Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-11-2010, 09:19   #1
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
BA Rettigheter ved kansellering

Jeg tenkte å være litt i forkant og høre med ekspertisen hvilke rettigheter min kone har ifm kansellering av nattens BA208 fra MIA til LHR.

Boarding av biz var allerede i gang da en overivrig baggasjesjåfør kræsjet med flyets motor. Enden på visa var at flighten ble kansellert og passasjerer fikk beskjed om å "ordne seg selv" mht ny reise og evt overnatting. Min kone og hennes reisefølge blir dermed én dag forsinket, noe som er passe kritisk for de begge (og undertegnede, forøvrig) ifm jobb. De hadde i utgangspunktet økonomi premium, men da de fant ut at den mest hensiktsmessige nye returen til OSL var med LH var ikke øko+ et alternativ og de booket seg da på biz til OSL via FRA. Er dette noe BA kan nekte å erstatte iom det ble en relativt kostbar affære?

De snorker nå på et helt ordinært flyplasshotell i påvente av ny retur i morgen, de har mao ikke flottet seg på noen andre måter og er ikke ute etter å tyne BA for mest mulig. Det hele handler om å returnere til OSL mest mulig uthvilt for å gå rett på jobb, noe som var grunnen til valget av øko+ i utgangspunktet.
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2010, 09:56   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Rettigheter ved kansellering

Her burde BA håndtert ombooking og overnatting ihht EU-regelverket. Høres ut som det var noen handling-folk som tok en lettvint avgjørelse for å bli kvitt et problem.

https://secure.wikimedia.org/wikiped...4#Cancellation

Har hun reiseforsikring så forsøk å bruke den, så får de ta krangelen med BA.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2010, 20:21   #3
Stoarn
ScanFlyer Silver
 
Stoarn's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Warszawa
Posts: 591
Default Re: Rettigheter ved kansellering

According to the (EC) 261/2004 Regulation, EVEN IF the cancellation was due to force majeure or other extraordinary circumstances beyond carrier's control, your wife is STILL ENTITLED to:

- assistance (meals and beverages + 2 tel/fax/mail + accomodation)

Case-law and jurisprudence is silent on that, but if no assistance is provided or if assistance is not in compliance with Regulation, than keep as evidence all invoices for accomodation and meals in the time between scheduled departure and departure of alternative flight. Then claim reimbursement.

- alternative connection (re-routing)

The case-law is rather silent, but the EC information document clarifying the provision of art. 8 of Regulation states clearly that there are no restrictions as to carriers, classes or even means of transport that the passenger may avail himself of.

Pax shall be offered the first available carriage possibility to destination. "Comparable conditions" is a vague provision, yet e.g. once a Court in Poland accepted private executive jet in lieu of first class when AF staff was on strike and pax could not make it to Paris on time otherwise.

Biz instead of eco+, if it was the quickest option, should not be a problem in my opinion. The Regulation provides itself for "involuntary upgrading" in art. 10, in relation to foregoing provisions it may indicate that it as a way of fulfilling obligation to reroute.

If the carrier fails to offer what it is obliged to, the pax may do it at carrier's expense.

Just keep all invoices and ON NO CONDITION accept "offer-initial ticket back" (or "right to reimbursement" as named by Regulation). Once pax accepts to get money back for initial ticket, no further remedies are available.

If more questions plz ask.

Det kan vaere intressant ogsa:

http://ec.europa.eu/transport/air_po...q_and_a_en.pdf
__________________
LOT oss fly!

Stoarn is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2010, 20:32   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Rettigheter ved kansellering

Quote:
Originally Posted by Larsabal View Post
Enden på visa var at flighten ble kansellert og passasjerer fikk beskjed om å "ordne seg selv" mht ny reise og evt overnatting.
Jeg har aldri hørt BA ta denne approachen til en kansellering. Dette er ikke BA's prosedyre, så jeg sier ikke fruen skrøner, men her er det noe som overhodet ikke rimer .... Ei heller at man sendes ut for å kjøpe seg ny billett. Den originale billetten skal brukes på den nye flighten, uansett om man er på et annet selskap eller ikke ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2010, 20:59   #5
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: Rettigheter ved kansellering

Tusen takk til alle, det var mye nyttig info som skal overbringes konemor hvis (når?) det blir spetakkel, spesielt det juridiske fra Stoarn tror jeg kan komme til nytte, takk for det!

Jeg har kun snakket med henne på tlf et par ganger det siste døgnet, og vi har snakket mer om hvordan de har hatt det på turen enn problemene med flighten i går. Men, hun var faktisk ganske klar på at det fra gate ble informert om at de reisende selv måtte organisere videre transport. De sitter nå sjekket inn med nye billetter som ble kjøpt av norsk døgnåpen agent i natt.

Jeg aner ikke hvilket apparat BA har på MIA, de har vel to daglige turer til LHR derfra, og thats it? Har BA i det hele tatt egne ansatte på MIA til så liten trafikk? Kanskje det er derfor det ble løst på en ikke-BA-måte? Hun har i hvert fall ingen grunn til å skrøne, både hun og venninnen hadde faglige avtaler i ettermiddag/i morgen tidlig det ikke passer så godt å misse og flighten er jo bekreftet kansellert på div nettsteder med slik info.
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2010, 21:04   #6
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: Rettigheter ved kansellering

Dette er så intresssent at her må du holde oss informert..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2010, 21:15   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Rettigheter ved kansellering

Nei, hun har sikkert rett, og de har vært heldige som har kunnet få hjelp av sin norske agent, men jeg har aldri hørt at BA har 'dumpet' en flylast med passasjerer på denne måten. Det er såfall stikk i strid med deres prosedyrer og jeg har vanskelig å se hvordan de kan gjøre det i praksis heller.

BA i USA har for det meste egne ansatte 'over vingen' mens de kjøper ramp-tjenester av en ground handler. De vil typisk også ha en stasjonssjef og en to-tre Supervisors.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2010, 21:37   #8
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: Rettigheter ved kansellering

Jeg stusset også over "klar dere selv"-løsningen, det virker ikke bare ufattelig uprofesjonelt av et selskap med BAs størrelse og omdømme – men også, som du skriver LN-MOW, ikke helt etter lover og regler som burde ta bedre vare på de reisende. Jeg får nok klarhet i det faktiske hendelsesforløp når hun forhåpentligvis er på norsk jord i morgen.

Og ja, jeg skal oppdatere denne tråden når det skjer noe. Som en del av et par med felles økonomi er det definitivt i min interesse at BA refunderer min kones utlegg, så jeg satser på positive oppdateringer... ;-)
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 13:09   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Re: Rettigheter ved kansellering

Er det BA eller reiseforsikringsselskap dere sender kravet til?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 15:42   #10
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: Rettigheter ved kansellering

De sender hvert øyeblikk kravet til BA. Min kones venninne hadde sjekket med forsikringen sin og der var erstatning begrenset oppad til NOK 20.000.
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 18:16   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Rettigheter ved kansellering

Tror de som mottar kravet hos BA vil bli like overrasket som meg. Dette hoeres helt utrolig ut.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 18:46   #12
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: Rettigheter ved kansellering

Jeg er i utgangspunktet enig i din skepsis, Tommy777, men hvordan ville du løst det hvis maskinen hjem ble kansellert 30 min før avgang og du fikk beskjed om å "klare deg selv"? Du har opprinnelig bevisst kjøpt øko+ for å kunne sove på hjemturen siden en hektisk arbeidsuke er det første som møter deg, ville du da for å spare transportøren for utgifter booket vanlig økonomi når du i tillegg blir en dag forsinket med tilhørende ekstra arbeidspress ved ankomst Oslo?

De var ute etter raskest mulig retur dagen etter i kombinasjon med seter som kan legges ekstra ned i forhold til standard øko og de valgte de billettene som kom billigst ut med disse kravene. De få ledige plassene på BAs to flighter dagen etter ville det garantert bli kamp om siden det sto 250+ mennesker som var på vei til London, og de lettet faktisk presset på BA ved å velge en annen routing hjem. At enveis-billett kjøpt 18 timer før avreise ikke er gunstigste økonomiske løsning kan vel verken BA eller jentene lastes for?
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 18:53   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Rettigheter ved kansellering

Jeg tolker Tommys svar som at BA nok blir like forundret over hvordan paxen har blitt behandlet som de paxen selv ble.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 19:57   #14
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: Rettigheter ved kansellering

Ja, det er jo også en måte å tyde innlegget hans på – mulig jeg har bommet totalt.

Når det gjelder de faktiske hendelser etter kanselleringen så forgikk de et snev mer organisert enn først antatt, men fortsatt klanderverdige etter min mening. De ble i utgangspunktet oppfordret til å ordne seg selv, sikkert fordi det var mange behov og få agenter til å ordne opp. Min kone fikk beskjed om å ringe et BA-nummer etter kl 12 dagen etter, og gjerne ordne overnatting selv. Å først få klarhet fra BA en gang etter lunsj dagen etter (antageligvis et nummer som ville bli greit belastet av folk i samme situasjon), var ikke et tema for jentene. Ergo ordnet de alternativ transport selv ila et lite kvarter. De sa i fra til agenten om at de hadde ordnet seg via FRA og fikk "that was a wise choice!" i retur.

Det var mao noen agenter tilgjengelige for de som ikke ville/kunne klare seg selv, men de var få og det var lettere kaotisk den kvelden. Men helt forlatt til seg selv ble ikke samtlige ombord likevel.
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 20:32   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Rettigheter ved kansellering

OK, da blir jo bildet litt annerledes, men jeg mistenker at BA's fortolkning av 'ordne seg selv' og din frues ikke er heeeelt samstemmende ... tror ikke BA mener at 'kjøpe helt ny billett på et annet selskap' faller innunder dette. .. men tatt i betraktning at mange i større grad KAN ordne seg selv i dag enn det man kunne tidligere pga internett, er det fornuftig at man tilbyr å refundere overnatting og måltider i etterkant istedet for å 'tvinge' folk til å vente på vouchere.

Hold oss gjerne oppdatert..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2010, 20:47   #16
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,682
Default Re: Rettigheter ved kansellering

Generelt er det et godt råd å kontakte reiseforsikringen før en foretar seg noe om en håper at de skal trå til om det blir problemer.

Vi satser på at det ordner seg.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2010, 05:13   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Rettigheter ved kansellering

Quote:
Originally Posted by Larsabal View Post
Ja, det er jo også en måte å tyde innlegget hans på – mulig jeg har bommet totalt.

Når det gjelder de faktiske hendelser etter kanselleringen så forgikk de et snev mer organisert enn først antatt, men fortsatt klanderverdige etter min mening. De ble i utgangspunktet oppfordret til å ordne seg selv, sikkert fordi det var mange behov og få agenter til å ordne opp. Min kone fikk beskjed om å ringe et BA-nummer etter kl 12 dagen etter, og gjerne ordne overnatting selv. Å først få klarhet fra BA en gang etter lunsj dagen etter (antageligvis et nummer som ville bli greit belastet av folk i samme situasjon), var ikke et tema for jentene. Ergo ordnet de alternativ transport selv ila et lite kvarter. De sa i fra til agenten om at de hadde ordnet seg via FRA og fikk "that was a wise choice!" i retur.

Det var mao noen agenter tilgjengelige for de som ikke ville/kunne klare seg selv, men de var få og det var lettere kaotisk den kvelden. Men helt forlatt til seg selv ble ikke samtlige ombord likevel.
Da ble det litt enklere aa forstaa. Tipper at representantene paa flyplassen anbefalte folk via hoeytaleranlegget aa ta kontakt via telefon istedetfor aa staa i koe i timesvis. At de har anbefalt aa ordne annen transport hjem, tviler jeg sterkt paa.

Jeg sliter med aa dra frem noe som helst sympati her rett og slett fordi det virker som at kona di ikke gadd aa staa i koe for aa la BA faa sjansen til aa faa henne hjem.

Hun plukket heller ikke opp telefonen og ringte gratis til BA her i USA.

Her i USA har BA aapent 18 timer i doegnet og man kommer lett igjennom paa telefonen.

http://www.britishairways.com/travel...out_Country=US

Dersom man umiddelbart etter kansellering bestiller fra en annen carrier uten aa ta kontakt med flyselskapet man har kontrakt med og shopper seg business billett naar man har WT+ billett og oppgraderer seg selv naar for aa unngaa aa ta en nedgradering til WT, tror jeg det blir meget vanskelig med refusjon.


I tillegg bestiller man billett med LH dagen etter naar BA har masse flighter fra hele USA, skjonner overhodet ikke hvorfor man kan booke LH men ikke tar seg bryet aa google "BA US phone number" og lar dem faa sjansen til aa ordne opp.

EU kompensasjon har du kanskje krav paa, men da maa man jo stille seg i koe og vente paa at BA skal faa sjansen. De har garantert ordnet hotell

Dersom jeg har jobbet hos Customer Relations hos BA hadde jeg sagt blankt nei til noe som helst i kompensasjon rett og slett fordi parten her ikke tok kontakt med BA overhodet. Her velger man aa walk away fra kontrakten med BA (som garantert hadde ombooket fruen automatisk) og velger aa ordne opp selv. Vel, da maa man ogsaa ta regninga selv.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2010, 08:41   #18
Larsabal
ScanFlyer Blue
 
Larsabal's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: Rettigheter ved kansellering

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Jeg sliter med aa dra frem noe som helst sympati her rett og slett fordi det virker som at kona di ikke gadd aa staa i koe for aa la BA faa sjansen til aa faa henne hjem.
Enten så sliter jeg med å uttrykke meg skriftlig, eller så sliter du med å forstå hva jeg skrev i det du siterte meg på. Jeg kan ta det litt mer detaljert:

Kl 2130, da det var klart at flyet ble kansellert, fikk de beskjed om at de kunne ringe et gitt BA-nummer etter kl 12 dagen etter for å ordne ny transport. BA tilbød mao hjelp til returbilletter tidligst 14,5 timer etter kanselleringen og det var ingen kø de kunne stått i for å få ordnet opp der og da. Det er selvfølgelig ikke holdbart og da de kort tid etter hadde ordnet alternativ transport med LH fikk de, som jeg også skrev, positiv respons fra BAs representanter ved gate som uttrykte at det var en smart manøver.

Men når det er sagt er jeg som deg skeptisk til hvordan BA vil takle oppgraderingen. Alt papirarbeidet er i dag postlagt til et BA-kontor med adresse i Tyskland, av alle steder. Så får vi se...
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2010, 09:27   #19
C-klasse
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Upper District
Posts: 455
Default Re: Rettigheter ved kansellering

BA var jo åpent på telefon når flyet ble kansellert.

http://www.britishairways.com/travel...out_Country=US

Tror nok ikke det blir noen annen refusjon en BA billetten.
C-klasse is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved kansellering og ombooking BårdK Reiseforum 7 12-08-2014 17:30
EB poeng ved kansellering/re-routing? VirreVapp Reiseforum 4 09-12-2013 12:26
Rettigheter ved streik seatsniffer Småprat 10 28-10-2013 13:12
Bravo SAS - kompensasjon ved kansellering chrisljo Reiseforum 16 08-02-2013 15:17
Poeng ved kansellering. jjessen Reiseforum 1 05-02-2012 17:45


All times are GMT +2. The time now is 23:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.