Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-05-2016, 10:04   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Air Baltic Vårtur til Kiev

Årets vårtur ble lagt til Kiev. Pleier å være tidlig ute for å sjekke hvilke dager 17. mai og de andre fridagene i mai faller på, slik at man får tatt seg en tur uten å bruke altfor mange feriedager. Mange reisemål ble vurdert, målet var å få slappe av litt og få litt sol og varme, men også oppleve noe litt spennende. Georgia var lenge høyt oppe på lista, men håpløse flytider og litt vanskelig å kombinere mange interessante byer på kort tid utelukket dette. Mer vestlige Europa ble også vurdert, men prisnivå og valutakurs - value for money - avgjorde til Kievs fordel.

Reisen ble booket i februar. AirBaltic hadde gunstige tider med en times connection begge veier, dessuten kunne jeg ta halv dag Oslo og få i hvert fall en middag i Kiev samme dag. Bookingprosessen er en smule irriterende, der det dukker opp masse gebyrer og ikke minst voldsomme priser på innsjekket bagasje. Det verste var at prisen endret seg under bookingen, fordi de påstår at prisen hadde gått opp... Mye man skal finne seg i. Billetten endte på 2.200 kroner, mens lokkeprisen var ca 1.500. Det som dog er et pluss med AirBaltic er muligheten for å velge fra en omfattende meny om man vil ha varm mat og drikke forhåndsbestilt. Man kan også booke sete til ågerpriser om man ønsker det, men liten vits når det er enten midtgang eller vindu.

Forlot så kontoret i Akersgata ved 11:30-tiden denne fine vårdagen, med NSB var man ute i så godt tid at innsjekkingen ikke hadde åpnet ennå, så fikk en 10 minutters venting der. Sikkerhetskontroll og det vanlige gikk greit. Etter det vanlige, et par store Ringnes, bar det ned bussgate. Vi ble lenge sittende om bord i bussen uten at noe skjedde og jeg begynte å bli litt irritert. Så dukket det opp en meget eldre mann i rullestol og hans kone og disse skulle også om bord i bussen. Det ble en del ekstra venting på dette. Det tok også veldig lang tid å få om bord mannnen, som bare så vidt kunne bevege seg opp flytrappa. Tenker to tanker: Det er greit å fly seg ferdig før man blir altfor gammal og skrøpelig (men selvsagt hyggelig at man har mulighet til å reise likevel, om man vil/må) - ellers synes jeg det var unødvendig at de ble transportert i samme buss, for alle stod som tilskuere til ombordstigningen, noe som kanskje virket litt unødvendig.

Quote:
Hadde et B-sete midt i flyet på denne OSL-RIG. Var naturligvis spent om det kom til å bli noen muligheter for å få sete ved siden av ledig, spesielt etter å ha bestilt mat på denne strekningen. Det var det ikke, for A-setet ble raskt fylt opp av en nokså kraftig kar (ikke så kraftig som meg, dog) - mens bakover satt det en og en mann (ja, for det meste menn) bakover. Irriterende, naturlig nok. Øynet dog håp, seteraden ett hakk bak over gangen stod en ledig toseter! Det kom så på en etternøler, og han passerte denne toseteren - så her var jeg frekk og rask, det var ingen tid til høflighet eller mer tankevirksomet - det var bare å kaste seg bak i den ledige toseteren - til glede for meg, og til glede for nabomannen. Dette var virkelig deilig og faktisk også nokså nødvendig. Det var trangere enn jeg husker - eller jeg har blitt "voksnere" - i alle fall var det ekstremt trangt for matbrett. Så nå skulle første del av turen nytes.

Så at brettet mitt med drikkevarene ble brakt fram, så der skulle godsakene varmes opp. Trodde da jeg skulle få servering først, men det tok en god stund før brettet mitt dukket opp. Må innrømme at det føles en smule "sært" å være den eneste som får slik servering. Det var bare meg om bord som hadde bestilt på denne strekningen. De 2-3 på business fikk naturligvis også servering, men er usikker på om det er like bra som dette...

Quote:
Quote:
Maten smakte riktig så bra - forretten med speket laks og vaktelegg var fin. Hovedretten med kylling skulle være en Latvisk spesialitet, men smaker akkurat slik kylling smaker hos meg på søndager når jeg steker en Stange-kylling i ovnen med poteter og grønnsaker. Desserten var en slags miniversjon av Schwartzwald-kake, og det er jo godt - meget godt! Det er viktig å kose seg på tur.

MEN før dette skjedde noe meget ubehagelig! Alle kjenner vel til siden der man legger ut bilder av passasjer som ikke kan oppføre seg. Rett før serveringen startet ble det en voldsom ubehagelig lukt i kabinen (i alle fall der jeg satt) det luktet skikkelig innestengt sko - tåfis - en klam og ekkel og umiskjennelig lukt av en som hadde tatt av seg skoa og ikke hadde vasket seg på beina på en stund. Det satt en yngre mann med hettegenser foran meg, og han så ikke ut til å ha vasket seg på en stund, for så vidt ung og pen, men hadde sikkert vært ute på ett eller annet. Lukta ble ikke bedre, etter at han plasserte beina slik:

Quote:
Vurderte å si fra her, men det hadde ikke endret på så mye likevel. Alkoholen gjorde sitt til at irritasjonen forsvant og gleden over turen ble større !
Turen videre var begivenhetsløs og behagelig. Vi landet i Riga på tid. Bussing innover og akkurat passe tid til å gå på do før neste boarding. Ny buss og som ventet fullt fly. Hadde denne gangen et A-sette og mann ved siden av, men det gikk for så vidt greit. Fikk ordnet med en Gin & Tonic og slappet av. Litt skyet underveis, men ikke noe turbulens.

Landet på tid i Kiev. Klarte å lese skiltene før tollen litt for nøyde i det jeg passerte, så vel litt forvirra og usikker ut, tenker jeg, så en av de mange politifolka ble litt nysgjerrig av den grunn, vil jeg anta - så han spurte meg noen spørsmål om hva jeg skulle og om hvor mye cash jeg hadde (med Rimowa-koffert har jeg da penger nok for en måned i Kiev?)... var redd for sommel med åpning av koffert, men slapp unna med å si at jeg ikke hadde med noe spesielt.

Sjåføren ventet utenfor og kjørte meg de ganske drøye 30 minuttene til sentrum. Så var det opp til utleier og hente nøkler og så ble jeg kjørt til leiligheten og installerte meg der. Leiligheten er en toppleilighet midt i Khreshchatyk, hovedgata i byen.

Quote:
[/url]
Det var for øvrig nøyaktig denne leiligheten jeg hadde. Døgnprisen jeg betalte var NOK 230! Alt funket helt utmerket, fra levering av nøkkel til utsjekking. Det var daglig renhold. Internett helt topp og gratis. Badekar med varmt vann. Rent, pent, ryddig.

http://partnerguesthouse.com/en/Kreschatik-17-KV192

Last edited by AirbusTrond; 19-05-2016 at 11:35.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2016, 10:47   #2
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Vårtur til Kiev

Allerede første kvelden ble en litt sen kveld. Ellers var oppholdet i Kiev som jeg hadde tenkt. Mye tråkking i gatene. Kikke litt rundt. Sjekke ut noen bra restauranter. Drikke en hel del. Det ble også testet noen klubber av ymse karakter. Hvorfor ikke - når en GT kunne koste 23 kroner på en morsom klubb, så var jo det bare å sitte der utover natta. Dagen derpå var så som så, men ettersom det var litt regn et par dager, gjorde det ikke noe å være inne heller...

En halvliter i hovedgata (bygget over gata der er nabobygget til der jeg bodde - noen av de som leser dette har kanskje fått melding om at jeg bodde på toppen i hjørnet der, det stemmer altså ikke helt, jeg bomma litt på vinkelen, men det var altså et tilsvarende hjørne!)

Quote:
[/url]
Suppe i sentrum...Selvsagt nasjonalsuppen Borsch. Men mener selv jeg lager bedre, da...

Quote:
Enkel og god georgisk mat ved Maidan.

Quote:
[/url]
Dumplings overalt, her en georgisk versjon med kalv.

Quote:
[/url]
Lakserogn og pannekaker (jeg hater DILL når det er dill og ikke nødvendig krydder!)

Quote:
Hadde lenge planlagt et besøkt på Kanapa, et sted blant annet anbefalt av NRKs korrespondent, Morten Jentoft, men opplevelsen ble totalt ødelagt av 50 minutters ventetid før jeg i det hele tatt fikk bestilt mat. De beklaget så mye og jeg fikk et lite plaster på såret. Burde jo ha gått fr stedet (slik paret på nabobordet gjorde etter 20 minutters venting) - men det var litt utenfor allfarvei og jeg orket ikke begynne å lete etter nytt sted. Det var blitt sent også. Maten var bra, men jeg tenker at det er helt på grensen mellom kult og jalla. Soppsuppen var god og tallerkenen kul. Har tenkt å gi en ærlig tilbakemelding på Tripadvoisor.

Quote:
En kveld ble det bra fransk (og det dyreste måltidet i Kiev), over 400 kroner med god vin og tre retter. Startet ballet med herlig gåselever med epler.

Quote:
[/url]
Stakk deretter innom Buddha Bar for å se på galskapen der - som forventet, mange flotte ukrainske damer i ulike utgaver og en del menn, blant dem mange arabere, som tydeligvis trives i Kiev. Trenger vel ikke si så mye mer om det.

Quote:
[/url]

Last edited by AirbusTrond; 19-05-2016 at 11:52.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2016, 10:59   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Vårtur til Kiev

Men det kan da ikke bare være fly/fyll/mat/drikke heller. Kiev er jo en flott by og har mye å by på!

Lavra er obligatorisk.

Quote:
Påskeeggene henger fortsatt på.. det har jo nylig vært ortodoks påske...

Quote:
Det var noe sårt ved denne stakkars jenta...Fra et utsiktspunkt...

Quote:
Og har man interesse for 2. verdenskrig, er dette et svært interessant sted å besøke - eller for de som liker å se slike statuer. Det er mulig å komme opp i toppen av skjoldet også, men det krever to heiser og en del klatring på slutten - nei takk!

https://en.wikipedia.org/wiki/Mother_Motherland,_Kiev

Quote:
En del maskiner stilt ut, her kunne man også få prøve seg som pilot... Jeg synes setet så litt vel trangt ut, så stod over....

Quote:
Ikke alle som var like heldige under 2. verdenskrig...

Quote:
En ganske sterk museums-opplevelse dette, spesielt det "lange begravelsesbordet" i nest siste rom gjorde inntrykk, når man hadde sett alt det før. Som en ekstra utstilling før selve museet hadde man satt opp effekter av forsvaret av Donetsk flyplass. Det gir rom til ettertanke, spesielt ettersom jeg var der rundt 17. mai, hvilke lidelser dette folket har vært og er gjennom.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/uk...ad/a/23379755/

Last edited by AirbusTrond; 19-05-2016 at 11:46.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2016, 11:07   #4
Kabinsjef@DY
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Location: Bærum
Posts: 169
Default Re: Vårtur til Kiev

Takk for fin rapport! Du får si ifra til besetningen neste gang du opplever ubehag som dette, så ordner de nok opp i det. Jeg gir nesten daglig beskjed til pax om å vennligst ta på sokker, ta bena ned fra veggen etc...
Kabinsjef@DY is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2016, 11:14   #5
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Vårtur til Kiev

Da var inntrykk fra Kiev samlet. Synes jeg fikk en passe miks av behagelig tilværelse, passe nok drikking, god mat og det meste på denne turen. Det historiske og den nåværende politiske situasjonen gjør det ekstra interessant å besøke landet. Og for den som tviler - opplevde absolutt ikke noe i nærheten av skummelt. Det var påfallende få politifolk å se, ei heller militære var til stede, bortsett fra et par kontrollposter og litt folk i uniform uten våpen.

Klart for retur. Slik så det ut fra leiligheten ved 0615-tiden denne onsdag morgen.

Quote:
[/url]
Sjåføren hentet meg to minutter før avtalt tid og kjørte meg avgårde i en fin morgenstemning. Endelig en smilende og hyggelig sjåfør. Mange kan være ganske så mutte. Med 30 kroner i tips ble han også overstrømmende hyggelig og fornøyd. Vel unt.

Vi har ankommet selveste flyplassen.

Quote:
Det var godt med tid, så innsjekkingen åpnet først 10 minutter etter jeg hadde ankommet. Det gikk greit og sikkerhetskontrollen hadde nesten ingen kø. Litt passkø, men så hadde de et system med automatisk lesing av pass og deretter manuell kontroll. Denne gikk veldig raskt. Fikk brukt opp resten av "grynn, ja!" på noen gode sigarer - det er jo grusomt å tenke på hva de kostet når man vet hva snittlønnen er der borte, men det hjelper jo ikke å tenke for mye slik heller.

Et siste måltid på flyplassen. Husker med gru forrige avgang fra Simferopol der jeg fikk tørt, tørt, tørt brød med smelteost på. Det har kommet seg litt, man kan få burger. Men den var iskald. Og kjøttet av tvilsom kvalitet. Men jeg fikk den varmet og det var for så vidt greit. Men på den annen side ganske elendig, om man si det sånn..

Quote:
Tilbakereisen startet med avgang 09:40. Denne gangen var det også nokså full fly, og jeg var ikke av de heldige som hadde to seter alene. Men dama ved siden av av det spinkle slaget, heldig for meg. På denne turen duppet jeg for det meste av med Bose på øret. Landing på tid i Riga, og alt vel. Og som forventet, ingen følger skiltet om at setebelte må være på vel landing....

Quote:
Bussing igjen - vant til dette nå, men det var effektivt, tross full buss, en "viktigper" av en engelskmann i telefonkonferanse om bord i bussen tok plass, på alle måter. Men ellers greit. Ny sikkerhetskontroll i Riga og rask passkontroll. Rakk å kjøpe en smuglerwhisky og litt vann før neste boarding. Effektiv boarding og avgang på tid. Nok en gang var jeg ikke heldig - fikk en litt større mann ved siden av meg igjen. Han var litt rar - hørtes ut som han konstant "nøs gjennom nesen". Men jeg var trøtt og duppet mye av her...

... det reisemessige store plusset kom på helt siste del. Vi landet presis 13:15, 10 minutter før oppsatt tid. Og vi slapp bussgate!! Det var meget behagelig. Lei disse bussturene med trange busser og mas. Trasket til Duty Free for å få to gode italienere og en flaske whisky til. Ingen kø her heller, og bagasjen på båndet da jeg kom. Raskt gjennom tollen og jeg klarte fint NSB kl 13:43!

Det er jo veldig synd at DY for lengst har sluttet å fly til Kiev. Da hadde det nok vært enda mer aktuelt med en tur til. En tur til blir det nok til Kiev, men det kan jo fort bli fem år til neste gang også. Men anbefaler alle å reise til byen. Og skal man den veien virker AirBaltic å være solide og vet hva de holder på med. Takk for titten!

Last edited by AirbusTrond; 19-05-2016 at 11:55.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2016, 11:19   #6
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Vårtur til Kiev

Helt toppers
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2016, 12:16   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Vårtur til Kiev

Toppers herfra også. Kiev er en riktig fin by.

Meeeeeen... de derre pannekakene med lakserogn - fy flate, det er djevelens verk
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2016, 12:58   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Vårtur til Kiev

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post

Meeeeeen... de derre pannekakene med lakserogn - fy flate, det er djevelens verk
Ja, djevelsk gode, litt synd at det bare ble en servering av dette denne gangen. Meeeeen - jeg er lur og har kjøpt med 5-6 pakker med rogn tilbake. De var veldig billige, ca 1/4 av butikkpris i Norge. Kjøpe sågar rogn av stør også. Så snart oppretter jeg "Kaviarekspressen" til Kiev. Tar opp bestillinger nå!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2016, 20:06   #9
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: Vårtur til Kiev

Veldig kjekk rapport. Takk skal du ha! Og sånn når det gjelder dill: Vanskelig å unngå når du befinner deg innenfor grensene til det gamle tsaristiske Russland. For meg var dill et ikke-krydder helt til jeg fikk det såpass regelmessig at jeg nå bare må ha det.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2016, 20:42   #10
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,021
Default Re: Vårtur til Kiev

Takk for fin rapport! Artig å lese. ☺
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2016, 21:40   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Vårtur til Kiev

Alltid kjekt å "være med" deg på tur. Håper du snart finner et nytt eksotisk sted og legger ut på tur
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2016, 21:45   #12
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Vårtur til Kiev

Takk for fin rapport Ukraina står høyt oppe på to-do listen. Men usikker på om jeg skal velge Kiev eller Odessa. Men noe skal man jo ha å gruble over...


Sent from my iPad using Tapatalk
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2016, 22:08   #13
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Vårtur til Kiev

Takk for turen
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2016, 00:12   #14
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Vårtur til Kiev

Herlig!
Freste litt rundt der bort for et par år siden. Var vel mens NAX drev på i de retninger. Veldig hyggelig gjensyn og som vanlig meget lesverdig rapport
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian til Kiev-Borispol evenes Småprat 9 02-08-2012 23:20
Vårtur til New York MD80 Reiseforum 7 25-10-2011 21:02
Flyrute til Kiev evenes Flyforum 2 29-03-2011 16:35
Årets vårtur til LV Hickok Reiseforum 14 24-12-2008 17:10
En vårtur til Østen ( og midtøsten) Farmer TripReports 19 01-05-2006 16:58


All times are GMT +2. The time now is 17:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.