Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-06-2018, 22:27   #241
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Gode tilbud på en del relativt til polpris, men det meste går inn under alt for dyr vin som ikke er solgt ut fra polet/importør. Og det er det som oftest en grunn til
Hva mener du med det? Mener du at en del av det som selges på OSL/tax free, er tildels det som blir til overs etter å ha blitt forsøkt på polet? I så tilfelle en drøy påstand. Polet og taxfree (Travel Retail Norge ) er 2 helt uavhengig innkjøps ordninger, så noe slikt som du påstår tror jeg nok ikke er tilfellet, da kriteriene for innkjøp hos de forskjellige ikke nødvendigvis ikke er det samme. Og hvorfor skulle TRN gjøre noe slik? Det er jo ikke bare pris som avgjør salget av vin.
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2018, 22:42   #242
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by 3cseat View Post
Hva mener du med det? Mener du at en del av det som selges på OSL/tax free, er tildels det som blir til overs etter å ha blitt forsøkt på polet? I så tilfelle en drøy påstand. Polet og taxfree (Travel Retail Norge ) er 2 helt uavhengig innkjøps ordninger, så noe slikt som du påstår tror jeg nok ikke er tilfellet, da kriteriene for innkjøp hos de forskjellige ikke nødvendigvis ikke er det samme. Og hvorfor skulle TRN gjøre noe slik? Det er jo ikke bare pris som avgjør salget av vin.
Det er ikke viner som ikke polet klarer å selge ut, men typisk viner som ikke er attraktive og dermed grossister/importører sitter igjen med mengder av. Dette er gjerne middelmådige produsenter og/eller årganger. Det finnes selvsagt unntak , TRN selger også god vin. Problemet er at prisnivået deres er såpass tett på polet at det stort sett kun er de billige som gir en grei prosentvis besparelse.

Ser man hva folk handler på taxfree er det ikke bare pris som avgjør , men også sukkerinnholdet

TRN har en helt annen forretningsvisjon enn VMP, det er klinkende klart. Det er vel derfor jeg legger igjen ca 100 ganger mer årlig hos sistnevnte.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 19-06-2018 at 11:32.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2018, 09:34   #243
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by 3cseat View Post
Hva mener du med det? Mener du at en del av det som selges på OSL/tax free, er tildels det som blir til overs etter å ha blitt forsøkt på polet? I så tilfelle en drøy påstand. Polet og taxfree (Travel Retail Norge ) er 2 helt uavhengig innkjøps ordninger, så noe slikt som du påstår tror jeg nok ikke er tilfellet, da kriteriene for innkjøp hos de forskjellige ikke nødvendigvis ikke er det samme. Og hvorfor skulle TRN gjøre noe slik? Det er jo ikke bare pris som avgjør salget av vin.
Det er vel ganske klart og tydelig hva jeg mener med det. Nå er det ikke ment som noen pekefinger mot de som handler på tax-free, men da jeg først tok meg tid til å studere utvalget så ble jeg ikke veldig imponert. Jeg er også av den oppfatning av at nedsatte priser på polet er en mye bedre deal og i tillegg er jeg mer for deres forretningsstrategi enn de som driver tax-free på BGO og OSL.

Ble litt på siden, men det var nå mer for å lufte min mening at det er veldig få taxfree-kupp av vin.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2018, 10:02   #244
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: Taxfree-kupp

Når det gjelder polets forretningsstategi, så er jo den i stor grad styrt politisk, og å sammenligne den med taxfree, blir etter min oppfatning derfor noe søkt.

Jeg synes fortsatt det er litt drøyt å påstå at en god del av det som selges i taxfree tidligere er forsøkt via polet uten å lykkes, for så å selge det i taxfree. Er det noen som har belegg for dette? Om ikke, synes jeg heller ikke man skal påstå noe slik, og gi inntrykk av at vin i taxfree er vin som man ikke får solgt på polet. Jeg ser dog ikke bort ifra at dette kan være tilfelle noen ganger, men jeg har vanskelig for å tro at dette gjelder i noe større omfang.

Det er videre en vesentlig forskjell i innkjøp til polet og taxfree. Om ikke vinen finnes i basisutvalget hos polet, noe de ferreste viner er, kjøper ikke Vinmonopolet inn disse. Det er importøren som kjøper inn og lagerfører disse, og disse vinene er ikke solgt før noen faktisk kjøper dem. For basis og partivarer, kjøper polet inn og lagerfører disse, og de er da faktsk solgt fra levrandør til polet, som selger dette videre. I taxfree markedet selger importøren varene til taxfree, som da selger disse videre i sine butikker. Derfor kan det være mer interresant for en importør og selge til taxfree, da dette medfører at de faktisk selger varene og får betalt når de går til forhandler, i dette tilfelle taxfree, og ikke som på polet, når salget faktisk skjer nå "sluttbruker" kjøper produktet.

Så på mange måter er salgt til taxfree bedre for importøren, og hvorfor skal man da velge å forsøke å selge på polet først, og når man da ikke lykkes, selge til taxfree?

Når dette er sagt, så er diskusjon om utvalg og pris noe annet. Som sagt er forretnings stategi osv helt forskjellig som gir utslag i både pris og utvalg. Men det er riktig som det er sagt, at taxfree kjøp ikke alltid er noe kupp, da fortjenesten i taxfree er tildels mye høyere i taxfree, som skyldes at polets avanse er regulert av myndighetene

Så mitt råd er kjøp taxfree npr du kan og prisene tilsier det, men vær litt kritisk da det ikke alltid er så billig. Når det gjelder kvalitet, varier det mye både hos polet og i taxfree
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2018, 10:55   #245
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Taxfree-kupp

Etter hva jeg har fått med meg styres innkjøpene til de norske flyplassenes Heinemann/TRG butikker fra Heinemann i Hamburg. Der har de et enormt lager og logstikksenter hvor de distribuerer ut varer. Vinmonpolet er nok ikke en av de de handler fra, men direkte fra produsentene eventuelt andre store oppkjøpere rundt om i Europa og verden forøvrig.

Når det gjelder klassiske viner. F.eks. Bordeaux av høy kvalitet, har det jo alltid vært hevdet at de årgangene som ikke er fullt så attraktive havner i taxfree butikkene. De mest attraktive er solgt ut før de kommer dit. Det har vel litt med å gjøre at taxfree innkjøperne ikke er villige til å gå i priskrig for produktene.
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2018, 11:30   #246
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Etter hva jeg har fått med meg styres innkjøpene til de norske flyplassenes Heinemann/TRG butikker fra Heinemann i Hamburg. Der har de et enormt lager og logstikksenter hvor de distribuerer ut varer. Vinmonpolet er nok ikke en av de de handler fra, men direkte fra produsentene eventuelt andre store oppkjøpere rundt om i Europa og verden forøvrig.

Når det gjelder klassiske viner. F.eks. Bordeaux av høy kvalitet, har det jo alltid vært hevdet at de årgangene som ikke er fullt så attraktive havner i taxfree butikkene. De mest attraktive er solgt ut før de kommer dit. Det har vel litt med å gjøre at taxfree innkjøperne ikke er villige til å gå i priskrig for produktene.
Dette stemmer mye mer med min oppfatning av vinutvalget i taxfree, og da er det lite som stemmer med at de er forsøkt solgt hos polet først. "I rest my case"
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2018, 18:31   #247
KennyBanja
Newcomer
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 14
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Ser man hva folk handler på taxfree er det ikke bare pris som avgjør , men også sukkerinnholdet
Med andre ord akkurat som på polet. Eller tror du den gjengse polkunde boltrer seg i bestillingsutvalg og spesialslipp?.
KennyBanja is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2018, 18:56   #248
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by KennyBanja View Post
Med andre ord akkurat som på polet. Eller tror du den gjengse polkunde boltrer seg i bestillingsutvalg og spesialslipp?.
Statistikken taler vel for seg selv.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2018, 10:42   #249
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by 3cseat View Post
Dette stemmer mye mer med min oppfatning av vinutvalget i taxfree, og da er det lite som stemmer med at de er forsøkt solgt hos polet først. "I rest my case"
Ingen vits å betale hundrevis av kroner for overprisa kommunevin fra Burgund når man har kultvin fra Ganevat og Cornelissen lett tilgjengelig. Jeg holder på at tax-free utvalget er annenrangs.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2018, 16:50   #250
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Taxfree-kupp

Tilbake til gode kupp:

Color Line selger i sommer Lanson Black Label Champagne til 229 kr. Koster 400 kr på polet!

Just sayin'
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2018, 18:05   #251
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Tilbake til gode kupp:

Color Line selger i sommer Lanson Black Label Champagne til 229 kr. Koster 400 kr på polet!

Just sayin'
Og et slikt tilbud hadde TRN aldri kjørt gjennom sommeren.
Lanson koster 339,- på OSL
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2018, 18:52   #252
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Og et slikt tilbud hadde TRN aldri kjørt gjennom sommeren.

Lanson koster 339,- på OSL


Ja det er jo ikke rare rabatten. Mener normalpris hos Color er 269kr
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2018, 20:22   #253
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Taxfree-kupp

Artikkel i DN nå. Er jo endel man sparer endel på som jeg definitivt ikke vil kalle B-vare

https://www.dn.no/smak/2018/07/01/12...taxfreevinkupp

Quote:
Her er de beste vinkjøpene på Oslo lufthavns taxfreebutikk.
Å spare 450kr på en den vintage Taittinger Comten er jo ganske OK, selv om 2005 ikke akkurat er et toppår.....
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2018, 00:16   #254
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Artikkel i DN nå. Er jo endel man sparer endel på som jeg definitivt ikke vil kalle B-vare
All drue-juice hvor forråtnelsesprosessen har kommet godt i gang er jo B, eller lavere, vare.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2018, 13:13   #255
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Taxfree-kupp

Remy Martin Louis XIII 0,7 liter.

Polpris 26990, «Bare» 20995 om bord på Stena Saga.

Der får man også gavekort på ny tur når man handler for 1000 kroner. Hvis man da får 20 gavekort per flaske, kan man jo fort spare noen penger
Martin is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2018, 16:06   #256
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Remy Martin Louis XIII 0,7 liter.

Polpris 26990, «Bare» 20995 om bord på Stena Saga.

Der får man også gavekort på ny tur når man handler for 1000 kroner. Hvis man da får 20 gavekort per flaske, kan man jo fort spare noen penger
Kosta 60 000 kr for en magnum av den i Singapore. Og 225 000 kr for en treliter. Billigere å kjøpe 2 magnum da gitt.... Halve prisen nesten.

Så må man også legge til at dersom man kjøper flasker som koster over 6 000 kr (forutsatt at man har vært ute av landet i 24 timer) må man betale 25% moms til onkel toller når man entrer landet. Det legger jo også på prisen en smule....
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2018, 16:47   #257
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Kosta 60 000 kr for en magnum av den i Singapore. Og 225 000 kr for en treliter. Billigere å kjøpe 2 magnum da gitt.... Halve prisen nesten.

Så må man også legge til at dersom man kjøper flasker som koster over 6 000 kr (forutsatt at man har vært ute av landet i 24 timer) må man betale 25% moms til onkel toller når man entrer landet. Det legger jo også på prisen en smule....
Litt risky å gå på grønt også, for flaska forsvinner vel hvis man blir stoppa med en slik flaske.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2018, 16:55   #258
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: Taxfree-kupp

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Litt risky å gå på grønt også, for flaska forsvinner vel hvis man blir stoppa med en slik flaske.
Ja, det kan du være helt sikker på, pluss at du blir sittende igjen med en fet bot.
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2018, 16:56   #259
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Taxfree-kupp

Hm, hvis man kjøper en slik flaske - blir man sett på som dum og harry, eller på en person med god smak. Kanskje noe midt imellom, men uansett med for mye penger.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2018, 21:19   #260
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Taxfree-kupp

Tilbud på halvliter Harahorn ombord hos DFDS; DKK 198,-. Skal visstnok være 40% rabatt.


Sent from my iPad using Tapatalk
TriStar is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kupp på tax-free: Hovedtråd (2011) Dag Viking Reiseforum 35 12-02-2012 15:04
Kupp! putzmeister Samlerhjørnet 0 03-06-2011 21:53
Et kupp på eBay CK Samlerhjørnet 2 13-06-2008 23:16
Helgens AY- kupp ! SQ 777 Flyforum 9 12-05-2007 15:06
Kupp i Thailand EB Flyforum 2 20-09-2006 10:06


All times are GMT +2. The time now is 16:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.