Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-06-2012, 13:34   #1
kimmam
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
Star Alliance Påsketur til Nord-Asia C/F

Del I | Planlegging

God dag, alle sammen

Nå som det er sommerferie og jeg ikke har stort annet å finne på, tenkte jeg at jeg kunne lage en TR fra min DM-tur i vinter. Må på forhånd beklage for hukommelsen min. Det er jo en stund siden dette her nå, så jeg husker dessverre ikke alt av detaljer fra turen, men jeg skal prøve mitt beste. Jeg er heller ikke noen profesjonell fotograf så bildene/videoer er av varierende kvalitet. Håper TR faller i smak OK, here goes:

Planleggingen av denne turen startet allerede i august/september 2011. Etter å ha lest en del om DM på forumet her, bestemte jeg meg for å slenge meg på 100% bonus-tilbudet. Før jeg gikk til innkjøp av miles brukte jeg en del tid på ANA-tool for å finne de flightene jeg kunne tenke meg. Dette her var som nevnt i august/september ’11 så tilgjengelighet var så og si ikke noe problem.

Seoul, Sør-Korea var et ”must” siden jeg ville besøke grensen mot nord. Jeg visste også at jeg ville prøve den mye omtalte First Class Terminal (FCT) i FRA og dermed falt valget på Lufthansa som transportør på første etappe. Japan har vært høyt oppe på min ønskeliste over destinasjoner, så dette ble min ”hoved-destinasjon”. På veien hjem til kjære Norge skulle jeg innom Beijing.

Opprinnelig hadde jeg tenkt å bruke to uker på hele reisen, men ut på nyåret forandret ting seg litt og jeg måtte booke om og forkorte turen ned til bare én uke. Dermed var det tilbake til ANA-tool og finne noen nye flighter. Utreisen til Seoul ble beholdt, men jeg kortet ned på oppholdet i Japan og skrotet alle planer om å reise rundt der til fordel for noen dager ekstra i Seoul. Hjemreisen skulle gå via Beijing og Zürich med Swiss. Da jeg opprinnelig booket PEK-ZRH var Swiss-flighten satt opp med deres nye A330-300 maskiner. Dessverre ble dette endret til A340-300 og nye avgangstidernoen måneder før avreise. De nye avgangstidene (06:45!) gjorde det umulig å få en gjennomførbar connection fra Tokyo, så det ble slik at jeg reiste dagen i forveien for å ha en halv dag i Beijing.

Og som om det ikke var nok, skulle det vise seg å by på noen problemer å finne plasser fra Zürich til Oslo samme dag som ankomst fra Beijing. Derfor ble det også en natt i Sveits før det bar videre med en morgenflight til Frankfurt og derfra hjem til Oslo (!). En lang, og for noen kanskje en veldig unødvendig omtur for å komme hjem, men jeg syns nå det var verdt det. Man kan ikke få nok av fly!


Reiserute
kimmam is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2012, 13:39   #2
kimmam
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
Lufthansa Påsketur til Nord-Asia C/F

Del II | OSL-FRA + FCT

Tok påskeferien én dag på forskudd og rettet snuten mot OSL en torsdag formiddag. Flytoget ble valgt som fremkomstmiddel for en (mildt sagt) spent kimmam på sin første tur i F. Fremme på OSL var det å sjekke inn og få boarding pass. Fast-track gikk uten problemer, selv med LH-billlett (var visst et problem tidligere). Rask tur innom taxfree, før jeg tok heisen opp til loungen. Har vært her noen ganger før nå og det er en veldig kjedelig lounge med begrenset utvalg ”mat”, men den duger som et rolig sted å vente. Regner med at det er bedre kår i gullstuen lengre inn… Damen i resepsjonen var hvert fall hyggelig.


Utsikt fra loungen

Noen minutter før oppsatt boardingtid var det på tide å komme seg til gate. Ved gate så det ut som det skulle bli en full flight ned til Frankfurt denne tordagen. Det var nok en del andre som også hadde tatt påsken på forskudd og var på vei ut i verden på ferie. Det var god stemning ved gate og det satt til og med et par og spilte gitar og sang under boarding (!). Som vanlig var det ingen dedikert kø til Business-/*Gold-passasjerer, men det ble som alltid opplyst at disse kunne ”board at their own convenience”. Hvorfor ikke bare la den ene køen være forbehold Business/*Gold til de har kommet seg ombord, for så å åpne køen opp for andre reisende?

29.03.2012
OSL-FRA
LH861
A320-211
D-AIQB
Business 2A


Vell ombord ble sete 2A inntatt i Lufthansas nye NEK-kabin. Jeg syns setene var helt greie for denne relativt korte turen ned til Frankfurt. Det ser også veldig fresht og moderne ut. Mine observasjoner fra gate stemte bra og det var en full flight i begge klasser. Take off skjedde fra østre rullebane, retning nordover. Etter take off gjorde vi en 180° vending og fløy sørover. Litt turbulens under climb, men det er jo bare moro. Passerte Rygge Lufthavn før vi fløy ut over Skagerrak og ”traff” land igjen ved Skagenodden, helt nord i Danmark.

Video av take off kan sees her:
http://youtu.be/nD-H_eQi-D4?hd=1


En B757-200 fra Icelandair parkert på nabogate


Over skyene


Rygge kan så vidt sees mellom skyene


Skagenodden

Servering startet da vi hadde nådd cruise og de to damene som hadde ansvaret for oss foran gardinen var raske med å dele ut mat og drikke. Jeg klarer ikke helt å huske hva for-/hovedretten besto av, men husker at det var helt greit. Desserten var en slags riskrem. Riskrem er noe av det beste jeg vet, så den falt følgelig i smak hos meg. Har lest en del TR her på forumet og ser det er en gjenganger med bilde av Warsteiner øl på Lufthansa flights. Er ikke noen stordrikker av øl, så blir dessverre ikke noe sånn bilde fra meg. Men her er hvert fall et bilde av benplassen.


Benplass

En litt humpete innflygning til FRA denne ettermiddagen. Vi landet på den nye rullebanen, 25R, og taxet en stund før vi parkerte på en bussgate. Litt bekymret kikket jeg ut vinduet for å se etter en S-class, Panamera eller Cayenne. Dessverre var det eneste jeg kunne se en Viano. Skjønte da at det ikke bare var meg som skulle videre i F og det viste seg at det var et eldre japansk/kinesisk par om bord også. Litt skuffet, men for all del; tusen ganger bedre enn en stappfull buss. Sjåføren forklarte at han ville slippe oss av ved B-gatene og at vi derfra kunne gå til First Class loungen. Det må forresten nevnes at det er spesielt å se flyplassen fra bilen. Gir et ganske annerledes perspektiv og man får virkelig inntrykk av hvor store disse flyene egentlig er.
Fremme ved terminalen ble vi stående en stund og vente ettersom døren inn ikke ville åpne seg. Da vi endelig slapp inn gikk jeg i retning bagage claim. Hadde andre planer enn First Class loungen skjønner du…

Etter litt trasking og mange rare blikk fra diverse taxisjåfører, kom jeg frem til inngangen og tok heisen opp til selve himmelen innen reiseverdenen, nemlig Lufthansas First Class Terminal. Ble med en gang møtt av en hyggelig kar som presenterte seg som min personlige assistent, Hendrik. Jeg leverte inn både pass og boarding pass til han og jeg ble vist til sikkerhetskontrollen. Bør nevnes at vekterne her var veldig hyggelige og profesjonelle. På andre siden, inne i himmelen altså, ble jeg forklart hvor alt var og at jeg ville få et nytt boarding pass senere. Fant meg en sittegruppe og slo meg ned der for å finne ut registreringen på flyet jeg hadde ned til FRA. Enda godt man har flightradar24! Etter en liten stund følte jeg meg litt sulten og bestemte meg for å gå bort til restauranten for å sjekke utvalget. Det skal godt gjøres, for ikke å snakke om at man må være utrolig kresen, å ikke finne noe man liker av mat og drikke her. Jeg endte opp med å bestille Wienerschnitzel-måltidet. Hva passer vel bedre når man først er i Tyskland?


Sittegruppen


Drikkeutvalg


Matutvalg


Jeg likte veldig boardingpass holderen

Etter at jeg hadde spist ferdig var det ikke så lenge til oppsatt boardingtid, så jeg gikk for å slappe av litt og nyte den siste halvtimen av mitt første (og sikkert siste) besøk i FCT. Om litt kom Hendrik tilbake for å informere om at det var dags for boarding. Litt trist over at oppholdet var over, ble jeg fulgt ned i underetasjen. Hendrik ønsket meg god tur, takket meg for at jeg valgte å fly med Lufthansa og ønsket meg velkommen tilbake.

Jeg kunne ha valgt en tidligere avgang fra Oslo for å maksimere oppholdet i FCT, men føler den tiden jeg hadde der (ca. 3 timer) var mer enn nok. For å være helt ærlig ble det litt kjedelig når man hadde spist og drukket seg mett. Det eneste som evt. kan være negativt med FCT er at det ligger unna alt av ”action” - altså ingen flybevegelser å se fra terminalen.

Jeg fikk tilbake passet mitt og ble stående å vente en stund nede i underetasjen. Hadde håpet på å få en ”ordentlig” bil denne gangen, men dessverre var det flere som skulle med samme flight så det ble nok en gang en Viano ut til flyet. Men man skal ikke klage. Denne gangen var utsikten på vei ut til flyet enda bedre. Vi passerte så å si alle Lufthansas største maskiner; A380, B744, A343 før vi stoppet opp ved siden av ”vår” A340-600.

I tiden frem til avreise sjekket jeg regelmessig fremdriften i oppgraderingen til ny F på Lufthansa sine A346. Uheldigvis bestemte Lufthansa seg for å flytte alle A346 med ny F over til München og sannsynligheten for å få prøvd ny F ble derfor lik null.

Last edited by kimmam; 28-06-2012 at 15:03.
kimmam is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2012, 15:02   #3
kimmam
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
Lufthansa Påsketur til Nord-Asia C/F

Del III | FRA-ICN

29.03.2012
FRA-ICN
LH712
A340-642
D-AIHC
First 2A


Ved boarding ble det klart at dette også kom til å være en full flight. Alle de åtte setene var tatt og Business så like fullt ut. På grunn av dette ble jeg ikke ønsket velkommen ombord med én gang siden alle flyvertinnene var opptatt. Jeg fant setet mitt og satte meg godt til rette. Ikke lang tid etterpå kom damen som skulle være så heldig å servere meg på denne turen til Seoul

Først vil jeg si at jeg ble overrasket over hvor godt setet var å sitte i. Ja, det er gammelt og ser ikke akkurat fresht ut, men man skal ikke dømme ut i fra utseende. Det jeg likte særlig godt var all lagringsplassen man hadde tilgjengelig i de store armlenene. Hvis det er noe negativt jeg kan nevne er det de små PTV-ene. På en annen side ble jeg overrasket av underholdningssystemet ombord. Nå var vel kanskje mine forventinger til gamle F ganske lave etter å ha lest utallige klager fra (mest sannsynlig svært bortskjemte) FF på forskjellige forum rundt omkring, men ble hvert fall overrasket over at det var AVOD.
Jeg følger for det meste bare med på kartet uansett, så utvalget er egentlig ikke viktig for min del.

Etter litt ble jeg også tilbudt noe å drikke sammen med en liten Amouse Bouche, som det så fint heter. Flyvertinnen var veldig hyggelig og henvendte seg til meg med etternavn. Fikk fort en slutt på dette og sa at hun fint kunne bruke bare fornavnet. Det å bruke etternavn er fint og respektfullt, men jeg føler det kan bli litt mye i lengden. Dette er jo noe som er mer vanlig utenfor Skandinavias grenser.


Brogate


Benplass


To svære RR Trent 556 motorer


Etter take off fra FRA

Kapteinen kom på høytalerne og ønsket oss velkommen. Samtidig informerte han om at en av rullebanene var stengt og at det dermed ville bli en liten forsinkelse. Forsinkelse gjør meg ingenting når jeg flyr i premiumkabiner. Betyr jo bare at jeg får nyte det lengre.

Det var en del avganger samtidig med oss og køen ble bare lengre og lengre. Spennende å se alle de forskjellige flyselskapene og flytypene line opp etter hverandre. Det ble endelig vår tur og de fire Rolls Royce motorene fyrte opp. Fantastisk lyd fra disse! Full flight resulterte i en lang take off run fra bane 25C. Da vi hadde forlatt tysk jord tok vi en venstresving og fløy langs med flyplassen før vi forsvant inn i skyene. Solen var i ferd med å gå ned og gav en fin stemning mens vi klatret opp til cruise. Ikke noe behov for mood-lighting.

Ønsker for middagen ble tatt straks lyset for fest setebelte ble slukket. Menyen var som følger:

Choice of Hors d’oeuvres:
Caviar with the traditional Garbishes

Smoked Tuna/ Sesame Seeds/ Wasabi Sorbet

Saddle of Veal/ Parmesan Cream/ Salsa Verde

Salad and Soup:
Mixed Leaf Salad/ Herb Mushrooms
Macadamia Nut Dressing/ Wild Garlic Dressing

Hattenheim Herb Cream Soup/ toasted and diced Wheat Bread

Choice of Main Courses
Turbot/ Nut Bok Choy/ Cliantro and Potato Mash

Potato and Sauerkraut Crêpe/ Riesling Wine Sauce/ Grapes

LufthansaClassics:
In March: Tenderloin of Beef with Herb Butter, Potatoes en Papillote and Beans

In April: Roast Beef en Gravy with Caramelized Onions and Butter Spätze

Kimchi Bokum
Fried Tenderloin of Pork presented with mixed Bell Pepper Brocolli and Asian Rice

Bimbibap
Marinated Fried Oyster an Shiitake Mushrooms leaf Spinach, Carrot Juliennes, Bellflower Roots, Beef Strips and Asian Rice.

Kimchi, Bok Choy, Marinated King Prawns, Carrot and mixed Radish marinated with Cucumber, Hot Pepper Paste, Seaweed Soup, Sesame oil

Selection of Cheese and Dessert
Fourme d’Ambert/ Fougeru/ Livarot/ Comité/ Goat Cheese Bûchette/ Cream Cheese/ Grapes/ Cellery/ Carrots

Rüdesheim Coffe Frappé

Rhubarb/ Sour Cream/ Basil Yoghurt Sorbet


Det var jo ikke så lenge siden jeg spiste sist, så jeg var egentlig ikke så sulten. Men tenkte at når jeg først flyr F så må jeg prøve noe av maten også. Jeg hoppet over Hors d’oeuvres og gikk rett på suppen som smakte veldig godt. Hovedretten jeg valgte var Tenderloin of Beef with Herb Butter. Jeg har ikke sansen for ost så hoppet over det også. Desserten var virkelig god.


Lufthansas velkjente rose ble delt ut før matserveringen startet


Meny


Hattenheim Herb Cream Soup. Jeg tok dessverre ikke bilde av noen av de andre rettene


Visstnok en veldig populær leskedrikk i Sør-Korea som jeg fikk fra flyvertinnen. Hun trodde jeg var Koreaner...

Da middag var fortært var det bare å lene seg tilbake og slappe av. Lyttet til litt musikk og så noen serier før jeg bestemte meg for å komme meg i seng. Pysjamas, tøfler og Bogner amenity kit ble utdelt før take off, så alt jeg trengte var å skifte og pusse tennene. Sengen ble redd opp mens jeg skiftet.
Fikk noen timer på øyet og jeg hadde ikke noe problem med å sove i de gamle setene.


Panorama av First-kabinen


Blindsene var lukket for mesteparten av turen, men jeg klarte å få tatt et lite bilde

Frokost ble servert 1.5 time før landing. Jeg valgte arme riddere i blåbærkompott. Altfor søtt som frokost for min del. Helt uforståelig for meg at noen ønsker dette til frokost. Hva er galt med kneip-brød med noen skiver Norvegia?


Frokostmenyen


Klare for landing


Nedstigning

Video av landingen kan du se her:
http://youtu.be/c5aj6bcrR1M?hd=1

Tiden går så altfor fort når man flyr og vi nærmet oss omsider Sør-Korea og Seoul. Gråvær og dis var det som møtte oss ved landing ved Incheon. Vi taxet inn og parkerte ved siden av en Lufthansa A340-300 fra München. Var en av de første ut fra flyet og passkontrollen tok ikke all verdens tid. Priority-taggen virket her i Seoul også.

Veldig fornøyd med min første tur i First og synes Lufthansa leverer et bra produkt, selv om det kanskje er litt gammelt og slitt. Lufthansa First levde opp til forventningene og jeg må dessverre si jeg er blitt bitt av F-basillen…

Gjenstår:
Seoul m/tour til DMZ
ICN-NRT OZ B763 C
Tokyo
HND-PEK NH B772 C
Beijing
PEK-ZRH LX A343 F
Zürich
ZRH-FRA-OSL LH A320/A321 C

Last edited by kimmam; 28-06-2012 at 15:05.
kimmam is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2012, 20:46   #4
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Topp venter spent på fortsettelsen
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2012, 21:46   #5
CaptainMorgan
Commercial pilot
 
CaptainMorgan's Avatar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim/Fort Pierce(FL)
Posts: 414
Default Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Knall rapport hittil

Ser fram til resten!
Kan jeg spørre hvor lenge du har spart opp EB-poeng for å finansiere denne turen?
CaptainMorgan is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2012, 22:19   #6
Islending
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 854
Default Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Fantastisk report hittil! Gleder meg til resten! Spesielt PEK-ZRH legget!
__________________
Islending is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2012, 22:37   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

En ting til, som er topp.. Da jeg gikk på skolen i steinalderen , ble vi lært opp om "disposisjon" i stilen som het "På Tur". Her er den perfekt med bilder og , det jeg liker aller best, verbal beskrivelse av turen...

Mange tripreport er kun en mengde av bilder uten kommentarer om selve følelsen om hva som skjedde underveis, tanker om fly , service etc.... Ofte er ord mye bedre enn masse bilder...

Tusen takk, so far.. Gleder meg til resten..... stå på.... venter spent...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2012, 23:04   #8
kimmam
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
Default Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Quote:
Originally Posted by CaptainMorgan View Post
Knall rapport hittil

Ser fram til resten!
Kan jeg spørre hvor lenge du har spart opp EB-poeng for å finansiere denne turen?
Takk for det! Jeg kjøpte miles da US Airways hadde sine tilbud

Quote:
Originally Posted by Islending View Post
Fantastisk report hittil! Gleder meg til resten! Spesielt PEK-ZRH legget!
Tusen takk! Hehe, du får komme med kritikk hvis jeg husker feil

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
En ting til, som er topp.. Da jeg gikk på skolen i steinalderen , ble vi lært opp om "disposisjon" i stilen som het "På Tur". Her er den perfekt med bilder og , det jeg liker aller best, verbal beskrivelse av turen...

Mange tripreport er kun en mengde av bilder uten kommentarer om selve følelsen om hva som skjedde underveis, tanker om fly , service etc.... Ofte er ord mye bedre enn masse bilder...

Tusen takk, so far.. Gleder meg til resten..... stå på.... venter spent...
Takk for det, SQ777! Hyggelig å høre at jeg får til noe riktig

Reiser til London i morgen så det kan ta litt tid til neste del kommer. Skal prøve å skrive litt på flyet i morgen
__________________
kimmam is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2012, 01:25   #9
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Takk for en godt beskrevet rapport og ikke minst flotte bilder så langt kimmam - jeg ser også frem til resten...
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 14:13   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Takker for flott rapport. Gleder meg til resten
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2012, 17:26   #11
kimmam
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
Kamera Påsketur til Nord-Asia C/F

Del IV | Seoul + DMZ

Ja, da var man plutselig i Seoul, Sør-Korea. Et land jeg ikke har vært i før, men lest en del om. Spennende! Etter at bagasjen var hentet var det å finne en måte å komme seg inn til byen på. Jeg hadde på forhånd funnet ut at beste måte å gjøre det på var å ta bussen ettersom den stoppet rett rundt hjørnet fra hotellet. Vekslet noen norske kroner til lokal valuta og ble plutselig hundretusenær.

Korean Air driver også med en flybuss-service til/fra flere store hoteller i Seoul. Dessverre gikk ikke noen av rutene til Courtyard Marriott. Derfor måtte jeg nøye meg med en mer ”lokal” buss. Bussbillett til Yeongdeungpo ble kjøpt til den nette sum av KRW 9.000. OK standard på bussen og nok av benplass så jeg led ingen nød selv etter at jeg nettopp hadde blitt skjemt bort i Lufthansa F. Det eneste problemet var at bussen ikke gikk direkte fra ICN til sentrum, men kjørte rundt flyplassen og i området rundt. Etter en halv time på bussen var vi plutselig tilbake på flyplassen igjen. Først da satte vi kursen for Seoul.


Bussbilletten i hånd


Ikke så overraskende var det masse koreanske bilmerker å se. Hvert fall i dette området av byen

Yeongdeungpo ligger sør for elven som renner gjennom byen og deler Seoul i to. Jeg vil si at det for det meste er sørkoreanere i dette området og ikke så mange turister. Følte at det var trygt her. Courtyard Marriott ligger i samme bygg som Times Square Mall. Et ganske nytt kjøpesenter med butikker som GAP, ZARA, Forever 21 og Louis Vuitton og Burberry. En litt rar blanding altså.

Etter en treningsøkt og en etterlengtet dusj gikk jeg ut en tur for å se litt på nabolaget. Masse små boder og gatekjøkken langs gatene og man fikk litt ”Thailand”-feeling av å gå der. Ble bare en liten tur denne kvelden siden det begynte å bli mørkt. Tenkte det var best å komme seg tilbake til hotellet for en tidlig kveld.


Neonlys er visst populært her i Seoul også


Dette er nok ganske typisk for Asia

Jeg var godt fornøyd med hotellrommet. Det hadde alt det nødvendige og så ganske nytt ut. Det fulgte også med tilgang til Executive lounge og frokost.


Panorama av rommet

I seng ganske tidlig for å være våken og opplagt til neste morgens utflukt til DMZ


Som jeg nevnte i starten, ble det noen forandringer i reiseplanen og jeg valgte å være to netter ekstra i Seoul. For de to siste nettene bestilte jeg rom på Grand Hyatt Seoul. Dette innebærte at jeg måtte sjekke ut fra Coutyard Marriott før jeg reiste til DMZ og så hente bagasjen og sjekke inn på Grand Hyatt senere på ettermiddagen. Ble litt kronglete og et unødvendig bytte og sett i etterkant kunne jeg nok heller bare holdt meg på Courtyard Marriott under hele oppholdet.

Touren til DMZ bestilte jeg gjennom tourdmz(punktum)com og kostet KRW 78.000. De har også flere forskjellige pakker for de som vil se mer av grenseområdet. Jeg valgte den pakken som heter ”Panmunjun Tour”. Denne touren tar deg med til selve konferansebygget og man kan fysisk krysse grensen. Jeg føler at dette var den pakken som passet meg best og ut i fra det jeg har lest av reviews på nettet er det denne som blir anbefalt. Til informasjon så tilbyr de turer til DMZ også på lørdager (noe jeg benytett meg av). Koster hele KRW 1000 mer, så man må jo vurdere om det er verdt det… Inkludert i prisen er lunsj på en lokal restaurant der man for servert typiske koreanske retter. Og man får muligheten til å snakke sammen med de andre turistene. Noen av de andre deltagerne på touren hadde problemer med å forstå engelsken til guiden, men personlig syns jeg hun klarte seg fint.

Nå tilbake til selve touren: Opp å stå klokken 06:00 for å spise frokost og sjekke ut. Man kunne velge om man ville spise frokost i loungen eller i restauranten nede i lobbyen. Jeg valgte loungen. Ikke så veldig stort utvalg, men er allikevel nok. Det som gjorde at det var bra var personalet, spesielt en kjempesøt jente som var veldig hyggelig.

Etter frokost var det bare å hente bagasjen og sjekke ut. Bagasjen kunne settes igjen uten problem og jeg tok taxi til Lotte Hotel hvor touren skulle starte. Her betalte man også for selve touren, så man trenger ikke bekymre seg for å betale noe på forhånd.


Grytidlig Zzz


Området rundt Lotte Hotel

Møtte opp i god tid, så mens jeg ventet ruslet jeg en tur i området rundt. Fikk beskjed om at jeg kunne vente i ”loungen” før man boardet bussen. Ut i fra det jeg kunne se, så virket det som om det var en del turister fra Kina på disse tourene. Buss ble boardet litt før avgang. Det var til og med setereservasjon og det var visst viktig at alle satt på de plassene man hadde fått tildelt for de som satt feil ble flyttet på om det bare var én rad feil. På denne turen hadde jeg, til en forandring, sete nest bakerst i bussen. Da alle var ombord satte vi av gårde. Tror det eneste setet som var ledig var setet ved siden av meg… Ellers var de fleste passasjerene vestlige turister. Turen fra Seoul til første check-point tok ca én time og underveis ble vi fortalt av guiden at hun ville si ifra når vi kunne ta bilder.

Nord-Koreas landskap preges av helt bare fjelltopper. Dette er en stor kontrast mot Sør-Koreas frodigere landskap. Guiden fortalte at de bare fjelltoppene var et resultat av det hovedsakelig fortsatt brukes ved til oppvarming av hus og mat og at de nå har hogd ned nærmest all skog i landet.


Fjelltoppene på nordkoreansk side

Militæret sjekker alle pass og om alle er kledd ”skikkelig” før bussen får lov til å fortsette inn i grenseområdet. Dessuten må alle skrive under på et skriv der det kort sagt står at man selv har ansvaret hvis noe skulle skje og at det ikke kan garanteres for din sikkerhet.

Det var veldig viktig at vi ikke pekte eller gjorde noe som kunne sees på som provokasjon fra nordkoreanernes side. Guiden fortalte at det noen dager også ville foregå tourer på Nordkoreansk side. Jeg ble litt overrasket over at Nordkoreanerne fikk mulighet til dette. Nord-Korea gjorde visst et nummer ut av at turister på Sørkoreansk side ikke fikk lov til å vinke og lignende og begrunnet, ovenfor sine borgere, dette med at ”de ikke er frie og ikke kan gjøre slik de vil”…

Noe jeg undret litt på var at vi ikke kunne ta bilder av bygningen som stod på sørkoreansk side. Noen som har en teori på hvorfor dette ikke er lov?


Decleration


Conference Room


En nordkoreaner ute å spaner i dag også


Et litt dårlig panorama fra innsiden av ”Conference Room”. Sør-Korea på venstre side og Nord-Korea på høyre.


The Bridge of No Return



Et lite utvalg av nordkoreanske drikkevarer. Jeg vurderte å kjøpe med meg én flaske, men pga. all reisingen de neste dagene ble det bare med tanken. Hadde vært morsomt å hatt en flaske


Et stopp ved Imjingak, før vi tok lunsj


Hvis jeg har forstått det riktig så skriver Sørkoreanere sine ønsker på slike bånd og henger de opp på gjerdet.


Et gammelt og rustent tog på utstilling.


Minnesmerke(?)

Etter lunsj ble vi kjørt tilbake til Lotte Hotel og det var slutten på denne touren. Var vel tilbake klokken 15, så man har god tid til andre ting etterpå.

Sånn til slutt kan jeg vel si at jeg føler at det var verdt alle pengene og tiden det tok. Skulle kanskje ønske vi hadde litt mer tid inne i konferanserommet, men det er det dessverre ikke noe å gjøre noe med. Til dere som skal til Seoul og undrer på om en slik utflukt er verdt det; Ja, så absolutt! Det er ikke hver dag man får muligheten til å besøke Nord-Korea.

Resten av oppholdet i Seoul ble dessverre tilbrakt i hotellsengen på Grand Hyatt etter en litt fuktig natt i Itaewon…
Ellers klarte jeg også å miste lommeboken min (vil tro det har sammenheng med ovennevnte) og ble plutselig uten så mye penger… Stay tuned!

Gjenstår:
ICN-NRT OZ B763 C
Tokyo
HND-PEK NH B772 C
Beijing
PEK-ZRH LX A343 F
Zürich
ZRH-FRA-OSL LH A320/A321 C
kimmam is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2012, 18:27   #12
Helikopter
ScanFlyer Blue
 
Helikopter's Avatar
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 306
Default Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Herlig rapport, fikk også beskjed om at vi ikke fikk ta bilde av byggene på sør-Koreansk side. De sa det var pga lekkasje og spionasje...

Hva synes du om grillmaten og kimchi?
Helikopter is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2012, 20:11   #13
flysas94
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2010
Location: Harøy
Posts: 366
Default Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Super rapport, mange fine bilder.
Gleder meg til resten
__________________
Flysas94
flysas94 is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2012, 00:30   #14
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Meget interessant rapport! Tusen takk!

Skal selv besøke DMZen til høsten, men da fra nord

(Skal også fly med LX til og fra PEK, dog i monkey, så ser fram til rapport fra PEK-ZRH!)

Last edited by L1011-500; 08-07-2012 at 00:34.
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2012, 21:51   #15
panerai
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 218
Default Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Veldig bra rapport. Takk for at du deler.
__________________
Canon EOS 450D m/Grep
Canon 18mm-55mm f3,5-5,6 IS | Canon 55mm - 250mm f4-5,6 IS | Canon 50mm f1,8 II | Canon Speedlite 430 EX II
http://www.flickr.com/photos/kaffekoppen/
panerai is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 00:16   #16
kimmam
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
Default Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Quote:
Originally Posted by Helikopter View Post
Herlig rapport, fikk også beskjed om at vi ikke fikk ta bilde av byggene på sør-Koreansk side. De sa det var pga lekkasje og spionasje...

Hva synes du om grillmaten og kimchi?
Tusen takk for det. Javel. Da var det oppklart! Jeg syns maten var rimelig god. Veldig skeptisk av meg når det kommer til mat, så det var jo bra at de serverte noe jeg faktisk likte

Quote:
Originally Posted by flysas94 View Post
Super rapport, mange fine bilder.
Gleder meg til resten
Takk og selv takk som følger meg

Quote:
Originally Posted by L1011-500 View Post
Meget interessant rapport! Tusen takk!

Skal selv besøke DMZen til høsten, men da fra nord

(Skal også fly med LX til og fra PEK, dog i monkey, så ser fram til rapport fra PEK-ZRH!)
Tusen takk for det! Oioioi, kan vi forvente en TR fra den turen? Hadde virkelig vært interessant!

Quote:
Originally Posted by panerai View Post
Veldig bra rapport. Takk for at du deler.
Tusen takk!
__________________
kimmam is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2012, 13:09   #17
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Interessant og ikke minst fristende! Takk for at du delte dette, kommer godt med i planleggingen av en større Asia-tur.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2012, 12:16   #18
kimmam
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
Star Alliance Påsketur til Nord-Asia C/F

Del V | ICN-NRT

Da var det dags for å forlate Seoul og Sør-Korea for denne gang. Jeg føler at Seoul er en by som har mye å by på, men at jeg fikk sett så altfor lite. Jeg vil definitivt vurdere å reise tilbake hit ved en senere anledning.


Overraskende nok en reklame for Norge ved en av t-banestasjonene

Etter en god frokost i Grand Club med utsikt over Itaewon og Han-elven pakket jeg sakene mine og sjekket ut. Siden flybussen til Korean Air går fra Grand Hyatt valgte jeg å ta den ut til flyplassen. Den stoppet på noen flere hoteller i byen før vi forsatte på den snaut én times lange turen ut til Incheon. Ingen runder rundt flyplassen denne gang og ankom ICN i god tid før avgang.


God plass ombord på bussen med 2+1 i bredden. Var vel maks fem andre passasjerer på bussen.


Incheons Traffic Center

Stilte meg i køen for business, men ble raskt kalt over til en av First-skrankene da disse ble ledige. Bagasjen min ble merket med priority tag og sendt av gårde til Narita før den hyggelige damen forklarte meg veien til loungen. Da jeg spurte om jeg ville ha tilgang til noen fast-track var svaret at jeg ikke trengte det. Dette stemte for så vidt da det ikke var lange køen og kontrollen ble unnagjort i løpet av snaue 2 minutter. Jeg synes det allikevel er litt rart de ikke tilbyr fast-track til sine kunder i C på hjemmebane. Eller var det rett og slett det at de ikke så noe behov for fast -track siden de visste det var lite kø?

Fant veien til Asianas Business Class lounge. Ettersom jeg skulle videre med Asiana slapp jeg styret med tog og bytting av terminal. For de som ikke vet det så er Incheon delt opp i en hovedterminal (Main), som bare brukes av koreanske flyselskaper, og en satellitterminal (A), som blir brukt av alle andre flyselskaper. Loungen ligger over selve avgangsområdet og nås ved en rulletrapp ikke så langt i fra gate 42. Asiana sin First lounge ligger til venstre, mens Business loungen ligger til høyre. Jeg blir godt tatt imot ved inngangen av tre smilende lounge-drager som sjekket boardingpasset mitt og forsikret seg om at jeg hadde kommet riktig. Litt folksomt her denne mandags ettermiddagen og ikke noen ledige sofagrupper. Stekte nudler med grønnsaker og kylling/svin sto på dagens meny. Etter nesten 24 timer uten noe særlig å spise så smakte det veldig godt enda så enkelt det var. Det var ingen andre steder å sitte og spise enn på noen barkrakker, men til gjengjeld var dette stedet som ga best utsikt. Fikk øye på Korean Airs nye A380 komme taxende inn, flere T7 fra United + masse annet. Etter mat fant jeg meg til rette i en av tv-stolene og fikk ladet litt av det skrotet jeg hadde dratt med meg. Sånn circus en halv time før boarding skulle starte fant jeg ut at jeg ville prøve dusjfasilitetene. Nøkkel til dusjrommene må hentes i resepsjonen ved inngangen og hvis jeg ikke husker feil så tar de boardingpasset som ”depositum”. Fine dusjrom som også inneholder japansk toalett. Ble akkurat ferdig da boarding skulle starte og fikk heldigvis tilbake boardingpasset

Flighten min hadde gate helt ytterst i den ene piren så det var et lite stykke å gå. Da jeg kom frem hadde ikke boarding startet enda, men det var en lang kø for economy som sneglet seg rundt den lille køen for business. Jeg hadde håpet på å få med meg velkomsthilsingen, som er en av tingene Asiana er kjent for. Så ut til at jeg kom for sent til dette, for de begynte å boarde oss i busines da jeg stilte meg i køen.


Utsikt fra lounge. En KE B737-85B i SkyTeam farger.


Fancy toalett

02.04.2012
ICN-NRT
OZ106
B767-38E
HL75**
Business 2G


Det var først da jeg gikk ned gangbroen og kikket på billetten min at jeg oppdaget at jeg hadde fått sete 2G. Jeg tenkte at her måtte det ha skjedd en feil for jeg husket godt at jeg hadde valgt sete 3A i snuten på jumboen. Da jeg kikket ut vinduet på gangbroen så jeg med en gang hvorfor; der stod nemlig ingen 747, men snarere en 767 og ventet. Ble med det første litt skuffet siden jeg hadde gledet meg til endelig å få sitte i snuten på en 747 og til å teste ut Asiana sine First seter. Trøstet meg med at jeg i hvert fall fikk prøve enda en ny flytype.

Som forventet ble jeg ønsket velkommen av to smilende flyvertinner i døren og vist veien til setet mitt. Kabinen i en 767 er ganske smal og i business har Asiana gjort plass 3 rader med 5 seter i bredden (2+1+2). Setene var de gamle lie-flat setene, men på en 1 time og 50 minutter lang tur så var det mer enn tilstrekkelig. Jeg spurte flyvertinnen om hun visste om det hadde var en siste-liten equipment change fra 747 til 767, men hun skjønte ikke helt hva jeg mente. Sjekket senere på Flightradar24 og der hadde ingen av OZ106 flightene blitt flydd med en 747 den siste uken. En liten heads-up til dere som vurderer denne ruten pga 747.

Dørene ble lukket og vi ble ønsket velkommen av kabinpersonalet med et bukk (Fikk med meg hilsingen allikevel!). Apropos dørene så er det en litt annerledes patent på 767-ene. I stedet for og åpnes utover, slik som på andre Boeingmaskiner, blir de heller heist opp og inn i skroget over inngangen. En litt finurlig variant som jeg også tror finnes på MD11 og DC10-maskiner? Ikke noe amenity kit på denne turen, men alle fikk et par slipperser. Synes faktisk dette er en av de bedre tingene å få for da slipper (no pun intended. hehe) man å ta på seg skoene hvis man må på toalettet.

Push-back, taxi, take-off, wheels up og vi er på vei!

Til mat valgte jeg den koreanske retten Kimchi. Hadde jo ikke noe særlig sammenlikningsgrunnlag, men må si det smakte. Siden det var så kort flytid, nærmet vi oss allerede den japanske vestkysten da maten var spist.
Ellers var serveringen upåklagelig. Etternavn ble brukt under hele turen, flyvertinnene opptrådte veldig profesjonelt og var veldig blide og imøtekommende. Jeg kan godt skjønne at Asiana har vunnet flere priser for sitt kabinpersonale.


Plutselig begynte det å regne. Viste seg at dette regnet skulle følge etter meg til Tokyo…


Et mislykket panoramabilde av kabinen. Måtte benytte sjansen da sidemannen gikk en tur på toalettet.


PTV med flight information. Vi fløy i over 1000 km/t i store deler av turen.


Litt trafikk sett gjennom noen veldig ripete vinduer


Overrasket over å se en B744 fra Qantas her. Trodde de bare fløy A333 til NRT

Jeg tror vi landet på bane 16L for vi taxet en god stund før vi kom til gate. Narita virker dominert av 767 fra både NH og JL. Dessuten er de amerikanske selskapene svært godt representert her. Delta- og United-fly kunne sees overalt. Da vi endelig parkerte ved gate, takket jeg for meg og trasket i rask gange mot passkontrollen. Var heldigvis ikke den store mengden folk der den kvelden så var raskt igjennom. Bagasjen ventet på beltet, ”Nothing to declare” og vips så var jeg ute i ankomst. Vekslet de få kronene jeg hadde til Yen og kjøpte en bussbillett inn til Shinjuku.

Asiana Airlines klarte å fri til forventningene og jeg vil mer enn gjerne prøve de igjen ved en senere anledning, da helst i F og på en mye, mye lengre flytur Selv om det var moro å prøve en ny flytype, ville jeg nok heller ha tatt jumboen hvis jeg kunne ha valgt. Følelsen av liten plass og at flyet var litt gammelt var til stedet på 767. Pytt, pytt.. Nå var jeg jo i alle fall i Japan!

Gjenstår:
Tokyo
HND-PEK NH B772 C
Beijing
PEK-ZRH LX A343 F
Zürich
ZRH-FRA-OSL LH A320/A321 C
__________________
kimmam is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2012, 22:14   #19
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Quote:
Originally Posted by kimmam View Post
Tusen takk for det! Oioioi, kan vi forvente en TR fra den turen? Hadde virkelig vært interessant!
Er vel høyst sannsynlig at det dukker opp en rapport ja

Ser fram til fortsettelsen!
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2012, 16:49   #20
kimmam
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
Default Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Del VI | Tokyo

Oi, det var lenge siden! Jeg har dessverre ikke hatt tid de siste månedene til å skrive videre grunnet en relativt hektisk høst med skole og eksamener. Men nå som juleferien er i gang så skal jeg prøve å skrive den ferdig

Hvor var vi? Ah, Tokyo ja…. Hvis det er ett sted man må besøke, så må det være Tokyo. En fantastisk by på alle måter, så forskjellig fra Norge (og alle andre steder for den saks skyld).

Ordentlig køsystem til bussene utenfor terminalen med oppmerkede linjer og ’verter’ som ropte opp og viste vei til riktig buss. Hvis det å ta bussen alltid hadde vært like sivilisert, ville det vært en fryd! Selve turen inn til Shinjuku tok sin tid, men etter hvert som vi nærmet oss Tokyo ble det litt mer å se på. Stoppestedene ble vist på en skjerm i bussen og det var ikke noe problem å finne ut når man skulle av. Som dere sikket vet så er hotell i Tokyo relativt dyrt. Skulle så gjerne ha valgt et ’High-End’ hotell, men studentbudsjettet og Mastercard har sine grenser, tro det eller ei. Valget falt derfor på Keio Plaza rett ovenfor Tokyo Metropolitan Government Building. Beliggenheten var uslåelig etter mine kriterier. Kort gange til Shinjuku Station som tar deg ut i hele verden (kan det virke som)

Fikk rom i 37. etasje med kjempeutsikt. Rommet må kunne sies å være stort i Tokyo-sammenheng og hadde mer enn nok av plass til en person. Det var i tillegg gratis kablet internett på rommet. Var storfornøyd med Keio Plaza og servicen og vennligheten til personalet var upåklagelig. Kan anbefales!


Panorama av rommet.

Det var allerede blitt mørt ved ankomst så jeg valgte å slappe av på rommet og ta en tidlig kveld. Neste morgen skinte solen. Perfekt for en liten tur i parken for å se på blomstringen som allerede var i full gang. Resten av oppholdet i Tokyo ble brukt på litt shopping, myyyye gåing og sightseeing. Nå følger noen bilder fra oppholdet og jeg lar de tale for seg…


Utsikten fra rommet en tidlig morgen, typ 04:00(!)


Man kunne ikke reise hele veien til Tokyo uten å ta bilde av noen automater!


Keio Plaza Hotel sett utenifra


’Welcome to Shinjyuku!’








Blomstring




Fra toppen av Tokyo Metropolitan Government Building. Flott utsikt herfra og man får virkelig et inntrykk av hvor stort Tokyo faktisk er.




Dessverre så var det vanskelig å se Mt. Fuji. For de som ser godt, kan man så vidt skimte det


Undertegnede unner seg litt is


Imperial Palace East Gardens er et must


Måtte selvfølgelig besøke Sony sitt utstillingssenter i Ginza


Stemningsbilde, kveld




Shibuya


Venter på å krysse kanskje verdens mest berømte fotgjengerovergang


Jeg fant en koselig thairestaurant like i nærheten av hotellet som serverte kjempegod mat. Alle middagene ble spist her.

Kort sagt: Tokyo er en meget spennende by med så utrolig mye å oppleve. De få dagene jeg tilbrakte der var ikke nok og jeg håper virkelig at jeg får sjansen til å komme tilbake hit.

Gjenstår:
HND-PEK NH B772 C
Beijing
PEK-ZRH LX A343 F
Zürich
ZRH-FRA-OSL LH A320/A321 C
__________________
kimmam is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Påsketur til Manchester. Solaspotteren TripReports 8 06-07-2014 03:09
Påsketur til Vestkysten! WooAa TripReports 4 27-04-2014 21:50
Påsketur til Asia med LX,LH,MU(F) og SK,OZ,TG,CA,LH(C) og Koreansk KTX(Y) Jamesbond_ppk TripReports 15 28-05-2012 20:42
Flyselskap til Nord-Asia og destinasjoner Helikopter Reiseforum 4 25-03-2012 23:16
Påsketur til Pattaya. Hickok TripReports 52 14-04-2009 12:27


All times are GMT +2. The time now is 19:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.