Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-04-2006, 00:16   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,960
Default Dubai, og hjem igjen

Sitter og teller på knappene om jeg skal skrive en rapport fra et par av mine siste flygninger, men i og med at KLM er blitt grundig testet her den siste tiden så spør jeg enkelt og greit om det er noe marked for enda mer KLM-brødtekst? Er evt. snakk om F100 short og 772 long-haul.
Blubird is online now   Reply With Quote
Old 25-04-2006, 00:25   #2
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Replying to Topic 'Trip report, eller ikke?'

Synes du iallefall skal vise bildene fra ankomsten din. Var jo ikke mange som møtte opp for denne begivenheten, men var da noen
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2006, 00:26   #3
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Replying to Topic 'Trip report, eller ikke?'

Det er alltid interessant med nye synspunkter og vinklre...og med markedsandelen til KLM i Norge er det paa sin plass med mange tester og rapporter.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2006, 06:47   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,543
Default Replying to Topic 'Trip report, eller ikke?'

JA!!! Ingen flight er vel lik?
EB is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 11:31   #5
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Trip report, eller ikke?'

Greit å vise flere rapporter fra samme selskap. Det gir jo ofte er mer balansert syn på det totale bildet.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 13:06   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Replying to Topic 'Trip report, eller ikke?'

Gode historier er heller ikke aa forakte ..!!

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 13:57   #7
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,960
Default Replying to Topic 'Trip report, eller ikke?'

Velger enkelt og greit å skrive kun om to utreise-leg her, siden begge på retur ikke skilte seg nevneverdig fra førstnevnte. Mye tekst her, lite bilder - håper det faller i smak:


1) Sandefjord Torp TRF - Amsterdam Schiphol AMS, KLM cityhopper F100

Dette skulle bli min første tur fra Torp, kombinert med første tur med nytt selskap (cityhopper) og første tur i Fokker 100, så det manglet ikke på spenningsmomenter denne dagen.

Torp
Jeg tenkte jeg skulle være smart og benytte meg av KLMs online innsjekk dagen i forveien, slik at vi skulle slippe den evinnelige innsjekkingskøen på flyplassen. Den gang ei. Når vi kom til avgangshallen skjønte vi fort at den elskede "bag drop" glimret med sitt fravær på Torp. Dermed var det bare å stelle seg i kø sammen med alle de som ikke hadde sjekket inn på nett. Velvel.

Personlig ble jeg veldig positivt overrasket over utenrikshallen på Torp. Moderne, luftig og lys - og ikke minst veldig god utsikt til rampen gjennom de store glassveggene. I timen før vår flight var det en rekke andre utenlandsflygninger, deriblant noen "sydenflighter", så hallen var så og si fullpakket. Undertegnede med reisefølge greide heldigvis å kapre noen ledige seteplasser med utsikt over rampen - så den lille ventetiden gikk fort.

En drøy halvtimes tid før avgang kom cityhopper sin maskin susende, og jammen skulle det ikke bli "albinoen" PH-OFL, på den tiden den 3dje siste maskinen cityhopper hadde anskaffet seg. Maskinen var, som kallenavnet antydet, helhvit med kun blå KLM- og cityhopper-titler på.

KL 1218
Boarding gikk kjapt og effektivt, dog noe forsinket, med en liten marsj i friskluft ut til maskinen. Vel ombord fant jeg (som planlagt) mitt sete med utsikt ved nødutgangen, slik at ekstra beinplass til mine lange påler var sikret. Rent interiørmessig bærer Fokker'n preg av å ikke være det nyeste på markedet, men cityhopper har innstallert nye seter (ikke skinn) som var av helt grei komfort. Beltespennene var så blanke at de fungerte som små speil. Jeg fant også fort ut at det kan være kjekt med paraply når man sitter inntil nødutgangen i regnvær, siden det drypper godt fra dørene før kabinen blir trykkjustert.

Før takeoff måtte maskinen bortom de-icing, og jammen var det ikke forumets mann fra Torp som kunne skimtes der ute i møkkaværet.

Takeoff ca en halvtime forsinket, og når vi så omsider var ute av skyene og hadde Skagen i sikte var serveringens tid kommet. Dagens besto av en stykk sandwich med enten skinke eller ost, ikke skinke OG ost. Drikkeutvalget var av den vanlige sorten, undertegnede valgte en flaske vann. Kaffen smakte som kabinkaffe stort sett gjør, og sandwhichen med krydderost hadde sett sine bedre dager - tørr med stor T. Men jeg tror den i fersk tilstand ville vært knallgod, i og med at selve deigen var smakstilsatt med et eller annet krydder og sesamfrø. Kabinpersonalet var av det bedre jeg har opplevd; muntre, spøkefulle og med høy serviceinnstilling. (Tilfeldigvis hadde vi samme purser en uke senere tilbake til Torp) KLM er forresten glad i å fortelle sine passasjerer om lojalitetsprogrammet Flying Blue.

Selve flyet opplevde jeg som noe av det mer "ustabile" jeg har vært med, underveis var det en kontinuerlig sideveis roll, babord-styrbord-babord-stybord osv., med gasspådrag/-avdrag med ujevne mellomrom. Dette gjentok seg også senere på tilbaketuren. Om det var spesielle vindforhold under begge disse flygningene aner jeg ikke. Innflygning fra nord over Amsterdam i flotte skyfrie forhold, og landing på Polderbaan med påfølgende drøye 12 minutters taksing før vi ankom cityhoppers domene. Et hav av blå Fokkere så langt øyet kunne se. Ankomst var en halvtime sen, og grunnet dette var det ingen på plass med trapp til vårt fly når vi ankom oppstillingsplassen. Vi ble derfor sittende (noen stående) i flyet ytterligere 15 minutter (!) før en trapp omsider var anskaffet. Dette var ikke bra, flere som skulle videre til bl.a. Nice og Paris mistet sine forbindelser. Heldigvis hadde vi i utgangspunktet halvannen times transfer på Schiphol, men denne var nå redusert til snaue 40 minutter. Busstransfer fra flyet og inn til terminalen på ca 7 minutter reduserte tiden ytterligere.

Oppsummering
KLM cityhopper har i mine øyne et bra produkt sett i forhold til prisen man betaler, som er nokså lav. Full servering underveis med et imøtekommende og humørfylt kabinpersonale. Dog har jeg ikke helt sansen for den overfylte busstransfer til/fra cityhopper-området, noe som stjeler en del tid sammenliknet med bruk av gate/bro. Noe positivt er det jo at man underveis med bussen får sett en del fly fra bakkeplan.



2) Amsterdam Schiphol AMS - Dubai DXB, KLM B777-200

Som nevnt var 1,5 times transfer nå redusert til en halvtime, og da vi omsider kom inn i terminalbygget var boarding allerede igang, om man skulle tro lystavlene.

Schiphol
Terminalen i seg selv er langt fra så oversiktlig og luftig som Gardermoen, men store gule skilt som henger ned fra taket gjør det til en smal sak å finne riktig gate. I og med at vi følte at vi burde vært ved vår gate for noen minutter siden holdt vi et mindre bedagelig tempo gjennom terminalen, og vi hadde selvsagt gate i andre enden av bygget. Passkontroll med spørsmål om destinasjon gikk unna på 5 sekunder, og da vi omsider ankom vår gate så vi at boarding selvsagt langt fra var i gang. 330 personer sto pakket sammen på vent, grunnet (i følge KLM-personalet) en PC som var i streikemodus. Ytterligere 20 minutter skulle gå før noe skjedde, og boarding begynte 10 minutter før oppsatt avgangstid. I løpet av ventetiden ble 2-3 andre nordmenn også avvist plass ombord, grunnet overbooking.

KL 429
Når boarding så omsider kom igang, gikk det relativt kjapt unna. På vei ned broen fikk jeg til min store overraskelse se at vi skulle fly med KLMs på den tid nyeste 772! "Kan det bli bedre" tenkte jeg, storfornøyd naturlig nok - spesielt siden dette var min første flygning med 777. Vel ombord var det bare å la sansene løpe vilt - her var det blått på det meste, så langt øyet kunne se. Herlig!

Selv hadde jeg bestilt vindusplass, men på grunn av diverse omstendigheter endte jeg opp på C, noe som i og for seg ikke gjorde noe siden det var nattflygning med begrensede muligheter til å se noe utenfor flyet, samt at midtgang betyr ekstra beinplass. Under og etter takeoff ble jeg overrasket over hvor lavt støynivå 777 har i kabinen, selv langt bak. Setene KLM har i disse flyene er nokså behagelige, og en 32' pitch er akkurat tilstrekkelig for at jeg med mine 1,90 ikke skal knele i setet foran. IFE-systemet med tilhørende personlig TV-skjerm er et stort pluss. Underholdningstilbudet varierer fra en anselig mengde variert musikk, via BBC og andre programmer, til en mengde filmer. I tillegg kan man sende og motta SMS og epost, noe jeg valgte å benytte meg av, og det fungerte utmerket.

Etter noen minutter i luften begynte forberedelsene til servering - som godt var, siden cityhoppers lille sandwich ikke hadde gjort stort annet enn å erte magesekken min. Først og fremst en runde med varme (blå) kluter, deretter drikke, før middag ble servert. Her kunne man velge mellom pasta eller kylling, med tilbehør. Selv valgte jeg kylling, og det smakte relativt bra. Det ble gjort ytterligere noen runder med drikke før serveringsseansen var ferdig i denne omgang, men utover natten ble det riktignok noen turer bak i "barskapet" for å hente noe å leske strupen med, alt fra sprudlende vann til Baileys.

Omtrent halvveis ut i flighten ble lysene dimmet, og kabinen falt til ro. Rundt meg sov de fleste, men selv var jeg ikke spesielt trøtt. Bra musikk på øret med noe godt i glasset foran meg fikk meg i alt annet enn sovemodus.

Halvannen times tid før ankomst var det en forsiktig økning i lysstyrken for rødsprengte øyne, og frokosten ble servert. Sandwich igjen, denne gangen med skinke for min del, med sprudlevann til.

Det lysnet i øst, descend startet, og det gikk fort nedover. Spoilere ble brukt mye underveis på vei ned. Da flyet parkerte på gate var det blitt lyst også på bakken, solen reiser seg fort i Emiratene.

Dubai
Det første som slo meg når vi gikk ut av flyet og inn i terminalen var ikke temperaturforskjellen fra der vi kom fra, men den utstrakte bruken av tepper! Faktisk intet annet enn tepper å se på gulvet. Noe annet som slo meg var mengden med afrikanere som lå og sov bak benker, bord og vegger inne i terminalen. Over alt, rett ut på gulvet, naturlig som alt annet. Utover dette var terminalen noe mer kjøpesenter-preget, men likefullt stilig.
Noen minutters gange frem til kontroll av pass og utstedelse av visum, og for første gang har jeg opplevd å måtte scanne håndbagasje på vei UT av terminalen.

Oppsummering
KLM har et meget bra produkt på Economy langdistanse, da først og fremst i de nyeste flyene B772 og A332, hvor en moderne kabin, nye seter og IFE-systemet trekker opp. I tillegg yter kabinpersonalet en service og har et humør jeg ikke har sett hos hverken DY eller SK det siste året.


Konklusjon
Enkelt og greit, det blir mer Flying Blue på meg i fremtiden.



GFL knipset forresten et bilde av oss på returen, etter ankomst fra DXB:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	BQB32.jpg
Views:	113
Size:	95.5 KB
ID:	3258  
Blubird is online now   Reply With Quote
Old 27-04-2006, 01:28   #8
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Replying to Topic 'Dubai, og hjem igjen'

Jeg er også fornøyd med KLM! Når jeg har flydd med F70 har alltid turtallet på motorene gått opp og ned hele tiden. Rart
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2006, 22:57   #9
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Replying to Topic 'Dubai, og hjem igjen'

Bra rapport! Tepper på gulvene er også no man legger merke til med en gang man kommer til amerikanske flyplasser. Mange av den har til og med tepper i jetwayene!

__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2006, 00:58   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'Dubai, og hjem igjen'

Bra skrevet Blubird - har selv enda til gode å fly med KLM.

Under EuroTouren i fjor med Air Berlin Fokker 100 fra DUS til MAN la jeg ikke merke til ustabilitet når det gjaldt flyets bevegelser eller hurtige variasjoner i gasspådrag. Tror AB fløy manuell throttle under innflyvningen over South Yorkshire med down wind leg på nordvestsiden av MAN for å lande på 06R, men helt sikker kan man ikke være siden vi satt på første rad.

Spørsmålet er om det er auto throttle-n som ikke helt greier å stabilisere seg ved forskjellige flap-settinger og gear out. Her finner dere en video av en som satt på siste rad med vindu og filmet flap/motor under landing på AMS (KLM F70). På slutten er det mye og varierende RR gromlyd:
http://www.flightlevel350.com/Aircra...ideo-3314.html
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2006, 00:31   #11
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Replying to Topic 'Dubai, og hjem igjen'

Har aldri merket noe til at Fokkeren er mere ustabil enn sammenlignbare fly. Ustabil er derimot CRJ som roller fram opg tilbake hele tiden. Når det gjelder motorene som forandrer turtall ofte skyldes nok det at de flyr med auto thrust som forsøker å holde konstant machtall. Merker nok her at Fokkeren ikke er av de nyste lenger.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2006, 12:18   #12
stuttjukken
Newcomer
 
stuttjukken's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 1
Default Replying to Topic 'Dubai, og hjem igjen'

Quote:
Originally posted by CFM


Har aldri merket noe til at Fokkeren er mere ustabil enn sammenlignbare fly. Ustabil er derimot CRJ som roller fram opg tilbake hele tiden. Når det gjelder motorene som forandrer turtall ofte skyldes nok det at de flyr med auto thrust som forsøker å holde konstant machtall. Merker nok her at Fokkeren ikke er av de nyste lenger.
Spørs vel hvor heldig / uheldig du er med været også?
stuttjukken is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Til Muscat og Mumbai i div narrowbodies, hjem igjen i EY A380 F knutfin TripReports 60 12-11-2016 19:17
Hjem til Dubai i erste klasse. SudCaravelle TripReports 8 03-08-2012 23:37
På tur hjem igjen med Emirates - BKK-DXB-LHR gardkarlsen TripReports 18 09-05-2009 11:49
Oslo-Beijing og hjem igjen for 20.000 poeng AirbusTrond TripReports 7 03-05-2008 00:08
Enda en Twin Otter vender hjem igjen! Seabee Flyforum 14 14-07-2007 21:17


All times are GMT +2. The time now is 12:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.