Flyprat


Go Back   Flyprat > Register- og ATC-Forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-04-2021, 20:31   #21
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Default Re: Pilotloggbøker

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Vi er alle ulike. Jeg har vel 7-8 loggbøker alt ført med samme penn. Likte den ikke, men samme penn og farge i alle år jeg logga. Gjorde og 2 norske loggbøker. Ble lat midt på 2000 tallet og var 3 1/2 år i bakleksa. Men så kom følelsen at jobben kom til og ryke, tok 6 måneder og få alt logget. Skrev logg i den lille tiden som var igjen før vi ble oppkjøpt og kasta på gata. Var på gata i noen måneder og da er loggboka viktig. Min midlertidige jobb var ikke en plass og være så de få timer i fly ble logget for og vise currency. Det fikk jeg ved og ha 5 checkrides. Det var ganger vi taksa ut og ble spurt når jeg sist fløy, og svaret var «sist jeg hadde chececkride med deg». Svaret var « don’t worry, I will go easy on you». Og så fikk jeg tre motor kutt før 1500 fot. Dette var ikke i simulator.
Jeg hadde 11.000 timer, men mange andre som var ute hadde 15-20.000 og heavy time. Så når jeg hadde check airmen som tok CVen inn til CP, og ringte meg fra hans kontor på speaker, så trodde jeg at det ble jobb. Men de fløy heavy og ville ha heavy time. Og det fikk de i haugevis. 2-3 år sener tok de folk med CRJ tid.
Når jeg endelig fikk 121 jobb igjen, så logga jeg i et par år. Kun type, flyplasser og total tid.
De siste 5-6 år har det kun blitt en årlig tur i loggboka, tar det som står i Flica i desember på ytd og logger det. Ikke noe mer.
De første årene ble alt logget, lesson nummer, elev eller instruktør, landinger, type, instrument approacher, multi tid, turbo prop, etterhvert jet, natt, instrument mm.
Ikke pålagt og logge noe i større selskap, de gjør det for deg. Jeg kan ringe og få alle turene jeg har flydd siden jeg startet i selskapet. Etter hver landing blir det sendt via Acars hvem sitt legg det var.
Håper jeg aldri får følelsen at denne jobben ryker, da blir det nok frem med loggbøker igjen.
Virker som de fleste blir litt slappere med årene, ja. Det går igjen i noen av loggbøkene jeg har fått kikke i. Sikkert like greit at selskapet ordner det.
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 02-04-2021, 05:09   #22
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Pilotloggbøker

Quote:
Virker som de fleste blir litt slappere med årene, ja. Det går igjen i noen av loggbøkene jeg har fått kikke i. Sikkert like greit at selskapet ordner det.
Ja, vi blir slappere med årene, både her og der, huttetu.
Ikke like greit at selskapet ordner det, ikke så enkelt: Det er krav fra myndighetene at bolagene har styr på hvor mange timer hver kusk flyr, hvis ikke får selskapet bot og straff.
Derfor vet dem på minuttet hvor mye vi har flydd, ta en telefon til din crew base så sender dem utskrifter på nærmeste minutt.
Det koster dem ikke en kalori å skrive ut flytiden din siden du var ansatt, derfor blir du lat og du sluttet å logge for en mannsalder siden.
(Skjønt noen av oss har hatt 19 flyger jobber og selv ikke Gud kan holde styr på all det og loggingen der. CV ser ut som galskap..)
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2021, 20:54   #23
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Pilotloggbøker

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Ja, vi blir slappere med årene, både her og der, huttetu.
Ikke like greit at selskapet ordner det, ikke så enkelt: Det er krav fra myndighetene at bolagene har styr på hvor mange timer hver kusk flyr, hvis ikke får selskapet bot og straff.
Derfor vet dem på minuttet hvor mye vi har flydd, ta en telefon til din crew base så sender dem utskrifter på nærmeste minutt.
Det koster dem ikke en kalori å skrive ut flytiden din siden du var ansatt, derfor blir du lat og du sluttet å logge for en mannsalder siden.
(Skjønt noen av oss har hatt 19 flyger jobber og selv ikke Gud kan holde styr på all det og loggingen der. CV ser ut som galskap..)
«CV ser ut som galskap» men skal fortsatt være på kun en side.....
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2021, 20:59   #24
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Pilotloggbøker

På en firedagers tur blir det fort 6-8 forskjellige fly, gjerne 2-3 typer.
Siden min, hmm, energi effektivitet er blitt bedre med årene så flyr jeg veldig få legg for tiden. Hadde kun to landinger til den 28. i forrige måned, fikk 4 totalt. Og jeg flyr full line, ikke reserve.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2021, 16:59   #25
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Pilotloggbøker

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
«CV ser ut som galskap» men skal fortsatt være på kun en side.....
Jada, fremdeles en side, men temmelig komprimert.
Uansett, ferdig med jobbing, spiller på aksjemarkedet isteden: Ligger på sofaen og tjener penger. Skulle ha begynt med det tidligere
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.