baby. Om halvannen måned er spesielt langdrygt for flyselskap å være er jeg ikke så sikker på. Men stusser litt på formuleringen i e-posten jeg fikk i sakens anledning:
"Kanselleringer grunnet mangel på crew er normalt ansett som en ekstraordinær omstendighet som ikke er kompensasjonsberettiget, men grunnet uvanlig lav tilgang på personell den siste tiden vil vi i dette tilfellet gjøre et unntak. Med bakgrunn dette kompenserer vi for hendelsen med 250EUR pr pers, og 4724NOK vil overføres din konto innen få dager."
... men mangel på crew er vel normalt ikke å regne som "ekstraordinært" innenfor EU-regelverket? Eller er jeg helt på bærtur?
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Første flytur.. Sveinmk General Aviation og sjøfly 10 28-01-2015 22:10
Hubro's første flytur med SAS! KLM 1200 TripReports 15 05-03-2014 10:35
Første flytur i 2009 EB Reiseforum 13 05-01-2009 20:40
Billig flytur - men rådyr bagasje Vede Flyforum 1 23-01-2008 21:35
Årets første flytur.. bilder. salmon-air Flyforum 13 10-02-2007 20:42


All times are GMT +2. The time now is 12:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.