Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-05-2016, 14:18   #1
supercub
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2012
Location: EN
Posts: 60
Spørsmål Luftsportsområder

Det har dukket opp endel luftsportsområder på Østlandet. Jeg har forsøkt å finne en hjemmel på disse i lovverket. Hva slags luftrom er dette klassifisert som? Noen som har noe å vise til?

AIP ENR 5.5 og ENR 6.6 har oversikten over områdene.
supercub is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2016, 16:35   #2
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Luftsportsområder

Se her:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-05-15-523
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2016, 22:11   #3
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Luftsportsområder

Etter å ha kikket i forskriften og i ENR 5.5, så ser det ikke ut som at områdene pr i dag gjør stort annet enn at utøvere av luftsport kan boltre seg mer fritt i kontrollert luftrom... Områdene stikker stort sett opp i kontrollert luftrom så vidt jeg kan se.

Men brukerne må ikke tro det betyr at de er alene i luftrom klasse G
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2016, 08:15   #4
supercub
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2012
Location: EN
Posts: 60
Default Re: Luftsportsområder

Quote:
§ 13.Luftsportsområder
Der det foregår regelmessig luftsportsaktivitet som kan innvirke på annen lufttrafikk, kan den ansvarlige for aktiviteten søke om opprettelse av luftsportsområde. Avhengig av luftsportsaktivitetens omfang kan luftsportsområder også etableres som restriksjons- eller fareområder i samsvar med § 12 annet og tredje ledd.
Den er jo grei, men hva slags luftrom klassifiseres dette som? Kan ikke se at det har blitt etablert som restriksjons eller fareområde. Burde det ikke stått noe om det operative i BSL?
Det blir for lett å bare si at "her leker vi, ingen andre får være med".
supercub is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2016, 09:58   #5
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: Luftsportsområder

Quote:
Originally Posted by supercub View Post
Den er jo grei, men hva slags luftrom klassifiseres dette som? Kan ikke se at det har blitt etablert som restriksjons eller fareområde. Burde det ikke stått noe om det operative i BSL?
Det blir for lett å bare si at "her leker vi, ingen andre får være med".
Jeg mener det blir slik:

Å publisere et luftsportsområde er en heads-up til andre som har tenkt til å fly i samme område om at det kan være større mulighet for å treffe på andre luftromsbrukere enn andre steder. Flyr man VFR er man alltid ansvarlig for å kikke ut av vinduet etter annen trafikk. Å gjøre andre kjent med f.eks. at det ofte forekommer paragliding i den åssiden som gir så fin oppdrift kan vel være en god idè, selv om man ikke forbyr andre å fly i nærheten.

Så åpner forskriften for at man kan opprette restriksjonsområder, det antar jeg da vil passe ved særlig intens luftsportsaktivitet. Såvidt jeg husker har dette blitt gjort f.eks. ved seilflytreff i Vågå i påsken. Også ved flystevner kan jo restriksjonsområder passe.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2016, 10:24   #6
supercub
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2012
Location: EN
Posts: 60
Default Re: Luftsportsområder

Jeg tolker det også slik Wig-wag. Reagerte bare på at dette virket litt tilfeldig innført, i motsetning til alt annet som skal ta årevis å utrede med hjemmel i alskens lovverk.

Grunnen til at jeg tar opp dette var at jeg hadde en episode for et par dager siden da jeg var enroute og får spørsmål om jeg er kjent med luftsportsområde "Hvittingfoss", bekrefter at jeg er dette og har det tegnet inn på kart. Får videre beskjed om at jeg er på kurs mot området. Farris sier da at delen av området som er aktivt nå ikke er publisert i AIP eller tegnet inn på kart. Det skal være sagt at Farris var meget behjelpelig og vektoriserte meg rundt, men det er klart at slikt gjør det vanskelig å planlegge en flight. Runden rundt området la jo også på rundt 10 min flytid. Det tilsvarer 350 kr.
supercub is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2016, 11:12   #7
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Luftsportsområder

Var det nevnt noe om området i NOTAM?
350 kr. for 10 min. høres ut som en dyr Super Cub
CFM is online now   Reply With Quote
Old 12-05-2016, 16:32   #8
supercub
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2012
Location: EN
Posts: 60
Default Re: Luftsportsområder

Ikke publisert i NOTAM nei. Det var dessverre ikke en SuperCub, da er man glad for en omvei
supercub is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2016, 22:26   #9
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,378
Default Re: Luftsportsområder

Det høres ut som om ATC den dagen har behandlet området som et restriksjonsområde. Fikk du beskjed om at du var nødt til å rute rundt?

Var du i Farris' luftrom, eller fløy du under i ukontrollert luftrom?
__________________

ANX-ANX-ANX-ANX-ANX...-ANX

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2016, 11:07   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Luftsportsområder

Quote:
Originally Posted by supercub View Post
Jeg tolker det også slik Wig-wag. Reagerte bare på at dette virket litt tilfeldig innført, i motsetning til alt annet som skal ta årevis å utrede med hjemmel i alskens lovverk.
Områdene har eksistert i årevis (med litt andre navn), dog har utformingen vært forskjellig. Og ja, det har vært utredet i årevis og var sågar en periode stengt fordi LT mente at de fant en forskrift som ikke ga hjemmel for å tillate slik. (Man leter ofte etter muligheter for å stoppe ting, ikke tillate ting...)

Som nevnt over så er de primært laget for at man skal kunne drive luftsport inn i kontrollert område. Så vidt jeg vet sendes ikke trafikk inn i den delen som er i kontrollert område (fordi ATC ikke kan ta ansvar for separasjon), men delen som ikke er kontrollert (G-klasse) kan man fritt fly i. Det som gjelder er se og bli sett, og evt. bruke den frekvensen som er i bruk i området! Luftsportsområder brukes typisk ifbm. HG/PG (Hvittingfoss er et slik område) og seilflyging (Hokksund/Eggemoen/Starmoen). Erfaringen er vel at en del GA-flygere ikke er veldig keene på å fly inn i et område der det er 10-20 paraglidere.

Det hender (veldig sjelden) at et luftsportområde blir stengt for trafikk ((inter)nasjonal konkurranser el.l.), men da publiseres det på vanlig måte.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.