Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-01-2012, 22:51   #1
PeriphAer
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Location: Bergen
Posts: 17
Star Alliance Med propeller over fjellet -et komparativt perspektiv

Når jeg vanligvis forflytter meg fra vest til øst og tilbake er tog det jeg foretrekker å bruke, om tida tillater det, dessuten er ikke akkurat strekningen BGO - OSL den mest spennende i lengda. Derimot, det finnes et mer enn et brukbart alternativ for OSL, og da det blei klart at undertegnede, SeatBelt og FligthDeck skulle tilbringe ei helg i Frankfurt og Danish Air Transport hadde lanseringstilbud åpna det seg en mulighet for å virkelig gjøra noe ut av øst-vest-transporten: en original vrid på ei ordinær rute. Det resulterte i ei halv uke med mye bevegelse, ny rute, nye maskiner og nye selskaper:

Fredag 20.01.12: BGO-RYG med DAT, (DX678). (nytt selskap, nytt flytype)
Lørdag 21.01.12: OSL-FRA med Lufthansa, (LH861). (ny rute)
Søndag 22.01.12: FRA-OSL med Lufthansa, (LH864)
Onsdag 25.01.12: TRF-BGO med Widerøe, (WF414) (ny flytype)


Dag 1:



For å si det først som sist: det eneste fotoutstyret jeg har hatt tilgang på har vært en litt kranglevoren iPhone, så fotokvaliteten er der etter. Derfor i stedet for å fornærme langt mer erfarne forummedlemmer anbefaler jeg bare OleSR sin glimrende rapport om turen mellom TRD og RYG når det kommer til bildene og beklager at det ikke er veldig spennende det som er foreviga i denna trip rapporten. Uansett. Dag 1.

Dag én starta på et kaotisk Flesland hvor en etter 20 minutter i sikkerhetskontrollen kom seg igjennom å kunne nyte en overprisa og vassen Ringnes til 94,-, dog, det gjør noe med stemninga å nyte en halvliter til lyden av aktiviteta på rullebanen og boarding card liggende ved sida av. Billetten blei bestilt tidlig i januar på DAT's veldig gunstige lanseringskampanje, så, om en trekker fra avgiftene er faktisk glasset i bakgrunnen 10 kr dyrere enn billetten som hviler mot det. Utrulig nok.

Som nevt flere ganger tidligere andre steder på dette formuet fikk DAT dessverre problemer med den MD-87'en som var tenkt å operere ruta. den nye maskina som stod klar for boarding ved gate 27 denne kvelden var dermed G-CERY, en Saab 2000, bygget for Crossair i `94, men som har jobbet jevnt og trutt for Eastern Airways sida 2007.

Utseendemessig var G-CERY veldig skotsk: slitt i kanta, men gjennomført og stilig i utgangspunktet. Selv om den så veldig trang ut fra utsida - og jeg hadde sett for meg en litt større utgave en Britten-Norman Islander - var det mye plass og ta av inne i kabinen, blant annet fikk jeg kofferten min opp i hattehylla med god margin. Flyvertinna var en veldig hyggelig og høffelig skotte, og det hjelper på hos en som synes helgeturer til Inverness og Aberdeen kvalifiserer til "storbyweekend". Det hele toppa seg med sikkerhetsinstruksjonen som ble foretatt til den tjukkeske skotske aksenten, og plutselig kunne en nesten tro at en satt å skulle over dammen til ABZ og ikke Moss. Ellers var det langt i fra folksomt denne kvelden, og det var toppen en kabinfaktor på 75 prosent.

Etter en uventet volummessig dempet take off forsvant vi over skylagetved Os. Serveringa denne kvelden var sandwich med lask og ost/skinke med te til, samt en erkebritisk dessertkjeks med sjokoladmusé, bunn av nøtter og mørkt sjokoladetrekk. Orka omtrent to bitt av den, men, en god tanke. Flytida var estimert til 1t 10min, men allerede litt over sju hadde skylaget åpnet seg og en fikk en strålende innflygning mot Rygge med utsikt over Drammen, Horten og Moss, før vi slo rundt og landet sørfra.

Utsikta fra 4D.

Å finne fram på Rygge er forholdsvis enkelt, så det hadde ikke gått mange minuttene fra hjulene slo ned på rullebanen til jeg satt på shuttlebussen mot Rygge stasjon, og kunne kl 21 hilse på FlightDeck og SeatBelt utenfor Elderado for Varg Veum: de døde har det godt. Litt mjuk overgang til Østlandet er alltid en fordel.

Dag 2 og 3 ser jeg egentlig ikke noen grunn til å beskrive i det heletatt, dette er jo et komparativt perspektiv på øst-vest-forbindelsen i detta landet, og dermed er Lufthansa og FRA diskvalifisert. Det som derimot skal nevnes var at SeatBelt i anledning min bursdag og jomfrutur på strekket OSL - FRA (typisk nok har jeg BGO - FRA) overakte meg en modell av en 737-300 lik den vi skulle ha nedover. Her i montert tilstand:



Dag fire startet på Røa og en hyggelig frokost med madammen, men i 10-tida ble det statsbanene fra Lysaker som innledet avslutningsetappen på returen til Bergen. Regionstoget som var på vei mot Larvik hadde forøvrig starta dagen på Dombås, så det var flere enn undertegnde som skulle tilbakelegge et tresiffret kilometertall denne dagen. Av de fire flightene som skulle tilbakelegges i løpet av de seks dagene var dette den mest rutinemessige turen, ettersom turen via TRF to ganger tidligere har vært brukt for å utjevne Gardermoens statistiske overtak på Flesland. Men, denne gangen avr det av faglige grunner at en kosta på seg tsvingen om til Vestfold: kan Widerøe hamle opp med Eastern Airwways?


Torp Haupbahnhof er litt mer oversiktelig enn Frankfurt/Main.

Ved ankomst Torp hadde jeg en drøy time på meg før jeg skulle oppleve en Dash 8 300 for første gang, og brorparten av tida blei tilbrakt på kaffeen med en overprisa vaffel og kopp med varm sjokolade. Nok en gang, det er noe med flyplasser og overprisa mat/drikke som innimellom fungerer veldig godt. Eneste å skrive hjem om herfra var at jeg plutselig dro kjennskap på Amanda Kurtovic bak meg i den lille køen (tre personer på fire vektere) i kontrollen, og i tur og orden kom plutselig hele elitelaget til Larvik veltende igjennom. Dermed gikk Café Opus avd Torp med overskudd den dagen også ettersom den gikk fra tom til full på fem minutter. Til sist ble det endelig åpnet for boarding i stert snødriv.


Materielle på denne turen var LN-WFC fra 1990 med fortid hos Lufthansa CityLine fram til 1996.

Tradisjonen tro hadde jeg skaffet meg 4D (2+2 oppsett i motsetning til Easterns 1+2). At det bråker får så være, men, kan en ikke se propella er det lite grunn for å ta ei propellrute, synes jeg. I motsetning til Saab 2000 måtte kofferten min nå fint finne plass under setet; og setet var merkbart mindre enn hos Eastern. Ettersom Larvik stilte med fullt lag og de tilfeldigvis også skulle spille mot Tertnes ble kabinfaktoren der etter med 46 av 50 seter opptatt, hvor håndballaget utgjorde 22. Det ble take off noen minutter før tida og et lite minutt med utsikt over Sandefjord og starten på Grenland før vi forsvant opp i skylaget.


Standardpropellbilde tatt over Telemark et sted.

Serveringa om bord var også noe mer spartansk enn det skottene hadde hostet opp og begrenset seg til en kopp te, men, med sola i ryggen, Meadows of Heaven på øret, varm te i koppen og en grov propell snurrende fire meter fra hodet er det vanskelig å ikke slappe av. Vet ikke helt hva det er er, men det er noe avslappende med Widerøe. Som bildet over illustrerer var utsikta temmelig begrensa, og det var ikke før vi hadde begynt innflygninga til Flesland at vestlandsfjordene åpenbarte seg, her representert ved Sørfjorden og Veafjorden med Osterøy til venstre:



50 udramatiske minutter ble avrunda med humpetittet over Askøy og inn, men, det hører jo med, blir veldig kjedelig om en ikke merker at en er ute på farta.

Om jeg avslutningsvis skal sammenlikne disse to tura så er det jevnt hva jeg ville ha anbefalt. Rent praktisk er det avstandsmessig ikke stor forskjell på Rygge og Torp, sjøl om Rygge kanskje føles nærmere Oslo; togforbindelsen er uansett upåklagelig begge steder og har en uansett tida til rådighet (som jeg har hatt) er det egne preferanser som avgjør om øst eller vest ford fjorden er best. Siden jeg er uhelbredelig keltofil ligger det litt i kortene at Eastern gir mer for pengene enn det Widerøe gjør; det er mer service om bord og det er et mer spennende fly enn det Widerøe har. Widerøe skal ha for at de er punktlige og at de vedlikeholder utstyret sitt bedre. Det som til slutt blir avgjørende for at jeg tar fingeren opp for Eastern er at de neppe er et permanent innslag på rutenettet, det spørs vel hvor lenge DAT kan ha råd til å leie et fly med tilhørende crew på disse rutene. Så ofte er det vel ikke at en får fly med en Saab i Norge at så lenge de er det tilbudet er der bør det prioriteres. Widerøe klarer seg nok alltid.

Last edited by PeriphAer; 27-01-2012 at 13:33. Reason: rettskrivning
PeriphAer is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2012, 23:29   #2
nime
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 865
Default Re: Med propeller over fjellet -et komparativt perspektiv

Flott rapport, takk for lesestoffet!
nime is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2012, 00:06   #3
OleSR
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2009
Location: Larvik/Hønefoss
Posts: 243
Default Re: Med propeller over fjellet -et komparativt perspektiv

Regner med dette var turen du snakket om da du kommenterte min trip report. Artig lesing dette også! Kjenner igjen flyvertinne Hayley fra bildet ditt også, hehe.

Ellers ser jeg du har kommentert noe jeg glemte å kommentere i min rapport, og det var størrelsen på setene på Easterns Saab 2000. Widerøes seter blir rimelig spinkle i forhold ja! Eastern frister til gjentakelse hvis det viser seg at de skal fortsette en stund til.

Tidligere en gang da jeg skulle reise hjem til Larvik fra Værnes hadde jeg samme opplevelse som deg - hele Larvik HK var med samme WF-flight som meg til Torp. Siden du nettopp har fløyet fra Torp - hvordan så innenriksdelen av terminalen ut nå? Hvor langt har de kommet i arbeidene? Var fortsatt den påbegynte nye delen av terminalen sperret av med gigantiske "sponplater"?
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2012, 14:00   #4
PeriphAer
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Location: Bergen
Posts: 17
Default Re: Med propeller over fjellet -et komparativt perspektiv

OleSR:

Det var sjølsagt turen din jeg meinte ja;-) og sjøl sier jeg tusen takk for hyggelig tilbakemelding!

Hailey var det hu flyvertinna het, stemmer det, noterte det men glemte sjølsagt å nevne henne. Så la oss bare slå det fast en gang for alle at kabinbesetningen, det vil si Hailey, var veldig hyggelig. Det må love bra for selskapet at de reisende etter en kort tid er på fornavn med (hele?) kabinbesetningen...

Når det kommer til innenriksterminalen på TFR så var den et gedigent anleggsområde. Nå veit jeg ikke hvor lenge sida det er sida du var der, og sjøl har jeg ikke vært der sida juni 2011, men en kan nå se hva det blir, sjøl om det var sponplater som møtte en. Det er i alle fall konturene av noe, og det "noe" er noe veldig nødvendig.

Er forøvrig i likhet med deg veldig innstilt på å gi Eastern en ny anledning i februar -om de er der.
PeriphAer is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2012, 18:34   #5
OleSR
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2009
Location: Larvik/Hønefoss
Posts: 243
Default Re: Med propeller over fjellet -et komparativt perspektiv

Ja, haha, ikke verst å være på fornavn med hele kabinbesetningen.

Jeg var der sist 11. januar, så da høres det ikke ut som om det har skjedd så fryktelig mye nei. Men skal med WF til TRF igjen nå på mandag, så da får jeg se om ikke det har skjedd noe mer siden sist. Gleder meg til å se den "nye" innenriksdelen hvertfall, det var absolutt på tide med en liten oppussing og utvidelse der, særlig når man ser hvor mye finere det er på utenriks.

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Eastern SAAB ble erstattet med ATR i dag, faktisk. LY-DAT kom i morges og Eastern dro til UK i går kveld.
Quote hentet fra innlegg i min tripreport. Sjansen har med andre ord fløyet fra oss
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2012, 00:00   #6
PeriphAer
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Location: Bergen
Posts: 17
Default Re: Med propeller over fjellet -et komparativt perspektiv

Stemmer det; de tusla over fjorden at, er det å nyte whiskey og lesa sammtidig som gjør at en overser sånt Jaja, gøy så lenge det varte!

Torp trenger virkelig en ansiktsløfting og en liten omprioritering av arealbruket, riktig nok er utenriksrutene de viktigste for dem, men innenriksdelen er temmelig slitt og kjedelig sammenlikna med andre flyplasser, og ikke minst veldig liten. Så håper det blir bra der etter hvert, når skal den stå ferdig?
PeriphAer is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 19:06   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Med propeller over fjellet -et komparativt perspektiv

Takk for en fin sammenligning, flott at noen "ofrer" seg for den jobben.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2012, 20:28   #8
PeriphAer
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Location: Bergen
Posts: 17
Default Re: Med propeller over fjellet -et komparativt perspektiv

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Takk for en fin sammenligning, flott at noen "ofrer" seg for den jobben.
Tusen takk, følte at je måtte "ofre" meg litt, eller i det minste ta min del av støyten for å få dokumentert ulikhetene rundt de forskjellig reisealternativene
PeriphAer is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
God søndag fra fjellet Someone Flyforum 11 14-04-2019 17:55
Tysk pilot fløy med bøyde propeller fra Lofoten til Trondheim LN-AFG Småprat 0 12-10-2018 20:33
Seaking nødlandet på fjellet, hentes ut med helikopter LN-VLE Flyforum 32 25-12-2012 11:37
Twin Otter med 4 propeller LN-TIB Bilder & foto 1 01-06-2008 18:01
Dornier 328 Jet med propeller LN-MEH Flyforum 6 01-09-2006 22:23


All times are GMT +2. The time now is 16:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.