Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-08-2019, 15:15   #21
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Quote:
Originally Posted by SKJ313 View Post
Fant dette bildet på Instagram;

https://www.instagram.com/p/B1ADTeRh...=16h7lmoakbgoq



Legg merke til helt nederst til venstre på halen, det som helt tydelig er hvitlakkert. Dette ville vel ha vært blått med nåværende livery? Ser ut til at illustrasjonen fra Scandinavian Traveller er et klart hint om hva som kommer.


Litt usikker, for akkurat den delen er borte nå halen monteres på flyt

__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 12-08-2019, 16:33   #22
SKJ313
Newcomer
 
Join Date: Jun 2019
Location: Asker
Posts: 47
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Quote:
Originally Posted by DC 10-30 View Post
Om SAS velger å skifte dekor på flyene tviler jeg sterkt på at det blir på en ny maskin. For det første tar de vekk «med brask og bramm». Med nåtidens internett og telelinser vil jo ethvert forsøk på hemmelighold utebli totalt. For det andre kan vel rorflater kun lakkeres to ganger før de må balanseres på ny?? Det var i det minste slik på eldre flytyper. Da er det jo særdeles dårlig butikk å lakkere sideroret to ganger før flyet i det heletatt har fått luft under vingene... Selvfølgelig bare synsing fra min side.
Utvilsomt et godt poeng du har der! Men kan jo tenkes at det er én av årsakene til at SAS (bevisst eller ubevisst) slipper små "teasere" som illustrasjonen i Scandinavian Traveller, bilde av den lakkerte halefinnen, samt den tidligere nevnte dataillustrasjonen av flyet rett forfra, for å skape litt nysgjerrighet og oppmerksomhet, uten å avsløre alt på en gang. Hvem vet. Vi får vente og se!
SKJ313 is offline  
Old 12-08-2019, 21:10   #23
DC 10-30
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 112
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Quote:
Originally Posted by SKJ313 View Post
Utvilsomt et godt poeng du har der! Men kan jo tenkes at det er én av årsakene til at SAS (bevisst eller ubevisst) slipper små "teasere" som illustrasjonen i Scandinavian Traveller, bilde av den lakkerte halefinnen, samt den tidligere nevnte dataillustrasjonen av flyet rett forfra, for å skape litt nysgjerrighet og oppmerksomhet, uten å avsløre alt på en gang. Hvem vet. Vi får vente og se!
Har litt tro på poenget mitt selv også. Husker når dagens dekor ble introdusert var det riktig nok på den aller første 737-600, men svært få visste at det også sto en MD-80 ( OY-KGT ) klar og ferdig malt på FBU som skulle ta den aller siste avgangen 07-okt-98 fra nettopp FBU. Men man må ta i betraktning at den gang var det ikke Twitter, Facebook, Instagram osv på nettet. Vil tro at hvis SAS skifter dekor blir det gjort med et fly i en lakkhangar en eller annen plass med strengt fotoforbud før dørene åpnes og flyet trilles ut. Så får heller den ( de ) første A350 fly med dagens dekor 2-3 år
DC 10-30 is offline  
Old 12-08-2019, 21:13   #24
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Quote:
Originally Posted by DC 10-30 View Post
Vil tro at hvis SAS skifter dekor blir det gjort med et fly i en lakkhangar en eller annen plass med strengt fotoforbud før dørene åpnes og flyet trilles ut.
Ser man på andre selskaper som nylig har byttet dekor, så har det lekket bilder fra de malerhangarene også.

Uansett, så skal man også være forsiktig med å overtolke ting, enten for eller mot et skifte
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 12-08-2019, 21:23   #25
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Vi hadde internett den gangen også og Flyprats tidligste forfar var faktisk temmelig aktiv. Jeg var i hangaren (på sykkel) og tok en serie bilder før den ble vist offentlig. Disse var på forumet samme kveld etter at jeg hadde vært på Timefoto. Og KGT var faktisk i trafikk noen dager før stengingen i sine nye klær.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now  
Old 12-08-2019, 21:50   #26
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Vi hadde internett den gangen også og Flyprats tidligste forfar var faktisk temmelig aktiv. Jeg var i hangaren (på sykkel) og tok en serie bilder før den ble vist offentlig. Disse var på forumet samme kveld etter at jeg hadde vært på Timefoto. Og KGT var faktisk i trafikk noen dager før stengingen i sine nye klær.

Husker jeg var en smule skuffa, en følelse av antiklimaks da de rullet den ut på Fornebu siste dagen, tenkte vel at dekoren først og fremst var tilpasset 737´ene som var på vei.
(har forøvrig masse video fra siste dagen(e) der ute).
Eirik is offline  
Old 12-08-2019, 22:53   #27
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Husker jeg var en smule skuffa, en følelse av antiklimaks da de rullet den ut på Fornebu siste dagen, tenkte vel at dekoren først og fremst var tilpasset 737´ene som var på vei.
(har forøvrig masse video fra siste dagen(e) der ute).


Den ble ikke ‘rullet ut’ den dagen. Den kom fra København og ble tauet fra 32 til 25.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now  
Old 13-08-2019, 02:57   #28
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Hurra, endelig forsvinner de oransje motorene, og det var ikke et øyeblikk for tidlig. Samtidig bør vel det norske flagget også bort fra maskinene. Blir gøy med noe nytt, forhåpentligvis blir det noe fint, og som stikker seg ut, basert på det vi har sett så langt blir det vel dessverre ganske anonymt, men vi får se.

Norwegian har et enkelt design, samtidig som haleheltene er interessante, og den røde nesen gjør at de likevel kjapt gir seg til kjenne som et fly fra selskapet. Navnet forplikter at fargetemaet går i rødt, hvitt og blått naturligvis. Alt i alt ganske smart tenkt og et design som har holdt seg godt over tid.
Alpha is offline  
Old 13-08-2019, 07:48   #29
DC 10-30
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 112
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Norwegian har et enkelt design, samtidig som haleheltene er interessante, og den røde nesen gjør at de likevel kjapt gir seg til kjenne som et fly fra selskapet. Navnet forplikter at fargetemaet går i rødt, hvitt og blått naturligvis. Alt i alt ganske smart tenkt og et design som har holdt seg godt over tid.[/QUOTE]

Vel, det er ganske så enkelt, men rød tupp, blå ring og resten hvitt. Lurer på hva designeren hadde i tankene ( og muligens hånda ) når han kom «opp» med den ideen....??? 😂😂
DC 10-30 is offline  
Old 13-08-2019, 09:20   #30
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,961
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Quote:
Originally Posted by DC 10-30 View Post
Om SAS velger å skifte dekor på flyene tviler jeg sterkt på at det blir på en ny maskin.
Jeg derimot tror at en eventuell ny dekor vil lanseres samtidig med A350. Poeng som taler for dét er at de allerede har knagget ny dekor på A350, samt at lansering av ny dekor samtidig med lansering av nye A350 vil gi maks publisitet på sistnevnte. Bryter man opp disse to nyhetene i to bolker, risikerer man at fokus på A350 reduseres - noe man ikke vil med det nye flaggskipet.

At det dukker opp spionbilder fra maskinen i en eller annen hangar regner jeg med vil skje, men det spiller ikke all verdens rolle for SAS da folk flest først får det med seg når de sender ut pressemeldingen.
Blubird is online now  
Old 13-08-2019, 09:24   #31
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Jeg liker de oransje motorene, jeg
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline  
Old 13-08-2019, 09:57   #32
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Jeg liker de oransje motorene, jeg
DER er vi enige Polaris
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline  
Old 13-08-2019, 11:32   #33
closebutnocigar
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 73
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Liker godt det nåværende designet jeg. De kunne heller brukt pengene på hyppigere vasking, for på mange av flyene skjemmes det visuelle inntrykket av skitt.
__________________
_______________________________________
Recreational flyer, Upcoming:
22-27/12-23 OSL-KRS-OSL SK
14-17/2-24 OSL-CPH-BRU-CPH-OSL SK
22-31/3-24 OSL-ADD-CPT-ADD-OSL ET
closebutnocigar is offline  
Old 13-08-2019, 18:40   #34
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Den ble ikke ‘rullet ut’ den dagen. Den kom fra København og ble tauet fra 32 til 25.
Ah, har levd i den villfarelse siden 1998.

Dette er definitivt min favoritt i nyere tid:
(Korfu, mai 2017)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_9337.jpg
Views:	887
Size:	100.4 KB
ID:	47362  

Last edited by Eirik; 13-08-2019 at 18:47.
Eirik is offline  
Old 13-08-2019, 21:49   #35
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Quote:
Originally Posted by Eirik View Post
Dette er definitivt min favoritt i nyere tid:
(Korfu, mai 2017)
JA, dette er det peneste flyet SAS har. Du kunne hatt et til i samme farge
I hvilket land flyr dette flyet hovedsaklig i?
B747-8 is offline  
Old 13-08-2019, 21:50   #36
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,916
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
JA, dette er det peneste flyet SAS har. Du kunne hatt et til i samme farge
I hvilket land flyr dette flyet hovedsaklig i?
Ingen nå. Det var bare malt slik for jubileet.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now  
Old 13-08-2019, 21:55   #37
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ingen nå. Det var bare malt slik for jubileet.
Så de har fjernet den pene fargen på LN-RGI???
Er det derfor jeg ikke ser det mer
B747-8 is offline  
Old 13-08-2019, 23:13   #38
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
JA, dette er det peneste flyet SAS har. Du kunne hatt et til i samme farge
Gjerne hele flåten for min del.
Eirik is offline  
Old 14-08-2019, 00:18   #39
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
SAS Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Hurra, endelig forsvinner de oransje motorene, og det var ikke et øyeblikk for tidlig. Samtidig bør vel det norske flagget også bort fra maskinene. Blir gøy med noe nytt, forhåpentligvis blir det noe fint, og som stikker seg ut, basert på det vi har sett så langt blir det vel dessverre ganske anonymt, men vi får se.
Hvorfor skal det norske flag fjernes ?? Det hedder jo Scandinavian Airlines og de 3 flag afspejler Skandinavien og ikke ejerskab....

Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline  
Old 14-08-2019, 03:07   #40
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: SAS får endret dekor på flyene i løpet av året [rykte]

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Hvorfor skal det norske flag fjernes ?? Det hedder jo Scandinavian Airlines og de 3 flag afspejler Skandinavien og ikke ejerskab....



Hilsen Ole
Navnet endte slik fordi det var sammenslåingen av Svensk Interkontinental Lufttrafik, Det Norske Luftfartselskap og Det Danske Luftfartselskap. Nå er Norge ute og det snakkes om at Svenskene skal følge etter. Så det kan vel fort bli primært et dansk selskap.

Skal man ha de skandinaviske lands flagg på flyene så må Island, Færøyene og Finland også klistres på, avhengig av hvem man spør om definisjonen på Skandinavia.
Alpha is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Booingklasse Y ledig, får ikke endret Chriscross Reiseforum 2 02-10-2013 19:00
Trolig kjempeordre fra Delta i løpet av året Someone Flyforum 1 01-07-2011 18:52
Får ikke fram nok drivstoff til flyene TG923 Flyforum 2 16-08-2006 18:48
Stockholm - Kina i løpet av et år med SAS Bizflyer Flyforum 1 29-03-2005 10:10


All times are GMT +2. The time now is 13:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.