Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-03-2021, 19:29   #21
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Hvis det stemmer som de hevder at det var lønnsomt mot slutten, ville neppe Schram&co lagt det ned. Alt er selvsagt blodrødt under corona, men om det hadde vært lønnsomt på sikt ville nok Schram prøvd å holde det oppe.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 19:38   #22
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Håper de flyr FLL til OSL og tilbake, da skal jeg støtte opp med flere turer i året på Premium, behagelig tur og billigere enn å kjøpe leilighet i Norge.
Dear Santa.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 19:46   #23
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Hvis det stemmer som de hevder at det var lønnsomt mot slutten, ville neppe Schram&co lagt det ned. Alt er selvsagt blodrødt under corona, men om det hadde vært lønnsomt på sikt ville nok Schram prøvd å holde det oppe.
At langdistanse var lønnsomt er noe som blir gjentatt oftest mulig av enkelte, i håp om at det blir en sannhet. Det har aldri blitt vist bevis på denne lønnsomheten. Tvert i mot, enkelte ruter har hatt en bunnlinje på minus 20-25%, og det har det blitt vist tall på.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 19:50   #24
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 234
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Det er (for?) mange som ligger i startgropen nå for å få med seg den norske reiseboomen som er forventet etter Corona.
Så sent som i november snakket vi om at det ville bli bortimot normalt til påske, noe det ikke blir.
Nå tviler vi sterkt på sommersesongen også. Høsten neste?
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 20:08   #25
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 610
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Kjos ser for seg samarbeid med Norwegian:

https://www.dn.no/luftfart/bjorn-tor...-na/2-1-980518

Quote:
For Kjos var det åpenbart et enkelt valg å bli med.

– Norse Atlantic vil være et uavhengig selskap. Det er veldig rett tid å starte opp langdistanse nå, sier Kjos til DN, og viser til en ny start etter korona når vaksinene blir utbredt.

Kjos blir med i styret, og ønsker seg et samarbeid mellom Norwegian og det nye selskapet.

– Det vil vi absolutt prøve å få til. De to selskapene har ikke hatt tid til å sette seg ned med dette, da Norwegian har vært veldig opptatt med rekonstruksjonen i Irland, og Norse Atlantic med å sette opp langdistanse. Jeg tror at begge selskaper kan ha store synergier. Det fløy flere millioner passasjerer mellom lang- og kortdistanse i Norwegian, og det håper jeg kan fortsette, sier Kjos.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 20:08   #26
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Jeg setter neppe heller alle sparepengene mine i dette prosjektet. Om det i det hele tatt kommer i gang.

Meeeen... en ting som slår meg er dette. Hvor mange får sjansen til å prøve dette prosjektet 2 ganger på rad? På'n igjen uten annen bagasje enn erfaringene fra hva som gikk galt forrige gang.

Forrige gang kastet de bæsj på alle veggene som fantes og må ha fått ufattelig mye (og kostbar) erfaring.

Kan det være forskjellen som tipper dette i riktig retning?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 20:31   #27
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,022
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Dette er vel den historiske beste tid å starte opp et nytt flyselskap.
Ratene på å leie fly er rekordlave og det sitter hundre tusener av reisende klare til å reise ut i verden , når denne pandemien er over. Oppstart for Norse er ikke før i desember ... tenk å få med seg alle skal på juleferie første driftsmåned .

Ifølge E24 har de sikret seg 24 mill dollar i aksjekapital , så langt, og de har allerede skrevet kontrakt på x antall fly. Tipper alle disse er ex Norwegian.

E24: – Vi har bransjekunnskap og har sikret oss moderne Dreamlinere til svært gode betingelser. Norse Atlantic Airways skal gi folk flest en mulighet til å reise mellom kontinentene, uten at det skal koste for mye, fortsetter han.
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 20:35   #28
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Jeg ser helt klart poenget ditt, Fnate. Men spørsmålet er hvorfor alle disse "erfarne" menneskene i både Flyr og Norse Atlantic behøver å starte opp nye flyselskap for å dra nytte av sine erfaringer? Kunne de ikke brukt sin tilegnede erfaring FØR skiten traff vifta i både Braathens og Norwegian og reddet skuta den gangen..?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 20:42   #29
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,963
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Lenge siden det har vært like spennende tider i norsk luftfart - om noen gang.

Dersom alt kommer på vingene, kan nok forbrukerne glede seg over behagelige billettpriser når det en gang igjen blir mulig å bevege på reisefoten. Sikkert er det også at norske hobby-investorers aksjehandelskonti kommer til å å gløde av transaksjonsfriksjon.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 20:47   #30
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,963
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Jeg ser helt klart poenget ditt, Fnate. Men spørsmålet er hvorfor alle disse "erfarne" menneskene i både Flyr og Norse Atlantic behøver å starte opp nye flyselskap for å dra nytte av sine erfaringer? Kunne de ikke brukt sin tilegnede erfaring FØR skiten traff vifta i både Braathens og Norwegian og reddet skuta den gangen..?
Erfaringen tilsier nok blant annet at det er lettere å få regnestykkene til å gå opp når leasingkostnadene er halvparten av hva de var.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 20:49   #31
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Dette høres spennende ut....Når bl.a.:

1. De faste utgiftene på flylease er ca. 50% lavere enn før Covid-19

2. Du kan starte gjeldsfri

3. Du har TR-piloter tilgjengelig

4. Du kan samarbeide med DY ifm "feeder"

5. Markedet for leisure er mindre sårbar en C-class pga bla. Teams, miljøprofilering (ikke fly hvis ikke nødvenndig)

6. Du har investorer med et solid bransjenettverk og lang bransjeerfaring

7. Man vet at flaggcarriers kommer til å slite på langdistanse, også etter Covid-19

......Da er det vel ikke dumt å prøve seg?
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 20:49   #32
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Jeg ser helt klart poenget ditt, Fnate. Men spørsmålet er hvorfor alle disse "erfarne" menneskene i både Flyr og Norse Atlantic behøver å starte opp nye flyselskap for å dra nytte av sine erfaringer? Kunne de ikke brukt sin tilegnede erfaring FØR skiten traff vifta i både Braathens og Norwegian og reddet skuta den gangen..?
Jeg tenkte at selv om de kunne brukt erfaringen sin på å forsøke å løse problemene så var de så dypt ned i gjørma at det ikke gikk. At det var for sent.

Nå muligens de slipper å gjøre de første 10-12 feilene som kostet x-antall penger og derfor har en sjans.

Men det er ikke noe jeg har forutsetning for å vite noe om. Jeg bare "kverulerer"
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 20:50   #33
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,769
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
At langdistanse var lønnsomt er noe som blir gjentatt oftest mulig av enkelte, i håp om at det blir en sannhet. Det har aldri blitt vist bevis på denne lønnsomheten.
Det jeg og andre har sagt, er at dersom de ikke hadde hatt motorproblemene ville det vært lønnsomt.

Og dette bekreftes igjen - idag - av Kjos!

E24

Quote:
Det er særlig én faktor som Bjørn Kjos selv mener vil sørge for at Norse lykkes: Flymotorer.

Da Norwegian satset på langdistanse, valgte de det splitter nye flyet Dreamliner fra Boeing. Flyet er supermoderne og har et lavere drivstofforbruk, men hadde også tekniske problemer i starten.

Etter hvert viste det seg også at motorene fra Rolls-Royce hadde store problemer og at de måtte hyppig inn til service. Det reduserte Norwegians kapasitet og tvang selskapet til å leie dyre reservefly.

Hadde vi ikke hatt motorproblemer ville langdistanse vært en suksess. Det bedyrer Rolls-Royce at de har fikset nå, sier Kjos.

– Tror du på dem etter at problemene har vart så lenge og rammet så mange flyselskaper?

– Det tok sin tid, men nå har de satt av 600 ingeniører til å fikse dette, så vi får tro det, sier Kjos.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.

Last edited by Wahoo; 15-03-2021 at 21:02.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 21:08   #34
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Og dette bekreftes igjen - idag - av Kjos!

E24
Og hvorfor sier han det? Det kan vel ikke ha noe med at han vil selge inn ideen sin å gjøre?
Det er lov å tenke litt gjennom hvilken motivasjon enkelte personligheter har for å si det de sier, en gang i ny og ne.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 21:18   #35
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Aha. Nå skjønner jeg hva bowlinghaller og flyselskap har til felles....Det er først mulig å tjene penger på dem etter de har vært igjennom 2-3 konkurser.
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 21:32   #36
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Quote:
. Forrige gang kastet de bæsj på alle veggene som fantes og må ha fått ufattelig mye (og kostbar) erfaring.
De kunne godt ha lært av andres erfaring også, isteden for å oppfinne hjulet på nytt igjen.
Flere sånne lavpris/langruter som har brent seg før og gått på dunken: Peoples Express var vel et de første, de ble vel kjøpt opp, eller overtatt av Continental så de ansatte gjorde det bra: Flere av kompisene mine som trådte sine barnesko på PE og sitter nå som fete kapteiner i United Airlines. PE ekspanderte for fort og gikk vel aldri med fortjeneste.
Freddy Laker var også tidlig ute med lavpris/langruter og ble en slags helt i England og helt på halen til et av Kjos flyene.
Det gikk vel på dunken, men tror nok at både BA og PanAm fikk skylden for de solgte billetter for samme prisen, husker selv at jeg kjøpte billett for ca 110 pund (eller var det dollar) fra London til New York i 1979 eller 1980. (Dro over hvert år og en gang skulle jeg prøve billigst mulig, tog fra Trondheim, ferje til England, buss til flyplassen og skulle kjøpe billett med Laker, men oppdaget at PanAm var samme prisen så jeg kjøpte like godt turen på PanAm, 747-100.)
Det er vel forbudt å prøve å utkonkurrere noen som vil ta fra deg markeds andel for de har dypere lommer, men det går jo begge veier: Oppstart skal slå seg opp ved å selge billigere turer, men det går jo på det etablerte selskapets kostnad, skjønt monopol kan jo bli dyrt for kundene, tror dog det var mange nok som fløy London - New York så det var ikke noe monopol situasjon.
Et annet bolag som fløy langruter på et slags low-cost program var Tower Air.
Dem gikk også på trynet etter 25-28 år, men det var flere årsaker, gamle fly som krevde mye vedlikehold og var ofte stående på bakken isteden for å skape inntekt.
Dem fløy også korte ruter, med jumbo: New York - Miami, New York - Puerto Rico samt mellom ruter USA kyst til kyst.
Stadig fulle fly, men mye rot hvis et fly ble stående på bakken: Selskapet ville ikke kjøpe hotell rom til 450 pax og ikke hadde dem avtaler med andre selskap for å hjelpe til i en krise situasjon. (Høres kjent ut? Samme som Norwegian og Spirit, illsinte pax som blir forsinket i dagesvis og dårlig presse, men paxen kommer stadig tilbake for det er billig.)
Jeg jobbet der i 7 år, men foretrakk å fly frakt isteden for illsinte pax, vi hadde 3 frakt jumboer, fløy kontrakter for CargoLux og andre slike. Ofte på Afrika og Syd Amerika, fine turer og god inntekt på frakt.

Uansett, dette ble et litt lengre innlegg enn planlagt, det ruller på seg som vanlig.
Kjøper gjerne billett på 787 fra FLL til OSL hvis dem kommer seg i gang, men det går ikke i lengden å selge billetter med tap, håper Kjos har lært den leksa.
Mange pax på den ruta som har bolig i begge ender og Premium klasse var stort sett bestandig full, men så var også kveg klassen. Folk betalte sikkert noen kroner ekstra bare for å slippe mellomlandingene med KLM, BA, LH, etc.
Vet at det er verdt et par hundre daler for meg å fly non-stop, men er man studenter eller fattige ungdommer kan det jo være verdt det å fly omveier for å spare hver krone.
Som da jeg dro til New York via LHR med ferje, buss og tog i 1979/80, jo billigere jo bedre.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 21:47   #37
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Kjos vil samarbeide med Norwegian. Lurer på hva Schram&co tenker om det, nå som de driver og rydder opp i all den gamle moroa som Kjos la igjen...
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 22:09   #38
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Norse vil samarbeide med både Norwegian og Flyr. Som er en god ide.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 22:18   #39
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Wow! Hvor investerer jeg?

view is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 22:28   #40
Michael
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 610
Default Re: Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post
Norse vil samarbeide med både Norwegian og Flyr. Som er en god ide.
Hvor leser du dette? Jeg ser bare Norwegian, Easyjet og Jetblue nevnt som mulige samarbeidspartnere.
Michael is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Atlantic Airways flåte Fysikeren Flyforum 39 07-03-2023 13:00
Nytt flyselskap: Fair Airways! C130 Småprat 13 21-08-2012 10:12
SVG Atlantic airways krølle Spotteralerts 5 20-07-2012 20:26
Atlantic airways på sola? svgspotter Flyforum 1 23-08-2010 21:05
Atlantic Airways G-COLE Flyforum 0 13-04-2006 15:25


All times are GMT +2. The time now is 22:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.