Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-10-2009, 14:59   #1
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Norwegian Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

Har fløyet noen ganger innenriks med DY i det siste, og har lagt merke til en ting: På tross av at jeg har reservert sete (som det har blitt betalt for, og DY har bekreftet - dette legges pr. def. inn av Berg-Hansen som er jobbens reisebyrå) så opplever jeg ofte å få et helt annet sete enn det jeg har reservert. Siste gangen var på DY610 OSL-BGO på tirsdag, da hadde jeg fått reservert 02F, men ble seatet på 08F når jeg kom på flyplassen... Ikke noe big deal i dette tilfellet, men jeg reagerer skarpt på at de tar seg ekstra gebyr for en tjeneste de ikke leverer.
En venninne opplevde nøyaktig det samme på TRD - setet var betalt for, men hun ble plassert et helt annet sted under henvisning av at "det gikk ikke denne gangen" av bakkepersonellet. Da hun spurte om hun da fikk refundert dette gebyret, og da ble hun kikket dumt på og fikk beskjed om å si ifra på returreisen - for da skulle hun få reservere gratis! Noe som selvsagt bare var tomme ord fra ende til annen.
Flere som har opplevd noe tilsvarende?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2009, 15:04   #2
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

Jeg opplevde det en gang da flytypen ble forandret fra 738 til 733.
Jeg tenkte ikke på å be om refundering, men det burde man da få automatisk når slikt skjer.
Det er jo som du sier en tjenste man har betalt for som man ikke får.
Da burde det ikke være kunden som må sette i verk tiltak for å få tilbake pengene.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2009, 15:05   #3
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,779
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

Norwegian sier klart at dersom du ikke far sete du har reservert sa far du gebyr tilbake.

Hadde selv ikke problemer som du beskrev. Det funket alltid bra for meg da jeg reserverte seter. (Og det funked ogsa bra a sjekke inn pa automater og spare seg denne gebyr... Fordi du kan velge seter der ogsa og er du tidlig ute, så er det ingen stor problem å fa den favoritt-sete. Så lenge du ikke har bare en sete du tenker du kan sitte på. For meg er det alltid 20F på en -300er dersom dette er mulig.)
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2009, 15:15   #4
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Norwegian sier klart at dersom du ikke far sete du har reservert sa far du gebyr tilbake.

Hadde selv ikke problemer som du beskrev. Det funket alltid bra for meg da jeg reserverte seter. (Og det funked ogsa bra a sjekke inn pa automater og spare seg denne gebyr... Fordi du kan velge seter der ogsa og er du tidlig ute, så er det ingen stor problem å fa den favoritt-sete. Så lenge du ikke har bare en sete du tenker du kan sitte på. For meg er det alltid 20F på en -300er dersom dette er mulig.)
Hva de sier og hva de gjør er åpenbart to vidt forskjellige ting. Men jeg er for min del sjelden så tidlig på flyplassen at jeg rekker å få et bra sete, derfor ligger dette alltid inne når vi bestiller på Berg-Hansens Webgate.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2009, 15:17   #5
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
Jeg opplevde det en gang da flytypen ble forandret fra 738 til 733.
I dette tilfellet ble ikke flytypen endret, og det var heller ingen åpenbar grunn til at jeg ikke skulle fått setet jeg betalte for...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2009, 15:20   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
I dette tilfellet ble ikke flytypen endret, og det var heller ingen åpenbar grunn til at jeg ikke skulle fått setet jeg betalte for...
...grunnen er at du i det skjulte mesker deg med bonus poeng...DY liker ikke oss Bussinisser som synes at bonus poeng er aalreite dyr
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2009, 15:23   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Hva de sier og hva de gjør er åpenbart to vidt forskjellige ting. Men jeg er for min del sjelden så tidlig på flyplassen at jeg rekker å få et bra sete, derfor ligger dette alltid inne når vi bestiller på Berg-Hansens Webgate.
Vi har samme reisebyrå, og slik jeg skjønner det kan vi alltid velge sete. Vet ikke på om det skyldes avtalen vi har med DY eller andre grunner. For på billetten min står det ikke noe om setegebyr, på tross av at jeg kan velge sete og reiser på en billigbillett. Men man får se på søndag om det funker da og om jeg får setet mitt på rad 1.....møte opp tidlig på OSL er ikke aktuelt for å si det sånn



Litt på siden, men har DY til KRS på søndag og returen med SAS på onsdag.....til nå har jeg mottatt 5 emails fra B-H, selv om alt er bestilt på 1 og samme billett og PNR. 1 reiserute, 2 kvitteringer, 1 e-ticket bekreftelse hos SAS, og 1 Travel document fra Norwegian. Skulle nesten hatt en spamfilter på dem
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-10-2009, 15:34   #8
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

Opplevde at vi hadde betalt seating , så endret DY avreisetid , vi måtte bytte flight , det fikk vi "gratis", men ... vi fikk ikke igjen setegebyr , og måtte bestille nytt sete på ny flight... bagasjegebyret fikk vi med oss
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2009, 15:53   #9
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,230
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

Dette skjer hos de fleste selskaper fra tid til annen , normalt fordi selskapet endrer flytype på en strekning på kort varsel av operative årsaker.
Har hendt meg noen ganger med SAS. Med seating på rad 1 eller 2 havner man da raskt ned på 6-8 rad.Der liker jeg meg ikke.
Kanskje ingen stor sak da det ikke er noen setegebyrer i SAS , men jeg betaler full pris for å få tilgang til de aller første par radene og det er jo samme sak.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2009, 16:18   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

Saken er at det var -800 mot -800 bytte 2 månder før avreise, og det nye flyet var ikke særlig fullt , så vi kunne fint velge seter , men betale , ja de måtte vi.
Prøvde å argumentere ovenfor DY at hvorfor fikk vi med oss BAG' og ikke sete, vel det kom ikke noe fornuftig svar. Så svigers håper at SK gjennopptar OSL-AGP...ASAP.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2009, 18:07   #11
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
...grunnen er at du i det skjulte mesker deg med bonus poeng...DY liker ikke oss Bussinisser som synes at bonus poeng er aalreite dyr
Hehehehe, at jeg ikke skjønte DET da...

Someone, man betaler både bagasjegebyret og seatinggebyret hos Berg-Hansen og, men de inkluderer det i totalprisen uten når man får opp tilgjengelige avganger. Av den grunn kommer gjerne SK og DY opp med lik pris når jeg bestiller...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2009, 23:50   #12
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

Someone, du får vel kontakte noen av oss her på forumet som handler DY, så kanskje vi kan hjelpe deg med et fint sete.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2009, 23:57   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Someone, du får vel kontakte noen av oss her på forumet som handler DY, så kanskje vi kan hjelpe deg med et fint sete.
Tror det skal gå bra. Både jeg og kollegaen min skal være plassert på rad 1
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 30-10-2009, 00:25   #14
PeopleExpress
ScanFlyer Blue
 
PeopleExpress's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 248
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

Akkurat det der har skjedd meg noen ganger med SAS, senest for et par uker siden. Det er mer enn gjennomsnittlig irriterendes hvis du går fra midtgang til midtsete, spesielt på første fly til BGO.

I rent sinne, sendte jeg en mail til SAS når jeg kom på jobben i Bergen. Noen dager senere, vel tilbake i Oslo, fikk jeg mail fra SAS om at de hadde gitt meg 2000 bonuspoeng som kompensasjon. Det syntes jeg var god kundeservice.

Men det er en rød nemesis i alt, returen til OSL samme dag, var fullbooket. Jeg satt ved midtgang, og midtsetet var ledig! Det er sånn jeg liker å fly :-)
PeopleExpress is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2009, 01:15   #15
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

poenget er vel at noen satser på at ingen skal gidde å refundere gebyret..... det er jo det med gebyrjungelen hos en del selskaper. man satser på folks sløvhet
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2009, 01:51   #16
DY_ENZV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2008
Location: Stavanger
Posts: 380
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

Jobber som handlingagent for norwegian og har vert borti det samme gjentatte ganger... Akkurat hvorfor folk får andre seter en først forhåndsbetalt vet ikke jeg, men i 99% av tilfellene får passasjeren setet de har betalt for!! Om den siste uheldige 1% av paxen ikke får setet sitt kan det sikkert være alt fra en dataglipp til flytype bytte.. Jeg pleier som regel og si til paxen at de får søke norwegian refusjon siden vi ikke kan gi ut kontant på flyplassen.. Det skjer med norwegian og jeg ser at det skjer med sas..

Kjedelig sak? Ja!

Verdens undergang? Nei!


Som også tidligere nevnt, de som gidder å møte opp tidlig eller gidder å ta turen innom selfservice maskinene til nax for å sjekke inn skal alltid klare å finne et bra sete som er ledig uansett
DY_ENZV is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2009, 03:22   #17
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

DY_ENZV: Det er faktisk en stor forskjell fra SAS til DY - og det er det faktum at hos DY er det en betalt tjeneste som ikke leveres. Det synes jeg er verre. Jeg kan ikke skjønne at man som handling agent ikke klarer å forhåndsseate de pax som har betalt for setereservasjon før man åpner for ckin dersom noe er galt - men then again - jeg har ikke jobbet direkte med Norwegianflighter.

Ja, de må be DY, ikke handling agent, om refusjon. Greit nok. Men skal jeg være helt ærlig synes jeg du høres hakket lite serviceinnstilt ut i forhold til en kunde som ikke får det den har betalt for. Sammenligningen med SAS holder ikke. Og setereservasjon bør jo nettopp være en tilleggstjeneste for de som IKKE gidder møte opp tidlig på selfservice.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2009, 04:26   #18
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 593
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

Det verste er når de annonserer "free seating" av en eller annen grunn, når jeg har betalt for seter slik at jeg og dama er garantert å sitte sammen..(til rhodos feks en gang)

All hell breaks loose ved free seating
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2009, 08:57   #19
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

Quote:
Originally Posted by meliiis View Post
Det verste er når de annonserer "free seating" av en eller annen grunn, når jeg har betalt for seter slik at jeg og dama er garantert å sitte sammen..(til rhodos feks en gang)

All hell breaks loose ved free seating
Da tror jeg jeg hadde mistet det... Hehe.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2009, 09:12   #20
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Setereservasjon hos Norwegian - verdiløst?

Quote:
Originally Posted by DY_ENZV View Post
Kjedelig sak? Ja!

Verdens undergang? Nei!
Det blir verdens undergang når man ikke får en tjeneste man har betalt for. Finnes ingen unnskyldning for det.
TCAS is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Setereservasjon hos Air Canada? robertaas Reiseforum 5 03-08-2014 22:33
Setereservasjon hos Qatar Hpkris Reiseforum 13 02-04-2014 22:10
Setereservasjon hos Adria? robertaas Reiseforum 7 04-04-2013 15:01
Setereservasjon hos SAS på nett? zico77 Småprat 20 21-06-2012 23:09
Setereservasjon hos FR Hpkris Småprat 0 23-11-2011 05:15


All times are GMT +2. The time now is 10:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.