Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-01-2010, 13:57   #1
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
SAS Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Dette har jeg hørt i det siste på OSL og her på BGO. Ved boarding annonseres det alltids at EBG/*G kan boarde akkurat når de ønsker, selv om man roper opp at man vil ha det etter rader.

...kansje man kunne lansert fungerende pri-tagger for et nytt nivå over EBG?

-A
SAS skal ha priority boarding i form av "Eurobonus Gold/Star Gold may board at their own convenience" når det er boarding på seterader - men det er jo ingen dedikert inngang/kø ved gaten slik en del andre operer med - men ingen priority boarding i ordet rette forstand eller preboarding av Gold.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2010, 14:01   #2
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Nytt nivå i Eurobonus 2010?

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
SAS skal ha priority boarding i form av "Eurobonus Gold/Star Gold may board at their own convenience" når det er boarding på seterader - men det er jo ingen dedikert inngang/kø ved gaten slik en del andre operer med - men ingen priority boarding i ordet rette forstand eller preboarding av Gold.
Sant nok, men for OSL sitt tilfelle er det vel relativt umulig med seperat kø, da de har normalt manuell boarding på ene siden og kortleser på andre siden, og det funker bra nok, man bare sniker seg til kortinngangen når noe begynner å skje før boarding (men dette hjelper jo ikke med innsjekket baggasje).

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2010, 14:14   #3
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Nytt nivå i Eurobonus 2010?

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Sant nok, men for OSL sitt tilfelle er det vel relativt umulig med seperat kø, da de har normalt manuell boarding på ene siden og kortleser på andre siden, og det funker bra nok, man bare sniker seg til kortinngangen når noe begynner å skje før boarding (men dette hjelper jo ikke med innsjekket baggasje).

-A
Sant nok, men for utenlandsflighter er det jo to innganger - og så lenge det også er to stykker på gaten - mulig å ihvertfall starte boarding med en egen "priority"-inngang. Om det egentlig har noen hensikt, og om Ola Nordmann forstår det, er jo noe annet - men det er jo det vi forsøker på hos AF og KL.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2010, 14:17   #4
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Nytt nivå i Eurobonus 2010?

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Sant nok, men for utenlandsflighter er det jo to innganger - og så lenge det også er to stykker på gaten - mulig å ihvertfall starte boarding med en egen "priority"-inngang. Om det egentlig har noen hensikt, og om Ola Nordmann forstår det, er jo noe annet - men det er jo det vi forsøker på hos AF og KL.
Ola og Kari skjønner ikke bæret av det. Det samme skjer hver gang jeg opplever at de roper opp boarding etter rad. Det er ingen som hører, alle former en stor kynge (ingen kø), og en av de 10 første ombord skal garantert ordne masse håndbaggasje oppi hyllen over 2D.

Jeg har heller aldri hørt noen bli fortalt ved gaten at de ikke får boarde fordi de bare skal ha folk bak rad 13 (eller hva nå enn de velger).

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2010, 15:50   #5
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Nytt nivå i Eurobonus 2010?

Min favoritt er når alle som skal sist på står i en vifteform 2 meter fra gaten, slik at ingen bak kommer forbi, og nekter å flytte seg når de som faktisk skal innpå først prøver å komme til. Da sparer man utrolig mye tid på seteradboarding.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2010, 15:56   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Nytt nivå i Eurobonus 2010?

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Jeg har heller aldri hørt noen bli fortalt ved gaten at de ikke får boarde fordi de bare skal ha folk bak rad 13 (eller hva nå enn de velger).
Du får kjøre en audit på meg en gang - men jeg tror du har helt rett i at man ikke stopper "nok" av paxen foran "skillet" samt lar andre enn kortholdere og business benytte priority-lane ved boarding. Men jeg kan fortelle deg at så snart køen oppfatter at noen blir bedt om å vente, så går også mange ut av køen. I så måte er det snakk om å statutere et eksempel(det hørtes jo i grunnen ikke særlig kundevennlig ut).

Tror også mye av seteradsboardingen går litt til fuglene ettersom mange ofte "glemmer"/ikke tar opprop nummer to(og eventuelt tre) med "fortsetter boarding med seteradene XX og bakover"/"continue boarding all remaining passengers".

EDIT: Muligens styre back on topic...
Men det er mye som er fint i teorien!

Last edited by JoeW; 04-01-2010 at 16:06.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 01:30   #7
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Status står på boarding pass, og har du ikke status eller sitter på feil rad når vi boarder per seatrow, så blunker jeg ikke en halv gang før jeg ber paxen vente til vi roper opp. Men da får man ikke glemme å ta et opprop når man tar resten heller (som JoeW sier)!
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 20:02   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

1. Send SGS på studietur i 24 timer til USA.
2. Kopier hva man gjør her
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 20:37   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
1. Send SGS på studietur i 24 timer til USA.
2. Kopier hva man gjør her
Evt gå ut til non-schengen og sjekk hva Menzies får til med BA-avgangene på OSL, et par av de som jobber i gaten der gjennomfører med stil nor det er by row number
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 20:39   #10
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Evt gå ut til non-schengen og sjekk hva Menzies får til med BA-avgangene på OSL, et par av de som jobber i gaten der gjennomfører med stil nor det er by row number
Det er tydeligvis ikke alle, i hvertfall ikke etter min erfaring. CO, derimot, har jeg sett vært ganske nøye på det (og det er jo også Menzies).
Martin is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2010, 20:46   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Det er tydeligvis ikke alle, i hvertfall ikke etter min erfaring. CO, derimot, har jeg sett vært ganske nøye på det (og det er jo også Menzies).
Og da blir det helt amatørmessig håpløst når man får forskjellig produkt til forskjellig tid.

Suksess er enkelt og gjennomprøvd for enklere og bedre boarding for alle. Man bruker jo mye lengre tid på å boarde ett fly i skandinavia enn i USA.

1. Et STORT tall på BP som selv bestemor kan se
2. Gate agentene følger reglene 100%
3. Først Business, EBG og Star Gold. En stor C på boardingkortet funker bra, EBG og Star Gold vet hvem de er
4. Seating Area 1 for EBS og Star Silver
5. Så seating 2, 3 og 4 og voila, du sparer masse tid.

Transition fra non seating på norsk domestic til seating gikk kjempebra. Ingen grunn overhodet å tro at nordmenn er dummere enn amerikanere
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 00:18   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Personlig bryr jeg meg ikke om priority-boarding, jeg går om bord sist uansett. Jeg orker ikke å sitte i flyet gjennom hele ombordstigningen.

Problemet er uansett at man har "privatisert" hvordan ombordstigning skal gjennomføres til den enkelte ansatte. Det er ikke etablert rutiner som alle, både ansatte og reisende, kan forholde seg til og dermed blir alt veldig personavhengig og uforutsigbart.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2010, 00:20   #13
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Personlig bryr jeg meg ikke om priority-boarding, jeg går om bord sist uansett. Jeg orker ikke å sitte i flyet gjennom hele ombordstigningen.
Porblemet er som oftest plass i hyllen til carryon. Er man ikke tidlig ute så er det ikke mye plass igjen.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2014, 15:01   #14
Taurus Volans
Newcomer
 
Join Date: Nov 2013
Location: Stjørdal
Posts: 19
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Som jeg ser det så har prioritert boarding ingen verdi.

Når skranken annonserer boarding fra 13 og bakover samt Gold, Diamond og Plus sier det seg selv at det blir bare kaos.

Skal prioritert boarding ha noen verdi må man rope opp kun Gold og Diamond først.

Hva mener dere?

mvh
Taurus
Taurus Volans is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2014, 15:10   #15
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Det er tydeligvis ikke alle, i hvertfall ikke etter min erfaring. CO, derimot, har jeg sett vært ganske nøye på det (og det er jo også Menzies).
Enig, BA har ikke helt order på prio boarding selv de i hvert fall prøver. Dog har nesten alltid halve flyet pri boarding føles det som (bronze også).
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2014, 15:30   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

De må i alle fall kutte ut "bak rad x", kun EBG, EBD, *Gold og Plus. I BCN funket det faktisk veldig bra, man kunne bare gå bort til siden av køen når man fant det for godt, og så ble man sluppet forbi. På en del ruter vil det aldri fungere, når nesten hele flyet kvalifiserer til prioritert boarding. Selv går jeg som regel ombord blandt de siste, ser lite poeng i å sitte ombord lengst mulig på flighter der det ikke er pre-departure drinks.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2014, 15:52   #17
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

SAS har endret rutiner og det blir satt opp skilter som viser at de med prioritering kan gå forbi køen. Problemet er at ofte på f.eks OSL så er det svært mange som har prioritering. Stendere med grupper er ikke aktuelt siden vi ikke får areal av OSL til å lagre slikt selskapspesifikt utstyr, vi har slitt nok med å få beholde de som vi bruker til SK907. Det som hadde hjulpet var om flyplassen og SAS innførte krav om BP på alle før sikkerhetskontrollen, slik at man enkelt kan se status og hvor man sitter.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2014, 16:34   #18
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Heisann!

Har sålangt i år rundt 75 flights med SAS, og har enda tilgode å oppleve noe man kan kalle "Prioritert Boarding".. Med en gang noen stiller seg i desken klar til å boarde flyet stormer nordmenn konsekvent mot gaten, uavhengig av hva som sies, hvor de sitter og hvilken status de har (eller mangler..)..

Skal man lykkes her MÅ man gjøre som hos UA eller andre i USA sette opp sperrer og "båser" der de forskjellige gruppene boardes.

Så lenge man ikke er konsekvent kan man likså godt bare droppe hele greia og la det være fritt vilt som i dag.

Sorry SAS, men akkurat der feiler dere hele tiden!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2014, 17:01   #19
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Heisann!

Har sålangt i år rundt 75 flights med SAS, og har enda tilgode å oppleve noe man kan kalle "Prioritert Boarding".. Med en gang noen stiller seg i desken klar til å boarde flyet stormer nordmenn konsekvent mot gaten, uavhengig av hva som sies, hvor de sitter og hvilken status de har (eller mangler..)..

Skal man lykkes her MÅ man gjøre som hos UA eller andre i USA sette opp sperrer og "båser" der de forskjellige gruppene boardes.

Så lenge man ikke er konsekvent kan man likså godt bare droppe hele greia og la det være fritt vilt som i dag.

Sorry SAS, men akkurat der feiler dere hele tiden!

Kim
Dette er også min erfaring. Har ca 50 flighter mer SAS pr år, og det er nesten allltid fullt med folg som boarder foran meg som ikke har status, eller reiser biz. Har de først stillt seg i køen, flytter de seg ikke, og slipper heller ikke alltid folk frem.

Må nok mer disiplin fra SAS sin side for å få dette til å virke. Men må også si til SAS sitt forsvar, så er det ikke lett å få til noe som dette i Norge, da mange nordmenn har sin egen oppfatning om hvorvidt der er OK å slippe none som helst foran i køen uansett grunn
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2014, 18:01   #20
Are G
EBD
 
Join Date: Feb 2014
Location: Kristiansand / Oslo
Posts: 991
Default Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Har sett en gang på OSL i gate 19 at de slapp noen inn i "bingen" og at disse ble boarded først, storparten av disse var stereotypiske gullkunder, voksne menn i dress..
Personlig kunne jeg tenke meg å komme tidlig inn på flyet bare for å slippe å stå å vente en evighet på å komme til mitt sete, da jeg normalt har vindusplass midt i flyet. Kjekt også å finne plass til kofferten i hylla ved egen plass..
Are G is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Er det noen som lurer på hvordan det står til med ex. SAS 767? LN-KGL Flyhistorisk forum 32 02-01-2020 19:56
Sjølvbetjent boarding hos Avinor roger Flyforum 22 28-05-2014 22:51
Hvordan er det å jobbe i kabinen hos Danish Air Transport? Ek_Osl Flyforum 6 06-06-2011 09:41
Priority Boarding hos SAS JoeW Flyforum 12 25-04-2009 10:57
Boarding hos Norwegian....tregt Hurum Flyforum 31 11-11-2006 00:53


All times are GMT +2. The time now is 18:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.