Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-01-2018, 21:37   #21
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: Hva skal man se på i San Francisco?

Quote:
Originally Posted by oy-viv View Post
Jeg lurer på at tage en day tour fra SFO, men hvilken er mest
spektakulær, naturmæssigt??

1. Highway One ned til Monterey og Carmel (en turistfælle, siger LN-MOW)
2. Yosemite nationalpark
3. Napa Valley (noget er vel brændt ned i den sidste wild fire?)

Tak fordi I vil dele jeres erfaringer!

!
Yosemite er fint - men som Discus sier - uten leiebil kanskje vanskelig. I beste fall stopper vel Greyhound et sted i nærheten (er utrolig egentlig hvor mange steder de dekker). De har dog et sketchy rykte ved at det er mange rare figurer ombord og at mange av terminalene deres ligger i sketchy områder. Men de har vel bedra seg de siste årene så jeg ville nok vurdert dem om det var eneste mulighet (om man ikke vil leie bil)

Edit: ser ut som du kommer deg med Greyhound til Yosemite men er dog en reisetid på rundt 9 timer.

Last edited by Hypern; 28-01-2018 at 21:42.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2018, 21:42   #22
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Hva skal man se på i San Francisco?

Minner også om den generelle California-tråden - finnes litt info der også: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=79656
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2018, 22:32   #23
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
Default Re: Hva skal man se på i San Francisco?

Tak for jeres svar, men jeg vil lige nævne, at der
er flere firmaer, der laver sightseeing tours med bus til de nævnte
steder. Lejebil er derfor ikke nødvendig!
Yosemite frister meget, men det er en 12-timers tur, og det er måske
ikke lige sagen, når man er jet lagged og falder i søvn på de
forkerte tidspunkter.
__________________
Flights 2024: CPH-KEF-CPH (SK)
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2018, 23:41   #24
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Hva skal man se på i San Francisco?

Yosemite er måske lige lovlig langt væk...Selvom det er et af naturens store vidundere..Har nok været der 10-12 gange og bliver aldrig træt af det...
Napa er også godt, selv om en del af det blev brændt ned, så er det stadíg et besøg værd.
men en "stroll around town" var måske en løsning..SFO er jo en skøn by..
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2018, 09:25   #25
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: Hva skal man se på i San Francisco?

Det arrangeres mange turer med minibus til Napa og Sonoma valley. Kan absolutt anbefales, da man også slipper å spytte ut all vinen. Sonoma Valley er vel så fin som det Napa er etter min oppfating, så velg en tur som dekker begge.
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2019, 11:08   #26
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Quest: World of wonder San Fransisco

Siste program helt topp fra verdens vakreste og flotteste by.. Vises nå på CNN..

Husker første gang jeg var der i 1967. Alt fra hippies til oransjekledde Hare Krishna gjengen.. Sang med i 1967 og møtte gjengen også sist søndag på Times Square. Ble med i sangen nok en gang... Ble raskt populær...

Anbefaler programmet...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2019, 11:40   #27
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,466
SAS Re: Hva skal man se på i San Francisco?

Golden Gate Bridge er et must! Lei en sykkel og tråkk deg frem og tilbake!
Alcatraz er også veldig spesielt å besøke.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2019, 22:51   #28
SAS_flyer
ScanFlyer Blue
 
SAS_flyer's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 368
Default Re: Hva skal man se på i San Francisco?

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Golden Gate Bridge er et must! Lei en sykkel og tråkk deg frem og tilbake!

Alcatraz er også veldig spesielt å besøke.
Begge disse støttes. Så må en ta trikken opp og ned bakkene. Ta også et besøk i Chinatown.
SAS_flyer is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2023, 22:33   #29
viking01
Newcomer
 
Join Date: Sep 2012
Location: OSLO
Posts: 49
Default San Fransisco, oppdatert informasjon behøves

Jeg skal ta med familien på roadtrip i USA i sommer, og et av stedene vi skal opphold oss er SF. De siste månedene har det vært nesten daglige oppdateringer på hvor ille det står til i byen. Mange sier at det i løpet av få år har blitt utrygt og utrivelig, og at tidligere anbefalte steder som Mission-district er direkte farlig etter mørkets frembrudd. Det er selvfølgelig her jeg booket et hotell for familien... På forumet er det kun informasjon som er 7-8 år gammel, og gitt at byens forfall har vært betydelig de siste få årene så er den informasjonen neppe gyldig lengre.

Så er det noen av dere som har vært der nylig og/eller har veldig god kjennskap til SF og området rundt som kan gi noen råd?

Er det bedre å bo utenfor byen? Er det lett å komme seg til byen med ferje eller annen transport om jeg kjører over til Sausalito, Tiburon? Tips til bra, men greit priset hoteller?

Hvis man skal bo i byen, hvor er det trygt å ferdes også etter mørkets frembrudd? Anbefalinger vedrørende hoteller?
viking01 is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2023, 21:46   #30
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,682
Default Re: San Franciso-tråden

Vi bodde i et av disse «farlige» områdene (Intercontinental ved kongressenteret). Ja, det er endel uteliggere som sikkert bruker diverse stoffer, men hverken jeg, mine barn eller foreldre (75 år) følte oss uttrygge. Vi ravet riktignok ikke rundt ved midnatt.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2023, 23:11   #31
mrabcx
Newcomer
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 38
Default Re: San Franciso-tråden

Vær obs på at SF sliter med bil innbrudd. Leiebilene er populære mål, sørg for å ikke ha bagasje eller noe annet synlig i bilen når den parkeres.
mrabcx is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2023, 10:34   #32
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: San Franciso-tråden

Jeg hadde et besøk der i januar og var ute flere ganger etter mørkets frembrudd. Jeg bodde på hotell ved kanten av Chinatown på Bush street. Tror dette er om mulig et noe bedre område enn Mission district, men neppe så lett å parkere en leiebil for en billig penge da. Her er det mange som vandrer rundt og det er fullt opp med turister og lokale. Men du skal ikke mange kvartaler før det kan kjennes utrygt. Det er litt av det som er problemet med San Francisco er at man plutselig kan innfinne seg i et område som man ikke burde være i (les Tenderloin som ligger kun få kvartaler unna Union Square9)

Strengt tatt ser jeg veldig lite nytte i å ha en leiebil i San Francisco da parkering og sånt ofte er meget dyrt, iallefall midt i byen og kollektivtilbudet er sånn nogenlunde ok (selv om jeg ville unngått BARTen feks etter mørkets frembrudd). Men sånn midt på dagen er det ikke noe problem å ta busser etc og billettkjøp er lett gjort på mobilen (ja man kan lagre et virtuelt Clipper kort på mobilen og fylle på penger etc).

Last edited by Hypern; 19-06-2023 at 10:38.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2023, 17:07   #33
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,102
Default Re: San Franciso-tråden

At det er farlig etter mørkets frembrudd mange plasser er ikke en overdrivelse. Turist plasser har mye politi på dagtid, men verre på natta. Har vært lite i Mission distriktet, men alt downtown ser ganske jævlig ut fra bilvinduet. Jeg bor mye i Union Square. Der var det ekstra ille i 20/21, men etter det har jeg ikke sett mer enn normalt. Bor på en annen plass i byen der du kan gå øst og vestover om du går nordover først, men alt sør er Skid Row. Snakk om 1-2 kvartal. Det er mange fine og trygge nabolag, men der er det ikke hoteller. Den eneste gang mine barn har vært der var vi på cruise. Leide bil i en dag og fikk sett alle store attraksjoner og en tur innom sjømannskirka. Var og i Sausalito, kjempefine dager, men jeg vet og hvor du ikke bør dra.
SF er en fin by om du ikke ser ned. Alle burde se det, men og bo på hotell midt i smørja i en uke med barn er ikke for meg. Det blir lettere med et veldig høyt budsjett, hotellene er stort sett bra, men du skal ikke gå mange meter før ting kan gå på skeis. Jeg går og kjøre uten kart, lett og navigere. Sausalito og Tiburon er kjempeflotte, lite med hoteller, men absolutt verdt og besøke. Tror enda fergene går til byen, det går og busser, som hop on hop off, men det blir dyrt for en familie.
Uber er et godt alternativ med familien. Leiebil er flott, men om du trenger den hele tiden i byen kan være et spørsmål. Kommer an på parkering, hva det koster og om det er trygt. Som sagt ovenfor så er bilinnbrudd veldig vanlig. Selv med barn kan turene utenfor byen bli kjempa bra. Nordover med redwoods og Napa Valley, som er en destinasjon i seg selv. Marin Headlands er rett over GG brua og er plassen for solnedgang, stort sett lite folk. Sørover med Santa Cruz, Monterey, Big Sur mm.
Midtiblinken is online now   Reply With Quote
Old 03-07-2023, 19:34   #34
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: San Franciso-tråden

I left my heart in San Fransisco-sang Tony Bennet for lenge siden. Samme med meg i 1967 da jeg kom hit første gang som 21 åring med UA B 720 no fan fra ORD. Hadde jobbet som utvekslingsstudent i Chicago den sommeren.

Minnes å stå på hjørnet av Union Square og Powell og sang Hare Krisna med Hare Krisnagjengen i sine oransje fargerike klær.

Også Gjøa for første gang i flotte Golden Gate Park.

Nå er det trist å se all elendighet på gatene i visse områder. Sies at det har økt pga Fentanyl.

Kanskje bedre å bo på Hilton Financial District ( tidligere Holiday Inn ) i Chinatown. Herlg område.

Opp gata foran inngangen er Washington St. med en rimelig hyggelig restaurant, Grant Palace, med Kinamat.

Var der sist før Corona.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2023, 19:24   #35
viking01
Newcomer
 
Join Date: Sep 2012
Location: OSLO
Posts: 49
Default Re: San Franciso-tråden

Da er USA turen unnagjort og masse penger brukt. Prisene i USA (iallfall på vestkysten) er HØYE! For en biffelsker var det kjipt å konstatere at en bone-in ribeye kostet fra USD60 opp til USD110 (!).

Men tilbake til topic. Kortversjonen er at San Fransisco var OK. Det var mange hjemløse og det luktet urin nesten overalt. Vi fant våre områder å gå rundt i som opplevdes som trygge og fine; Chinatown, Financial District, nede ved havna, Golden Gate Park (fint for løping!) og Nob Hill.

Været var så som så. Etter dager i Las Vegas, tur gjennom Death Valley, Sorona Pass og overnatting i Jamestown, var det kaldt å komme til Fog City. Vi tok en dagstur til Napa og opplevde rene gater fri for urinlukt og 40 grader temperatur. Så var det tilbake til San Fransisco om ettermiddagen og skyene lå tungt over byen og jeg tenkte på Gotham City..

Det ble mange turer med Uber på ettermiddagen, men på dagtid gikk det helt fint å gå fra Mission til f.eks Financial District eller Chinatown. Greit å svare ut sitt eget spørsmål noen ganger også :-)
viking01 is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2023, 09:23   #36
Henrik C
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Posts: 134
Default Re: San Franciso-tråden

Hadde noen dager i fjor sommer for første gang siden pandemi, og opplevde nok byen som noe røffere i kantene enn tidligere. Allikevel mye som var ved det vante, og opplevde mange av skrekkhistoriene som overdrevne.

Vi tok greie forholdsregler. Vi hadde leiebil frem til tidlig ettermiddag første dagen, og kom kjørende inn, og sørget for ingenting synlig og parkerte på vanlig gateparkering i en sidegate i Mission. Bodde ett kvartal sørvest for Union Square, og hadde flere gåturer rundt i nabolaget.

Fra Union Square og nord mot Nob/Russian Hill, vest derfra til Pacific Heights og så sør til Fillmore, spesielt når du ikke går langs de store hovedfartsårene, er det få synlig hjemløse/rusede eller sjenerende lukt. Du ser noen her og der, men sammenlignet med større gater er det mye hyggeligere. Pek ut en retning og velg gatene som ser finest ut, så kommer du deg veldig greit frem og får sett mye av byen, fordelt på en rekke nabolag med særpreg.
Like ved Alamo Square finner du Brenda’s Meat & Three som var en knallopplevelse. De har en annen mer brunchfokusert restaurant lengre nede i Tenderloin også.

Chinatown m.m. er også velholdte steder, og hyggelig å tilbringe litt tid i. Rundt Union Square er det tydelig fraflytting av butikker og mindre mennesker enn vanlig.

Tenderloin er fremdeles litt røft, men byr også på knallbra uformelle matopplevelser. Pearl’s Deluxe Burgers ligger helt i østkanten og er topp. Jane on Larkin likte vi også veldig godt, men da må du enten gå gjennom en del nokså røffe gater og plasser, eller ta en uber.
Vi gikk begge veier og følte oss aldri utrygge, men hadde gjort reisefølget oppmerksom på hva hun kunne forvente. Dessverre mange triste skjebner der og et symtpom på en systematisk dårlig håndtering av hjemløshet/narkotikabruk.
Henrik C is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2023, 20:11   #37
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,682
Default Re: San Franciso-tråden

For å oppdatere etter turen for noen uker siden. Det er enda mer av butikker som har stengt ned i sentrum. Nordstrom stenger ned i slutten av måneden. Det var ekskrementer som ikke var fra hund på noen fortau om morgenen... Men vi følte oss aldri utrygge (bodde på Intercontinental nedi byen).
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2023, 23:30   #38
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,102
Default Re: San Franciso-tråden

Det var nettopp i nyhetene at flere store kjeder stenger og flytter ut. De som jobber på rådhuset har fått beskjed og jobbe hjemmefra pga det er utrygt og komme på jobb….
Midtiblinken is online now   Reply With Quote
Old 26-08-2023, 19:14   #39
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,102
Default Re: San Franciso-tråden

Dere som tenker på og ta barn til SF på ferie bør lese VG’s E24 om Kontorkollaps i byen. Artikkelen hopper glatt over det egentlige problemet, men les hva som skrives i kommentar feltet.
Midtiblinken is online now   Reply With Quote
Old 26-08-2023, 19:53   #40
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,700
Default Re: San Franciso-tråden

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Dere som tenker på og ta barn til SF på ferie bør lese VG’s E24 om Kontorkollaps i byen. Artikkelen hopper glatt over det egentlige problemet, men les hva som skrives i kommentar feltet.
Siden når ble kommentarfeltet en troverdig kilde til informasjon?Ja jeg er enig i at man ikke bør ta med barna midt i tjukkeste Tenderloin midt på natta, men ellers er mye av området rundt Union Square rimelig trygt og fullstendig uproblematisk.
Hypern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BA åpner LHR-SAN (San Diego) Tommy777 Flyforum 8 12-11-2015 18:38
"Must see" på vei fra San Francisco til San Diego i bil BårdK Reiseforum 16 17-11-2011 16:12
Leiebil San Francisco til San Diego jcnorway Reiseforum 22 23-02-2011 23:06
Only in San Francisco EB Flyforum 4 27-02-2007 05:47
OSL-SAN (San Diego USA) , noen som finner priser <20.000NOK sail4fun Flyforum 12 06-10-2005 06:00


All times are GMT +2. The time now is 21:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.