Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-03-2016, 23:31   #1
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
OBB 84 OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Bortsett fra en meget overraskende oppgradering til Business Class fra FRA til FCO med Lufthansa i september 2015 holder jeg meg bak gardina. Den oppgraderingen fikk jeg kun fordi to kolleger oppdaget at de var på samme fly, ønsket å sitte sammen. De innså at det var lettere å tilby meg Business setet til kollega A enn å prøve å overtale sidekvinnen hans i business til å overta kollega B sitt Economy sete. Altså kom en meget formell Lufthansa purser og sa på stivt engelsk "We would like to invite you to Business Class". Jeg takket ikke nei, men det er enn annen historie. Ettersom resten av reisen var veldig gjennomsnittlige LH flyvninger med sandwich og Warsteiner har jeg ikke giddet å skrive en trip report fra den.

Anyway, nok avsporing...

I år var egentlig planen å ta turen sørover på høsten, når det våres på sørlige halvkule, men Sør-Afrika feberen traff meg i starten av februar, jeg snakket med vennene mine her nede og fikk tommel opp fra sjefen til å ta to uker fri i forbindelse med påsken. Ettersom jeg verken har fet nok lommebok eller reiser nok til å opparbeide meg nok poeng til å oppgradere til Business eller Frist ble det Economy også denne gangen. Men nytt flyselskap for meg; Emirates.

Jeg satte kursen mot Gardermoen med Flytoget i 10-tiden søndag 20.03 og ankom rett før kl. 11. Gikk rett opp i avgangshallen og fant innsjekkingsskrankene til Emirates. Det gikk radig unna siden jeg var tidlig ute og servicen var upåklagelig. Jeg fikk boarding pass til begge flightene, bagasjekvittering på et eget kort og en meal voucher siden jeg hadde en lang connection på DXB.


Etter en svipp oppom taxfreen for å kjøpe akevitt til mine sør-afrikanske venner og et par ting til meg selv satte jeg meg til rette på O'Learys som jeg pleier når jeg reiser alene (er veldig greit at de serverer ved bordene når jeg ikke er sammen med noen som kan passe på håndbagasjen for meg mens jeg handler mat og drikke). Der tok jeg en nærmere kikk på meal voucheren - den gjaldt på 15 forskjellige spisesteder og det så ut til å være bra variasjon fra fastfood til sjømat, indisk, italiensk og arabisk.


Da det var omtrent en time igjen til avgang gjorde jeg opp regningen og satte kursen mot gaten siden boarding skulle starte 45 minutter før avgang. Siden jeg faktisk ikke har vært inne på non-Schengen på OSL før kom den enorme køen i passkontrollen som en overraskelse. Heldigvis gikk det relativt greit unna og jeg ankom gate F20 ca 40 minutter før oppsatt avgangstid.

OSL-DXB
Emirates - EK 160
Boeing 777-300 ER -- A6-ENB
47K

Ombordstigningen gikk relativt smertefritt. De boardet først passasjerer med behov for assistanse, deretter familier med små barn, før de begynte med Business class, og deretter Economy hvor de startet med å boarde de som satt bakerst først og inntrykket mitt var at de faktisk håndhevet dette. Var veldig deilig å ikke måtte brøyte seg gjennom et stappfullt fly på vei til et sete langt bak.

Fra rad 46 og bakover er det 2-4-2 konfigurasjon, mot 3-4-3 lenger frem i kabinen og jeg hadde fått tips av en kamerat om at jeg burde skaffe meg et vindussete i en av de bakerste radene.

I setet lå det pledd, pute og hodetelefoner.


Benplassen var akseptabel.


Jeg var så heldig at hun som hadde sete 47J var blitt skilt fra familien sin, som hadde seter sammen litt lenger frem og kabinpersonalet gikk med på å stable om så hun fikk plass. Det var tydeligvis et ledig sete der fremme, for det kom aldri noen å overtok hennes sete. Altså hadde jeg hele toseteren for meg selv. Luksus!

Det var WiFi på flyet og det fungerte faktisk veldig bra. Ikke superraskt, men jeg holdt meg oppdatert på sosiale medier, leste noen eposter og hørte på litt musikk på Spotify uten problemer. Det er gratis for opp til 10 MB og for $1 for 500 MB. (Det er så latterlig billig at jeg egentlig ikke skjønner vitsen med å ta betalt i det hele tatt.)

Menyen:


Innen de kom til mitt sete var de tomme for kyllingen, så da ble det laks på meg. Det var helt ok, pastaen var litt tørr, spinaten holdt jeg meg unna, men laksen var greit tilberedt. Bulgursalaten med røkelaks smakte godt. Desserten var kjempegod!



Det ble kun servert en runde med drikke (hvor de gikk rundt med drikketralla), men de gikk rundt med brett med vann og juice flere ganger i løpet av flighten. Vil tro man kunne fått noe sterkere om man hadde spurt, men jeg hadde ikke noe stort behov for alkohol.

Før landing ble det servert vaniljeis.


DXB parkerte vi på en gate på concourse B (terminal 3). Etter en tur innom sikkerhetskontrollen (hvor alarmen i metalldetektoren av en eller annen grunn peip og jeg måtte "beføles" av en kvinnelig vakt før jeg fikk gå videre) tok satte jeg kursen mot Shake Shack på concourse A. Jeg hadde fått det anbefalt det av en venn i USA og siden jeg hadde ca 5 timer å slå i hjel konkluderte jeg med at jeg hadde plenty av tid.

Jeg skal innrømme at jeg først ble overveldet av hvor enormt stor DXB er. Jeg har aldri vært på en så stor flyplass før og det var med skrekkblandet fryd jeg fulgte skiltingen via de digre heisene til toget mellom concourse A og B. Ved ankomst på concourse A var ble det nok en heistur i heiser som er like store som stua mi opp til til avgangshallen hvor jeg fant Shake Shack ganske kjapt.


Feit burger, men veldig gode fries og god sjokoladeshake.


Rett ovenfor Shake Shack ligger Heineken Lounge og jeg bestemte meg for å ta noen øl der før jeg returnerte til concourse B. Gratis WiFi var en grei trade-off mot dyr øl siden jeg ikke fikk iPhone og flyplass WiFi til å snakke sammen.


Da det var ca halvannen time igjen til avgang var det på tide å returnere til concourse B. Da jeg kom dit fant jeg ut at gaten var endret fra B2? til C21. Jeg hadde heldigvis fortsatt god tid og rakk frem uten å stresse.

DXB-JNB
Emirates - EK761
Boeing 777-300 -- A6-EGG
49A

Tok ingen bilder av sete, benplass etc da det var likt flighten fra OSL + at klokka var ca 2 på natta (norsk tid) og undertegnede var i "zombie" modus, klar for søvn. Trøttheten kom å tok meg mens jeg satt og ventet på å gå ombord.

Vi tok av mot nord og tok en u-sving sørover igjen og da hadde vi flott utsikt over byen og "nærkontakt" med Burj Khalifa.


Menyen:


Jeg sovnet før de serverte første runde med mat og våknet først da vi begynte å nærme oss Sør-Afrika og det var på tide med frokostservering. Jeg ba om eggerøre med gressløk (jeg ble spurt om hva jeg ville ha), men fikk omeletten med sopp. Ettersom det nærmet seg landing og jeg visste at et stort måltid ventet på meg i Pretoria orket jeg ikke mase med det. Spiste litt, egget hadde faktisk ok konsistens, men det ble alt for mye sopp for meg. Fikk ned noen tomatbønner og den soggy røstipoteten. "Croissanten" var seig, men spiselig med jordbærsyltetøy. Må si jeg savnet et yoghurtbeger på frokostbrettet.

Frokosten:



Under innflyging mot JNB hadde vi flott utsikt mot Johannesburg:


Nå er jeg altså i Pretoria og her skal jeg være i 10 dager til. Fredag kveld setter jeg kursen nordover igjen, med et knapt døgns stopp i Dubai. Rapport kommer om returen også, om noen er interesserte i det.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_3369.jpg
Views:	3925
Size:	65.6 KB
ID:	40421   Click image for larger version

Name:	IMG_3372.jpg
Views:	3909
Size:	53.3 KB
ID:	40422   Click image for larger version

Name:	IMG_3389.jpg
Views:	3936
Size:	51.8 KB
ID:	40424   Click image for larger version

Name:	IMG_3390.jpg
Views:	3918
Size:	40.5 KB
ID:	40425   Click image for larger version

Name:	IMG_3412.jpg
Views:	3936
Size:	55.0 KB
ID:	40427  

Click image for larger version

Name:	IMG_3414.jpg
Views:	2208
Size:	57.3 KB
ID:	40428   Click image for larger version

Name:	IMG_3426.jpg
Views:	2211
Size:	29.0 KB
ID:	40429   Click image for larger version

Name:	IMG_3456.jpg
Views:	2195
Size:	60.1 KB
ID:	40430   Click image for larger version

Name:	IMG_3454.jpg
Views:	2178
Size:	56.0 KB
ID:	40431   Click image for larger version

Name:	IMG_3449.jpg
Views:	2214
Size:	45.9 KB
ID:	40432  

Click image for larger version

Name:	IMG_0103.jpg
Views:	2199
Size:	34.6 KB
ID:	40433   Click image for larger version

Name:	IMG_3490.jpg
Views:	2206
Size:	37.3 KB
ID:	40434   Click image for larger version

Name:	IMG_3492.jpg
Views:	2210
Size:	30.6 KB
ID:	40435   Click image for larger version

Name:	IMG_3495.jpg
Views:	2219
Size:	78.9 KB
ID:	40436   Click image for larger version

Name:	IMG_3511.jpg
Views:	2216
Size:	40.2 KB
ID:	40437  

Click image for larger version

Name:	IMG_0104.jpg
Views:	2229
Size:	33.4 KB
ID:	40438  
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07

Last edited by Millemor; 23-03-2016 at 08:04. Reason: Ryddet opp i et par skrivefeil
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2016, 00:10   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,915
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Flott rapport! Ser gjerne en liten rapport fra returen også! Fine bilder og velformulert. Nesten som det frister å ta en tur med Emirates selv...
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2016, 02:09   #3
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,173
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Takker for brillefin rapport. Du skriver veldig bra og man føler litt at man er med på tur.

Skriv gjerne fra returen, og fra Sør Afrika hvis du kan.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2016, 03:11   #4
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Superduper lesning!
Tusen takk for at du deler
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2016, 11:10   #5
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Tusen takk, helt topp
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2016, 16:27   #6
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,077
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Takk for fin rapport!

Husker selv innflygingen til JNB når jeg var der for noen år siden. Spennende land, men dessverre var det nokså utrygt den gang i området rundt jo`burg. Sun City var derimot morsomt.

God påske!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2016, 00:03   #7
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,827
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Thank you sir
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2016, 15:50   #8
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,288
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Takk for turen. Ta gjerne med litt fra Sør-Afrika og Dubai også
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2016, 15:52   #9
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Bra report med fine bilder. Ser fram til å lese om returen.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2016, 20:18   #10
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Takk for titten, godt med litt "normale" reportasjer innimellom all luksusen. Alt så bra ut her, og med ledig sete ved siden av seg er jo det moro å fly så langt, synes nå jeg. Det som ikke så bra ut var spinaten - smaker av en eller annen grunn stort sett gress i luften.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2016, 08:57   #11
reiseportalen
travelling nerd
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 101
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Tusen takk for super flott rapport. Jeg har selv reist med Emirates et par ganger. Jeg digger flyselskapet. En gang ble jeg plassert i First Class i egen suite på grunn av overbooking. Det var litt av en opplevelse.

Jeg imøteser ny rapport fra returreisen!
.............................
http://www.reiseportalen.blogspot.no
reiseportalen is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2016, 18:40   #12
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger Rapport fra hjemturen kommer. Skal prøve å få med litt fra dagen i Dubai også.

Har ikke drevet med så mye "spennende" her i Sør-Afrika. Er på besøk hos gode venner og det går mye i sosialt samvær, god mat og ikke minst mye god vin. Til mellom 20 og 30 NOK pr flaske. Har også fått klemt inn litt shopping. I morgen skal vi spise sen lunsj her: http://blackhorse.co.za Gleder meg da mat og øl visstnok er veldig bra der.

I går var vi på en "mini game drive" i naturreservatet Rietvlei som ligger i utkanten av Pretoria. Der har kan man se bl.a. neshorn, eland antilope, blesbok, sebra, buffalo, springbok, struts og gnu. Det er visst gepard der også, men de er ikke alltid løse i reservatet og de er et sjeldent syn. Skulle ønske vi hadde tid til det mye større reservatet Pilanesberg som ligger ca 2 timers kjøring nord for Pretoria, men pga jobb etc for vennene mine får vi det ikke til denne gangen.

For de som er interessert i bilder kan dere sjekke ut Instagram kontoen min: https://www.instagram.com/ellen_stokke/.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2016, 02:56   #13
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Fin rapport! Den lakseretten minner veldig om den jeg fikk på OSL-DXB i sommer.
Du har tydeligvis et godt sovehjerte hvis du klarer å sove fra Dubai til Sør-Afrika i økonomiklasse. Jeg klarer sjelden å få noe særlig sammenhengende søvn på fly, samme hvor flatt og bredt setet er.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2016, 10:56   #14
Passasjer1
Newcomer
 
Join Date: Mar 2016
Posts: 2
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Takk for fin rapport!!
Passasjer1 is offline   Reply With Quote
Old 29-03-2016, 17:48   #15
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Fin rapport! Den lakseretten minner veldig om den jeg fikk på OSL-DXB i sommer.
Du har tydeligvis et godt sovehjerte hvis du klarer å sove fra Dubai til Sør-Afrika i økonomiklasse. Jeg klarer sjelden å få noe særlig sammenhengende søvn på fly, samme hvor flatt og bredt setet er.
Sliter vanligvis med å sove på fly, men jeg var veldig trøtt, klokka var ca 2 på natta ved avgang og jeg hadde vært oppe siden 7 på morgnen og i farta fra ca halv 10. Det gjorde sitt til at jeg var skikkelig trøtt og sovnet ganske umiddelbart når vi var i lufta.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2016, 20:13   #16
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Takk for en kjempefin rapport Spennende å se reportasje fra Emirates og deres produkt i Economy. Mitt inntrykk er at i Economy klasse gjør EK og QR litt ekstra i forhold til mange andre selskap. De deler ut meny, har god IFE og alt av servering ser ut til å ha bra klasse
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2016, 23:09   #17
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Her er rapporten fra returen - del 1:

Fredag 1. april var det på tide å sette kursen nordover igjen. Jeg ble satt av på JNB omtrent tre timer før avgang, så jeg hadde god tid. Jeg gikk rett til innsjekkingen. Der var det nesten ikke kø og det ble min tur nesten med en gang. Det var visst litt komplisert at jeg kun ønsket å sjekke inn frem til Dubai, ikke hele veien til Oslo, men når en sjef eller noe sånt ble tilkalt viste det seg at det ikke var noe problem. Problemet kom da jeg satte kofferten på vekta.

Jeg har uten unntak hatt overvekt på vei hjem fra Sør-Afrika (jeg er vel litt for glad i å shoppe og evner ikke å pakke lett...) og denne turen var intet unntak. Kofferten min to kilo over grensa på 30 kg og pga at håndbagasjen min var i tyngste laget takket være laptop og kamerautstyr var det ikke et alternativ å prøve å flytte noe dit for å få ned vekta på kofferten. Og å forsøke å kvitte seg med noe for å få ned vekta var jeg ikke spesielt klar for, jeg hadde allerede prioritert hardt da jeg pakket og bagen med diverse eiendeler ble nok en gang stående igjen i skapet hos venninna mi i Pretoria (til tross for ambisjoner om at denne gangen skulle den bli med hjem til Norge). Altså måtte jeg ta turen til billettskranken til Emirates og betale 780 ZAR (ca 450 NOK) for overvekten.

Det tok ganske lang tid, til tross for at det satt to stykker der og jeg hadde inntrykk av at de forsøkte å jobbe effektivt, men passasjerene foran meg i køen hadde tidkrevende problemer og det tok nærmere 40 minutter før jeg kunne returnere til innsjekkingskranken. Noen som vet hvorfor de i innsjekkingen ikke kan ta betalt for overvekt? Det måtte da vært mye mer effektivt? Nok om det. Jeg fikk omsider boarding pass, bagasjekvittering og en meal voucher til bruk på DXB.

Det var relativt stille på JNB denne kvelden og både sikkerhetskontroll og passkontroll gikk radig. Jeg skulle ikke shoppe noe og gikk rett til Mugg & Bean hvor jeg fikk meg et bord med strømuttak og slappet av med et par Windhoek Draught og en matbit før det var på tide å sette kursen mot gaten.


Mugg & Bean


Av en eller annen grunn får man plastbestikk på Mugg & Bean. Men man får stålbestikk ombord på flyet... Klør meg i hodet over denne praksisen hver gang jeg spiser der.

Da jeg kom til gaten viste det seg at boardingen var forsinket, den skulle startet kl. 21:35, men klokka var nærmere 22 før de endelig kom i gang. Også i JNB startet de med passasjerer med behov for assistanse, deretter barnefamilier, før fiffen i første og business klasse fikk gå om bord. De boardet økonomiklasse etter soner, men jeg hadde ikke inntrykk av at de håndhevet det like strengt i Johannesburg som de gjorde på Gardermoen og i Dubai, men det er mulig det var fordi de lå etter skjema og ønsket å få folk om bord så snart som mulig. Det var i alle fall en mer kaotisk opplevelse enn boardingen både på OSL og i DXB på turen sørover.



JNB-DXB
Emirates EK766
Boeing 777-300ER -- A6-EGG
48K


Ganske raskt etter at vi nådde marsjhøyde satte de i gang med matserveringen. Jeg var så ”heldig” at jeg fikk passasjeren foran ”i fanget” så snart de slukket ”fasten seatbelts” skiltet og selv om han var våken og spiste rettet han ikke opp seteryggen da maten ble servert.

Menyen:


Jeg valgte kyllingretten. Den var helt grei, men relativt smakløs. Kyllingen var faktisk ganske saftig. Potetene var beskrevet som ”roasted”, men jeg synes de virket kokte, ikke stekte. Desserten var en sjokolademousse kake med bringebærsaus og den var veldig god.







Etter måltidet forsøkte jeg å få litt søvn, men jeg lykkes ikke veldig godt med det, til tross for at det var natt. Klarte vel å duppe av i et par timers tid.

Et par timer før landing serverte de frokost. Det var en enkel affære bestående av et par ostebiter, noen grønnsaker, en fruktsalat og en seig croissant med syltetøy.



Vi landet i Dubai omtrent på oppsatt tid og taxet til en gate på concourse C. Det resulterte i en lang gåtur til ankomstområdet i concourse B.



Jeg var på det tidspunktet ganske trøtt og sliten og veldig klar for å komme meg til hotellet for å få meg en dusj og et klesskift. Heldigvis gikk passkontrollen relativt raskt, deretter ble håndbagasjen gjennomlyst av tollvesenet før jeg kom inn i bagasjeutleveringen.





Kofferten min dukket ganske kjapt opp og noen minutter senere var jeg gjennom tollen og ute i avgangshallen. Der tok jeg ut noen Dirhams i en minibank og kjøpte meg et lokalt SIM kort for å slippe ubehagelige overraskelser på mobilregninga før jeg gikk ut og fant meg en taxi. Ble vist til en kvinnetaxi (med rosa tak og smilende kvinnelig sjåfør med hijab som matchet taket på bilen) av vakten ved taxiholdeplassen.

Etter anbefaling fra SudCaravelle hadde jeg bestilt rom på Jumeirah Creekside Hotel. Kjøreturen dit tok rundt 10 minutter og vi var fremme ca kl. 9:15 på morgnen. Da vi kom frem viste det seg at bankterminalen til taxisjåføren ikke fungerte og hun hadde ikke vekslepenger så hun kunne gi igjen på 100 Dirham sedlene jeg hadde fått i minibanken. Heldigvis var de behjelpelige med vekslig i resepsjonen på hotellet, så jeg fikk betalt.


Lobbyen - hvor enden av bassenget på rooftop baren er synlig.

Jumeirah Creekside Hotel har en 24-timers innsjekkingsordning, som betyr at man etter avtale kan sjekke inn når som helst på døgnet og så disponerer man rommet 24-timer fra man sjekker inn. Om man ikke gjør avtale er det ordinært innsjekking fra kl 15 og utsjekk før kl 12 som gjelder. Jeg hadde sendt epost med informasjon om flightene mine et par uker før ankomst og hadde fått bekreftet innsjekk kl. 9:30 på morgnen.

Jeg fikk rommet mitt med en gang, jeg hadde bestilt et Deluxe king rom, og det svarte absolutt til forventningene. Den digre sengen så veldig fristende ut, men jeg var redd for at om jeg la meg med intensjon om å ta en halvtimes ”powernap” kunne det fort ende med at jeg sov bort halve dagen, så jeg holdt meg våken. Dusjen fristet veldig, så jeg ventet utålmodig på at koffertene mine ble brakt til rommet (en hotellansatt tok dem og gav meg en kvittering i det jeg kom inn døra). Det tok en drøy halvtime før de dukket opp.


Rommet mitt - et Deluxe King rom

Etter en dusj og skifte av klær satte jeg kursen mot metrostasjonen som ligger ca 10 minutters gange fra hotellet. Der kjøpte jeg en billett som var gyldig i 24 timer og satte kursen mot Dubai Mall. Planen var å spise lunch på en av stedene med terrasse med utsikt mot fontenen og Burj Khalifa før jeg satte meg på en sightseeing buss.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_3992.jpg
Views:	1188
Size:	230.5 KB
ID:	40517   Click image for larger version

Name:	IMG_3996.jpg
Views:	1193
Size:	219.5 KB
ID:	40518   Click image for larger version

Name:	IMG_4394-1.jpg
Views:	1176
Size:	91.7 KB
ID:	40522   Click image for larger version

Name:	IMG_4018.jpg
Views:	1190
Size:	243.5 KB
ID:	40523   Click image for larger version

Name:	IMG_4020.jpg
Views:	1174
Size:	250.0 KB
ID:	40524  

Click image for larger version

Name:	IMG_4026.jpg
Views:	1190
Size:	243.4 KB
ID:	40525   Click image for larger version

Name:	IMG_4056.jpg
Views:	1181
Size:	211.6 KB
ID:	40526   Click image for larger version

Name:	IMG_4059.jpg
Views:	1182
Size:	299.2 KB
ID:	40527   Click image for larger version

Name:	IMG_4060.jpg
Views:	1191
Size:	254.4 KB
ID:	40528   Click image for larger version

Name:	IMG_4074.jpg
Views:	1192
Size:	333.9 KB
ID:	40529  

Click image for larger version

Name:	IMG_4061.jpg
Views:	1179
Size:	156.3 KB
ID:	40530   Click image for larger version

Name:	IMG_4007.jpg
Views:	1185
Size:	268.8 KB
ID:	40531   Click image for larger version

Name:	IMG_4017.jpg
Views:	1198
Size:	269.3 KB
ID:	40532  
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07

Last edited by Millemor; 12-04-2016 at 12:02.
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2016, 22:14   #18
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Slettet pga feil ved opplasting av bilder, se nytt innlegg lenger ned.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07

Last edited by Millemor; 12-04-2016 at 23:15.
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2016, 22:39   #19
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,111
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Jeg ser ingen av bildene fra innlegget "Returen del 2" ?
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2016, 23:13   #20
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: OSL-DXB-JNB med Emirates i Economy class

Prøver på nytt, håper bildene vises nå.

Returen - del 2:

Dette var mitt første besøk i Dubai og jeg undervurderte hvor store avstander det er der. Jeg tok metroen til stasjonen Burj Khalifa/Dubai Mall og jeg tenkte at når stasjonen heter det er den vel rett ved. Der tok jeg feil. Det var ganske langt å fra stasjonen, gåturen tok 15-20 minutter.



Da jeg omsider kom inn i Dubai Mall innså jeg raskt at det er det vannvittig stort.



Jeg brukte litt tid på å orientere meg før jeg omsider fant frem til Joe’s Cafe i tredje etasje hvor jeg hadde håpet å spise lunsj på terrassen med utsikt mot Dubai Fountain og Burj Khalifa. De åpnet 45 minutter senere og terrassen åpnet først til middag fra kl. 17. Jeg ruslet videre og litt lenger bort i rekka lå et annet spisested, 3rd Avenue.

Der var det åpent og jeg fikk bord i første rekke på terrassen. Utsikten var upåklagelig, men matopplevelsen var heller selsom. Jeg gikk for en pizza og iste. Det kostet meg ca 250 NOK. Pizzaen var feit og smakløs og isteen var ikke noen høydare. Servicen var elendig.


Jeg brukte enda litt tid på å finne frem til City Sightseeing holdeplassen, men fant den med litt hjelp fra en ansatt i en av informasjonsskrankene. Jeg kjøpte en 24 timers billett, fikk utdelt kart og gikk ned for å vente på bussen. Jeg valgte ”Modern Route” siden den går forbi både Burj al Arab, Madinat Jumeirah og tar en svipp utom Atlantis at the Palm, og man får sett litt av Dubai Marina også.





Da vi kom til Madinat Jumeirah valgte jeg å hoppe av bussen for å kikke i Souk Madinat (siden jeg innså at jeg ikke kom til å rekke å se soukene i ”gamlebyen”), samt å kikke litt på området generelt siden SudCaravelle omtalte det positivt.

Madinat Jumeirah er et imponerende område, men jeg må innrømme at souken føltes litt som en ”turistfelle”. Det var butikker som solgte ting som (i mine øyne) virket ganske autentiske, men inntrykket ble ødelagt når de i nabolokalet pushet suvenirer av typen mini Burj Khalifa i "krystall" og t-skjorter med I love Dubai på.







Etter å ha vandret litt rundt fikk jeg meg et par kalde Heineken på Perry & Blackwelders smokehouse før jeg gikk tilbake til bussholdeplassen.



Resten av ruten valge jeg å bli på bussen.





Innen vi var tilbake på Dubai Mall nærmet klokka seg fem på ettermiddagen. Jeg gikk en liten runde ved fontenen før jeg bestemte meg for å ta en taxi tilbake til hotellet for å se solnedgangen fra baren på takterrassen der.



Det viste seg å være et lurt valg. Utsikten til Dubais skyline fra Cu-Ba (rooftop baren på Jumeirah Creekside Hotel) må være blant de beste og solnedgangen og den etterfølgede rosa himmelen var et flott syn. Jeg fikk meg også litt mat og et par øl før jeg gikk over plenen til The Irish Village pub som viste seg å være et hyggelig bekjentskap med live musikk og en veldig trivelig irsk servitør.



Trøttheten kom etter hvert snikende og i ti-tiden gikk jeg og la meg. Jeg skulle tross alt opp klokka 4:30 neste morgen, for å nå flyet til OSL som skulle gå kl. 7:15.

Etter to uker i harde senger (jeg kan si mye pent om mine sørafrikanske venner, men gode senger har de ikke!!!) og en natt i et flysete med lite søvn var kingsize senga med myk madrass og dunputer utrolig deilig å synke ned i og jeg sovnet som en stein. Jeg hadde stilt inn vekkerklokka på mobilen, men hadde ikke bestilt ”wake up call” på hotellet. Ikke bra...

Jeg våknet kl. 5:20 neste morgen. Altså en time og 50 minutter før oppsatt avgangstid for flyet til Oslo. Jeg fikk hivd på meg noen klær og pusset tenner i rekordfart før jeg sopet sammen alle eiendelene mine og fikk klemt igjen kofferten. Glemt var alle intensjoner om å finne noe å sette igjen for å få ned vekten, det var ikke tid til å drive med den slags.

Jeg hastet ned i resepsjonen (aldri har en heistur ned fra 5. etasje føltes lenger…) og kræsjet nesten i en hotellansatt da jeg styrtet ut av heisen. Han skjønte at jeg var stressa og jeg forklarte panisk at jeg var redd for å miste flyet til Oslo siden klokka da var ca 5:35. Han mente det skulle gå helt fint og skaffet taxi mens jeg sjekket ut. Samtalen gikk omtrent sånn:
"You're flying with Emirates?"
"Yes, I am."
"Then no need to worry. You'll make it."
Jeg var ikke like overbevist, men litt beroliget var jeg siden hotellet ligger nær flyplassen og jeg sikkert ikke var den første gjesten de hadde som forsov seg til en tidlig morgen flight.

Etter en kjøretur i høy hastighet (hotellmannen ga taxisjåføren beskjed om at jeg hadde det travelt) med nervene på høygir løp jeg inn i innsjekkingsområdet i Terminal 3 på DXB ca kl. 5:50. Det var heldigvis ikke lange køer og jeg fikk fort kontakt med en Emirates ansatt. Da hun så hvilket fly jeg skulle på fikk jeg gå forbi køen, tror innsjekkingen var i ferd med å stenge, men det gikk bra. De brydde seg ikke om at kofferten min var ca 2 kg for tung og jeg fikk boardingkort og bagasjekvittering og satte kursen mot sikkerhets- og passkontroll.

Jeg var lettet over at flyet skulle gå fra en gate på concourse B, ganske nær heisen opp fra innsjekkingsområdet, så jeg slapp å stresse med å rekke frem til gaten. Jeg hadde faktisk helt greit med tid og kom til gaten før boardingen startet.



DXB-OSL
Emirates EK 159
Boeing 777-300ER
44A


Selv om jeg rakk flyet uten videre problemer etter innsjekking etc. følte jeg meg fortsatt veldig stressa da jeg dumpet ned i sete 44A og jeg hadde dundrende hodepine. Hadde heldigvis fått kjøpt meg en eske smertestillende på et apotek jeg passerte på vei til gaten og jeg fikk raskt et glass vann av en smilende kabinansatt da jeg spurte om det var mulig før takeoff.

Benplassen var som på de foregående flightene og det lå pledd, pute og hodetelefoner på setet. Før takeoff ble det delt ut varme kluter og meny.

På setene ved siden av meg kom det en asiatisk dame (i midtsetet) og datteren hennes og turen var en ”interessant” studie i uhøflighet. Makan til frekk og obehøvlet oppførsel har jeg knapt nok opplevd tidligere, og ikke på fly. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg fikk en albue i siden i løpet av turen, jeg kunne glemme å nærme meg høyre armlene og det var sukk og stønn hver gang kabinpersonalet strakk seg litt over henne for å gi meg som satt innerst noe. I tillegg kunne verken mor eller datter høflighetsfraser som ”please” og ”thank you”.


Fin utsikt over Dubai ved takeoff fra DXB.

Menyen:


Det ble servert frokost av samme enkle type som på flighten fra JNB til DXB dagen før og jeg takket nei. På det tidspunktet burde jeg sikkert spist noe, men hodepinen og stresset fra starten på dagen gjorde at matlysten var lik 0. Jeg forsøkte å sove litt og lykkes sånn halvveis.

Et par timer før landing var det på tide med lunsjservering. Jeg valgte lammeretten. Den var helt ok, men ikke noe mer. Coleslawen med rødkål og pinjenøtter smakte derimot godt og sjokolademoussen var også god. Jeg synes forresten ”stripa” med småsnacks er et bra innslag på matbrettene til Emirates.





Det tok litt tid å komme seg av flyet ved ankomst OSL og det viste seg at ”korken” ble forårsaket av grensekontrollen stod ute på gaten og kontrollerte pass de slapp folk inn i terminalen. Passet mitt gadd de knapt å se på.

Planene mine om å handle i taxfreen ved ankomst ble droppet. Køen strakk seg gjennom hele butikken. Kofferten min dukket ganske raskt opp på båndet, så jeg satte kursen gjennom tollen og mot Flytoget.

På vei til Flytoget måtte ta en liten pause for å grave i den overfylte kofferten min for finne jakka mi. Den hadde jeg selvsagt ikke tenkt på at var lur å ha ved ankomst i Norge i morgenstresset i varme Dubai. Hadde flaks og det gikk et flytog bare få minutter etter at jeg kjøpte billetten, så det var bare å gå ned på perrongen og ombord på toget som rullet inn på stasjonen mens jeg stod i rulletrappa.

Både Emirates og Dubai ga mersmak så jeg har bestilt meg en tur i pinsehelgen. På grunn av flytidene til Emirates blir det tre hotellnetter (strengt tatt 2 ½ natt) og to hele dager i Dubai (jeg reiser lørdag 14. og hjem igjen tirsdag 17.). Føler meg litt smågal som skal fly så langt for et par dager, men flybillett til under 4.000 kr og hyggelig pris på et rom på Jumeirah Creekside gjorde at jeg lot Dubaifeberen ta overhånd.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	GangbrutilDubaiMall2.jpg
Views:	1007
Size:	225.7 KB
ID:	40564   Click image for larger version

Name:	DubaiMall2.jpg
Views:	1023
Size:	317.3 KB
ID:	40565   Click image for larger version

Name:	BurjKhalifa.jpg
Views:	1015
Size:	214.2 KB
ID:	40566   Click image for larger version

Name:	CitySightseeingbuss.jpg
Views:	1012
Size:	272.4 KB
ID:	40567   Click image for larger version

Name:	DowntownDubai.jpg
Views:	1027
Size:	232.4 KB
ID:	40568  

Click image for larger version

Name:	SoukMadinat4.jpg
Views:	1011
Size:	332.3 KB
ID:	40569   Click image for larger version

Name:	SoukMadinat2.jpg
Views:	1017
Size:	474.8 KB
ID:	40570   Click image for larger version

Name:	BurjAlArab:MadinatJumeirah.jpg
Views:	1003
Size:	302.9 KB
ID:	40571   Click image for larger version

Name:	MadinatJumeirah2.jpg
Views:	1014
Size:	311.8 KB
ID:	40572   Click image for larger version

Name:	AtlantisThe Palm.jpg
Views:	1005
Size:	358.5 KB
ID:	40573  

Click image for larger version

Name:	DubaiMarina.jpg
Views:	1009
Size:	222.8 KB
ID:	40574   Click image for larger version

Name:	DubaiSkylineClouds-CuBa.jpg
Views:	1015
Size:	143.0 KB
ID:	40575   Click image for larger version

Name:	TheIrishVillage.jpg
Views:	1002
Size:	180.9 KB
ID:	40576   Click image for larger version

Name:	GateB19.jpg
Views:	1010
Size:	377.0 KB
ID:	40577   Click image for larger version

Name:	DXB2.jpg
Views:	986
Size:	318.1 KB
ID:	40578  

Click image for larger version

Name:	IMG_4395.jpg
Views:	991
Size:	93.0 KB
ID:	40579   Click image for larger version

Name:	LunchEK159.jpg
Views:	1004
Size:	267.6 KB
ID:	40580   Click image for larger version

Name:	LunchEK1592.jpg
Views:	991
Size:	261.2 KB
ID:	40581  
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Emirates Business Class OSL - DXB (777-300ER) - JNB (A380) Millemor TripReports 15 11-04-2017 18:11
Triprapport EBB-DXB-OSL Emirates jb1 TripReports 4 15-02-2015 00:33
OSL-DXB med Emirates på monkeyclass 88charlie TripReports 18 05-02-2015 10:52
Oppgradering fra Economy class til Business class hos Emirates Airline KrisFlyer Reiseforum 2 27-11-2009 15:12
Emirates åpner SFO-DXB i tillegg til LAX-DXB Tommy777 Flyforum 14 17-04-2008 20:10


All times are GMT +2. The time now is 16:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.