Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-11-2016, 16:35   #1
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Flyprat Cafe Flight, Naypyidaw/NYT

For snart tre uker siden skrev jeg i god morgen tråden følgende:
Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Hei fra den kunstige hovedstaden i Myanmar/Burma. Her er det ett luksus hotell per turist, helt vilt! Etter å ha vært i Nord Korea så kan jeg trygt si at dette er det nærmest man kommer uten å reise dit; løye gjensyn med 16-20 felts veier, alt for store bygg/restauranter osv. Selvfølgelig noen fundemental forskjeller som at det er full frihet her, samt nok mat...

Etter litt bading blir det en tur innom Cafe Flight, som visstnok har 3 fly stående. Deretter setter vi kursen mot Inle Lake. 8 dager til i dette flotte landet!

Ha en fin fredag, og helg!
Vi stakk innom Cafe Flight denne dagen, og her er noen bilder. Det er visst nok en kinesisk restaurant bak selve flyet. Selve innredningen av flyet var fortsatt "work"-in-progress. "Flyene" på hver side var mer konferanserom - ganske stilig egentlig. Må nok ha vært en flyenthusiast blant militær regime som var før :P

Vi prøvde å finne tall/numre på flyet for å finne historien, uten å lykkes. Google derimot er behjelpelig som vanlig:
Quote:
A Myanma Airways Fokker F-28 Fellowship 4000 was substantially damaged when it suffered an accident while landing on the Sittwe-Civil Airport (AKY) runway 11.
The airplane landed hard causing the right hand main landing gear to fail. The wing struck the runway and the F-28 swerved off the runway coming to rest near a fence. Three people, including the pilot, were injured. The landing gear and one wing of the jet were severely damaged.
A NOTAM for Sittwe Airport, listed as current in the U.S. Defense Internet NOTAM Service, suggest that the runway threshold and edge lights were unserviceable. Also, the VASIS were reported inoperative. The airport's single runway, 11/29 is a bitumen runway 6001 feet (1829 m) in length. A measurement of satellite imagery indicates a runway length (threshold-to-threshold of about 4400 feet (1340 m).
Bilde: https://aviation-safety.net/photos/d...0&vnr=1&kind=C
Kilde: https://aviation-safety.net/database...?id=20090606-0

Mer info om at det nettopp er denne som er stored:
Quote:
First Flight: 14.03.77
Model : Fokker F-28-4000
Status: Stored
Comments
WOE overh by 9.95 ext dam 06.06.09 Sittwe Civil Airport 0(68) ran off runway on landing landing gear and one wing ext. damaged wo due for use as cafe -restaurant 'Coffee Flight' 06.11 at Nay Pyi Taw (new capital of Myanmar) 320 km north of Yangon opening due 06.11,
Kilde: https://www.planelogger.com/Aircraft.../XY-ADW/699038

Og så til våre bilder!

Oversiktsbilde - forfra


Oversiktsbilde - bakfra


Inngangen


Inni


Mer inni, og høydereferanse


Cockpit


Prøvde å holde oss i skyggen… (ser du personen? )


Halen


De andre "flyene" utenfra


Inni nabo "flyene" m/en av guidene


Konklusjon: Alt i alt en morsom opplevelse, og anbefales for alle som er her inne og leser Kanskje noen kan teste maten en gang med servering inni flyet :P
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2016, 04:06   #2
perpåhøvik
Newcomer
 
perpåhøvik's Avatar
 
Join Date: Dec 2015
Location: Høvik, Bærum.
Posts: 39
Default Re: Cafe Flight, Naypyidaw/NYT

Hei petter380. Som en "ikkeverdensvant" turist fant jeg innlegget ditt om Burma interessant da det har vært, og er, et av noen få reisemål jeg kunne tenkt meg å prøve. Bodde etpar år i Bangkok, -86 -88, og har vært på etpar turer dit senere, men det er også noen år siden! Da jeg ikke er særlig "gangbar" pga. helsa, og ikke er noen strandløve, (helsa+alder), kunne jeg tenkt meg en kort tur til Rangoon på vei videre til Bangkok, evt. Chiang Mai. Går det an å spørre deg om #1, reise, OSL-RGN-BKK-OSL, visum, og opphold i Rangoon, og Bangkok, #2, hva med priser/standard på hotell/hoteller i Rangoon, #3, Burmeseres forhold til "faranger" generelt? Som du skjønner er jeg helt blank på dette, derfor disse spørsmål. Selvsikkerheten har vel heller ikke blitt bedre etterhvert heller! Om du hadde giddet ta deg tid til noen tips/svar på mine, kanskje dumme, men for meg, viktige spørsmål, hadde jeg blitt mer enn glad! På forhånd, tusen takk, "perpåhøvik".

Om Moderator anser innlegget som feilplassert så vennligst sett det på rett plass. (jeg fant ikke noe bedre sted)

Last edited by perpåhøvik; 30-11-2016 at 20:57. Reason: Mulig feilplassert innlegg.
perpåhøvik is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2016, 21:14   #3
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,943
Default Re: Cafe Flight, Naypyidaw/NYT

Quote:
Originally Posted by perpåhøvik View Post
Hei petter380. Som en "ikkeverdensvant" turist fant jeg innlegget ditt om Burma interessant da det har vært, og er, et av noen få reisemål jeg kunne tenkt meg å prøve. Bodde etpar år i Bangkok, -86 -88, og har vært på etpar turer dit senere, men det er også noen år siden! Da jeg ikke er særlig "gangbar" pga. helsa, og ikke er noen strandløve, (helsa+alder), kunne jeg tenkt meg en kort tur til Rangoon på vei videre til Bangkok, evt. Chiang Mai. Går det an å spørre deg om #1, reise, OSL-RGN-BKK-OSL, visum, og opphold i Rangoon, og Bangkok, #2, hva med priser/standard på hotell/hoteller i Rangoon, #3, Burmeseres forhold til "faranger" generelt? Som du skjønner er jeg helt blank på dette, derfor disse spørsmål. Selvsikkerheten har vel heller ikke blitt bedre etterhvert heller! Om du hadde giddet ta deg tid til noen tips/svar på mine, kanskje dumme, men for meg, viktige spørsmål, hadde jeg blitt mer enn glad! På forhånd, tusen takk, "perpåhøvik".

Om Moderator anser innlegget som feilplassert så vennligst sett det på rett plass. (jeg fant ikke noe bedre sted)
Heisann, Yangon/Rangoon er ikke noe spesielt sted å besøke; vi landet 0930 om morgenen og reiste 0930 dagen derpå. Det eneste å se/oppleve er den berømte pagodaen, ellers er det bare en stor by med mye støy, trafikk og alt det vanlige. Hvis jeg var deg ville jeg bestilt OSL-BKK-OSL i en billett, og på separat billett (gjerne et døgn etter ankomst, slik at du har litt slingringsrom) flydd til Myanmar derfra, enten til RGN som du ønsker, NYT (finnes faktisk direkte fly dit fra BKK, som den eneste plassen) eller MDL. Hvis du har liten tid ville jeg flydd til MDL (Mandalay), opplevd byen på 1-2 dager og derpå dradd med privat sjåfør til Bagan og vært der noen dager. Det er et helt fantastisk område. Har du mer tid fikser du sjåfør til RGN via NYT (og flyene ovenfor), eller flyr. Det vil si; bestill enten BKK-MDL-BKK eller BKK-MDL og RGN-BKK i samme billett (såkalt open-jaw billett).

Hoteller er helt latterlig billig og bra. Når du bestemmer deg hvor du vil/skal, så kan jeg gi deg noen tips

Visum søker på på internett her: http://www.evisa.moip.gov.mm Bestill 60 dager før ankomst

Tips1: Info om Bangkok finnes i en egen tråd
Tips2: Burma heter (nå) Myanmar, og det er gått såpass lenge at man helst bør tiltale det som Myanmar når man er i landet
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2016, 21:23   #4
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,753
Default Re: Cafe Flight, Naypyidaw/NYT

Dette var skikkelig kult å se bilder fra
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2016, 11:11   #5
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: Cafe Flight, Naypyidaw/NYT

Heisan Perpåhøvik, støtter råd fra petter380. Kjøp reise t/r OSL BKK og ha BKK som utgangspunkt for reise til Myanmar.

Mandalay har jeg dessverre ikke besøkt, så kan ikke si stort om den byen. Yangon er ikke så veldig spennende. Det er en asiatisk by som har det travelt med å vokse. Der er ganske tett trafikk som er særs kaotisk med høyre-rattede biler og busser som kjører på høyre side av veien. Siden det er relativt nylig at bil er oppnåelig så er trafikken svært umoden i oppførsel. Yangon har også underdekning på hotell, så du må være forberedt på 150-200 USD per natt.

Naypyidaw er interessant fordi det er så spesielt. Utenfor byen benyttes okse som motorkraft til å pløye åkeren og det er satt opp store reklameskilt som sier «Agriculture through mechanication» og bilde av en skurtresker. Sterk kontrast til oksekjerrene som faktisk er på åkeren. Det er hovedveien med de 16 feltene i hver retning, og en bil hvert 10. minutt, som går forbi Assembly of the Union-complex som er svært forseggjort. Det hele har en spesiell stemning.
Flyplassen som er nesten helt ny er flott, dog servicetilbudet er begrenset ettersom det bare er nok reisende til en brøkdel av terminalens kapasitet.

Burmeserne, som de fortsatt heter selv om nasjonen definitivt heter Myanmar, er helt grei å forholde seg til. Langt mer uerfaren med turisme enn i Thailand, men på det jevne hyggelige og greie slik folk stort sett er alle steder i verden

Søk visum online, så får du det klistret i passet on arrival.
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2016, 22:53   #6
perpåhøvik
Newcomer
 
perpåhøvik's Avatar
 
Join Date: Dec 2015
Location: Høvik, Bærum.
Posts: 39
Default Re: Cafe Flight, Naypyidaw/NYT

Hei "petter380" og "utenbys". Takker for svar, og tips om mine nevnte steder, + litt til! Jeg jobber med saken forsatt så intet er avgjort, men har bitt meg spesielt merke i at OSL-BKK-OSL er ment som "hovedtur" og så evt. ta annet etter ankomst BKK. Takker igjen for innspill og vil evt. komme med evt. rapport senere. Mvh. "perpåhøvik"
perpåhøvik is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
God fredag fra Naypyidaw/NYT petter380 Flyforum 16 04-11-2016 18:57
SAS åpner cafe lounge på AES AlexanderDGL Flyforum 1 05-05-2016 17:13
God mandag frå Cafe Lounge, TRD roger Flyforum 12 11-05-2015 16:45


All times are GMT +2. The time now is 07:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.