Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-05-2025, 20:42   #41
egflyyyr
Newcomer

Default Re: Roadtrip langs Route 66, KLM og SAS

For en opplevelse. Uansett hva folk sier til meg har jeg alltid lyst til å oppleve mer av U.S.A! Fantastisk land og så mye varierte folk...

Mulig jeg skrollet forbi men hva kostet turen sånn-ish?
egflyyyr is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2025, 21:52   #42
Cloudmaster
ScanFlyer Silver

Takk for at du deler! Gode minner fra deler av turen med familien i 2015.
Cloudmaster is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2025, 18:57   #43
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Quote:
Originally Posted by egflyyyr View Post
Mulig jeg skrollet forbi men hva kostet turen sånn-ish?
Godt spørsmål. De tre store utgiftene var fly, leiebil og hoteller. Når det gjelder selve flyreisen betalte jeg 20377 kroner til KLM for alle tre reisende. Dvs 6792 kroner per pers.

Hertz skulle ha 1453 dollar for leiebilen. Omtrent 15000 kroner til sammen og 5000 delt på tre.

Hotellene har jeg ikke totaloversikt over, men med kronekursen sånn den er nå blir det en betydelig utgift. Jeg ser av kredittkortregningen at prisene varierte fra 1391 kroner i Needles til 2360 kroner i Hollywood. Det dårligste hotellet på turen var faktisk det dyreste. Snittet for disse to ganget med antall overnattinger skulle bli til sammen ca 30 000 kroner.

Da blir total pris ca 45 000 kroner for fly, bil og hoteller. Det er altså overnattingen som svir mest. I tlllegg kommer selvfølgelig mat og drivstoff. Det går an å slumme ned på hotellene og spare litt, for meg ville det gått ut over trivselen, så det er ikke noe jeg kommer til å gjøre. Håper på bedre kronekurs i framtida.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2025, 22:58   #44
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by WF-380 View Post
Godt spørsmål. De tre store utgiftene var fly, leiebil og hoteller. Når det gjelder selve flyreisen betalte jeg 20377 kroner til KLM for alle tre reisende. Dvs 6792 kroner per pers.

Hertz skulle ha 1453 dollar for leiebilen. Omtrent 15000 kroner til sammen og 5000 delt på tre.

Hotellene har jeg ikke totaloversikt over, men med kronekursen sånn den er nå blir det en betydelig utgift. Jeg ser av kredittkortregningen at prisene varierte fra 1391 kroner i Needles til 2360 kroner i Hollywood. Det dårligste hotellet på turen var faktisk det dyreste. Snittet for disse to ganget med antall overnattinger skulle bli til sammen ca 30 000 kroner.

Da blir total pris ca 45 000 kroner for fly, bil og hoteller. Det er altså overnattingen som svir mest. I tlllegg kommer selvfølgelig mat og drivstoff. Det går an å slumme ned på hotellene og spare litt, for meg ville det gått ut over trivselen, så det er ikke noe jeg kommer til å gjøre. Håper på bedre kronekurs i framtida.
God pris. For å gi et perspektiv, randomly, i dag har jeg betalt 30,000kr for 2 voksne og 2 barn for noe så eksotisk som DUS-TOS-OSL-DUS i økonomi med Norwegian og Eurowings. Utenom at familietid og ferietid er en egen verdi i seg selv, vil jeg si at rent eksotisk reisemessig får man mer for pengene for en sånn tur...
Old 10-05-2025, 02:51   #45
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Flagstaff – Needles

Dagen startet med kjøring langs Interstate 40 helt til Seligman, der vi svingte av og stort sett fulgte gamle Route 66 nesten helt til Needles.

Dette var utsikten fra hotellrommet om morgenen. Snø i luften og temperatur rundt 0 grader.
Artig bilde fra Flagstaff, jeg våknet opp 30 April 1990 til akkurat det samme - sne !

Quote:
Oppsummering

Enda en fin USA-tur er til ende, og selv om jeg ikke personlig hadde tenkt at jeg kom til å kjøre Route 66 noen gang, var det en stor opplevelse å se alle de små og store attraksjonene langs veien. Ruten er veldig variert og inneholder storbyer, flate jordbrukslandskap, stepper, ørken og fjelloverganger. Jeg var noe nervøs for å kjøre bil rundt i den tette Los Angeles-trafikken, men det gikk veldig fint ved hjelp av Apple Car Play og Google Maps som jeg har kritisert i tidligere rapporter. Men denne gangen virket det hver gang, og kartet til Google var mye bedre å bruke en det innebygde til Kia-en. (I Beverly Hills kom vi riktignok over et seksarmet kryss med All Way stoppskilt som forvirret meg litt.) Så jeg er kvitt antipatiene mot både Los Angeles og Apple Car Play, selv om kjøring i Los Angeles fortsatt er en utfordring. Men en utfordring jeg ikke lenger er redd for å ta.

Selve transporten over Atlanteren gikk også strålende, alle flightene var i rute, og med unntak av KLMs E195 var komforten sånn man kan forvente på bakerste klasse. Ja, det er trangt, men det samme gjelder alle konkurrentene. Maten var faktisk et hakk bedre enn hva som ble servert hos SAS til New York i fjor. Det er fremdeles noe forvirring når det gjelder bagasje og gjennomgående billetter med SAS og KLM, men vi får tro det går seg til etter hvert. Når det gjelder leiebilen begynte Hertz bra i Chicago, men ga oss en billigere bil i St Louis da den første brøt sammen, uten å tilby prisavslag. Sånn sett kjenner jeg selskapet igjen fra en tid tilbake da jobben brukte dem – har unngått dem siden. Men den andre bilen fungerte jo hele veien, det er selvfølgelig det viktigste. Men på neste tur, for det blir sannsynligvis en roadtrip neste år også, vil jeg som bilinteressert legge mer vekt på at kjøretøyet også er interessant i seg selv.
Apple Car Play med Google Maps er meget bra i Los Angeles, det er mere funksjonalitet i Google Maps i området Palm Springs - Monterey, rapporter om “objects in Lane 3 ! “ stemte utrolig bra, for oss var det allt fra dekk rester til en aluminium stige - den siste var det helt greit å få et minutt varsel om der en kom i 75 mph - utmerket med alternative routinger også - take Highway 57 in stead of I-15 from I-10 to Highway 210, that will save you 25 minutes

Igjen tusen takk for en utrolig flott rapport ! Er enig med Polaris at dette er var vel verdt pengene dere investerte, for meg synes jeg dere stort sett fikk bra verdi for pengene, DJT jobber iherdig med å kjøre US økonomien i grøfta (they all got in to the Clown car (new for Trump 2.0 - the Clown Car is a Self Driving Tesla !! So they ended up in the ditch so much faster than under Trump 1.0 - MABA - Make America Broke Again !).

Politics aside (jeg havner nok i Snickerboa igjen) - oppfordring til dere alle - noen av oss har gode inside tips, for meg er det områdene fra Whistler i Canada ned til Palm Springs, mye ideer om små Hoteller med sjarm - skjønner at Best Western er et godt alternativ under planlegging, med det er like sjarmigt och mysickt som Hotel Kong Valdemar i Vordingborg !

Noen av oss vet om Hotell som: https://www.maison140.com/
Old 10-05-2025, 11:17   #46
egflyyyr
Newcomer

SAS Re: Roadtrip langs Route 66, KLM og SAS

Quote:

Takk for svar. Kronekursen biter nok dessverre litt ekstra ja.. Betaler du alt med kredittkort? Har holdt meg unna det hele mitt voksne liv men ser jo fordelene med det, men koster det noe ekstra å bruke det i utlandet?
egflyyyr is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2025, 15:01   #47
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Artig bilde fra Flagstaff, jeg våknet opp 30 April 1990 til akkurat det samme - sne !

Apple Car Play med Google Maps er meget bra i Los Angeles, det er mere funksjonalitet i Google Maps i området Palm Springs - Monterey, rapporter om “objects in Lane 3 ! “ stemte utrolig bra, for oss var det allt fra dekk rester til en aluminium stige - den siste var det helt greit å få et minutt varsel om der en kom i 75 mph - utmerket med alternative routinger også - take Highway 57 in stead of I-15 from I-10 to Highway 210, that will save you 25 minutes

Igjen tusen takk for en utrolig flott rapport ! Er enig med Polaris at dette er var vel verdt pengene dere investerte, for meg synes jeg dere stort sett fikk bra verdi for pengene, DJT jobber iherdig med å kjøre US økonomien i grøfta (they all got in to the Clown car (new for Trump 2.0 - the Clown Car is a Self Driving Tesla !! So they ended up in the ditch so much faster than under Trump 1.0 - MABA - Make America Broke Again !).

Politics aside (jeg havner nok i Snickerboa igjen) - oppfordring til dere alle - noen av oss har gode inside tips, for meg er det områdene fra Whistler i Canada ned til Palm Springs, mye ideer om små Hoteller med sjarm - skjønner at Best Western er et godt alternativ under planlegging, med det er like sjarmigt och mysickt som Hotel Kong Valdemar i Vordingborg !

Noen av oss vet om Hotell som: https://www.maison140.com/
Du klarer ikke og holde deg unna politikk i noens flotte opplevelse?
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2025, 13:10   #48
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Quote:
Betaler du alt med kredittkort? Har holdt meg unna det hele mitt voksne liv men ser jo fordelene med det, men koster det noe ekstra å bruke det i utlandet?
Jeg betaler nesten alt med kredittkort, har bare noen dollars i lomma til tips i tilfelle det trengs til de som vasker hotellrommene og til shuttle-sjåfører.

Man får jo ikke leiet en bil uten kredittkort, såvidt jeg vet. Det er ikke gratis, men det er ikke kontanter heller. Ser det som en stor fordel at man slipper å drasse på store mengder penger. Det er selvfølgelig viktig å betale hele beløpet på første månedsregning slik at man slipper renter på utestående beløp.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2025, 01:58   #49
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Takk for svar. Kronekursen biter nok dessverre litt ekstra ja.. Betaler du alt med kredittkort? Har holdt meg unna det hele mitt voksne liv men ser jo fordelene med det, men koster det noe ekstra å bruke det i utlandet?
Nå kommer jeg fra den “andre siden” USA og har inntekt i Dollar, men mye er det samme likevel. Slik jeg har erfart er det en ekstra kostnad med alle valuta transaksjoner, det jeg har funnet frem til er:

- Billigst og enklest: Bankkort med Visa eller MasterCard som jeg bruker 70-80% av reiseutgiftene. Men dette fungerer ikke alltid med Hotel og Leiebil. Noen Hoteller godtar ikke Debit Card (Bank Kort) og om de aksepterer Debit reserverer de et beløp som kan være stort - normalt total beløpet + USD 200.00.

Leiebil er det meget få selskaper her i USA som godtar Debit - i farten vet jeg kun om Enterprise, men ofte IKKE på flyplassene - dvs. du må finne en Uber eller Taxi til en Off Airport utleie stasjon som ikke er døgn åpen. Og enveis leie som WF-380 benyttet er utelukket uten Kredittkort.

Kontanter er langt i fra gratis, om du f.eks. tar ut USD på ATMOSL, er det både dårlig vekslingskurs og gebyr som jeg tror blir dyrere enn Bankkort med Visa / MasterCard. Kontanter er også dyrt for de du betaler, normalt ender kontanter opp i en Bank Konto og det koster også i form av tid og ressurser. Og mye er nå Cash Free - f.eks. er det vel ingen flyselskap som godtar cash som betaling for BOB, Bagasje etc.

Kredittkort - WF-380 gir en grei oversikt, det koster litt mere enn Bankkort med Visa / MasterCard - ofte årsavgift og renter om du ikke betaler regningen innen 30 dager. Men ofte er dette et nødvendig onde, hoteller kan ofte reservere 10-15000 kroner og holder dette reservert i 14 dager - det samme med leiebil - skrekk eksempel Leiebil i Buenos Aires krevde USD 10.000 reservert….men selv Sixt krever USD 500.00 for en BMW X3 - USD 1000.00 for en X5
Old 12-05-2025, 18:46   #50
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Dette her var jo skikkelig knall rapport. Man får rett og slett årntlig lyst på road trip av å lese den.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules