Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-01-2024, 20:41   #321
Frode789
ScanFlyer Blue

Frode789's Avatar

Default Re: Utbyggingen av Tromsø Lufthavn

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
Hvor mange gater/ stands har den nye terminalen, og hvordan er fordelingen mellom disse?
Tenker da på antallet gater for innenriks, Schengen, NON-Schengen inkl evt flexgater mellom disse.
Og siden det snakkes om bruk av bussgater, hvor mange bussgater har dem og hvor mange remote stands betjener disse?

Den nye terminalen er bygget på stedet hvor den gamle "banen" (terminal B) lå. Den hadde 5 gates, G20-G16, uten bro. Den nye, som er bygget som en forlengelse av terminal A, innehar kun 3 gates, G20-G18, dog alle med nye broer. De to andre (tidl. G16-G17) har fått nye gate navn, og må busses til fra andre siden av terminalen.

Så utbygging til tross, er det akkurat samme antall gates som det var fra sist utbygging for 25 år siden, 10 stk.. Og selv om masterplan fra tidligere tegnet behov for minimum 15 i 2019: Året etter begynner de utbygging, men fortsatt med kun 10....

G18-G19 er flex gates, og begge kan brukes til både innenriks, Schengen, NON-Schengen. Ikke akkurat fantastisk kapasitet, dog så klart mye smidigere og fleksibel bruk og absolutt bedre fasiliteter for de som skal reise utenlands.

G20-G23 er de "vanlige" gatene med bro som brukes i hovedsak til SK/DY på innenriks, evt. G24 og så klart G18-G19 når ingen utenlands flights. 3 av de med gamle (G21-G23) og halvveis forfalte broer fra slutten av 90-tallet. Trist at de ikke orket å fornye disse samtidig, de er skikkelig falleferdige.

I følge gate oversikt inni bygget står det fra gate 18 - 28, altså 11 gates. Men hvor de har den siste det må alvene vite, Ref. mitt bilde. I enden av dagens terminal så er det G24-G25, men det finnes ikke innsjekk skranke til G25, som stemmer bra siden den ikke "finnes".

Er og en ny "WF-commuter" mikro-terminal i nordenden. G26-G28. To av disse er de overnevnte gamle G16-G17 på andre siden via buss, og den siste er rett utenfor som gamle G25. Det er riktignok planlagt liten utvidelse av flyoppstillingsplass her ved commuter terminalen for å forbedre WF fasilitetene, men bare nok til en netto økning av 1, maks 2 flere gates enn idag. Kanskje det er der "nye" G25 kommer inn.. Så vidt jeg har fått med meg er ikke denne påbegynt, eller vet noen noe mer?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	0984_Troms_lufthavn_N3_devsize.jpg
Views:	2798
Size:	78.2 KB
ID:	54262  
Frode789 is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2024, 21:17   #322
magtje
ScanFlyer Blue

Tusen Takk for en god forklaring av den "nye" terminalen.
Viste at det egentlig var en modernisering/ utbygging av dagens terminal, men var usikker på om det var snakk om en utvidelse av kapasitet, noe det ut ifra svaret ikke virker å være. Synd det, for det tror jeg TOS kunne trengt, spesielt med tanke på fremtidig turisme.
magtje is online now   Reply With Quote
Old 09-01-2024, 21:46   #323
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Sikker på det med gate 25? Når jeg fløy rett før jul mener jeg at jeg at jeg la merke til at de har skvist inn en ekstra gate med skranke på hjul i nordenden av den gamle terminalen på hovedplanet. Det er jo en trapp ned helt i enden som jeg mener å huske nå var gate 25, og så var trappa ned rett ved siden av gate 24 (den som går ned til den gamle bagasjehallen). Forstår ikke helt hvilke oppstillingsplasser disse helt brukes til, men er vel hovedsakelig buss kanskje? Dette er litt fra husken, så ikke sikkert det er rett, men skal se om jeg husker å ta en titt på det morra når jeg lander

Ellers så er vel totalarealet i terminalen mindre nå enn før utbyggingen, etter min erfaring i hvert fall. Bananen var jo svær, med store rom for hver gate med masse sitteplasser. Her var det mange fine steder å gjemme seg for å få litt ro hvis man hadde litt for lang tid på flyplassen. Comuter-terminalen i underetasjen er jo vesentlig mindre enn det bananen var (denne ble jo brukt av WF). Nå er jo ikke dashen så stor, men det oppleves trangt der nede når flere går samtidig, og folk sitter på gulvet.
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2024, 23:22   #324
Frode789
ScanFlyer Blue

Frode789's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Sikker på det med gate 25? Når jeg fløy rett før jul mener jeg at jeg at jeg la merke til at de har skvist inn en ekstra gate med skranke på hjul i nordenden av den gamle terminalen på hovedplanet. Det er jo en trapp ned helt i enden som jeg mener å huske nå var gate 25, og så var trappa ned rett ved siden av gate 24 (den som går ned til den gamle bagasjehallen). Forstår ikke helt hvilke oppstillingsplasser disse helt brukes til, men er vel hovedsakelig buss kanskje? Dette er litt fra husken, så ikke sikkert det er rett, men skal se om jeg husker å ta en titt på det morra når jeg lander

Ellers så er vel totalarealet i terminalen mindre nå enn før utbyggingen, etter min erfaring i hvert fall. Bananen var jo svær, med store rom for hver gate med masse sitteplasser. Her var det mange fine steder å gjemme seg for å få litt ro hvis man hadde litt for lang tid på flyplassen. Comuter-terminalen i underetasjen er jo vesentlig mindre enn det bananen var (denne ble jo brukt av WF). Nå er jo ikke dashen så stor, men det oppleves trangt der nede når flere går samtidig, og folk sitter på gulvet.
Er i alle fall ingenting permanent der, som er rart. Aldri sett de brukt G25 på tavla heller, men kan jo godt være de har en mobil skranke. Men merkelig løsning når de nettopp har pusset opp..
Er jo da uansett en gate for mye ift. hvor mange flyoppstillingsplasser det faktisk er, så vet ikke helt hva som er tanken der. Vet jo at det er planlagt en liten utvidelse her på et tidspunkt mtp. WF kapasitet, men går sikkert lang tid..

Ja generelt er jo terminalen LITEN. Alt skal være så smått.. Sitte områder er bedre enn før, men fortsatt føles alt klaustrofobisk. Kombinert med den svært lave takhøyden og kjipe industri-taket, så er det ikke akkurat noen "høydare" for folk som kommer til nordens "Paris".
Jeg reiste tidligere denne uka fra TOS, og alt var pakket..
Særlig morsomt er det jo når TOS har mye bedre forventet vekst i årene framover, og 500K+ større trafikk årlig, enn BOO, men de ender opp med 40% bedre oppstillingsplass-kapasitet..

Noen tanker -->

Utland:
- Burde vært planlagt med 3 flex gates, ville vært mer framtidsrettet.
Allerede er det situasjoner hvor begge er i bruk nesten samtidig på utland, så hvordan tenker de dette skal fungere i neste 10 årene? Si hallo til plasthallen igjen :P Er jo lite å være redd for mtp. at det vil stå ubrukt, da alle kan brukes til innland uansett, derav "flex".. Nå vil det jo så klart være greit rom for å bygge ut ved siden av G18, noe de utvilsomt har planlagt for, men dog.. Tar fort mange år når ting skal bygges i Norge.

- Bitteliten kiosk/cafe. Når det går to flights i ca samme tid så er jo dette gøy, er plass til rundt 35 stk maks. Kan så klart drøye det før man går inn døra, men.. Denne viktige midt-plassen mellom inn og utland (er to dører, så det kan være åpen for begge områder etter behov), burde vært smartere anvendt med å ha større kapasitet. Igjen lite fare med å "bygge for stort", da den er åpen for innland når det ikke er noen utland flights. I framtiden kan det jo bygges mer servering ved framtidig G17, men denne blir jo låst til å kun servere utland pga. dens plassering i andre enden.

- Kun to bagasjebånd, kombinert for både ut og innland. Maks ett på utland.

3) På innland:

- Narvesen. Blitt større, så fint det.
- O Learys. Uendret fra tidligere, men god plass og eneste skikkelige restauranten.
- Upper Crust er forsvunnet? Ser ut som den er spist opp av kiosken, som er synd.
- Ny lokal cafe kommer i gamle arealet til Ritazza cafe, kalt "Herfra". Skulle gjerne sett noe annet enn bare en ny cafe.
- Ritazza er i mellom G19-G20, knøttlite område, men helt ok liten cafe.

Ser ikke ut som det ble noe SAS lounge igjen dessverre, RIP.
Old 11-01-2024, 07:34   #325
Herlov
ScanFlyer Molded

Selv om det har vært vanskelig for Avinor å planlegge for den sterke veksten i Tromsø, er det tragisk at man skal bruke milliarder på å flytte en brukbar flyplass i Bodø, mens man i Tromsø bygger for smått. Det kan vi imidlertid takke politikerne våre for, ikke Avinor.

Selv om man starter en ny planleggingsprosess for ytterligere utvidelse i Tromsø nå, tar det jo fort 5-10 år før det står ferdig.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2024, 11:08   #326
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

I masterplanen ligger det vel en "L" i nordenden av dagens terminal? Det er jo en omfattende sak, med flytting av vei osv. Rullebane burde vel også være inne i diskusjonen? Den ligger vel inne med forlenging mot sør?
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2024, 11:55   #327
fbrynildsen
Fredrik

Som ansatt på Tromsø Lufthavn har starten med utenlandsfly fra ny terminal være en positiv opplevelse. Ting har blitt langt mer effektivt, og særlig i forbindelse med deboarding/boarding. I Terminal C har dette vært noe som har tatt tid på grunn av gangavstanden mellom stand og terminalbygg (+ pax som bruker en evighet på å ta bilder..)

Venteområdet for passkontroll for ankommende fly er trolig litt for liten. På LTN maskinen på tirsdag sto køen helt ned i broen, men til passasjerenes fordel så slipper de å stå ute og vente
fbrynildsen is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2024, 15:50   #328
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Angående gate 25:

Joda den finnes, er trappa ned helt i enden av terminalen, og gate 24 er trappa ned rett ved siden av. Det var jo en fast gate nederst ved dagens gate 25 før, var det egentlig gate 24, så er nye gate 24 egentlig den «nye» gaten? Var da ikke så trangt med gater her nede før?
Disse brukes vel hovedsakelig til buss og kanske?

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2C9AB522-A70B-41D5-B258-7EAC204A7E96.jpeg
Views:	2414
Size:	115.7 KB
ID:	54270  
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2024, 01:44   #329
Frode789
ScanFlyer Blue

Frode789's Avatar

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
I masterplanen ligger det vel en "L" i nordenden av dagens terminal? Det er jo en omfattende sak, med flytting av vei osv. Rullebane burde vel også være inne i diskusjonen? Den ligger vel inne med forlenging mot sør?
Jepp. I første omgang var det vel snakk om en liten utbygging (2 gates), men er her det er planlagt WF område i framtiden. Ønsker nok å få bort de to buss gatene på andre siden og få samlet alt her i nordenden, som er logisk.

Dette var jo den opprinnelige planen (før rivingen av banan ble framskyndet) for innen 2020:

Liten utbygging i nord først med ca. to nye gater.

På sikt noe mer som dette:

Og dette skal sies, dette var noe de så for seg for TOS innen 2029, selv når de ikke visste den store økningen TOS kom til å få mtp turismen de siste 5 årene. Men vi ender nok neppe opp med noe i nærheten av en så stor og fin terminal innen utgangen av 2029. :\

Tipper hele denne raden i nord blir uten bro, men så håper jeg de legger til bro på G24-G25 på sikt når WF har hele sitt område utover her. Tviler på de bygger de to nye gatene som vist i planen over med bro fra første stund.
Fordi når dette var planlagt utbygging var fortsatt bananen der for WF, og når den var revet sto hele denne store utbyggingen i nord ferdig. Dette ble jo ikke faktum, nå ble det en mellom-løsning.

Tror med bro på G24-G25 så hjelper det bra for innland kapasitet, da fremtidig vekst vil i all hovedsak komme fra utenlands, mao. utbyggingen sørover tar unna alt det og vi vil nok i framtiden få en rendyrket utenlands-del i sør, med G18-G19 beholdt som flex for ekstra smidighet.
Old 12-01-2024, 07:50   #330
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Den lille utbygginga er kanksje noe man kunne håpe at Avinor får på plass ganske kjapt? Det er jo egentlig ikke rare greiene, eventuelt uten bruer på hele den sida der. Den vil jo heller ikke innebære store inngrep i området rundt flyplassen; det er stort sett en parkeringsplass det går ut over.

Jeg ser jo også for meg at man kunne kombinere de to, altså som den lille, men med et litt lengre terminalbygg (og kanksje to "propellplasser"). Om det er noe å trakte etter, er en helt annen sak!

PS: Bensinstasjonen er en artig detalj, er det noen grunn til at den har skifta farge fra gammelt til nytt bugg, på de to planene?
Old 12-01-2024, 10:07   #331
fbrynildsen
Fredrik

Gate 25 blir svært sjeldent brukt, da trappen blir brukt til ankommende passasjerer fra 24/25 og buss. Hovedregelen er at 26 er bussgaten, men vi bruker også 27/28 til det også.

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Angående gate 25:

Joda den finnes, er trappa ned helt i enden av terminalen, og gate 24 er trappa ned rett ved siden av. Det var jo en fast gate nederst ved dagens gate 25 før, var det egentlig gate 24, så er nye gate 24 egentlig den «nye» gaten? Var da ikke så trangt med gater her nede før?
Disse brukes vel hovedsakelig til buss og kanske?

fbrynildsen is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2024, 12:23   #332
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Har en bekjent som sier det er et salig kaos på TOS med ingen sitteplasser, knapt ståplasser OG at utenlandsterminalen er tilbake i drift. Er dette overdrivelser, eller er dette beskrivende?
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2024, 14:35   #333
vbirk
ScanFlyer Silver

Mitt inntrykk er at det er mye folk. Men kjenner meg ikke igjen i kaos. Har kanskje vært heldig. Men f. eks. som i går når begge DY's fly måtte droppe å lande i Alta og ett av flyene tømmes inn i terminalen på TOS når det allerede er mye trafikk, så...
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2024, 05:22   #334
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Det er temmelig kaotisk. Kanskje de får ferdig resten av avgangshallen snart? Bagasjen er ikke stort bedre enn før utbygginga. Tidligere var det to små band og trangt. Nå er det to store, men når man ikke bruker begge (det ene har fleksibel løsning for utenlandstrafikk), selv om det ikke kommer flere utenlandsfly den dagen, men velger å presse flere fly inn på samme, så blir det kaos. I en allerede for liten terminal kunne det jo være lurt å bruke de kvadratmeterne man faktisk har.

Last edited by IL-2; 21-02-2024 at 05:24.
Old 22-02-2024, 10:36   #335
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

For øvrig bør flyplassansatte sendes på krasjkurs i høflighet på engelsk. For xxx gang har jeg i går hørt lokalt ansatte stå å rope "what? What?!" når de ikke oppfatter hva turister spør om.
Old 22-02-2024, 15:46   #336
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Flypodden har pratat närmare med Avnior om fenomenet att alla vill till TOS
https://podcasters.spotify.com/pod/s...4bvt/a-ab07m5k
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2024, 18:59   #337
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Bra cast!

Spennende observasjoner fra Martin og ikke-søsteren til Siv Jensen fra Avinor. Det høres fornuftig ut. Interessant dette med nettverksselskaper og behov for å komme samtidig, noe som gjør TOS «full» i perioder. Det trenger jo norwegian å bekymre seg mindre for.

Martin nevnte to nye selskaper, som enten offentliggjør til uka, men mest sannsynlig på forsommeren. Hvem kan dette være da. Har Lufthansagruppen flere? ITA? Brussels airlines? Drømmer enda om BA, jeg da. Og kommer de ikke, så skylder jeg på mangel på slots
Old 22-02-2024, 20:05   #338
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Bacardi View Post
Bra cast!

Spennende observasjoner fra Martin og ikke-søsteren til Siv Jensen fra Avinor. Det høres fornuftig ut. Interessant dette med nettverksselskaper og behov for å komme samtidig, noe som gjør TOS «full» i perioder. Det trenger jo norwegian å bekymre seg mindre for.

Martin nevnte to nye selskaper, som enten offentliggjør til uka, men mest sannsynlig på forsommeren. Hvem kan dette være da. Har Lufthansagruppen flere? ITA? Brussels airlines? Drømmer enda om BA, jeg da. Og kommer de ikke, så skylder jeg på mangel på slots

ENDA flere? Holy moly. Muttern klager på at alle snakker utenlandsk i sentrum for tiden
Old 27-02-2024, 22:32   #339
Alpha
ScanFlyer Silver

Det er kaos på TOS ja, dessverre. De siste månedene har de skyflet på om man skal gå sørover i terminalen og ned den nye trappa og til bagasjeområdet, eller nordover og ned den gamle trappa, så forbi egentlig hele terminalens byggeområde og til bagasjebåndet. Det er elendig skiltet så straks det blir en luke i passasjerene på tur ut av et fly så står de første å ser seg forvirret rundt før de bare prøver en random retning (og de bak følger etter). Har stått å observert fenomenet flere ganger, det er gøy, men tragisk av en flyplass å (midlertidig) skilte så dårlig.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2024, 21:24   #340
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Default Re: Rutediskusjoner - Tromsø

TOS er vel eneste større flyplass i Norge med såpass forskjell mellom sommer og vinter? Jeg hørte flyplassjefen si at en var under kapasitetstaket på 2.7 millioner. Men at det var alvorlig trangt på (den nyåpnede) ankomsthallen.

Nå vet ikke jeg hvordan Avinor regner terminalkapasitet, men jeg vil tro det er så enkelt som 2.7 millioner / 12 = 225 000 per måned. Er kapasiteten medregnet Terminal C (Terminal el plastico?).

Når man før den nye terminalen er helt åpnet ligger på 247 000, så er vel TOS de facto over kapasitet allerede på vinteren? Så da er det vel ikke så mye å gjøre enn å begrense ankomster, og planlegge ny utvidelse?
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules