Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-06-2019, 12:54   #1
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default NG: ny rapport om den mørke siden av moderne turisme

https://people.com/pets/national-geo...dlife-tourism/

People magazine oppsummerer national geographics store fokus-serie på dagens turisme og fokuset på å få "drømmebildene" til sosiale medier. Har turismen i dag blitt for overfladisk? Bryr du deg om hva som ligger bak de glinsende fasadene av det vi møter på våre globale reiser?

https://www.nationalgeographic.com/magazine/2019/06/

Quote:
People love animals and want to get close to them. It’s common to think that the animals you are paying to ride, or bathe, or snuggle are having fun too. In reality, many animals go through rigorous training or have to be sedated to make these benign experiences possible. As a tourist, if you’re visiting a facility for just a few hours, it’s almost impossible to know where the animals came from, how they were trained, and how they live when the tourists go home.
__________________
Spoiler mixer

Last edited by Polaris; 12-06-2019 at 13:12. Reason: Ett bilde sneik seg inn i en copy-paste
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2019, 13:17   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,975
Default Re: NG: ny rapport om den mørke siden av moderne turisme

Ferie er da per definisjon overfladisk .. det er som regel poenget. Men det er klart at det utnyttes ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2019, 13:21   #3
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: NG: ny rapport om den mørke siden av moderne turisme

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ferie er da per definisjon overfladisk .. det er som regel poenget. Men det er klart at det utnyttes ..
Intensjonen min med spørsmålet var ikke "er det", men at det tas til slike grader at man blir likegyldig til hva som stikker bak. F.eks neddopa tiger, eller elefantbaby som gråter - skjit samma så lenge jeg får bildet mitt til facebook? Om du leser national geographics magasin kommer det ganske mange gode betraktninger og vurderinger - som alle frequent travellers bør ta med seg i ryggsekken...
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2019, 15:41   #4
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: NG: ny rapport om den mørke siden av moderne turisme

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ferie er da per definisjon overfladisk .. det er som regel poenget. Men det er klart at det utnyttes ..
Hæ? Den definisjonen må du nesten gi meg en referanse til. Minner svært lite om egne opplevelser.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2019, 11:17   #5
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: NG: ny rapport om den mørke siden av moderne turisme

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
People magazine oppsummerer national geographics store fokus-serie på dagens turisme og fokuset på å få "drømmebildene" til sosiale medier.
En ny trend er faktisk at folk når de reiser leier inn lokale fotografer for å få enda flere likes.

Selv styrer jeg langt unna alle foto man på gaten blir tilbudt å få ta med dyr, men det er noe som omtales som noe langt verre. Om noen idag legger ut bilder av hva de har skutt på jakt i Afrika så blir de omtrent korsfestet på sosiale medier. Dette er faktisk ofte en veldig bra og bærekraftig aktivitet hvor det er valgt ut syke/gamle/problematiske dyr som man har planlagt å avlive. En "jeger" betaler så veldig mye for å få lov til å skyte dyret under noe som minner litt om jakt.

En slik "jakt" gir langt mere inntekter til lokalsamfunnet enn busslass med foto-turister og også mye mindre forurensing. Problemet er at de som er med på slik jakt risikerer å få karriære og liv ødelagt av ilsinte SJWs.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fra den andre siden... Harald Oanes Bilder & foto 3 03-05-2011 18:53
45 år siden den første DC-9 fløy! LN-MEH Flyhistorisk forum 6 26-02-2010 15:10
I dag er det 40 år siden den første Boeing 737 LN-MEH Flyforum 8 09-04-2007 19:10


All times are GMT +2. The time now is 09:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.