|
06-08-2011, 22:53 | #1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Trip report SVG-OSL-LIS-OSL-SVG
Trip report SVG-OSL-LIS-OSL-SVG
Har snekret sammen en tripreport etter beste evne / hukommelsen, men jeg tror det skal bli intressant lesning uansett. Denne turen var et resultat av mye frem og tilbake. Opprinnelig hadde vi ikke tenkt oss på ferie i løpet av sommeren, da det er en del som skulle pusses opp og renoveres både inne og på utsiden. Skulle de bli ferie, var det hytta som skulle benyttes som feriedestinasjon. Skulle det bli aktuelt med en ferie, måtte den bli relativt billig! Samme tanke, hadde et vennepar/famile, så det ble til at vi sjekket destinasjoner som Danmark og Sverige. Undertegnede var ikke gira på en bilferie akkurat, så jeg fokuserte på noen alternativer. Ønsket var å få seg litt sol og en mer stabil sommerferie med hensyn til været, samt slippe en lang kjøretur. Mange alternativer ble vurdert og sjekket. Charter var utelukket! Og etter mye om og men landet valget på Portugal. Ingen av oss hadde vært i Portugal før, så dette var et forslag som måtte undersøkes nøyere. Etter er par måneders diskusjon frem og tilbake, feriesøknader og diskusjon rundt hvilken type bolig vi skulle ha, og hvor, hadde prisen steget en god del. Men nå var valget tatt, så vi måtte bare stå løpet ut. I tillegg var det heller ikke ledige billetter via CPH på hjemreise som var det foretrukne valget mht til ny innsjekking av bagasje i Oslo. Turen ble bestilt i begynnelsen av Mars, på henholdsvis TAP sine sider og på Wideroe.no siden vi ikke kunne bestille billetter til mer enn 9 personer om gangen, og at prisene ble vesentlig dyrere enn det vi hadde funnet på siste sjekk
Mine bilder på Airliners Last edited by sirpjalle; 06-08-2011 at 23:32. |
06-08-2011, 22:55 | #2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Re: Trip report SVG-OSL-LIS-OSL-SVG
Leg 1
SVG-OSL SK4016 8. Juli 10.55-11.45 Indvid: LN-BUC Type: B737-500 Lev: September 1994 til BU Navn: ‘Magnus Erlingsson’ Ankom flyplassen i god tid. Basert på erfaringene fra forrige gang jeg reise fra Sola, så var det komplette kaos. Ønsket ikke å ha knapt med tid. Printer ut BP’s og bagtags på selvbetjeningsautomaten og sjekket inn. Men vi ventet på den andre familien som skulle være i vårt reisefølge, så sjekket vi inn den andre familien inn og. Innsjekkingskøen var veldig lang, men det gikk forholdsvis fort og smertefritt. Var klar med BP’s og pass da vi stod i skranken til innsjekk. Men jeg fikk beskjed at dette ikke var nødvendig. Verken SAS eller LH med flere praktiserte dette, da dette var innen Schengen. Regnet da med at det gjaldt og TAP, hvilket hun bekreftet. Det samme kan sies om køen i sikkerhetskontrollen, men jeg må si at det er en ting som egentlig irriterer meg grenseløst, og det er de personene som venter til siste øyeblikk med å ta av seg belte, tømme lommer. Dobbelsjekke at de har fått med seg alt. Hva med å begynne på dette når man står i køen? Selv gjør jeg dette, så etter sikkerhetskontrollen er det av gårde kåre. Siden vi enda hadde god tid på flyplassen, så ble det tid til å prøve det nye tilbudet fra Avinor. Gratis internett! Fikk sjekket litt mail og surfet litt. Kan nevnes at det rundt omkring i terminalen, var lagt ut noen “stands” med visittkort som inneholdt brukernavn og kode for å logge på nettverket. Dagens kjerre som skulle fly oss ned til Oslo var LN-BUC, en Boeing 737-500, levert til Braathens i september 1994. Boardet flyet og satte oss på tildelt plasser 16A/B 17A/B/C Pushback på tid, full kjerre og den sedvanlige pulverkaffekoppen. Ellers en ganske begivenhetsløs flight. Bilde av den obligatoriske knyttenevetesten. Det var bestått, selv for en på 1.79
Mine bilder på Airliners Last edited by sirpjalle; 06-08-2011 at 23:18. |
06-08-2011, 23:00 | #3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Leg 2
OSL-LIS TP507 8. Juli 15.00-18.10 Indvid: CS-TNV Type: A320-214 Lev: Desember 2009 Navn: ‘Grao Vasco’ Etter å ha vært en tur innom Taxfree butikken på OSL og fått tak i sjokolade, en halv bærepose med snus og diverse småting, fått seg mat i skrotten og tatt noen bilder av fly på OSL var det på tide å boarde TAP flight TP507. Kjerra som skulle få æren av å fly oss ned til LIS var CS-TNV. En A320-214. levert TAP i desember 2009. Vi var de to familiene som boardet flyet først. Men til tross for det damen i innsjekk på Sola sa, så var det å vise pass. Vet ikke hva som var grunnen for dette. Men kan tippe at det er TAP’s policy. Boardet flyet og fant oss godt til rette på plassene 23A/B/C/D/E. Pushback og avgang på tid hvis jeg husker riktig. Smell full kjerre her og. Her ble det og tatt bilde av den sedvanlige knyttenevetesten. Denne kjerra, om man kan kalle det en kjerre var betydelig mer “fresh” enn de gamle sliterne til SK. Dette ble og kommentert av kompisen min som var medlem av den andre familien. Setene var meget behagelige. De var trukket i blått skinn(isj) og virket store og brede. Trolig var de vel ca “standard” size, men de virket faktisk større. Det var ikke sikkerhetsdemonstrasjon slik som det blir gjort på SK sine flyvinger. I stedet ble det vis en tegnefilm på skjermene ala det som Norwegian kjører i sine B738’ere. Skuespillerne var noen dukker, kunne til forveksling ligne på slike Crash Test Dummies. Bilder av Safety Instructions arket Bilde av flyet vårt ved gate på OSL Vil tippe at ca en times tid ut i flyvningen, så begynte matserveringen. Var ikke samme effektiviteten her som man opplever på en full B747-400 fra LH. Vi fikk servert en eller form for frikadelle. Meget velsmakende. Tilbehøret var båtpoteter som i motsetning til frikadellen var en skuffelse. De var kalde og sticky. Sammen med dette fikk vi utdelt en blåmugg-ost type Dansk og salte kjeks. Husker ikke hva vi fikk til dessert. Gjennom hele flighten ble det vist kart som viste posisjonen vår, høyde og fart osv. Ellers ble det vist tegnefilmer som var morsomme for både barn og voksne, noen filmsnutter der man reklamerer for Portugal. Ellers er det ikke noe særlig mer å tilføye fra denne flighten. Landet fra sør (tror jeg) og takset til terminal 1. Jeg hadde bestilt to sett med flybilletter, men en bil til hver av familiene. Som regel bruker jeg søkemotorer til å booke leiebil. Denne gang brukte jeg arguscarhire.com og AutoEurope.com. Fordelen med disse er at det er mye billigere enn å gå direkte til f.eks. Hertz. Minuset er at du bestiller en bil i spesifikk bilklasse, så med andre ord, du vet ikke hvem du får bilen hos, og hvilket merke du får. Jeg hadde landet på et firma som het Multiauto Rent. I bekreftelsen så fikk jeg en link der jeg kunne printe ut en voucher. Men det gjorde jeg selvfølgelig ikke. Trodde det holdt med booking nummeret. Ble derfor noe rot, da jeg etter sigende skulle møte på en spesifikk møteplass i terminal 1. Siden jeg måtte finne ut av denne infoen on the fly, og ikke være forberedt, så kan man si at jeg var utenfor my comfort zone. Fant ut av det etter å ha snakket med et annet par. Det viste seg at de var norske etter at minsten hadde åpnet kjeften. Omsider dukket mannen fra leiebil byrået opp, og vi fikk gjort under papirarbeidet og plukket opp bilen og avtalte drop off tidspunkt. Men for en leiebil til 1500,- for 8 dager, så overlever man.
Mine bilder på Airliners Last edited by sirpjalle; 06-08-2011 at 23:24. |
06-08-2011, 23:02 | #4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Vi hadde leid et hus ca 45 minutter fra Lisboa, i en liten by som het Janas, 5 minutter fra Sintra. Dette huset var visstnok ikke lett å finne i følge hun som leide ut huset. Uken før oss var det en Britisk familie som ikke fant frem og hadde kjørt rundt i en times tid, før de måtte få hjelp.
Huset, sett fra hagen Basenget Litt andre bilder: Maurer Borgen Trikken som går fra Sintra til stranden Dette er vel Portugals svar på Kardemommeby trikken. Det var line 1 av 1, startet i Sintra og endte opp på stranden etter sikkert en times tid. Man kunne hoppe på hvor som helst på linja bare man stod ved en holdeplass med "trikke-skilt" Akvariet i Lisboa Lisboa by, random bilde Vasco Da Gama monumentet Dyreparken i Lisboa, der hovedattraksjonen var delfiner!
Mine bilder på Airliners Last edited by sirpjalle; 06-08-2011 at 23:27. |
06-08-2011, 23:05 | #5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Leg 3
LIS-OSL TP506 16. Juli 09.20-14.15 Indvid: CS-TNT Type: A320-214 Lev: November 2009 Navn: ‘Rafael Bordallo Pinheiro’ Vi stod opp før fuglene feis, det vil si klokken 05.30 og satte kursen mot flyplassen. Var så og si null trafikk på veiene denne morgenen. Det må jo og legges til at det var lørdag. Parkerte bilen på Terminal 1 – Departures, “glemte” en barnepute i bilen og gikk til innsjekk. Vi hadde da i underkant av 2 timer på oss til flyet skulle gå. Gikk til nærmeste innsjekkings skranke og spurte om hvor TAP hadde innsjekk og ble dirigert opp en etasje. Innsjekking gikk rimelig effektivt. Da det var vår tur, så spurte damen om OSL var vår slutt destinasjon, hvilket vi svarte nei på. Vi skulle jo til SVG! Hun begynte så å sjekke bagasjen helt inn til SVG, da jeg sa at jeg var usikker på om dette ville fungere. Jeg sa at vi var nødt til å plukke opp bagasjen på OSL, gå igjennom tollen og sjekke inn på ny. Hun så helt perpleks ut og ristet på hodet, og hun lurte på hvorfor det var slik. Byråkrati sa jeg, det går ikke an å få dette til i Norge. Hadde en kjapp samtale om at det gikk an i EU, så måtte det vel gå an for oss og, og enda mer risting på hodet Fikk utdelt BP’s og gikk mot gatene og sikkerhetskontroll. Etter å ha vist pass og BP’s i sikkerhetskontrollen ble vi geleidet mot en slags “VIP-kø”. Dvs. Barnefamilier, handicapete o.l. Det var kun en håndfull personer før oss i køen. Den andre familien vi reiste sammen med ble henvist til den vanlige køen. Den var vesentlig lengre, men der gikk det unna sammenlignet med vår kø. Årsaken til at det tok tid var at det var en mor som måtte bevise for vekteren at alle flaskene med morsmelkerstating var sikre. Etter å ha gjort unna sikkerhetskontrollen var det bare å småspringe til gaten. Vi kom 5 minutter før boarding startet fra Gate 20. Raste innom Taxfreen for å brenne unna alle euromyntene jeg hadde. Boarding startet for business og barnefamilier. Siden vi var to barnefamilier, så satte vi jo pris på dette. Men jeg begynte kjapt å lure på hva som var poenget med det? Alle man alle skulle jo busses til flyet Bussen ble fylt opp og vi stod vel og lenge og ventet. En ny buss kom. Jeg fikk med meg at de savnet en passasjer. Det forundret meg at vi ikke kjørte, kunne ikke de boarde den andre bussen, så kunne vi ha kjørt i stedet for å vente i en varm buss i et kvarter? Da vi kom frem til flyet, så var ikke renholdspersonellet ferdig, så det ble litt til venting. Estimerer dette til ca 10 minutter. Fant oss til rette på plass 22A/B og 23A/B/C. Ytterligere 10-15 minutter gikk etter boarding completed før vi startet opp og takset mot RW og tok av på direkten. Vi var vel da godt over en halvtime forsinket, noe kapteinen sa på PA anlegget. Rimelig begivenhetsløs flight. Til mat var det Shepherds Pai hvilket smakte utmerket, en veldig sjokoladekake til dessert, og en slags brie og kjeks. Vi tok igjen det meste av forsinkelsen. La merke til at vi hadde tailwind på denne flighten. Vi lå vel på rundt 890-900 km/t. Til dere som har noe teknisk innsikt, så var det en eller annen ulyd i flyet. Klarte ikke definere hvor lyden kom fra, men det hørtes ut som en hund som sa voff voff. Hastigheten på “bjeffene” økte og sank alt etter farten. Dette kunne vi høre både før og under takeoff samt på innflyvning, landing og taksing. Merket at det var mange i flyet som var en smule redde gitt. Men folk rundt meg konkludere med at dette måtte vær en hund. Dette hadde sikkert en psykologisk effekt som roet dem.
Mine bilder på Airliners Last edited by sirpjalle; 06-08-2011 at 23:13. |
06-08-2011, 23:10 | #6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Leg 4
OSL-SVG SK4031 16. Juli 17.05-17.55 Indvid: LN-BRH Type: B737-500 Lev: Oktober 1990 til BU Navn: ‘Håkon Den Gode’ En kjapp tur innom Taxfreen på OSL. Sikret meg diverse snop og øl og fire snuskvoter som be lånt av de tre andre voksne i reisegruppen vår. Så var det å komme seg igjennom tollen, ta heisen opp til en rimelig tom avgangshall og sjekke inn bagasjen på ny. Sikkerhetskontroll gikk unna på noen få minutter. Fikk oss noen flasker med Farris på nærmeste kiosk til den sedvanlige blodprisen og fant gaten vår. Jeg hadde følte at jeg til tider fungerte som en “reiseleder” og at ingen andre hadde peiling, i alle fall når det kom til flytyper. Ikke var de klar over at vi fløy med Star Alliance heller! Ignoranter! Det toppet seg da de lurte på var om vi skulle videre med det flyet? En DY 738 altså Ikke så mye å si om denne flighten. Boarding på tid, fant setene våre, 17A/B og 18A/B/C. Full kjerre, avgang på tid og touchdown på Sola noen minutter før tiden. På flyplassen ventet svigerfar med bilen hvor, hvoretter det var å plukke opp bikkja på veien og komme oss hjemhan kjørte oss hjem.
Mine bilder på Airliners Last edited by sirpjalle; 06-08-2011 at 23:18. |
06-08-2011, 23:13 | #7 |
ScanFlyer Gold
|
Takk for fin trip report Veldig kult delfinbilde! Og interessant "stativ" du brukte når du tok bilder av Safety Instructions
|
06-08-2011, 23:19 | #8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Litt praktiske opplysninger om Portugal:
• Sørg for å ha en oppdatert GPS med deg hvis du skal kjøre i Portugal. Det er ikke alle veier som eksister på kartet som eksisterer på GPS’en, eller omvendt for den slags skyld. • Det er en maksgrense for uttak i minibank i Portugal. Grensen er EUR 200, men du kan ta ut to ganger. Så med andre ord, en kan ta ut tot EUR 400 på to uttak. • Bilkjøring i Portugal er ikke noe problem, i motsetning til Spania der de er ganske så aggressive i trafikken. Liknet faktisk på Norske forhold. • Bemerk, det er ikke alle steder det er striper. Dette opplevde vi på motorveien (IC9) mot Sintra, så var det bare å gjette seg frem.
09-08-2011, 19:54 | #9 |
ScanFlyer Inventory
Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
Takk for fin rapport, Portugal frister (igjen).
Vedr. bags - så er det ikke noe problem om du får SVG-tags på den, tvert i mot. Den kommer uansett ut på båndet på OSL, men hvis den blir borte eller dere blir re-routet er det jo kjekt med rett destinasjon...
09-08-2011, 20:10 | #10 |
ScanFlyer Silver
|
Flott rapport!
"Ulyden" du beskriver, er helt normal i A320-serien, og kommer hvis jeg ikke tar helt feil av hydraulikkpumpene. Sikkert noen her som kan forklare det litt dypere |
09-08-2011, 22:31 | #12 |
ScanFlyer Silver
|
Kjekk rapport - takk skal du ha!
|
10-08-2011, 00:46 | #13 |
ScanFlyer Gold
|
Fin rapport, sirpjalle! Høres ut som en vellykket ferie.
|
14-08-2011, 11:43 | #14 |
ScanFlyer Gold
|
flott rapport med lekre bilder og bra skrevet
14-08-2011, 21:11 | #15 |
Flyglad
|
Fin rapport. Så ut som et deilig sted/hus å feriere i.
|
23-08-2011, 14:49 | #16 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
Quote:
Quote:
Faktisk var det slik at det var mange i kabinen som ble redde under innflyvning, landing og taksing på OSL. Jeg vil egentlig si at det var rart at ingen gikk til VG med dette....
Display Modes | |
|
|