Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-10-2010, 04:15   #41
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Det behøver ikke bli et stort problem, for vi brøyter uansett all snøen fra terminalbygget og ut til pushbacksonen hvor den freses direkte på bil.
Å der dukker problemet opp. Innerst i hjørnet vil dere ALDRI få tak i snøen med skjæret (klappvingen), så her må man inn med en maskin med skuffe får å bli kvitt den.
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2010, 10:16   #42
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,908
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Å der dukker problemet opp. Innerst i hjørnet vil dere ALDRI få tak i snøen med skjæret (klappvingen), så her må man inn med en maskin med skuffe får å bli kvitt den.
Da er det bare å søke grindstein, så blir det vel ordning på dette:

http://avinor.easycruit.com/intranet...y/462893/14410
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2010, 10:27   #43
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,193
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Å der dukker problemet opp. Innerst i hjørnet vil dere ALDRI få tak i snøen med skjæret (klappvingen), så her må man inn med en maskin med skuffe får å bli kvitt den.
I rest my case... Mener du helt seriøst at dette er det STØRSTE problemet ved T2?? hvordan tror du de rydder områdene rundt gatene i dag? Hvor mange hundrede innerhjørner snakker vi ikke om der? ... Vet ikke hvor mange titalls hjullastere Kolo stiller med, men my two cents vil gjette at de to relativt røsslige innerhjørnene ikke byr på det minste problem. I forhold til innersvinger og sweeperne de bruker på manøvreringsområde, kan man løse det med å foreta en 270 graders motsatt vei, fremfor en 90 graders korrekt vei...

Nuvel... Det at Kolo kommer til å fikse snøen uten problem, forandrer ikke mitt opprinnelige standpunkt på at to separate, men "connected" terminaler hadde vært å foretrekke...
73H is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2010, 11:41   #44
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Nuvel... Det at Kolo kommer til å fikse snøen uten problem, forandrer ikke mitt opprinnelige standpunkt på at to separate, men "connected" terminaler hadde vært å foretrekke...
Den med to separate terminaler som hadde vert connected er jeg helt enig med deg i hade vert det beste løsninga.

Quote:
hvordan tror du de rydder områdene rundt gatene i dag? Hvor mange hundrede innerhjørner snakker vi ikke om der?
Sorry altså. Men denne er jeg ikke med på. Alle gater på OSL kan ryddes uten at dem må tenke på innerhjørner idag. Se for deg en L, og man idag kunn må brøyte på ytterkantene på L. Altså på ventresiden og undersiden av de to strekene en L utgjør. Det alternativet som er vedtatt medfører at man må brøyte på innerkantene i en L, altså på høyresiden og over de to strekene en L utgjør.

Du ser vell nå hvilken av de to som er den enkleste å få ryddet?

Quote:
Mener du helt seriøst at dette er det STØRSTE problemet ved T2??
Har ikke sagt at dette er det største problemet med T2. Men har sagt at det er et problem. Graden av problemet gjenstår å se. Har flere års erfaring med snøbrøyting med store hjullastere, så jeg vet hva som er enkelt og hva som tar tid i denne sammenheng.
__________________

Last edited by grindstein; 10-10-2010 at 12:00.
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2010, 11:53   #45
KrisFlyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
OSL Re: OSL gjør seg klar til T2

Det virker på meg som om snøbrøyterne her inne tror at det er dét som kommer til å "make or break" den nye T2 på OSL. Det er klart at det vil bli en større utfordring å måke snø i hjørnene enn det er i dag, men det er mange andre hensyn man også skulle ta før man besluttet å gå for den vedtatte løsningen.

For passasjerer som skal i transitt er jeg ganske sikker på at den kommende løsningen vil være den beste. Som flere har nevnt her inne, ville en parallell terminal (som opprinnelig var skissert) vært utfordrende i forhold til hvordan man skulle frakte passasjerer til og fra den nye piren. Skulle man bygge et helt nytt veinettverk og nye parkeringshus utenfor T2? Det ville både bli dyrt og muligens gjøre det vanskeligere for videre utbygging i fremtiden.

Med dagens løsning, mener jeg at man på best mulig måte legger til rette for videre utbygging i fremtiden, sett fra at praktisk og kostnadsbesparende ståsted. Man ivaretar også passasjerenes interesser med kunne sjekke inn og gå til gate under ett og samme tak, uten å måtte ta tog. Husk at tog er et "svakt" ledd når man ser flere år frem i tid. Man skal vedlikeholde og passe på at det går til en hver tid. Hvis toget mellom terminalene streiker, vil man stå der med sjegget i postkassa. Da er det mer rikitg, etter min mening, å få til bedre brøyteløsninger. Jeg er overbevist om at det finnes løsninger for å brøyte i hjørnene som kommer, uten at det skaper så store problemer. Arlanda klarer det, Chicago klarer det, New York klarer det...så hvorfor skulle ikke OSL klare det?

Poenget mitt er at Snøbrøyting, som får mye oppmerksomhet her inne på forumet, med rette ikke er det mest tungtveiende argumentet for å gå for en parallell pir-løsning. Det er mange andre hensyn man skal ta, som veier mye tyngre.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2010, 11:56   #46
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,908
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Gutta, brøyteprogram for T2 er allerede i boks. Plasstjenesten m.f. har dette i fingerspissene og jeg er overhode ikke bekymret for deres kompetanse på dette området. Alt er planlagt og tilrettelagt.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2010, 12:08   #47
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Cato. Tiden vil vise om det blir liggende igjen en trekant i disse gjørnene, eller om dem setter inn to maskiner for å få dem ryddet. Venter i spenning på resultatet.
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2010, 13:36   #48
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Vi var på møte med utbyggingsavd for et og et halvt år siden om disse problemene som kunne dukke opp.
Og vi har alt som trengs av maskiner og mannskap for å gjøre unna snøryddinga uten større problemer. Klappvinger, fresere, skuffer og ellers det som måtte trenges er allerede planlagt og i rute.
Selvfølgelig blir det mer å rydde når T2 er på plass, men det er vi alle forberedt nøye på.
Ikke no problem
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2010, 13:40   #49
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,193
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Cato. Tiden vil vise om det blir liggende igjen en trekant i disse gjørnene, eller om dem setter inn to maskiner for å få dem ryddet. Venter i spenning på resultatet.
Null stress! Kolo fikser biffen - selv i hjørnene

Ingen andre som har sett Gatwick broen her inne? Den ville løst mange problemer, og kanskje skapt noen nye? Bagasje og utstyrstransport etc ville fint gått i den eksisterende kulverten

http://m.flickr.com/#/photos/ianst/374311342/
73H is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2010, 15:13   #50
Flying-news
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Originally Posted by pb300polar View Post
Null stress! Kolo fikser biffen - selv i hjørnene

Ingen andre som har sett Gatwick broen her inne? Den ville løst mange problemer, og kanskje skapt noen nye? Bagasje og utstyrstransport etc ville fint gått i den eksisterende kulverten

http://m.flickr.com/#/photos/ianst/374311342/
Gatwick-broen er nok finere enn den i Denver, men med tanke på endene er den nok ikke like praktisk som den
http://commondatastorage.googleapis....l/28911678.jpg
Ville heller gått for en slik [se link] løsning på OSL når vi først er inne på en broløsning, med high-speed rullebånd. Ellers ville nok noe i kulverten vært den beste løsningen.

Last edited by Flying-news; 10-10-2010 at 16:56.
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2010, 16:36   #51
Intemezz
Supernova
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 200
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Varmekabler i hjørene da?

Tror det er andre problemer som er viktigere enn litt snøfokk i innerhjørner som påvirket utformingen av T2.
Intemezz is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2010, 18:04   #52
pkselite
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2010
Location: DUS, ZUR
Posts: 72
OSL Re: OSL gjør seg klar til T2

10 år etter at T2 står ferdig vil OSL måtte bygge ut igjen. Hvilken form tror dere den utbygging vil ta?
pkselite is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2010, 18:28   #53
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,908
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Quote:
Originally Posted by pkselite View Post
10 år etter at T2 står ferdig vil OSL måtte bygge ut igjen. Hvilken form tror dere den utbygging vil ta?
Planene er klare, den vil likne en liggende H. Derfor bygger OSL piren slik det er bestemt nå.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2010, 20:02   #54
pkselite
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2010
Location: DUS, ZUR
Posts: 72
OSL Re: OSL gjør seg klar til T2

Jaha, H form. Skal man da utvidde tarmacen eller bygge en tunnel Norway style? Hadde vært moro, dog veldig farlig.
pkselite is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2010, 20:04   #55
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Jeg er nå mer bekymret for det stygge reduksjonen i fleksibilitet tårnet vil oppleve med T2. (For ikke snakke om byggingen) Det vil bli en del flere KM med i øvelsen "marsjmerket i taksing".

Men, Pointmergearrival skal få slite med det, om han kommer seg til Jessheim Intl. neste år....
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2010, 22:56   #56
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,908
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

På jobb gikk jeg i gjennom plantegningene, og det ser ikke så galt ut totalt sett. Mulig jeg er litt inhabil, men det får stå sin prøve.

Uansett har dere muligheter til å påvirke ved å tiltre i disse stillingene som er utlyst:

http://avinor.easycruit.com/intranet...y/462893/14410
http://avinor.easycruit.com/intranet...y/462928/14410
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 22:20   #57
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,908
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Slik ser det ut pr. 11.10.2010



Commuterlounge i vest



Nytt VIP-hus under oppføring vis a vis Flyporten



Flyoppstillingsplasser cargo utvides sydover



Bortkjøring av masse nord for terminalen
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2010, 00:20   #58
pkselite
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2010
Location: DUS, ZUR
Posts: 72
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Prøv å ta et bilde hver dag og lag en timelapse om et par år.
pkselite is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2010, 00:49   #59
sparco777
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 54
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Egentlig veldig deilig og se at det er i gang med T2. Greit at det kanskje ikke ble som de fleste hadde håpet på,men jeg syns det er bedre enn ingen ting. Tror T2 kan bli riktig så bra =).
Gleder meg til og se det ferdig om noen år.
sparco777 is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2010, 05:15   #60
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: OSL gjør seg klar til T2

Det viktigste er at man er igang, men etter min mening blir det for lite.

Jeg vet ikke hvorfor man diskuterer snøbrøyting slik i denne tråden, men det skulle sikkert gå greit på takse og rullebanene, bare man sørger for å ha nok utstyr og kapasitet til at man stenger for drift i kortest mulig perioder. Når det gjelder innerst mot terminalen og flyoppstillingsplasser så har den i alle år vært elendig, og om det blir L hjørner eller T eller Y, X Q eller Æ, tror jeg ikke bedrer det. Det skyldes mer at man begynner brøytingen av internveier og flyoppstillingsplasser lenge etter at snøen kommer, og varmekablene på blant annet flyoppstillingsplassene ikke kan brukes i kulden, og når de er i gang så gjør de snøen om til is. Og så kommer berøytemannskapet etterpå over for å polere den. Og sanding og salting av en flyplass er ikke spesielt aktuelt å gjøre i særlig ustrakt grad.

Ellers burde man vel egentlig ikke kalt dette for T2, det er vel strengt tatt ikke en ny terminal men i praksis en større utvidelse av den gamle. T1.5 hadde vært bedre. Eller OSL versjon 2.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Utbyggingen av non-Schengen på OSL - ferdig 2022 SBT Flyforum 239 15-02-2024 11:38
Utbyggingen av Helsinki Vantaa Someone Flyforum 5 23-08-2023 00:50
Noen bilder fra OSL - 08 Okt 2017 LN-MOW Bilder & foto 1 20-10-2017 18:27
LN-IDB i hendelse ved avgang OSL 11. januar 2017 viking737 Flyforum 3 14-02-2017 10:07
Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet) Cockpitview Flyforum 7 19-07-2014 20:56


All times are GMT +2. The time now is 17:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.