Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-08-2016, 10:37   #441
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,062
SAS Re: SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Quote:
Originally Posted by Tornerose View Post
Vet ikke om dette er riktig tråd, men prøver. Finnes det noen oversikt over hvilke fly som har Wifi? Skal fly LN-rrf.
SAS har 10 B737-800 med WiFi:
LN-RCX
LN-RCY
LN-RCZ
LN-RPM
LN-RPO
LN-RRK
LN-RRL
LN-RRS
LN-RRT
LN-RRW

I tillegg er alle A330/A340 utstyrt med WiFi - unntatt LN-RKP.

God tur!
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 07:29   #442
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
SAS SAS 737-800 med Internet ombord

Noen som har oversikt over hvilken av 737-800 i SAS sin flåte som har Internett om bord og som skal virke

Har SAS kommet lengre med å installere Internet i flere fly som går i Europa og innenlands ?

Jan
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 09:43   #443
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: SAS 737-800 med Internet ombord

Fløy LN-RRS i går OSL-CPH med fungerende WIFI ombord.

Jeg har ikke sett noen oversikt over hvilke maskiner som har fått skiboks og hvilke som vil få det.
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 09:49   #444
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,047
Default Re: SAS 737-800 med Internet ombord

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
SAS har 10 B737-800 med WiFi:
LN-RCX
LN-RCY
LN-RCZ
LN-RPM
LN-RPO
LN-RRK
LN-RRL
LN-RRS
LN-RRT
LN-RRW

I tillegg er alle A330/A340 utstyrt med WiFi - unntatt LN-RKP.

God tur!
Herifra: https://forum.flyprat.no/showthread....93#post1060093
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 10:02   #445
ATC-flyradar
Traveler
 
ATC-flyradar's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
Default Re: SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Takker for infoen.

Hva med planer å installere i flere fly som benyttes i Europa - som for eks A319-320-321 og de nye A 320 som kommer ??

Jan


Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
SAS har 10 B737-800 med WiFi:
LN-RCX
LN-RCY
LN-RCZ
LN-RPM
LN-RPO
LN-RRK
LN-RRL
LN-RRS
LN-RRT
LN-RRW

I tillegg er alle A330/A340 utstyrt med WiFi - unntatt LN-RKP.

God tur!
__________________


Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 18:44   #446
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: SAS justerer ombordproduktet - service, servering mm

Quote:
Originally Posted by ATC-flyradar View Post
Takker for infoen.



Hva med planer å installere i flere fly som benyttes i Europa - som for eks A319-320-321 og de nye A 320 som kommer ??



Jan


Wifi i 737 skal vel byttes ut med ny wifi løsning, som sikkert rulles ut når de skal inn til en C/D check. Om de som allerede har wifi på byttes ut kommer vel helt an på om kostnad kan forsvares VS hvor lenge de har igjen i flåten


Sent from my iPhone using Tapatalk
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2017, 11:15   #447
Mekum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2011
Location: Oslo
Posts: 306
Default Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Hvor godt fungerer internett i de oppgraderte LH flyene til SAS? Er det raskt nok til å streame youtube e.l.?
Mekum is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2017, 11:35   #448
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,523
Default Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Quote:
Originally Posted by Mekum View Post
Hvor godt fungerer internett i de oppgraderte LH flyene til SAS? Er det raskt nok til å streame youtube e.l.?
Min erfaring er at det i starten fungerte ganske bra, men det siste året har det vært svært langsomt og meget ustabilt. I dag går jeg bare ut fra at det ikke fungerer, og blir heller positivt overrasket om jeg klarer å lese litt nyheter i løpet av en langtur.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2017, 12:10   #449
Mekum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2011
Location: Oslo
Posts: 306
Default Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Min erfaring er at det i starten fungerte ganske bra, men det siste året har det vært svært langsomt og meget ustabilt. I dag går jeg bare ut fra at det ikke fungerer, og blir heller positivt overrasket om jeg klarer å lese litt nyheter i løpet av en langtur.
Ok takk, skal reise til SFO med en to-åring, så da trenger vi all underholdning vi kan få, og sånn sett hadde et velfungerende wifi vært bra - krysser fingrene for at systemet har en god dag.
Mekum is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2017, 12:19   #450
MCO-WDW
ScanFlyer Blue
 
MCO-WDW's Avatar
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 221
Default Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Tok en Live speedtest på SK939 den 31 Aug 2017.
Husk at utube 1080p greier seg 100% stabilt med ca 3-4 mbps.
Vet ikke hvor mye variasjon det er her men flyet brukte en server i New York når denne testen ble gjort.

https://youtu.be/XTOz7eh0HAk

Last edited by MCO-WDW; 20-11-2017 at 12:24.
MCO-WDW is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2017, 12:28   #451
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Quote:
Originally Posted by Mekum View Post
Ok takk, skal reise til SFO med en to-åring, så da trenger vi all underholdning vi kan få, og sånn sett hadde et velfungerende wifi vært bra - krysser fingrene for at systemet har en god dag.
Ikke stol på at det er raskt nok til å streame. Last heller ned nok til å vare turen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2017, 13:44   #452
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Quote:
Originally Posted by Mekum View Post
Ok takk, skal reise til SFO med en to-åring, så da trenger vi all underholdning vi kan få, og sånn sett hadde et velfungerende wifi vært bra - krysser fingrene for at systemet har en god dag.
Det statiske grunnlaget mitt er magert, men på turen min for ein månad sidan var det greitt nok til å laste nettsider på dei mest sørlege delane av ruta. Over Canada og Grønland gav eg opp. Youtube trur eg er dårleg butikk. Villa lasta ned enten derifrå eller frå Netflix først.

Flya går vel rett og slett så langt nord at det blir på grensa til at linken mellom fly og satellitt blir bra. Og når den er bra så er det ganske mange brukarar å dele på.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2017, 14:41   #453
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Det er i praksis ikke mulig å streame video ombord i et SAS-fly. Og det er heller ikke noe vits å prøve, da det eventuelt stjeler all båndbredde til de andre passasjerene. Både i Netflix og Viaplay kan du laste ned ting før du drar, det er bedre for alle.
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2017, 16:20   #454
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,756
Default Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Den eneste måten å få video til å fungere ombord er å ha nedlastete til device eller ha noe cachet på flyet slik som for eksempel Norwegian bruker.

Ellers er tilgjengelighet av nettet veldig variabel og du må regne med at det ikke i det hele tatt fungerer det meste av flighten. Ta det som en positiv overraskelse når det fungerer, ellers vil du bare bli sittende og frustrere mesteparten av tiden. Husk også at over Kina er det ikke lov å tilby internett.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2017, 16:24   #455
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,756
Default Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Satt engang ved siden av en som ble skikkelig sur da han oppdaget at hos SAS var Internett ikke gratis for alle. Han antok at siden det var gratis hos Norwegian så burde det også være det hos SAS.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2017, 23:28   #456
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,500
Default Re: Seteplassering hos SAS på longhaul i alle klasser

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Det statiske grunnlaget mitt er magert, men på turen min for ein månad sidan var det greitt nok til å laste nettsider på dei mest sørlege delane av ruta. Over Canada og Grønland gav eg opp. Youtube trur eg er dårleg butikk. Villa lasta ned enten derifrå eller frå Netflix først.

Flya går vel rett og slett så langt nord at det blir på grensa til at linken mellom fly og satellitt blir bra. Og når den er bra så er det ganske mange brukarar å dele på.
Dette stemmer nok bra. Satellittene er geostasjonære, og ligger derfor over ekvator. Dekningen langt nord er derfor ofte dårligere.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2017, 01:33   #457
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 852
Default SAS snart med inflight internet (status-tråden)

Imarsat som er et av de ledende selskapene av satellittbaserte kommunikasjonstjenester har de senere årene jobbet med nye forbedre satellitter og systemer.

Hvis du ser på kartet for Imarsat 4 & Aphasat nettverket så er det ganske tydelige områder med hull:



Nye Inmarsat 5 som er på vei inn i tjeneste nå består av en ekstra aktiv satellitt, har bedre dekning og høyere hastighet.



Dog så finnes det fortsatt noen mørke områder langt nord og sør, hvor dekningen er dårlig eller fraværende. Det vil også kunne oppleves dårlig forbindelse i faser der bruker (her flyet) bytter fra en satellitt til en annen.

https://www.inmarsat.com/about-us/ou.../our-coverage/

Edit: Bare så jeg ikke blir helt arrestert her, det finnes blant annet også to andre store globale leverandører, Iridium og VSat(ViaSat). Begge leverandørene satser også hardt med nye forbedret dekning. Leverandører som Panasonic og Gogo leier kapasitet hos leverandør som blant annet er nevnt over, og lager deretter gode løsninger som selges til flyselskaper.

Anyway, poenget var at hvis målet var å vite hva som gjøres for å forbedre dekning å hastighet ombord så er det fint å se på hva Inmarsat og Iridium holde på med

Last edited by RedLine; 21-11-2017 at 02:02.
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2017, 09:45   #458
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,275
Default Re: SAS snart med inflight internet (status-tråden)

Sidan vi framleis er litt OT og på den tekniske sida. Med GEO-stasjonære satellittar er det litt begrensa kva ein kan forvente så langt uansett. Sjølv om dekningskartet viser dekning, vil ein vere avhengig av gode antennesystem for å få skikkeleg fart; gjerne større antenner enn det er plass til på fly.

Sjølv om Iridium no held på å sette igang IridiumNeXt (satellittar som går i polare baner så det i prinsipp er like god dekning over heile jorda), så trur eg heller ikkje dette kjem til å vere løysinga på breiband på fly; for lite kapasitet.

Det er to andre interessante ting som føregår:
OneWeb er i gang med å bygge ut bakkeinfrastrukturen sin (som mellom anna består av antenner på Svalbard). Dei skal ha ein konstellasjon på mange hundre satellittar basert på LTE (mao mobilkommunikasjon). Desse vil gi moglegheit for breiband over heile verda. Dei påstod på ein konferanse i fjor at dei hadde to kundar som begge redda foretningsmodellen; Coca Cola og Airbus. Så vi får sjå korleis det blir. Det er mange satellittar som skal skytast opp, mykje som kan skjere seg. Men det er folk med pengar og driv bak. I tillegg står vel Facebook mfl. på vent til liknande prosjekt også.

Elles er det eit norsk prosjekt oppe til vurdering også (men eg er redd det er for seint). Ideen er å skyte opp to satellittar i høg-elliptisk bane; då vil dei største delen av døgnet dekke nordlege område og "oppføre seg" som ein GEO-stasjonær satellitt. Dette er store og dyre saker, og det er ikkje sikkert det går an å lukke den casen på samfunnsøkonomisk måte. Å selje trafikk til fly over nordpolområdet er ein av moglegheitene, men kritikken går på om ein skal ta rissiko i 1-2 Mrd norske skattepengar for å levere ei slik teneste. Alternativet kan vere å seie at dette er kritisk norsk infrastruktur, då kan staten (evt. stat/forsvar) invistere, men då blir det kanskje ikkje levert tenester til fly. Såvidt eg veit har dette nettopp vore gjennom kvalitetssikring av KVU. Eg har ikkje rota meg til å lese den rapporten, så er litt usikker på status. Som sagt; eg er litt redd at Noreg er 5-10 år for seint ute med dette; det har vore snakk om eit slikt prosjekt sidan nitt-talet.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2017, 09:49   #459
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,922
Default Re: SAS snart med inflight internet (status-tråden)

Ser at OY-KAS er i TLL hos MagneticMRO og har fått seg "takboks", nye seter fikk den for en stund siden.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2018, 20:01   #460
Mikey
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 150
Default Re: SAS snart med inflight internet (status-tråden)

Idag ankom SE-ROB till Arlanda med takbox. Är det första A320neo som fått Wifi?
Mikey is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Novair - status om regularitet (2017-tråden) Someone Flyforum 41 06-07-2017 22:59
SAS snart klar med ny flystrategi janusk Flyforum 71 13-10-2011 09:43
Panasonic ser 'massiv etterspørsel' etter inflight internet. LN-MOW Flyforum 1 12-08-2011 11:12
SAS snart klar med flysurf Farmer Flyforum 3 05-10-2004 09:21


All times are GMT +2. The time now is 09:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.