Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-01-2018, 11:49   #1
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Noen erfaringer fra business klasse

I løpet av de siste 2 månedene har jeg hatt en del longhaul flighter i business med forskjellige selskaper.

SQ CPHSIN med B777
VN SGNPUS med A330
SK NRTCPH med A340
KL AMSDXBAMS med B777
LH FRASINFRA med A380

Min erfaring er at SAS absolutt er i toppklassen blant disse 5 nettverkselskapene.
Seter rangerer jeg SAS best sammen med SQ. 1-2-1 konfigurasjon og mer privat sete scorer høyt. LH lavest med veldig åpne seter der du sitter tett på naboen
Sovekomfort er SQ best fulgt av SAS. Best seng gjennom å vende ryggen på setet hos SQ. Litt tullete løs «madrass» hos SAS. Ellers grei plass. Dårligst er VN med 170 grader stolrygg (vel og merke på fly som flyr regionalt i Asia). Hos LH oppleves soveplassen trang og kort, selv for meg på 174. Ulempe hos både KL og LH der den som sitter i vindussete må stige over den i aisle setet.
Amenity kit scorer best hos VN og LH som er litt bedre enn SK. Inneholder samme men savner lipstick hos SAS. Er nå en liten tube. KL var ekstremt dårlig med kun sokker, øyeskygger, ørepropper av dårlig kvalitet og tannbørste av simpleste sort. SQ hadde ikke kit. Måtte be om ørepropper og øyeskygge. Resten lå på toalettet.
Mat er både og hos alle. Kjempegod forrett hos KLM men skuffende fisk med 2 store fiskebein i fileten. LH hadde ikke ønsket forrett (røkelaks selv om de som bestilte etter meg fikk…) Den unge uerfarne jenten som hadde ansvar for min seksjon kom etter en stund med en krepsehale fra 1. klasse som kompensasjon. Grei nok men tørr og smakløs og ingen grunn til å bestille 1. klasse på grunn av smaksprøven. Seabass som hovedrett på LH var forferdelig tørr og smakte ikke fersk.
Maten på SQ var heller ikke minneverdig, så ser ingen grunn til å rangere de 5 i forhold til matkvalitet. Har gjennom årene opplevd fantastisk god mat og ganske skuffende mat hos alle.
Alle bortsett fra LH kom med varme kluter før maten.
Drikke og snack etter avgang scorer SQ best med satay tett fulgt av SK og KL med godt utvalg av varme nøtter. LH dårligst med en liten skål kalde og totalt smakløse mandler
Servering oppleves mest ryddig når det serveres fra vogn. Det skjedde hos alle bortsett fra LH. LH prøver med mer individuell servering der det blir mye løping mellom hvert sete og galley. Blir rotete og for meg som kunne observere serveringen i 4 soner ble det et irritasjonsmoment å se hvor ulikt opplegget ble i de ulike sonene. Den ungen jenten i min sone var sist med alt og kom gjerne ikke med brød før lenge etter at brett med smør var på plass.
WiFi gratis hos SK, noen hundrelapper hos SQ og LH og manglet hos KL og VN.

Dette er en kort oppsummering av mine siste longhaul flighter. Min rangering er 1 SK, 2 SQ, 3 KL, 4 LH og 5 VN

Last edited by Rland; 19-01-2018 at 15:34.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2018, 17:45   #2
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Noen erfaringer fra business klasse

Interessant lesning, men av flere har jeg den siste tiden hørt mye godord om SAS biz. Enig med deg om LH, men ofte er jo biz litt dårligere hos selskaper som også tilbyr førsteklasse. Dog ser den nye biz på 777-9 mer lovende ut hos Fritzen.

Har du noen sammenligning/kommentarer med M3-gutta?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2018, 20:38   #3
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Noen erfaringer fra business klasse

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Interessant lesning, men av flere har jeg den siste tiden hørt mye godord om SAS biz. Enig med deg om LH, men ofte er jo biz litt dårligere hos selskaper som også tilbyr førsteklasse. Dog ser den nye biz på 777-9 mer lovende ut hos Fritzen.

Har du noen sammenligning/kommentarer med M3-gutta?
Ingen erfaring med M3 gutta. Emirates var mye dyrere enn KLM til Dubai.
Hatt noen lange turer i Asia mellom Seoul og Thailand og Malaysia med Thai, Korean og Asiana. Sistnevnte best på mat og service.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2018, 20:44   #4
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: Noen erfaringer fra business klasse

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Interessant lesning, men av flere har jeg den siste tiden hørt mye godord om SAS biz. Enig med deg om LH, men ofte er jo biz litt dårligere hos selskaper som også tilbyr førsteklasse. Dog ser den nye biz på 777-9 mer lovende ut hos Fritzen.

Har du noen sammenligning/kommentarer med M3-gutta?
M3 gutta? Høres ut som en rånergjeng fra Dombås...

Har kun prøvd sas C, og det var veldig kjekt. Får virkelig privatliv i båsene der. Tenkte på det når jeg leste forumbruker Cecilie sin first rapport, at man faktisk er mer privat hos SAS i C
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2018, 23:04   #5
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,021
Default Re: Noen erfaringer fra business klasse

Hadde LH til Japan og NH tilbake nå. Rått med upper deck hos hansen men best å kjenne sidepax da det er tett. Trivdes utrolig bra hos All Nippon Airways. Privat, 1+2+1 seating, god service, alltid der og sjekket om jeg trengte noe, dog diskre. Senga synes jeg var god med madrass, dyne og pute. Staggered seats er bra. Leste vel LH kommer med nye biz seter etterhvert. NH serverte fra meny og det var fint. Man kunne velge og mixe sammen det man ville ha av mat.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2018, 12:50   #6
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Noen erfaringer fra business klasse

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
M3 gutta? Høres ut som en rånergjeng fra Dombås...
M3-gutta har flere hestekrefter enn hele Dombås til sammen!

Nuvel, back to topic...
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2018, 00:46   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Noen erfaringer fra business klasse

Toppers oppsummering. Ikke særlig uenig i dette
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2018, 10:33   #8
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Noen erfaringer fra business klasse

Quote:
Originally Posted by Rland View Post
Kjempegod forrett hos KLM men skuffende fisk med 2 store fiskebein i fileten.
Jeg fikk engang fisk med isklump inni på biz hos KLM. Får man fortsatt porselenshus med Bols i gave hos dem?

Og har SAS klart å fikse skjermen som kun kan brukes om man sitter helt opp?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2018, 11:06   #9
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Noen erfaringer fra business klasse

Fikk porselenshus i oktober vertfall

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2018, 11:36   #10
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Noen erfaringer fra business klasse

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
M3 gutta? Høres ut som en rånergjeng fra Dombås...

Har kun prøvd sas C, og det var veldig kjekt. Får virkelig privatliv i båsene der. Tenkte på det når jeg leste forumbruker Cecilie sin first rapport, at man faktisk er mer privat hos SAS i C
Jeg har prøvd nye SAS C et par ganger, og er enig i at setene i utgangspunktet er ganske private, selv om de setene som har konsollen mot vinduet eller inn mot midten, er ganske eksponerte mot midtgangen.
LH F er mye mer privat når man først får opp skjermen rundt, men den må jo være nede under avgang og landing.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2018, 12:34   #11
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 568
Default Re: Noen erfaringer fra business klasse

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Jeg fikk engang fisk med isklump inni på biz hos KLM. Får man fortsatt porselenshus med Bols i gave hos dem?

Og har SAS klart å fikse skjermen som kun kan brukes om man sitter helt opp?
Fortsatt porselenshus med ung genever.
Fikk mitt første hus i 1981. Så lenge KLM hadde 1. klasse var husene forbeholdt 1. klasse passasjerene. I business fikk en en et porselen glassunderlag

Har ikke registrert noe problemer med skjermen hos SAS. Sitter stort sett i A eller H sete rad 2, 4, 6 eller 8
Rland is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Har noen erfaringer med Lufthansa long haul og nye business class? viking83 Reiseforum 4 23-02-2014 16:30
Swiss Discounted Business Class intra EU - Booking klasse LNv22 Reiseforum 3 07-07-2011 08:20
Noen med erfaringer fra EWR? Marius_S Reiseforum 4 11-10-2008 22:26
Noen som har erfaringer fra Air France? KLMfan Flyforum 11 15-05-2006 11:15
BA satser milliardbeløp på ny business klasse TG923 Flyforum 1 17-11-2005 17:23


All times are GMT +2. The time now is 06:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.