Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-01-2019, 00:24   #1
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Spørsmål Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->)

Hvordan var det med rettigheter fra flyselskapet ved forsinket baggasje på hjemreise?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 07:56   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvordan var det med rettigheter fra flyselskapet ved forsinket baggasje på hjemreise?


Stort sett går det på å få den levert hjem

Jeg har dog gjennom reiseforsikringen en gang fått kjøpt en lader jeg trengte etter hjemreise, men som hadde blitt forsinket
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 08-01-2019, 10:05   #3
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 676
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by lanorge View Post
Reiste i sommer til Madeira og ankom over fire timer forsinket pga teknisk på fly. Reiste med SAS SVG-Stockholm, og så med TAP Air Portugal fra Stockholm til Lisboa og videre til Madeira. Det var flyet fra Stockholm til Lisboa som var forsinket slik at jeg og kona ikke nådde flyet i Lisboa. Vi ble satt på et senere fly og fikk matbonger. Jeg har søkt om kompensasjon gjennom nettsidene til TAP men nå har det gått snart et halvt år uten at de engang har svart på henvendelsen, så jeg tenker å klage. Men skal jeg klage til rett organ i Norge, Sverige eller Portugal? Ifølge Finalcall.travel så skal man klage til organet der hvor reisen startet. Men det var jo TAP som var problemet, ikke SAS, så jeg tenker at det ikke er riktig å klage til Transportklagenemnda. Da må vel rette myndighet i Sverige være stedet å klage til, eller?
Har hatt en episode der Lufthansa kanselerte flyet mitt (hjemreise), reroutet og jeg kom hjem en del timer senere.
Jeg gjorde krav på kompensasjon, men Lufthansa mente at jeg måtte ta det med SAS der jeg hadde bestilt. OK, tok det med SAS, men de mente at jeg måtte ta det med Lufthansa. Jeg ba de finne ut av det og til slutt ble det slik at Lufthansa betalte pengene.
Så, jeg er litt usikker hvor man egentlig skal starte, fasit for meg ble at de som hadde rotet til betalte, ikke der jeg startet reisen (billetten var kjøpt hos SAS, det var SK-SK-LH på vei ut og skulle være LH-LH-SK på vei hjem, men det ble Austrian Airlines de første to hopp og SK siste).
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2019, 12:17   #4
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 552
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Ja, ikke godt å vite men tenker også det er mest logisk at TAP fikser opp. Men de vil jo ikke svare meg en gang.
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2019, 14:09   #5
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Stort sett går det på å få den levert hjem

Jeg har dog gjennom reiseforsikringen en gang fått kjøpt en lader jeg trengte etter hjemreise, men som hadde blitt forsinket
Ankomst var Mandag 18:30, jeg får ikke kofferten min før Torsdag 12:00. Kan jeg be om noen eurobonuspoeng i oppreisning? Synes det er lovlig lenge når jeg bor 2 timer unna flyplassen, og baggasjen min gikk til Tyskland via Køben allerede Tirsdag morgen. Hvordan kan det ta 3 dager å levere ut baggasje?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 08:14   #6
nick5000
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: PVG
Posts: 373
Default Reschedule 10 min, gratis ombooking?

Fikk melding om at PVG cph er flyttet fra 1320 til 1310. Kan jeg få booket om denne gratis til en annen dato? Hva er ellers minimumstiden for at man kan kreve fri ombooking?
nick5000 is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 11:37   #7
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

11.1.3 Før vi aksepterer bestillingen din, vil vi
eller våre autoriserte agenter gi deg beskjed
om den planlagte flytiden som er gjeldende på
dette tidspunkt etter at du har bestilt flyvningen
din. Hvis du gir kontaktinformasjon til oss eller vår
autoriserte agent, vil vi gjøre vårt beste for å
informere deg om slike endringer. I situasjoner
som ikke er dekket av artikkel 11.2 nedenfor, hvis
vi etter at du har foretatt din reservasjon, men før
reisedatoen, endrer på ruteplanens avreisetid med
mer enn tre timer
og dette er uakseptabelt for deg
og vi er ute av stand til å booke deg om til
en alternativ flyvning som er akseptabel for deg, vil
du ha rett til refusjon for alle beløp som er betalt
med hensyn til endringen i flytiden.

https://www.flysas.com/content/dam/s...ordring-no.pdf
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 13:26   #8
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvordan var det med rettigheter fra flyselskapet ved forsinket baggasje på hjemreise?
Jeg fikk til slutt baggasjen etter 4 dager, skreiv til SAS og syntes det var for dårlig. Særlig siden jeg ikke krevde hverken tannbørst eller Gucci-kjole. Fikk meg 3000 EB poeng for det, svar allerede 12 timer etter innsendt klage. Positivt overrasket
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 14:09   #9
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Jeg fikk til slutt baggasjen etter 4 dager, skreiv til SAS og syntes det var for dårlig. Særlig siden jeg ikke krevde hverken tannbørst eller Gucci-kjole. Fikk meg 3000 EB poeng for det, svar allerede 12 timer etter innsendt klage. Positivt overrasket
Får man da basic eller extra poeng?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 18-01-2019, 16:25   #10
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Får man da basic eller extra poeng?


Alltid ekstrapoeng


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 04-02-2019, 18:31   #11
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v.? (2019->)

LH1731 (SJJ-MUC) 1. februar - noen som kan finne ut hvorfor den avgangen ble kansellert? Var det vær eller teknisk?
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2019, 12:42   #12
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default SAS ombookning og SK vs LH Premium spørsmål.

Nå tikket in de femte om'routingen for vår sommertur til MIA (via EWR) i sommer. Det er ikke SAS sin feil, men United flightene bytter om hele tiden og vi kommer senere og senere frem til MIA.

* Kan jeg nå da avbestille turen gratis?

* Jeg får LH med 380 i premium til samme pris som denne turen som er SK Plus ' er det omtrent det samme per i dag?

* Er disse LH Premium billettene lettere å oppgradere til C med Eurobonus poeng?

Takk
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 09-03-2019, 12:54   #13
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: SAS ombookning og SK vs LH Premium spørsmål.

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Nå tikket in de femte om'routingen for vår sommertur til MIA (via EWR) i sommer. Det er ikke SAS sin feil, men United flightene bytter om hele tiden og vi kommer senere og senere frem til MIA.

* Kan jeg nå da avbestille turen gratis?

* Jeg får LH med 380 i premium til samme pris som denne turen som er SK Plus ' er det omtrent det samme per i dag?

* Er disse LH Premium billettene lettere å oppgradere til C med Eurobonus poeng?

Takk
Hmm.. litt tilleggsinformasjon - denne samme prisen er da hvis man booker via Supersaver og det er en codeshare så flightene er UA på LH maskiner. Ber man om juling da? Jeg booker vanligvis direkte fra flyselskapenes sider, men det var mye dyrere på United.com og på LH sine sider sto premium som utsolgt.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 09-03-2019, 15:26   #14
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: SAS ombookning og SK vs LH Premium spørsmål.

Lh billetter er i praksis ikke mulige og oppgradere til en fornuftig pris med eb poeng. Angående Supersaver ville jeg vært veldig forsiktig med å booke prem eco om prisen plutselig er mye billigere. Har UA i det hele tatt startet med billettklasser i prem eco? Står det som utsolgt hos lh vil iallfall alarmen blinke hos meg. Får du samme prisforskjellene om du søker med Momondo/kayak?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2019, 19:09   #15
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: SAS ombookning og SK vs LH Premium spørsmål.

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Lh billetter er i praksis ikke mulige og oppgradere til en fornuftig pris med eb poeng. Angående Supersaver ville jeg vært veldig forsiktig med å booke prem eco om prisen plutselig er mye billigere. Har UA i det hele tatt startet med billettklasser i prem eco? Står det som utsolgt hos lh vil iallfall alarmen blinke hos meg. Får du samme prisforskjellene om du søker med Momondo/kayak?
Takk - det står UA ett eller annet og så Premium Economy operated by Lufthansa A380. Billettene poppet opp på Momondo som lempet meg videre til SuperSaver. Fant samme flighten for 55.000 nok (5 pax) mot 47,000 på SuperSaver. SAS billetten kostet 47.000 som SAS bekreftet at jeg kansellere free of charge.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is online now   Reply With Quote
Old 16-03-2019, 11:34   #16
justin case
Newcomer
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 21
Default Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Skulle opprinnelig fly til LPA fra OSL kl 1050 tirsdag først kommende , men fikk melding med Norwegian at flyet ikke går før 1905. Får en lang dag på OSL da connecting flight lander kl 0755. Har fått beskjed at jeg får matkupong, men har jeg rett på erstatning? Står i meldingen at det er "due to operational reasons from grounding of the 737 -max.

Leser dette på forbrukerrådets sider:

"Du har ikke krav på kompensasjon når årsaken til innstillingen er ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått, selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet. Eksempler på dette kan være dårlig vær som forhindrer flytrafikken, streik eller uforutsette sikkerhetstiltak"

Kommer min case under dette , så jeg ikke har krav på erstatning eller? regner med noen i menigheten kan svare på dette på forhånd takk.
justin case is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2019, 11:45   #17
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,282
Default Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Eftersom Europeiska flygmyndigheten har groundat Boeing 737 MAX för saftey reasons är det högst troligt extraordinära omständigheter som Norwegian inte kan påverka.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2019, 12:11   #18
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Som tidligere sagt, dette er helt utenfor DY's kontrol, så er nok lite å hente der.
Har du derimot kjøpt reisen med et kreditkort, så kan det være at der ligger noen muligheter der. Men de har vel kanskje og tatt høyde for slike ting
krølle is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2019, 12:12   #19
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Forbrukerrådet har en kalkulator du kan prøve, men dette går sannsynligvis under force majeure. Dette er ikke Norwegians feil - hvis man ikke legger til grunn at det at de faktisk bruker flytypen er deres feil. Men det er å strekke strikken vel langt, selv for en jurist.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2019, 12:17   #20
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,547
Default Re: Forsinkelse pga 737 max 8 grounding

Det kan godt være reiseforsikringen din dekker dette.
På Gjensidiges reiseforsikring står følgende:
"Hvis transportmidlet ditt blir mer enn 1,5 time forsinket på grunn av værforhold, teknisk/mekanisk feil, trafikkuhell eller nødlanding, dekkes merutgifter til reise/opphold."
C130 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)? blazius Reiseforum 702 07-01-2019 22:52
Rettigheter ved kansellering og ombooking BårdK Reiseforum 7 12-08-2014 18:30
Poeng ved kansellering. jjessen Reiseforum 1 05-02-2012 18:45
Rettigheter ved rerouting Jens W Reiseforum 6 01-12-2010 02:45
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 10:27


All times are GMT +2. The time now is 17:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.