Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-06-2023, 20:54   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Default Finnair OSL-HEL-SIN/HKG-HEL-OSL

Da skal jeg skrive et kort reisebrev fra siste Finnair long haul turen. Har allerede skrevet egen rapport fra et kort leg med Cathay.

Men jeg har liksom glemt Finnair, og det er dumt. For Finnair er skikkelig bra! Ikke bare er de bra. På longhaul er de muligens best i Europa og på shorthaul går de helt mot strømmen etter en catering forandring i April i år.

Turen min skulle egentlig vært med AF eller QF, som begge hadde greie deals til Singapore i vinter, men innen jeg skulle bestille var de prisene doblet. Finnair var fremdeles friskt priset, men med omvei via HKG på vei hjem var det greiere. Dessuten gav omveien via HK nattflight begge veier.

Turene har jo blitt litt lenger etter Ukraina krigen. Nå er det satt opp 13:05 på HEL-SIN og 14:25 på HKG-HEL.

Anyway, turen min begynte med AY918. Kveldsflighten ut fra OSL. De virker å bruke Embraer E190 rimelig fast på Oslo ruta og det negative med den er at de fyller alle setene i business. Samme greia som KLM.

Jeg hadde 1F og det het seg at flyet var fullbooket, men jeg og han i 1A fikk allikevel ledig midtsete. Det er rimelig gull, selv om flyturen bare er en drøy time.

Fin avgang ut fra OSL hvor jeg kan mye ut over jaktmarkene til Speedbird

Men så er det serveringen... på en flight ikke særlig lenger enn OSL-CPH. Varm mat:

Det går rykter om at det er long haul economy mat de serverer. Det ligner. Og alle vet at maten i economy oftest er bedre enn foran gardina. Det var kylling, potetmos og brunsaus. Brillefint.

Resten av flyturen var det bare å chille med bok om Skippy og en Gin Tånisk.

Ved ankomst var det bare 3 long haul flights igjen som skulle ut. HKG, SIN og hva den nå heter... Shanghai. Så det var ingen kø noen plass. Det pleier det strengt tatt aldri være på HEL, men uansett. Så slappet jeg til slutt av litt i kantina før avreise.

Avreise videre var 01:25 lokal tid.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 23-06-2023 at 20:57.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2023, 21:02   #2
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Default Re: Finnair OLS-HEL-SIN/HKG-HEL-OSL

Brillefin start, gleder meg til resten!
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2023, 21:12   #3
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Den lange turen skulle etter hver starte og igjen var det med Finnair sine nye business class seter i en A350-900.

Flightnummer AY131 og setenummer 2L. 2L er best om man er høyrehendt, 2A best for venstrehendte. Rad en i midten er fint for couples.

Setene mener jeg bestem er de beste i bransjen. Det er jaggu ikke mange seter jeg ikke har prøvd nå. Finnair sine nye seter er above & Beyond og det første kreative setet jeg har vært borti på lenge.

Man kan sitte som i "egget" (stolen)... Som en gigaversjon av egget. Man kan sitte på skrå, i lotus, opp ned eller hvordan man vil. Og når du skal sove flipper du bare opp bunnen til seng. Det er ingenting som skal lenes tilbake.

Det er simpelthen innmari deilig.

En annen ting jeg liker er trådløs lading i vinduskarmen.

Før avgang var det "the usual". Bobler og vann.

Etterpå var serveringen noe kortere enn sist jeg fløy dem. Det var riktignok en dagflight til Denver. Nå var alle trøtte, så det var mer på ett brett.

Det var forretter som var litt rare, men også litt gode. Hovedretten var Asiatisk vegetar. Pussig valg til meg å være men jeg var allerede ganske mett etter å ha spist middag hjemme før avreise og så toppet det med den deilige short haul maten. Så jeg følte meg adventurous.

Til maten bestilte jeg en GT som var en underlig affære

Etter maten var det oster og kake. Oster og kake går ALLTID ned og jeg drakk til og med et glass dessertvin til.

Etter dette passet jeg egentlig ut og dro en 10 timers på vei til Singa.

Alt føltes helt innafor. Jeg hadde bare håndbagasje som vanlig. Diltet rett igjennom passkontrollen med ferdig utfyllt singa-app. Rett ut i ventende bil og var på hotellet 40 minutter circa etter landing.

Akkurat i tide for å rekke å ta et par øl med kollegaen min før alt stengte kl 22.

Veldig bra tur bortover. En ting jeg stusset over var at crew var 100% Asiatisk. Greit nok det, men det føltes veldig lite som "Finnair".

Last edited by Fnate; 23-06-2023 at 21:18.
Old 23-06-2023, 23:07   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Tenkte å skrive et par små ord om Singapore også. Jeg har aldri likt Singapore.

Nå er det mange år siden jeg drev og surret rundt på jobb i Asia, men Singapore syntes jeg alltid bare var sjelløst og døvt. Det var en sånn type mennesker der. Asia-trader-gjengen. Det er mange av dem i Hong Kong, også. HK var favoritt base campen min i Asia, og HK hadde litt sjel (og ikke minst lukt) som Singapore manglet.

Nå har jeg fått ansatt en kollega som reiser i Asia for meg og han hadde organisert en konferanse er borte som jeg skulle si ting på. Kollegaen spilte sanger, men jeg skulle helt klart si ting.

Hotellet som ble booket for dette var Four Points Riverview. Ikke noe fancy hotell. Helt greit. Men i et utrolig fint område. (Til venstre der må man ikke gå for der var det Denguefeber. Til høyre var det ikke det. Iflg denguekartet)

Om noen kunne tenke seg et litt avslappet opphold i en storby her borte, så kan dette varmt anbefales.

Rett utenfor hotellet på baksiden er den en koselig elv og langs elven kan man spassere på river walk helt ned til down town

Det er masse restauranter og greier hele veien

Det inkluderer en helt episk god Italiensk restaurant rett på andre siden av elven for hotellet. Nemlig Limoncello. De lekreste biffer og koteletter

Og super Affogato

Alt servert av Italienere

Etterpå kan man chille utenfor i varmen med en kald øl fra baren som stenger kl 22.

Maten var faktisk også ok. God multinasjonal frokost og greie multinasjonale lunch retter og sånt.

Men jeg, som har Asia-syke, blir ofte minnet om hvorfor jeg vil hjem så fort som mulig. For eksempel under konferanselunchen vår.

Hva søren tenker de på der borte? Det er jo under en hver kritikk. Og så sitter de der og gomler og spiser og er kjempefornøyd. Det skulle ikke vært lov. Den brede til venstre der er en form for fiskekake...

Noen burde snakke til dem!

Makan. På tide å "dra hjem", men den rapporten får komme om et par dager. Men uansett må jeg si om Singapore at med riktig "coach" så blir alle byer og steder mye hyggeligere. Også dem man først avskriver som kjedelige og generiske. Nå har jeg faktisk lyst til å dra tilbake med übersmurfadoren.

Last edited by Fnate; 23-06-2023 at 23:27.
Old 24-06-2023, 10:56   #5
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Default Re: Finnair OSL-HEL-SIN/HKG-HEL-OSL

Takk for super rapport som vanlig Liker Singapore godt, selv om den er litt mindre asiatisk og har mer «ordning och räda» enn mange av de andre byene i Asia. Har av og til fått til layover i Singapore på vei til Thailand, og da blir det litt «soft landing» i Asia.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 24-06-2023, 20:55   #6
TLS at OSL
Flyer

[QUOTE
Veldig bra tur bortover. En ting jeg stusset over var at crew var 100% Asiatisk. Greit nok det, men det føltes veldig lite som "Finnair".[/QUOTE]

For 4-5 år siden fløy jeg OSL - HEL - SIN T/R, og da var det også bare asiatisk crew ombord (bortsett fra pilotene som alle var europeiske). Jeg snakket med flere av kabinpersonalet, og de fortalte da at hele crewet var fra Singapore, og at de kun fløy SIN - HEL med retur en eller to dager senere, og absolutt ingen andre strekninger. Det samme gjaldt for de andre strekningene Finnair hadde til Det fjerne Østen. Rutene til Bangkok ble fløyet med crew fra Bangkok, til Hong Kong med crew fra Hong Kong, o.s.v. Dette ble gjort for å spare penger, fortalte de meg.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2023, 21:54   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Om noen er i Singapore om dagen må de få med seg spesialutstillingen sv Andrew GN sine kjoler på Asian Civilisations Museum.

Det er sjelden jeg måper og blir rørt av å se på kjoler, men dette var helt fantastisk.

Sånn btw etc åjåjåj

Old 27-06-2023, 17:35   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Fnatastisk - håper returrapporten kommer plutselig.

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules