|
21-08-2023, 16:20 | #1 |
ScanFlyer Silver
|
Vilnius
Jeg hadde lagt en plan om å få oppleve Gotland og Vilnius på denne todagersturen, men på grunn av værmessige utfordringer nådde jeg ikke connection denne gangen. Mer om det under. Hadde faktisk gjennomgående billett til en rimelig pris, så jeg kunne ha komt meg til Gotland dagen etter, men så hadde jeg planlagt tur til Vilnius senere samme dag. Så da ble det kun Vilnius på denne utflukten.
17.03.2023 SAS Scandinavian Airlines SK4004 SVG-OSL 07:00-08:00 Airbus A320neo LN-RGL Sol Viking Sete 29C Hadde bestilt en rimelig gjennomgående billett med SAS SVG-OSL-ARN-VBY med litt kort connection mellom flightene, men satset på at det skulle gå bra. Det eneste som kunne ødelegge var været. Det var meldt litt tåke på Sola denne morgenen, men vi kom oss i luften klokken 07:10. Fint å starte morgenen med kaffe. Landet på OSL i et skikkelig snøvær. Hadde ikke forventet noe sånt i midten av mars, men sånn var det. Kom meg inn på utenlands for å finne en god frokostbaguett før jeg kom meg videre til gaten. Snøen lavet ned og flyet mitt til ARN hadde ennå ikke kommet seg inn til gate. Begynte å ane at dette kanskje ikke ville gå veien. 17.03.2023 SAS Scandinavian Airlines SK864 OSL-ARN 09:30-10:35 Airbus A320neo SE-ROU Liv Viking Sete 16C 09:30 var altså scheduled tid, men flyet mitt måtte stå og vente på snømåking før det kunne fortsette inn til gate. Kom seg inn på gate 09:08, men det gikk vel bare rundt 20 minutter før et solid snølag hadde lagt seg igjen. Kom oss omsider inn på flyet. Så får vi beskjed av kapteinen at vi var plassert i deice-kø, så det kom til å ta litt tid. Etter en stund pusher vi. Så blir vi dratt inn til gate igjen, så pusher vi igjen, og så inn til gate igjen. Flyet satte seg flere ganger fast i snøen. For å være ærlig var jeg helst bare imponert over at de prøvde seg i det voldsomme snøværet. Jeg tror de fleste andre flyplasser bare hadde stengt ned hele greia. Etter 20-30 minutter startet bakkemannskapene å "lirke" flyet ut. Pushet litt på skrå, så dro det litt til høyre når de kjørte frem igjen, og holdt på sånn til vi endelig kom oss løs. Tror det tok cirka 45 minutter fra første push til vi kom oss løs. Så bar det inn på deice. der det også var kø. Klokken 11:04 var vi til slutt i luften. Det tok altså rundt halvannen time fra boarding completed til vi var i luften denne gang. Da vi landet klokken 11:45, vel og merke i strålende solskinn på ARN, tikket det inn en melding på sms om at jeg var booket inn på SAS sin neste flight til Visby, som altså var om 24 timer. Det var uaktuelt, da jeg skulle videre til VNO samme kveld. Så jeg tok heller ARN Express inn til Stockholm by. Var ikke helt klar for sightseeing så det ble heller burger og kafé frem til neste flight. Stockholm 17.03.2023 Xfly SK1740 ARN-VNO 19:05-21:30 CRJ-900ER ES-ACD Sete 15C Første gang med Xfly. Ikke noe spesielt å melde om flyturen annet enn at det var et baltisk crew. Etter landing var det å finne en taxi utenfor, og ta turen til Shakespeare Boutique Hotel. Taxisjåføren virket litt overrasket over at jeg kun skulle være én natt i byen, men det var det jeg hadde tid til denne gang. Fint og koselig hotellrom. Da var det straks kvelden. Som en kuriositet kan jeg nevne at alle flyene jeg fløy med denne dagen er det laget flymodeller av. Så nå har jeg LN-RGL, SE-ROU og ES-ACD stående i utstillingsskapet mitt. |
21-08-2023, 17:03 | #2 |
ScanFlyer Silver
|
Vilnius
Dagen skulle starte med hotellfrokost på nevnte Shakespeare Boutique Hotel. Jeg stusset litt over det halvdårlige frokostutvalget men tok meg et par toast-skiver med syltetøy. Så dukket plutselig en kelner opp ved bordet mitt og lurte på hva jeg ville ha! Vent nå litt, hvor mange stjerner var dette hotellet nå igjen? Ah, firestjernes, ja. Jeg holder meg vanligvis til 2 eller 3 så det forklarer jo saken. Var allerede på min andre skive, men bestilte litt eggerøre attåt. Så gikk egentlig glipp av en kongefrokost men sånn er det når man ikke har helt oversikten over antall stjerner.
Så bar det ut på sightseeing i Vilnius. Meget flott by, og masse fin historie. Koselige gater med mange spisesteder og kafeer. Kan trygt anbefales for en weekend-tur. Fint (snøfritt) vær her også, så det var bare å nyte morgenen og dagen. Fikk sett det meste i sentrum av byen og handlet litt suvenirer før jeg skulle nå neste flight i tretiden. 18.03.2023 LOT Polish Airlines LO772 VNO-WAW 14:45-14:50 Embraer 175LR SP-LIL Sete 17B Det var ikke mulig å sjekke inn på flyplassen i VNO med LOT-appen, så stilte meg i kø til innsjekkingsskranken. Uvant. Selv om jeg var nr. 3 i køen tok det 20 minutter før det var min tur. App er tingen! Hadde god tid, så fikk meg en god grønnsaks-suppe til lunsj. Første gang med LOT og første gang med Embraer 175. Boarding tok lang tid, og vi tok av cirka 35 minutter bak rutetid. Landet cirka 15 minutter etter rute i WAW. Har vært på denne flyplassen før, men tror ikke jeg har fått meg meg hvor stor den var. Etter en stund bar det ut i buss til neste fly. 18.03.2023 LOT Polish Airlines LO267 WAW-AMS 16:40-18:55 Embraer 175LR SP-LII Sete 16B Vi ble rundt 20 minutter forsinket da de ville ha med 3 sent ankomne passasjerer. Det jeg bet meg ganske kjapt merke i var et par passasjerer noen rader foran meg som hostet så mye at det hørtes ut som de skulle dø. Det var corona ++ -nivå gjennom hele flighten. Jeg ble ganske så syk uken etter så legger skylder på de der uten at jeg vet det sikkert. Jeg så uansett frem til å komme meg av flyet. Landet 10 minutter før rutetid i AMS. 18.03.2023 KLM Royal Dutch Arlines KL1205 AMS-SVG 21:10-22:40 Embraer 195-E2 PH-NXO Sete 11A Håpte å få med meg den nyeste Embraer-typen til KLM Cityhopper, og jammen stod det en såvidt 1 måned gammel skinnende ny flyvemaskin på gaten. Like skinnende inni også. Så da var det to nye Embraer-typer for min del på denne turen, og to nye flyselskaper. Koste meg på turen hjem og landet på Sola en halvtime før rute. Litt kjipt å gå glipp av Gotland, men til gjengjeld var Vilnius absolutt verdt rundturen. Takk for følget. |
21-08-2023, 17:38 | #3 |
ScanFlyer Inventory
Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
Re: Vilnius
Takk for glitrende rapport !
21-08-2023, 20:13 | #4 |
ScanFlyer Inventory
Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
Takk for en rapport som ikke gikk helt som planlagt. Men snøvær på OSL i mars, er ganske vanlig
|
21-08-2023, 20:20 | #5 |
ScanFlyer Silver
|
Det er det nok. Dette var en skikkelig snøstorm, som jeg ikke trodde ville forekomme så sent på året. Hørte at det var strålende sol i Oslo dagen etterpå så var bare uflaks.
|
04-09-2023, 17:36 | #6 |
ScanFlyer Ununoctium
|
Tusen takk for flott rapport. Gøy å lese om disse fly-flyturene dine.
|
|