Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-02-2018, 11:10   #281
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
BA Setevalg hos BA?

Etter at jeg falt ned på bronsestatus skal jeg først få reservert seter gratis 1 uke før flighten. Likevel får jeg nå kun opp for første flight:
"Online seat selection is currently unavailable, however you can call us to change your seats"

Og for flighter etter dette står det:
"Reserve seats now from 306 NOK each

Alternatively, you can book your seat for free when online check-in opens, 24 hours before your flight departs."


Har setereservasjon 1 uke før for bronse falt helt ut?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2018, 15:56   #282
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

En liten advarsel til de som prøver seg på codeshare hos One World:

Booket tur med AA/BA gjennom Finnair og det dukket opp som 2 bookinger hos BA. Den første var med samme bookingkode som jeg fikk fra Finnair og ifølge den 3dje supportpersonen jeg snakker med hos BA er dette "Marketing PNR". Denne bookingen har detaljer synlig hos både Finnair og BA og jeg kan dere legge inn nødvendig passasjerinfo. Det var også tilslutt mulig å få reservert seter, men det krevde masse support.

Når jeg klikker på den andre bookingen som jeg blir fortalt er "the real PNR" så kommer jeg bare til "Marketing PNR" hvor all info jo ligger.

Når man prøver sjekke inn begynner virkelig moroa.

Med "Marketing PNR" får man link for innsjekking, men klikker man på den kommer det bare opp en side med "Not checked in" og ingen feilmelding eller forklaring. Det får man da man jo ikke skal sjekke inn "Marketing PNR". Dumme kunder som ikke forstår det.

Prøver man sjekke inn med "the real PNR" så mangler jo masse passasjerdata og man blir bedt om å fylle og blir sendt til "Marketing PNR" hvor det står at all info allerede er fyllt inn og OK.

Den 3dje supportpersonen fra BA prøver å manuelt kopiere data fyllt inn i "Marketing PNR" over i "the real PNR". Hva som eventuelt feiler der er ikke mulig for meg å si da detaljer fra "the real PNR" jo er usynlig og skjermet fra passasjerene. Hun sier imidlertid at de har masse problemer med codeshare i One World og det kan jeg virkelig tro.

Skal jo også fly et segment med AA som selvsagt har fått en annen bookingkode igjen og flightnr og tid har allerede blitt endret uten at jeg har mottatt noe varsel om det.


Har fortsatt ikke fått første boardingkort.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2018, 16:08   #283
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

Da har du nok som vanlig hatt voldsom utur. Setevalg pleier å være greit før OLCI. Du blir tatt videre til operating carrier for setevalg.

Men BP på AA får du ikke av BA da systemene ikke snakker sammen. Sånn er det bare. Det må du ta ut i AA desk.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2018, 23:15   #284
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
En liten advarsel til de som prøver seg på codeshare hos One World:

Booket tur med AA/BA gjennom Finnair og det dukket opp som 2 bookinger hos BA. Den første var med samme bookingkode som jeg fikk fra Finnair og ifølge den 3dje supportpersonen jeg snakker med hos BA er dette "Marketing PNR". Denne bookingen har detaljer synlig hos både Finnair og BA og jeg kan dere legge inn nødvendig passasjerinfo. Det var også tilslutt mulig å få reservert seter, men det krevde masse support.

Når jeg klikker på den andre bookingen som jeg blir fortalt er "the real PNR" så kommer jeg bare til "Marketing PNR" hvor all info jo ligger.

Når man prøver sjekke inn begynner virkelig moroa.

Med "Marketing PNR" får man link for innsjekking, men klikker man på den kommer det bare opp en side med "Not checked in" og ingen feilmelding eller forklaring. Det får man da man jo ikke skal sjekke inn "Marketing PNR". Dumme kunder som ikke forstår det.

Prøver man sjekke inn med "the real PNR" så mangler jo masse passasjerdata og man blir bedt om å fylle og blir sendt til "Marketing PNR" hvor det står at all info allerede er fyllt inn og OK.

Den 3dje supportpersonen fra BA prøver å manuelt kopiere data fyllt inn i "Marketing PNR" over i "the real PNR". Hva som eventuelt feiler der er ikke mulig for meg å si da detaljer fra "the real PNR" jo er usynlig og skjermet fra passasjerene. Hun sier imidlertid at de har masse problemer med codeshare i One World og det kan jeg virkelig tro.

Skal jo også fly et segment med AA som selvsagt har fått en annen bookingkode igjen og flightnr og tid har allerede blitt endret uten at jeg har mottatt noe varsel om det.


Har fortsatt ikke fått første boardingkort.
Dette er en helt normal Arkitektur, som de aller fleste flyselskap bruker. Med få unntak (de få selskapene som har «Inventory» Inventar - Lagerbeholdning i Amadeus eller Sabre etc.) har man 2 PNR som er konstant Sync. Den PNR’en som i dette tilfellet omtales som Marketing PNR, er den eksterne PNR’en som ligger i Distribusjonskanalen som f.eks. Amadeus - det er denne PNR’en passasjeren(e) og andre flyselskaper kommuniserer med.
Den andre PNR’en som i dette tilfellet omtales som Skygge PNR’en er den operasjonelle PNR’en som brukes av det opererende flyselskap, til innsjekking med mere. Som sagt er disse PNR’ene i Sync 99.999% av tilfellene - når 3-4% er ute av Sync begynner en å se store forsinkelser. De er ikke helt identiske nødvendigvis - i Distribusjons PNR’en vil en Codeshare flight vise Codeshare Flight Number - eks. AA xxxx på en BA Flight (BA Metall) - mens den Operasjonelle PNR vil vise det aktuelle BA Flight Nummeret.

Ser ingen grunn til å advare mot dette, det er normalt og det funker, selv om du har vært utrolig uheldig (men det hender jo at annet skjer når du reiser, tog som står etc.)

Som nevnt er det utrolig sjelden at Sync feiler, har selv aldri opplevd det siden jeg selv satt med utviklingen av dette mellom SAS og Amadeus. Bestiller selv 80% av mine reiser med Lufthansa gjennom United og kan legge inn LH Flightene in LH appen innen minutter etter at jeg bestilt.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2018, 00:36   #285
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

Takk for forklaring om at det faktisk skal være 2 bookinger, men er det virkelig normalt at disse 2 NPR listes som 2 separate bookinger synlig for kundene?


BA har selvsagt ikke innsjekkingskiosker på OSL og de er i sone 1 som nesten ligger i et annet fylke. Her er det bare å møte opp tidlig.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ba.jpg
Views:	714
Size:	69.6 KB
ID:	44521  
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2018, 01:37   #286
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

Det er ikke normalt at du ser begge PNR’ene, den «Operasjonelle» skal ikke vises, så det er noe som har kløna seg til som det på fag engelsk.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2018, 09:10   #287
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
BA har selvsagt ikke innsjekkingskiosker på OSL ...
BA har da selvsagt innsjekkautomater på OSL, de bruker fellesautomter som alle andre. Har ikke testet samtlige, men sist gang dukket de opp på en tilfeldig automat. (Innsjekkskranken er et stykke vest)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2018, 11:07   #288
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

Sjekket automater i flere områder. Ikke spor av BA.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2018, 14:14   #289
Trent600
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 636
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
BA har da selvsagt innsjekkautomater på OSL, de bruker fellesautomter som alle andre.
Et par uker siden nå, men sjekket noen av automatene i nærheten av BA sin innsjekkingsskranke, men så ingen BA logo der.
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2018, 19:04   #290
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

Den som ser seg litt om finner:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	20180223_151223.jpg
Views:	298
Size:	113.4 KB
ID:	44523  
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2018, 18:19   #291
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Den som ser seg litt om finner:
OSL? Jeg sjekket 5-6 automater i forskjellige områder, men må innrømme at jeg ikke sjekket under menyen "charter".
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2018, 18:26   #292
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,521
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

Denne sto på Oslo S, men det er jo en OSL-automat. Det er uansett ikke plass til alle selskapene på én side, så man må velge "mer" for å få opp denne.
Var det samme når jeg var på tjenestetest for en god stund siden.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2018, 01:02   #293
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Denne sto på Oslo S, men det er jo en OSL-automat. Det er uansett ikke plass til alle selskapene på én side, så man må velge "mer" for å få opp denne.
Var det samme når jeg var på tjenestetest for en god stund siden.
Selvsagt prøvde jeg "mer" på automatene. Så man må faktisk sjekke inn på Oslo S for å kunne bruke automat for BA. Visste ikke at det var noen automat der.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2018, 03:44   #294
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Selvsagt prøvde jeg "mer" på automatene. Så man må faktisk sjekke inn på Oslo S for å kunne bruke automat for BA. Visste ikke at det var noen automat der.
Automatene på Oslo S står ved Flytoget’s billettautomater, muligens da det er flere som fly der enn ved Spor 10
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2018, 04:12   #295
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Automatene på Oslo S står ved Flytoget’s billettautomater, muligens da det er flere som fly der enn ved Spor 10
Tar alltid snarveien fra T-banen så de automatene går jeg aldri forbi, men absolutt praktisk å vite.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2018, 18:34   #296
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Tar alltid snarveien fra T-banen så de automatene går jeg aldri forbi, men absolutt praktisk å vite.
Pussig at en fyr som bor en liten oey paa vestkysten av USA vet mer om Automater for reiser fra OSL enn en som bor i Oslo....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2018, 14:34   #297
scspartan76
Newcomer
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 18
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

Skal fly OSL-LHR-ORD-MCO i sommer. Ble denne ruten etter flere tidsendringer på reisen via JFK. AA som endret litt diverse fly.

Vi skal fly business og jeg ser at BA har seter som sitter med ryggen i fly retning og noen som er "riktig" vei. Har noen prøvd å sitte feil vei? Hvordan føles det?

Hvor anbefaler dere at 3 stk sitter på 747 og a380. Ser at a380 har 3 seter i midt på business oppe så tenker det er idielt.

Hvor kan jeg finne informasjon om det er de oppgraderte club world setene? De endret jo en del av 747 i fjor.
scspartan76 is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2018, 14:42   #298
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

Quote:
Originally Posted by scspartan76 View Post
Skal fly OSL-LHR-ORD-MCO i sommer. Ble denne ruten etter flere tidsendringer på reisen via JFK. AA som endret litt diverse fly.

Vi skal fly business og jeg ser at BA har seter som sitter med ryggen i fly retning og noen som er "riktig" vei. Har noen prøvd å sitte feil vei? Hvordan føles det?

Hvor anbefaler dere at 3 stk sitter på 747 og a380. Ser at a380 har 3 seter i midt på business oppe så tenker det er idielt.

Hvor kan jeg finne informasjon om det er de oppgraderte club world setene? De endret jo en del av 747 i fjor.
Feil vei er helt innafor på fly faktisk og det sier jeg som hater å sitte feil vei på alt som kan krype og gå av buss, t-bane og tog. Man legger knapt merke til det faktisk.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 05-03-2018, 14:48   #299
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

Quote:
Originally Posted by scspartan76 View Post
Skal fly OSL-LHR-ORD-MCO i sommer. Ble denne ruten etter flere tidsendringer på reisen via JFK. AA som endret litt diverse fly.

Vi skal fly business og jeg ser at BA har seter som sitter med ryggen i fly retning og noen som er "riktig" vei. Har noen prøvd å sitte feil vei? Hvordan føles det?

Hvor anbefaler dere at 3 stk sitter på 747 og a380. Ser at a380 har 3 seter i midt på business oppe så tenker det er idielt.

Hvor kan jeg finne informasjon om det er de oppgraderte club world setene? De endret jo en del av 747 i fjor.
Hei og hå. Det er null problem å sitte feil vei. Første gangen merker du at du ikke blir presset tilbake i setet ved take off. Litt fascinerende. Ellers tenker man ikke på det.

På 747 vil jeg si at Upper Deck ALLTID er å anbefale. På 380 så er det kult i midten når dere er 3, og så langt foran som mulig for rask service og stillhet
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2018, 15:17   #300
scspartan76
Newcomer
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 18
Default Re: Generelt om å reise med BA (seter, innsjekk etc., mv....)

Det er ledig på første raden oppe på a380, det er en natt flyvning så tidlig service og stillhet frister.

På reisen til USA så er det fult oppe.
scspartan76 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian - spørsmål om innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon Ryan Reiseforum 157 19-03-2024 10:59
Turkish Airlines - generelt (reise/poeng/setereservasjon m.v.) Vegasbaby Reiseforum 248 06-03-2024 17:54
Generelt om reise og bonusprogram - United TGjr Reiseforum 245 03-02-2024 01:57
Generelt om å reise med Finnair Norge Rundt På 14 Dager Reiseforum 14 03-03-2017 09:08
Emirates med første operatør med >600 seter i A380 Someone Småprat 8 29-07-2015 11:23


All times are GMT +2. The time now is 08:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.