Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-02-2017, 10:53   #1
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default "Test" av vietnamesisk LCC

Først vil jeg beklage at jeg mangler kompetanse til å plassere bilder inn i min første Trip Report. Bilder finnes på min pc.
Denne blir kun skriftlig. Flighten har jeg registrert som min flight nummer 3712 i Flightmemory.com

Utgangspunktet var behov for å reise fra Busan til Singapore sist helg.

Valg av reiserute og bestilling

Søk på wideroe.no gav mange alternative ruter. I mangel av direkte flighter, er flybytte/transitt stopp nødvendig.
Både avgangstider og pris spilte inn.

Valget falt på transitt stopp og overnatting i Ho Chi Minh (Saigon). Jeg hadde mer lyst til å tilbringe lørdagskvelden i Saigon enn i Singapore
Lørdag kl 10:00 Vietnam Airlines VN 423 med ankomst kl 13:30 C klasse - Airbus 330 sete 2K
Søndag kl 09:00 Viet Jet VJ 811 med ankomst kl 12:00 Y klasse. Pris like i overkant av Kr 2000. (På VietJet sin hjemmeside koster tilsvarende billett ca kr 1600)

Reisen ble så bestilt gjennom reisebyrået som benyttes av selskapet jeg er ansatt i som en utvidelse av en jobbreise til Asia

For alle andre fligther enn VJ fikk jeg reservert sete og mulighet til å endre online via den reiseportalen vi benytter.

Informasjon og setereservasjon

For VJ var setereservasjon blank. Eneste informasjon var at jeg kunne ta med 30 kilo bagasje. Det var et referansenummer med 6 siffer.
Flighten kom også inn under My bookings i SAS appen som flight nummer 5 av 8 på denne turen.

Jeg er litt sær på setevalg og selv om det bare var en 2 timers tur liker jeg å velge.
Flere forsøk på å gå inn på VietJet sine web side under "Manage My Reservation" og fylle ut bookingnummer, navn, avreise flyplass etc returnerte kun "No matching results"

Det begynte å nærme seg reisen og jeg sendte derfor melding på FB – Messenger og ba om hjelp. Ingen respons
Sendte mail der de lovet maks 3 dager responstid – ikke svar
Fikk en bekjent til å sjekke direkte med VietJet – og svaret derfra var at deres bookingnummer har 8 siffer og begynner med 2,3 eller 4. Mitt var 6 siffer og begynte med 1
Kontaktet reisebyrået – de fikk ingen respons hos VietJet og heller ikke svar på mail.

Til slutt googlet jeg VietJet og fant ut at dette var "airline from Hell" Stort sett bare negative kommentarer om manglende service, endringer av schedule uten varsel, ekstra betaling dersom det mangler et mellomnavn på billetten (noe som var tilfelle med mine reisedokumenter) og ikke minst ekstremt dårlig regularitet

Avtalen med reisebyrået var derfor at jeg skulle ta kontakt med VietJet da jeg ankom lørdag ettermiddag og få bekreftet om jeg hadde en gyldig billett

Service på flyplassen

Ankom Saigon etter en flott tur med Vietnam Airlines. Tidligere har de benyttet A 321 på Korea, nå et litt slitt A 330 med gammeldagse business seter. Litt nostalgisk. God service, mat og vin.

Oppsøkte VietJet sin skranke.
De var hjelpsomheten selv.
Det viste seg at min fullpris økonomiklasse billett var en «Sky Boss» billett. De fant reservasjonen min. Jeg fikk velge akkurat det setet jeg ønsket, 1 F, og fikk beskjed om at det var egen prioritert innsjekking og at innsjekking startet 3 timer før og stengte 50 minutter før avgang. De lånte mobiltelefonen min og tok bilde av skjermen med all informasjon.

Kl 0700 søndag sjekket jeg inn. Var eneste i Sky Boss skranken. Prioritets tag på bagasjen.

Litt treg flyt gjennom passkontrollen, men det er ikke flyselskapet sitt ansvar.

Så rett gjennom Fast Track i sikkerhetskontrollen. Ingen kø.

Sky Boss gir tilgang til One World lounge. Japan Airlines hadde to avganger idet jeg kom. Jeg var alene i loungen og spiste frokost. Bra utvalg av mat og drikke og raskt internett.

Boarding var fra Gate 22 som var en buss gate kl 0830.

Til venstre sto skilt med Sky Boss og til høyre resten.

Jeg sto som nummer 3 i Sky Boss køen og da jeg kom frem fikk jeg beskjed om å sette meg ned igjen og vente på egen transport.

Folk ble stuet inn i en buss og overfylt kjørte den av gårde.

Buss nummer 2 kom og begynte å fylles

Da den var nesten full ble jeg ropt frem og fulgt ut til en egen bil

Jeg var eneste passasjer i bilen og ble kjørt helt frem til flytrappen. Da var alle fra buss nummer 1 allerede om bord. En dame med Sky Boss hatt åpnet bildøren og viste med om bord i flyet.
Plass for håndbagasje var reservert i hattehyllen

Flyturen

De første 3 radene var Sky Boss rader med gardin.

Jeg fikk en vannflaske med en gang jeg satte meg.

Flyet var helt fullt. Selv om det var fullt så er jeg ganske sikker på at jeg var eneste med Sky Boss billett.
Det virket som om kabinbetjeningen kjente det fleste på rad 1.
Flygerne i 50 – 60 års alderen så europeiske ut og snakket engelsk med østeuropeisk aksent. De 3 kabinansatte var unge og trolig fra Vietnam.
Han ved siden av meg var en engelsk pilot på rundt 50 som jobbet for VietJet. Han spurte cockpit etter landing om hvor de kom fra og de var russiske.
Sidemannen min hadde fått tilbud om jobbe i Norwegian – samme betingelser som VietJet, men i hans alder foretrakk han varmere strøk.

Flyet var en A320-214(WL) med reg nr VN-A662. Første flight var 3. september 2015. Konfigurasjon er Y180.

Sikkerhets demo var helt normal på brukbar engelsk.

Flyet forlot parkering i rute kl 0900

Etter take off startet servering.

Jeg fikk en meny med 3 eller 4 vietnamesiske varmretter som jeg kunne velge fra. Dette var mat som ble solgt til de som ikke hadde Sky Boss billett.
Hvilket utvalg drikke de hadde vet jeg ikke, men jeg ba om øl og fikk en boks Saigon Special og to store beger, ett med isbiter til å ha ølet i. Jeg foretrakk det uten is.
Senere på turen ba jeg om en øl til, og fikk promte

Landing i Singapore var omtrent i rute etter en tur langs østkysten av Malaysia og en sving over Batam i Indonesia.

Skal jeg trekke frem noe negativt så er det at det ikke ble delt ut Landing card om bord. Men kan bare skylde på meg selv.

Det er noen år siden jeg sist var i Singapore og hadde glemt prosedyren. Tidlig i passkøen ble jeg høflig avvist og sendt tilbake for å fylle ut Landing card.
I mellomtiden hadde køen blitt rimelig lang, og det forsinket meg med ca 45 minutter før jeg kom gjennom.
Terminal 3 har mye lokal asiatisk trafikk og det virker som om hver eneste asiat som ankommer Singapore mistenkes for å vøre i ulovlig ærend. Mange ble også hentet av en supervisor eller febrilsk roting etter papirer.
Da jeg omsider kom frem tok kontrollen mindre enn 1 minutt.
Fra passkøen kunne jeg observere at min koffert kom som en av de første. All bagasje var tatt av båndet og var klar til henting da jeg kom så langt.

Alt i alt så var det en tur som langt overgår en SAS Plus reise.
Vil på ingen måte fraråde VietJet – men vil anbefale å betale litt ekstra for en Sky Boss billett

Igjen, beklager at dette er uten bilder. Tok bl. a. bilde av Vueling sin maskin med reg EC-LVS som må ha navigert feil 

Last edited by Rland; 28-02-2017 at 17:43.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 12:24   #2
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: "Test" av vietnamesisk LCC

Sky Boss høres helt Sjef ut

Takker for en bra rapport
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 15:47   #3
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: "Test" av vietnamesisk LCC

God rapport og interessant flyselskap. Kjenner en danske som flyr der som skipper. Jobben høres helt greit ut, men som han sier; det er ikke sikkert alle styrmennene hadde klart å lande på egenhånd... Samme der som overalt ellers i dag, veldig mange sylferske skolefolk som kommer inn i høyresetet med minimal praktisk erfaring. Piloter på rundt 50 høres mer betryggende ut.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 19:38   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: "Test" av vietnamesisk LCC

Takk for rapport, ja.

Som tidligere nevnt er jo Sky Boss et helt utrolig bra navn på en flybillett. Det blir liksom ikke bedre enn det.

Elefanten min ønsker seg allerede Sky Boss hatt. Da burde det svinge i sjokoladekakefatet
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2017, 11:31   #5
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: "Test" av vietnamesisk LCC

Fin rapport! Hva er det som gjør at du bruker wideroe.no til å søke på flybilletter intra Asia?
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2017, 07:38   #6
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: "Test" av vietnamesisk LCC

Quote:
Originally Posted by Upsaker View Post
Fin rapport! Hva er det som gjør at du bruker wideroe.no til å søke på flybilletter intra Asia?
Hei,
grunnen er at det er en fin søkemotor der jeg kan sortere på pris, antall stopp, avgangstid etc. Det er en fin måte å orientere seg på og ha et ønske før en kontakter reisebyrået som vi må bruke på forretningsreiser.
For søket mellom PUS og SIN den aktuelle lørdagen kom det opp over 40 alternativer. Siden det ikke var direkte flight så valgte jeg denne gangen en routing via SGN med overnatting. Helgen skulle uansett benyttes til å reise mellom jobb i Korea fredag og jobb i Singapore på mandagen.
Valgte denne gangen basert på avgangstid kl 10:00 (må dra fra hotell 3 timer før flyavgang) og en relativt gunstig pris i business klasse for PUS - SGN i kombinasjon med flighten med VJ

Alternativene som fristet mest var med stopp i Taipei, Hong Kong eller Shanghai.
Rland is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Twin Otter's guest for gold (del 3) - And a little test of "the luxury life"? Twin Otter TripReports 7 07-11-2013 00:24
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH Superhai Flyforum 14 26-09-2012 10:42
CPH Præsenterer LCC koncept - "CPH Swift" PP Flyforum 31 10-10-2008 15:52
LCC'en er død - velkommen "hybrid" CK Flyforum 5 13-05-2008 18:20


All times are GMT +2. The time now is 01:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.