Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-12-2010, 21:34   #21
Kjartan Berg
Newcomer
 
Join Date: Mar 2009
Location: ENVA
Posts: 29
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Jeg er en av mange i verden som liker å høre historier fra folk med erfaring i livet, du holdt meg trollbunnet til dataskjermen Me want more!
__________________
Cessna 210 Centurion, enough said!
-------------------------------------------------
Hilsen 15år gamle Kjartan!
Kjartan Berg is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2010, 22:17   #22
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Fortreffelig skrevet. Keep it up =)
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 01:50   #23
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Pokker. Denne tråden er jo helsefarlig jo.

Ler så at jeg nesten mister pusten her jeg ligger henslengt på sofan.
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2010, 15:23   #24
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Hjelpe meg som jeg ler!!

Om lag like mye som når jeg leser på denne sida http://damnyouautocorrect.com/

Keep up the good work!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2010, 19:54   #25
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Herlig ! (selv om jeg likte Titanic veldig godt... )
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2010, 23:35   #26
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Beskjed fra vår Herre – bli hjemme i dag!

Men jeg oppfattet ikke beskjeden sånn med en gang. Det har seg slik at når det er blåsevær ispedd dette hvite gubbjokket som vanligvis går under navnet snø som fyker forbi horisontalt så er det egentlig en beskjed til folk, bli hjemme i dag.

Vi skriver 16. desember. 2010. I går med andre ord. Jeg er medlem av noen såkalte brukerfora i konsernet, ett av disse, tårnsystemer, skal ha årets siste møte denne dag. Møtet skal starte klokken 10 i Bjørvika, og jeg er booket (og sjekket inn som BN1) på SAS sin avgang fra Flesland klokken 0720. God tid. Første del av beskjeden fra oven mottas 0530, titter ut av stuevinduet og ser vetle automobilen nedsnødd. Godt jeg har god tid da. Sånn litt over 6 taxer jeg fra stand i Sandviken. Beskjeden forsterkes på ferden mot Flesland. På Flyplassveien er det dårlig sikt, det rugger i bilen. At Flesland har stengt for brøyting faller meg ikke inn – og så jeg som har slik god kontakt med brøytefolkene hos oss. Men jeg er fremme i god tid, finner en parkeringsplass. Nordavinden river i hosslestan på vei til terminalen. Ingen kopling mellom dette og eventuelle forsinkelser fremdeles.

Security har kø, men wir haben ja andere metoden. (Noen av disse ordene skulle sikkert hatt stor forbokstav, men jeg har glemt alt jeg aldri kunne om tysk gramatikk). (Var heller ikke derfor jeg tok tysk valgfag på ungdomskolen). Tavlene forteller sitt, Ny tid. Ny tid. Ny tid. Nei, de reklamerer ikke for en kritisk uavhengig avis. Forsinkelser er dagens tema. Min avgang er fra gate 29. Ingen ny tid der, fremdeles 0720. Ved denne utmerkede gate står en snøhaug med vinger. Jeg får en mistanke om at måhende må denne flygende kontrapsjon avises før den kan gjøre det den er laget for – å fly meg dit jeg vil.

Nabogaten, 28, har også en avgang til Gardermoen. Der står det 0650, ny tid 0715. En rask sjekk ut av vinduet forteller meg to ting. Det kryr av leamikk med blinkende gule lys på rullebanen. Og at det står en snøfonn lik den som står ved nabogaten der også. I tillegg står det en hyggelig Dame i denne gaten. En rask prat med henne ombooker meg til denne avgangen. Jeg er rimelig sikker på at 0720 blir forsinket også, noe som forsterkes av høyttaleren som forteller at lufthavnen er stengt til 0730.

Når jeg skal ut og fly og kommer til gaten er det fire ting jeg ser etter:
At det er noen der som foretar boarding. Check, har jo nettopp snakket med henne.
At det er en flymaskin der. Check, vingene som stikker ut av snøfonna indikerer det.
At det er cabin crew ombord. Check, de gikk nettopp ombord.
At det er flight deck crew ombord. Check, hilste jo på fartøysjefen før han og hans medsammensvorne gikk ombord.
Checkliste complete.

0720 starter boarding før oss, men bare med ett par minutter. Anstiger vår Boeing 737-705 og finner sete 1A sånn omtrent der jeg forventer å finne sete 1A. Setter meg ned, og blir sittende der. Lenge.

Pontius kommer på høyttaleren, man har åpnet rullebanen, men vi er nummer 11 på de-ice. Han regner med en times tid før vi kan bevege oss. Cabin crew tar saken, og serverer frokost. Det er egg i dag, frokosten bekom meg vel. Avisene leses, en drøs med sidemannen gjennomføres, let`s go. Flymaskinen har hele tiden rugget på seg, det blåser tollekniver. Snøen som hadde gitt seg starter opp igjen. Jeg ser at sweeperne begynner å bevege seg igjen, mistanke om ny runde med banepreparering stiger sakte mot overflaten. Kabinsjefen lurer på om hun skal ta den tomme koppen min, eller om jeg vil ha påfyll? Jeg svarer bekreftende til påfyll, når det gjelder kaffe og meg om morgenen er jeg for en utslagsvask å regne. Klokken er avgått halv ni. En og annen passasjer har gitt opp, og gått av. Denne tanken begynner å friste for meg også, skal jo tross alt hjem igjen i ettermiddag. Fisker frem HTC-en, og ringer møteholderen. Han ytrer forstående og medfølende lyder, jeg kommer ikke i dag. Men så dukker en av kabinbesetningen opp med en kaffekanne. Påfyll? Med et bredt smil takker utslagsvasken ja. Kaffe er godt, skal bare nyte denne koppen før jeg forlater selskapet.

Da går broa tilbake, og avdekker et bunnløst gap mellom den døren jeg har tenkt meg ut av og seg selv. Jeg er bygd for komfort, og et forsøk på å hoppe vil bli klassifisert som tilløp uten hopp. ”Cabin crew, arm doors, crosscheck and report” forsegler den ideen.

Etter nedvasking og taksing tar vi av 0855. Cabin crew finner frem vognene, og forteller at de i dag spanderer all drikke unntatt alkohyl. Rekker så vidt to kopper kaffe og en Cola Zero over fjellet før nesen settes nedover. Pontius må ha satt cost index høyt i dag. For vi lander 0930, og er ved gate 0938 eller deromkring. Kommer til Bjørvika fem minutter på halv elleve, og blir mottatt som en helt som har ”braved the elements”.

Møtet forløp i lykke og fred som det heter i sangen om gravølet. På vei ut treffer jeg en av flygelederne på Flesland, han er nettopp kommet. Han forteller om forsinkelser. Jaja, vi får se. Jeg har avgang fra Gardermoen 1445, og har fått SMS fra SAS både med innsjekk og informasjon. Ingen ny tid ennå. I det jeg går av et veldig tynt befolket flytog på Gardermoen piper det på hoften. Ny tid 1510, gate 18. Det kan jeg leve med.

Etter de sedvanlige avkledningøvelser og desslike er jeg ved gate 18. Checklist!

Gate crew – checked.
Flymaskin – negative

Shait.

Ser Thai sin B772 takse forbi, han ser kald ut. Filosoferer litt om dit han har tenkt seg, og at der er det sannsynligvis litt varmere. Heldigvis vil solens opplysningspol snart sette kursen mot nord igjen, og alt blir bra. This too, shall pass.

Tilbake på gate 18 kan sjekklisten tas frem igjen.
Flymaskin – check
Cabin Crew – check
Flight crew – Check
Gate crew – fremdeles check
Checklist complete.

Vi drar 1510. Ingen de-ice, tar av på 01L, intersection A3. Fra samme sted som Aeroflot skulle gått, med andre ord. Ser at skiltingen er bedre enn da –flotten gjorde sin brøler. Very good. Ingen æresrunder før landing Flesland, bilen er bare moderat nedsnødd. Årets siste tjenestereise er vel gjennomført.

Mvh,

Last edited by Gandalf; 17-12-2010 at 23:49.
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2010, 00:30   #27
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Texas
Posts: 1,446
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Fantastisk !
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2010, 01:02   #28
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Rollin' on the Floor, Laughing!
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2010, 01:14   #29
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Konklusjonen i siste historie må være: "Når du får tilbud om påfyll av kaffe mens maskinen fremdeles er på bakken kan det tyde på en litt sen avgang" Enda godt de ikke begynte å ta opp bestilling på lunsj

Bare la bokstavene fortsette å flyte i tråden! Me like!
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2010, 02:32   #30
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Kan du skaffe oss en bøtte varmt vann?

En slik forespørsel kan være foranlediget av flere ting. Kanskje man har et påtrengende behov for å vaske seg? Fra filmer og desslike har jeg fått med meg at når en fødsel er nært forestående, og ikke kan foregå på dertil egnet sted, så er varmt vann en viktig ingrediens. Og håndklær. Sistnevnte er for så vidt også litt greit å ha for hånden når man vasker seg, det er i alle fall min erfaring. Men de spurte ikke etter håndklær. På den annen side, spørsmålet kom jo fra et ambulansefly, så kanskje fødsel var på gang likevel?

Vi er igjen på Helgelandskystens Perle, eller Sandnessjøen Lufthavn, Stokka som stedet også heter. Det er vinter. Fimbul-utgaven. Testiklene har forlengst trukket innendørs. Rullebanen, egentlig hele lufthavnen, er dekket av snø. Kompakt snø. Det er en smule glatt.

På denne tiden var det Trønderfly som hadde kontrakten for ambulansefly i nordnorge. En av de to King Airene som de hadde har nettopp landet, de kom fra Bodø. De stopper opp på rullebanen, det er da spørsmålet kommer. Det følges opp av en meddelelse, vi blir stående her en stund. Greit for meg, har ikke andre som har påtrengende behov for rullebane til sitt bruk på en stund ennå.

Spørsmålet om varmt vann blir formidlet til lufthavnvakten, som også er litt spørrende til behovet, men de tar aksjon. Smått om senn kommer forespørselen fra dem, om bil 20 kan allernådigst vennligst godhetsfullt få lov til å kjøre ut på rullebanen? Sjølsagt, sjølsagt. Honk and drive.

Trønderen får beskjed om det som skjer bak ham, at det varme vann er underveis. De takker for det, og stenger ned begge motorer. Døra går opp, en av pilotene kommer ut. Han dirigerer bilen til høyre vinge, tre mann kommer ut av bilen med en pøs varmt vann som de under kyndig veiledning fra før nevnte pilot heller over venstre hovedhjul.

Bilen forlater banen, en PT6-A starter opp, og Trønderfly takser inn. Tårnets betjening har mange spørsmål nå, og venter bare på å få dem besvart. Ka f**en var dette for noe?

Joda, når de kommer inn i vårt felles oppholdsrom kommer historien for en dag. De hadde tatt av fra Bodø med slush på rullebanen. Denne slushen hadde blitt med hjulene opp, og frosset underveis. Så de hadde rett og slett landet med ett sett hovedhjul som sto i stein. Derav vannet som ble brukt til opptining. De var for en gangs skyld glade for at rullebanen var litt glatt.

Nå må jeg legge til at dette skjedde lenge før vi fikk skikkelig utstyr på Stokka for banepreparering. Brøytebilen hadde form av en traktor med skjær, og så hadde vi en urgammel Scania med en sandspreder. Og en like gammel VW transporter med et tapleymeter til bremseprøver. Thats it.

Mvh,
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2010, 03:04   #31
LA8PV
Newcomer
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 31
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Dette må jo være den beste tråden her inne. Føler meg som en skikkelig tulling her jeg sitter og forsøker å dempe latteren slik at resten av husholdningen kan fortsette nattesøvnen.....

Eneste jeg vil påpeke er at AG3 ikke er en maskinpistol, men et automatgevær....også F modellen (den med bøyla...)...

Venter på flere historier!!
LA8PV is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2010, 16:11   #32
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Hold denne tråen levende er du snill.

Alle dine historier er en utmerket leksjon i hvordan ting skal fortelles på en skriftlig humoristisk måte.

La oss få mer.
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 21:27   #33
Keypoint
ScanFlyer Airborne
 
Keypoint's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Utrolig god fortellerevne! Dette kunne vært bok
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 21:54   #34
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Haha. Fantastisk tråd, Gandalf!
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2010, 22:19   #35
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Å skyte på..... Sjefen

Yep.
Been there.
Done that.
Got away with it.

(Får håpe at de jeg er sjef for i dag ikke leser dette og får ideer. Eller at min nåværende sjef leser dette)

I et tarn har man flere måter å kommunisere med våre flygende venner på. Og tidvis også for å kommunisere med våre mer jordbundne treller ehh.. venner. Radio er kanskje det som fremstår som førstevalget? Just precis, opptil flere frekvenser, og frekvensbånd. Skulle radioen være ubrukelig i den ene eller den andre eller begge endene av kommunikasjonskjeden så har man gjerne en lampe. Aldis lampe kalles slikt noe. De har noen kjekke filtre som man kleiser foran lampa, og som gjør at man kan kommunisere ved fargede lys. Men bare enveis. Fly har ikke slike lys, de har andre lys. Noen er røde, noen er grønne, og resten er hvite. Men aldis lampa, hun kan bruke alle tre fargene med samme lyspæra. Snedig greie. Så da kan man go`blunke til håkken som helst.

Og skulle lyset være gått, ja da har vi pistol. Av grov kaliber. Veldig grov. Å kikke inn i løpet på en slik er som å stå ansikt til ansikt med Lærdalstunnelens sydlige inngang. Den nordlige inngangen er litt mindre.

Med slik pistol kan man da skyte raketter. Som farer til værs på raketters vis. Når de (rakettene altså) er leie av å fyke til værs, så eksplofaensteikemegderer de i en rød kule som daler ned i skjul ved hjelp av en fallskjerm. Fallskjermen er medbrakt.

Gandalf er på formiddagsvakt. Det er stille, og vi vet jo nå hvilken arbeidsstilling som er intatt. Men så hadde det seg slik at vi hadde besøk fra verket. Verket var noe vi kalte Luftfartsverket når de en sjelden gang beveget seg utenfor maktens sfære, for almuen bedre kjent som Wergelandsveien 1, Oslo. Når verket var på besøk var det gjerne om å gjøre å fremstå som travel, oppmerksom, samarbeidsvillig, forekommende – med andre ord alt som er kontrært til konseptet beina på bordet. Men nå så det endelig ut som at de skulle ut av huset. Sjefen hadde nemlig spurt om han kunne kjøre ut på rullebanen i sin private bil, det var noe verket skulle ta i nærmere øyesyn.

Hurra! Muligheten til litt kvalitetstid i tårnet hadde endelig presentert seg! Så det var ikke nei i min munn. Absolutt ikke. Avtalen var – blink med rullebanelysene når du vil jeg skal kjøre av rullebanen. Deal!

Ser at en hvit Toyota Camry kjører ut, sjefen og verket er on the move. Hva de ville se på husker jeg ikke, men de beveget seg i alle fall i sikk-sakk mønster nedover rullebanen. Sakte, med innlagte stopp. Så ingen som kom ut av Camryen, så pit stop var det i alle fall ikke.

Bzzzzzzzzzz! Kommer det inntrengende fra pulten. Samtidig lyser det intenst i en lampe som er merket ENBN. Brønnøy vil meg noe. Tar røret, trykker inn knappen og annonserer at jeg leser avisen! Underforstått, plag noen andre.

Brønnøyfjæringen insisterer heftig på at det meg han vil ha i tale. Javel da. Speak! Han har en Cessna 172, VFR, no plan til meg. Strip fiskes frem og de nødtørftige detaljer noteres nennsomt på denne. Så var det sjefen da.

Blinker med rullebanelysene – ingen reaksjon. Her må det sterkere lut til. Pistolen! Nå skal du piskadausen bli halvt ihjelskremt, du og verket. Finner frem en patron, stapper den i pistolen, men lukker den ikke. Ville vært litt ugreit om jeg skulle komme til å fyre av mens jeg ennå var inne i tårnkabinen. Men det ble ugreie likevel. Men ikke innendørs.

Temperatur, duggpunkt, vindretning og –styrke sjekkes før jeg går ut på terassen samtidig som en kjapp hoderegning får frem azimut og inklinasjon for et velrettet skudd. Hensikten var at den røde kule skulle komme frem rett for nesen på Camryen med innhold. Som troll av en eske.

Her må jeg skyte (no pun intended) inn at jeg har fyrt av nødraketter før. Men aldri med pistol. Så jeg visste ikke at dette kom til å smelle noe inn i h**** i det jeg trakk av. Med det resultat at skytteren selv ble halvt ihjelskremt. Og vel så det. Men det stopper ikke der, langt i fra.

Hoderegningen var selvsagt feilfri. Raketten gikk ut i en suborbital bane, men denne banen endte ikke der den var beregnet. Altså foran nesen på en hvit Toyota Camry. Nei, det kom plutselig litt sidevind, så den havnet i gresset ved siden av rullebanen. Faenskapet tok selvsagt prompte fyr. Gresset altså.

Om det var den lille gressbrannen eller en brannbil i full galeuring med musikken påslått på vei til nevnte lille gressbrann som omsider fanget sjefens oppmerksomhet vet jeg ærlig talt ikke. Jeg låste døra, og begynte å snakke med en Cessna 172, VFR no plan fra Brønnøy.

Vi skrev det inn i journalen som øvelsesutrykning.

Mvh,

Last edited by Gandalf; 20-12-2010 at 22:24.
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 00:47   #36
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Texas
Posts: 1,446
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Kan ikke en moderator gjøre denne fantastiske tråden til sticky?
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 01:29   #37
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Nei, da slutter han bare å skrive.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 03:06   #38
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Fantasitisk!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2010, 12:18   #39
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Utolig bra tråd!
Vi er vel mange som har opplevd sånne her små artige episoder oppigjennom, men problemet er at ofte mye av poenget forsvinner når man skal gjenfortelle det, og det blir ikke så morsomt lenger. Men du klarer å skrive disse historiene med sånn innlevelse at alle poeng kommer frem, og det er en fryd å lese!
Keep them comeing!
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2010, 17:55   #40
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: Det hendte Gandalf på en reise....

Hvordan er været?

I sin tid hadde landet en kulturminister som het Lars Roar Langslet. Han gjorde en ting som statsråd, han avskaffet kringkastingsmonopolet, og ga landet Lokalradio. Før jeg får diverse biografi forfattere på nakken, la meg skynde meg å si at han gjorde sikkert masse annet også, men det husker ikke jeg ham for.

Lokalradio var jo ikke noe nytt da Hr. Langslet ga oss den. På diverse gutterom (og sikkert også jenterom) land og strand rundt hadde unge gutter og piker eksperimentert med lokalradio i årevis. Dog med begrenset rekkevidde, ingen økonomisk ryggrad. Det kunne også stilles spørsmålstegn ved disse foretakenes lovlydighet.

Nuvel.

Med lokalradioen fikk man høre om det som skjedde på det lokale plan, at ordføreren hadde byttet hårfrisyre, at rådmannen hadde gitt råd om noe, plutselig var en gate enveiskjørt. Store, vektige nyheter, med andre ord.

Da jeg torsdag 5. januar 1989 kom til Sandnessjøen fikk jeg stifte mitt første bekjentskap med stedets utgave, Radio Alsten. På den tiden var Alsten øya (øya som Sandnessjøen ligger på, for de som måtte være geografisk utfordret) ikke landfast. Det var ferge fra Leinesodden over til downtown. Hele 9 minutter tok turen. Mens jeg står i kø for å slippe ombord i fergen setter jeg radioen i Granadaen på autotuning. Og får inn Radio Alsten. De har spørrekonkurranse. Året før hadde fem kjekke karer ved navn Roy, George, Jeff, Tom og Bob ved et uhell lagd en CD. Ett av spørsmålene var om disse gutta. Det var et ja/nei spørsmål; om Travelling wilburys betyr reisende villjordbær på norsk?

Er det mulig, gråt jeg, mens jeg kjørte ombord på fergen. Omtrent ved ilandkjøringen downtown kom ”fasiten”, svaret var ja. Ønsket om å snu, og kjøre tilbake til Bodø meldte seg, men ble nedstemt. Lite visste jeg da at jeg kom til å komme nærmere i kontakt med Radio Alsten etter hvert som årene som skulle komme skulle gå.

Det hadde seg nemlig slik at hver formiddag, sånn i elleve-tiden ringte Radio Alsten til oss i tårnet, med to spørsmål. Om flyene er i rute, og hvordan er været? Det første spørsmålet svarte vi aldri på, det var Widerøes ekspedisjon nærmere til å uttale seg om. Men været, ja det kunne vi alt om. Disse viktige spørsmål skulle de så formidle våre svar på i sin sending klokken 12. God Knall.

Sådan hadde det seg altså, da de en vakker sommer formiddag ringer. Og spør sine vanlige to spørsmål. Og får som vanlig svar på ett av dem. Som jeg sa, dagen var vakker. Skyfri, varmt og vindstille. Normalt måtte vi gjenta svaret flere ganger, for at de skulle få med seg alle nyansene i været, men ikke i dag.

”Sol, skyfritt, 19 varmegrader og vindstille fra skiftende retning”, var mitt svar. Jeg slapp å gjenta det, men hørte at han mumlet for seg selv ”vindstille fra skiftende retning” samtidig som jeg hørte blyanten hans skrape på papiret. Han takker for svaret, og legger på.

Hmmmm....

I tårnet hadde vi en liten radio, og når klokken nærmer seg 12 setter stiller jeg inn på Radio Alsten. Viktig melding, lytt på radio! Dette bare måtte jeg få med meg. Etter å ha lidd meg gjennom diverse nyhende om katten til fru Hågensen som hadde fått tre unger, at lensmannen var bestyrtet over ett eller annet jeg forlengst har glemt kom rosinen i pølsa. ”På Stokka melder de at alle fly er i rute, og at været er skyfritt, 19 varmegrader og vindstille fra skiftende retning”

Sånn circumsarium to minutter etterpå ringer telefonen. Det er Sjefen. Har du slått ei røverhistorie i dem nå?

Jeg?

Røverhistorie?

Hvordan kan du tro det?

Han kunne tro det.

Mvh,

Last edited by Gandalf; 27-12-2010 at 18:37.
Gandalf is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Når det å reise på ID-billetter faktisk går bra Henshaw TripReports 20 14-07-2012 01:05
Gratulerer Gandalf Discus Flyforum 11 05-04-2009 10:55
Det var tider det var stass å reise! C172 Flyforum 10 07-01-2007 09:23
Hva hendte med Virgin Express og Osl MartinL Flyforum 4 24-03-2005 10:51


All times are GMT +2. The time now is 07:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.