Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-07-2023, 13:23   #1
lanorge
ScanFlyer Silver

Finland Pori og Saaremaa

Nå blir det ikke mye flyreising på meg på en stund, så da får jeg heller produsere noen tripreporter. Vi går tilbake til november 2022, og jeg skal for første gang besøke vårt naboland Finland, samt en tur innom den andre store estiske øyen som jeg ikke hadde besøkt ennå, nemlig Saaremaa.

Turen starter som så ofte før på gate 19 på Sola.

14.11.2022 Norwegian Air Shuttle DY537 SVG-OSL 15:00-15:55

Boeing 737-800 LN-DYK Carl Larsson
Sete 08C

Velger meg ofte Norwegian fremfor SAS på slike turer der det gjelder å unngå kanselleringer og delays, spesielt på starten av reisen. Traff bingo denne gangen også og vi er i luften 2 minutter før rutetid.

OSL finner jeg TGI Friday og bestiller cheese burger. Etter 45 minutter purrer jeg. Det viser seg at bestillingen min har havnet på ville veier i systemene deres. Jeg får tilbud om beklagelse og gratis dessert men tar til takke med beklagelsen. Av erfaring holder en TGI-burger i massevis.

Har god tid i dag og stikker etter hvert til Utland, der jeg til min overraskelse må skanne pass og ta bilde. Tydeligvis lurt å ha med pass i Skandinavia også...

14.11.2022 Ethiopian Airlines ET715 OSL-ARN 18:45-19:50

Boeing 787-8 ET-ASG
Sete 14B

Takk til annet medlem her på forumet som gjorde meg oppmerksom på at Ethiopian er en mulighet fra Oslo til Stockholm. Fikk til og med logget en ny widebody. Hadde håpet på B777-200LR men Dreamliner var en god nr. 2. Som ung flyinteressert leste jeg om B7X7 en gang på 90-tallet, og hvordan dette flyet skulle revolusjonere luftfarten. Og 25 år senere... Selv om jeg skulle av i Stockholm så følte jeg at jeg fikk en solid porsjon Afrika av å bare være i kabinen. På den litt over 40 minutters turen fikk vi til og med servert appelsinjus.

Fremme på Arlanda håpet jeg at jeg fant en transfermulighet videre så jeg slapp å gå helt ut og gjennom sikkerhetskontroll på ny. Ganske kjapt så jeg et lite skilt om transfer. Måtte gjennom ny sikkerhetskontroll der og skanne boarding-kort men siden jeg var eneste kunde gikk det meget smidig. Så videre til kveldens siste flight.

14.11.2022 Finnair AY820 ARN-HEL 21:15-23:15

Airbus A321-200 OH-LZE
Sete 23C

En liten gate change men satt snart ombord en halvfull A321. Turen var smooth og etter cirka 40 minutter i luften landet vi på Helsinki Vantaa. Det er jammen meg en flott flyplass.

Nå skulle jeg bare ta gratis shuttle buss til hotellet. Det var litt verre. Etter å ha stått en god halvtime og ventet sammen med alskens andre turister fant noen ut at det gikk an å trykke på en knapp for å tilkalle bussen til busstoppen. Så de går tydeligvis ikke automatisk etter rutetabellen her i landet. Så tok det vel et kvarter til i øsende regn før bussen endelig kom. Ganske fullt og dampende inni bussen men kom til slutt frem til flyplasshotellet Scandic Helsinki Aviapolis.

I resepsjonen fikk jeg et skjema der jeg skulle fylle ut "Passenger information". Okei, skal de ha info om hvilken flight jeg kom med? Neida, hotellgjestene kalles for passasjerer her, så de skulle bare ha info om hjemmeadresse og slikt.

www.flymodeller.no
lanorge is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2023, 14:09   #2
lanorge
ScanFlyer Silver

Finland Pori og Saaremaa

Neste dag var det å få seg litt frokost på hotellet og vente på shuttlebussen. Heldigvis ingen knapper som måtte trykkes på denne gang, da den dukket opp utenfor til planlagt tid.

15.11.2022 Budapest Aircraft Service RP693 HEL-POR 09:15-10:00

Embraer 120ER HA-FAL
Sete 07D

Da skulle Budapest Aircraft Service testes ut. En interessant bestillingsprosess der man ikke kan gjøre en prøvebestilling for å f eks sjekke totalpris og sånn. Man velger flightene, trykker Book now på karhu.aero, og så er bestillingen bindende. Betaling gjennom bankoverføring. Det positive er at man får boarding kort rett etter at man har bestilt, så man behøver ikke sjekke inn på forhånd.

Det var tre passasjerer på dagens flyvning. Jeg var sistemann i køen, så jeg ble spurt om jeg kunne ta med loading sheet eller hva det heter ut til flyet. Eh, jada. That's a first.

Må innrømme at flytype kanskje hadde en smule innvirkning på valget av destinasjon i Finland. Det var i hvert fall gøy å fly Embraer 120.

Jeg som er vant til å fly Economy Light Minus synes alltid det er kjekt med servering ombord. I dag var det en sjokoladebit med 35 % edelkakao!

Og vann!

Hello Pori.

Det var faktisk fryktelig kaldt i november i Finland, fant jeg ut. Så jeg tok taxi til et kjøpesenter i sentrum av byen. Etter hvert var det litt ut for å utforske.

Pori har en interessant historie. Grunnlagt i 1558 med 300 tvangsflyttede logisk nok misfornøyde innbyggere slik at styresmaktene kunne få en ny og mer tilgjengelig havneby. Etter hvert fant innbyggerne ut at dette var faktisk en ganske bra plass å bo, og det gikk stort sett bare oppover etter dette. Skipsbygging og handel er nøkkelord.

I 1713 ble byen okkupert av russere. Alle de rike ble bortført og aldri sett igjen. Sånn var livet. Bortsett fra historien er kanskje ikke byen den mest spennende å besøke. Men nå holdt jeg meg mest innendørs på grunn av den bitende kulden, så hvem vet hva jeg ellers gikk glipp av.

Navnet er også interessant. Kalt Bjørneborg av svenskene, og Pori er visstnok finnenes forsøk på å uttale Bjørneborg. Kilde Wikipedia - mulig fake news...

Etter hvert var det å finne en taxi tilbake til flyplassen. Stakkars taxisjåføren ble avbrutt akkurat da han skulle ta seg en røyk, men påstod at jeg dermed reddet livet hans og var takknemlig. Litt tørr finsk humor der. Så, vil jeg anbefale en annen førstegangs Finlands-besøkende å reise til Pori? Nei, ta heller Helsinki først i hvert fall.

15.11.2022 Budapest Aircraft Service RP694 POR-HEL 14:00-14:45

Embraer 120ER HA-FAL
Sete 07A

Så bar det tilbake til Helsinki med ganske fullt fly. Sitter på andre siden denne gangen og ser på vingen at flyet virker litt slitt...

Kaffe denne gang.

Etter en lengre taksetur takker jeg for meg til Budapest Aircraft Service for denne gang. Og sikkert siste gang.

15.11.2022 Nordic Regional Airlines AY1023 HEL-TLL 16:25-17:00

Embraer 190AR OH-LKI
Sete 18F

Ikke lange turen til TLL. Tok 20 minutter. Men veldig fint det siden jeg var litt småbekymret for å ikke nå neste flight. Det fine med TLL er at terminalen er såpass liten at det tar sånn cirka 1 minutt å komme seg til neste gate, så jeg hadde god tid.

15.11.2022 NyxAir OJ207 TLL-URE 18:30-19:10

ATR 42-500 ES-NTA
Sete 02B

Et gjensyn med NyxAir som skulle ta meg til Saaremaa.

Smooth flytur og nesten helt fullt fly. Fikk tak i en taxi som tok meg til sentrum av Kuressaare, der jeg skulle bo. Fikk gjort unna litt sightseeing og spist på en meget bra italiensk restaurant før jeg gikk videre mot hotellet.

Havnet på Johan Spa Hotel. Så å si alle hotellene er såkalt spahotell da Saaremaa regnes som ferie- og resort-destinasjon. Hotellet var gammelt, men helt greit. Jeg manglet håndkle og sa fra til resepsjonen. Svaret var "Oh, not again!", så det samme har nok skjedd før. Jeg fikk håndkle og var happy clappy.

Denne destinasjonen vil jeg anbefale for de som vil noe litt annerledes. Kuressaare er en rolig og fin by, med litt forskjellig å se og ikke minst god mat og avslapningsmuligheter. Det koster ganske lite å fly innenlands i Estland også, dersom man først kommer seg til Tallinn. Jeg betalte 52 EUR t/r med NyxAir.

www.flymodeller.no
Old 24-07-2023, 20:21   #3
lanorge
ScanFlyer Silver

Default Pori og Saaremaa

Siste dag og hjemreise. Taxi til flyplassen igjen, siden det ikke er så mange andre muligheter.

16.11.2022 Nyxair OJ202 URE-TLL 08:50-09:30

ATR 42-500 ES-NTA
Sete 8A

Samme fly som sist. Flott utflyvning på morgenen med utsikt over byen til vi satte turen mot Tallinn. 32 minutter senere var vi på bakken.

Hadde mye tid på flyplassen men orket ikke å ta turen inn til sentrum. Tok meg heller tid til en god frokost og handle litt suvenirer og slikt. Satte meg etter hvert på Norwegian sin gate, men begynte å stusse når det ikke var mer enn 3-4 stykker sånn cirka en halvtime før avgang. Viste seg at jeg skulle ned en noe godt skjult trapp i stedet for den vanlige gaten. Der var de 179 andre passasjerene, ja.

16.11.2022 Norwegian Air Shuttle DY1061 TLL-OSL 13:10-13:30

Boeing 737-800 LN-NIH
Sete 6E

Ikke så mye annet å skrive om flyturen enn at det var overraskende mange russere ombord. Man kan bli litt mistenksom i disse krigstider. Russeren på siden av meg satt og filmet alt som foregikk på styrbord side frem til vi kom inn i skylaget. Men han var sikkert ikke spion, bare flyinteressert. Eventuelt en kombo.

16.11.2022 Norwegian Air Shuttle DY536 OSL-SVG 15:15-16:10

Boeing 737-800 LN-NGS
Sete 28D

Det varte og rakk før vi fikk starte boarding. Så kom beskjeden at det ble flybytte. Det var tydeligvis no go på maskinen som var satt opp opprinnelig. Så da bar det bort til ny gate. Det var et lite stykke å gå og noen av passasjerene løp for å rekke flyet, men det tok en del tid før LN-NGS var klar til å motta de reisende. Kom oss avgårde cirka tre kvarter forsinket.

På Sola var det sterk østavind og bane 10 i bruk. God turbulens på finalen og en del skriking fra redde medpassasjerer, men landet fint og trygt.

Takk for følget.

www.flymodeller.no
Old 24-07-2023, 21:06   #4
darkcho
ScanFlyer Gold

Default Re: Pori og Saaremaa

Herlig rapport, takk som deler. Et par eksotiske destinasjoner, selskap og flytyper her
Old 24-07-2023, 21:16   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Takk for en nær, men ganske eksotisk rapport

Quote:
Originally Posted by lanorge View Post
Har god tid i dag og stikker etter hvert til Utland, der jeg til min overraskelse må skanne pass og ta bilde. Tydeligvis lurt å ha med pass i Skandinavia også...

14.11.2022 Ethiopian Airlines ET715 OSL-ARN 18:45-19:50
Ethiopian Airlines OSL-ARN blir behandlig som en non-Schengen flight, da de fleste ombord som skal videre jo kun er i transit. Så da er det fordel med pass
Old 24-07-2023, 22:18   #6
lanorge
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Takk for en nær, men ganske eksotisk rapport

Ethiopian Airlines OSL-ARN blir behandlig som en non-Schengen flight, da de fleste ombord som skal videre jo kun er i transit. Så da er det fordel med pass
Stemmer. Sikkert logisk men ikke alltid lett å vite på forhånd. Pleier å ta med pass uansett så da ordner det seg.

www.flymodeller.no
Old 25-07-2023, 00:14   #7
jb1
ScanFlyer Rusty

Takker for fin rapport. Emb-120 er et hull i min samling. Flyr den fortsatt I Finland? Jeg ser flyvingene skjedde i fjor høst.

Sent from my iPhone using Tapatalk
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2023, 09:31   #8
lanorge
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Takker for fin rapport. Emb-120 er et hull i min samling. Flyr den fortsatt I Finland? Jeg ser flyvingene skjedde i fjor høst.

Sent from my iPhone using Tapatalk
I en artikkel fra Yle https://yle.fi/a/74-20009481 (på finsk) står det at flyvningene fortsetter til 2024, med opsjon på noen år til. Men tipper de har sommerpause nå. Siste flight var 30. juni. Du finner schedule på karhu.aero - https://karhu.aero/pages/schedule-en

Men IKKE legg inn prøvebestilling, da bestilling er bindende

www.flymodeller.no
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules