Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-06-2013, 12:35   #41
expat
Newcomer
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 9
Default Rettigheter ved diversion

Hei,

SK835 fra OSL til CDG ble sendt til BRU grunnet et kraftig tordenvær her i Paris (som forresten har gitt seg nå, er vel snart strålende sol her...).
Kusinen til fruen er med på det flyet, hvilke rettigheter (og kompensasjon) har en i en slik situasjon?
(Beklager hvis dette blir posta i feil tråd, da er det bare å flytte...)

Last edited by expat; 17-06-2013 at 12:37.
expat is offline  
Old 17-06-2013, 13:56   #42
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Rettigheter ved diversion

De kommer jo frem, gør de ikke ?????
Skulle de da hellere have forsøgt at lande,, og sæt det så var gået galt....
Tror du virkelig at piloter lander et andet sted end der skal skal ??? bare sådan fordi de er bange for at det kan gå galt...
Lige så snart der er bare den mindste uregelmæssighed i flyvning, såå er der straks en tråd der skriger på kompensation....Er død træt af dem..læs den brochure der om dette, slut......

og undskyld fra mig som SAS ansat, at man vovede at lande i BRU istedet for CDG...
Men ikke undskyld for at piloterne valgte det og lande der hvor det var sikkert og ikke en usikker landing i en torden befængt lufthavn...

Undskyld på forhånd og for mit udbrud

Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline  
Old 17-06-2013, 14:24   #43
expat
Newcomer
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 9
Default Re: Rettigheter ved diversion

Det var absolutt ikke slik ment, jeg skjønner veldig godt pilotene som ikke landet på CDG, for det var et heftig uvær! Ikke kritikk mot dem i det hele tatt! Heller ikke mot SAS. Heg prøvde et kjapt søk på google og hos sas, og eneste informasjon jeg fant om kompensasjon var om forsinket avgang etc.

Mitt spørsmål går mer på: Når man da har tatt av i henhold til planlagt avgang, men man da blir flydd til en annen by en der man skal, før man (forhåpentligvis) blir puttet på en buss eller annen transport, blir man jo en del timere forsinket i forhold til planlagt ankomst. Har man da krav på noen form for kompensasjon? Og hvilke rettigheter har man ang. videre transport til bestemmelsesstedet.
Nå fikk vår gjest informasjon om en buss til slutt, men jeg fikk nettopp en mld om at hun hadde mistet reisefølge da hun ennå ventet på bagasjen. Når bagasjen endelig kom var det ikke tegn til andre i reisefølge eller informasjon om noe buss. Så hun hoppet på et tog til Paris...
expat is offline  
Old 17-06-2013, 15:24   #44
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,575
Default Re: Rettigheter ved diversion

Det tvilar eg på, sidan denne diversionen er på grunn av været, og dermed utanfor flyselskapet sin kontroll. Når ho i tillegg ikkje har følgt opplegget til flyselskapet, men hoppa på eit tog på eige initiativ trur eg ikkje ho kan kreve noko form for komp...
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline  
Old 17-06-2013, 23:05   #45
Fjordheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Haugesund
Posts: 339
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei,

Hvorfor svarer ikke SAS på min enkle henvendelse, har sendt dem et par fine (les: høflige) remindere, er dette noe som skal i gjennom et visst system, hvor lang tid tar en slik sak? Det står ikke om penger, men rett og slett om respons fra SAS (skuffet)
Fjordheim is offline  
Old 17-06-2013, 23:30   #46
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: Rettigheter ved diversion

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Lige så snart der er bare den mindste uregelmæssighed i flyvning, såå er der straks en tråd der skriger på kompensation....Er død træt af dem..læs den brochure der om dette, slut......
Den dagen man kan uten videre anta at alle får den erstatning man har krav på, alltid, vil det ikke være behov for slike tråder. Trådene er et resultat av mangel på tillit.
gygrid is offline  
Old 18-06-2013, 00:28   #47
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Fjordheim View Post
Hei,

Hvorfor svarer ikke SAS på min enkle henvendelse, har sendt dem et par fine (les: høflige) remindere, er dette noe som skal i gjennom et visst system, hvor lang tid tar en slik sak? Det står ikke om penger, men rett og slett om respons fra SAS (skuffet)
SAS customer care har for øyeblikket en hinsides kø. Ventetiden ligger på ca 8 uker....
Dash is offline  
Old 18-06-2013, 06:55   #48
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
SAS customer care har for øyeblikket en hinsides kø. Ventetiden ligger på ca 8 uker....
8 uker er vel for de med status?
Hickok is offline  
Old 20-06-2013, 23:55   #49
Fjordheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Haugesund
Posts: 339
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Er det virkelig så ille; 8 uker! i min bransje så er man da utelukket som klient/kunde/leverandør; her forventes svar innen 24 timer. Slik er det i den tidvis utskjelte shipping bransjen (som flybransjen nærmer seg mer og mer). Da får jeg vel svar omtrent når farvel til MD80 MegaDO foregår.

Vel, kundeservice er ikke så bra lenger.

Mvh
Fjordheim
Fjordheim is offline  
Old 13-07-2013, 22:01   #50
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Min søster har vært på språkreise til YVR og skulle fly YVR-LHR-OSL.
BA har crew mangel og har kansellert flygningen LHR-OSL i kveld og hun er ombooket først klokka 17.30 i morgen efta..
Da hun tok kontakt med BA fikk hun beskjed om at siden hun reiste alene hadde hun ikke krav på hotell da alle hotell i nærheten er fullbooket. Ikke har hun fått matkuponger eller noe annet hjelp..
Hun er i tilegg sjuk så humøret hennes er ikke på topp.
Hva har hun krav på her?
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline  
Old 13-07-2013, 22:52   #51
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hotel+forplejning+telefonsamtale+transfer til/fra hotel+EU kompensation

Evt og ret til ombooking med andet selskab.

Erfaringen viser dog at rigtig mange flyselskaber idag ikke overholder dette medmindre man står meget hårdt på reglerne efterfølgende.

Betal evt selv og send claim bagefter.

http://www.forbrugereuropa.dk/Rejser...jser/Aflysning

Om hun rejser alene eller ej betyder ingenting er er ren bulls*** de lukker ud.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel

Last edited by FlyHi; 13-07-2013 at 22:55.
FlyHi is online now  
Old 14-07-2013, 00:04   #52
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Hotel+forplejning+telefonsamtale+transfer til/fra hotel+EU kompensation

Evt og ret til ombooking med andet selskab.

Erfaringen viser dog at rigtig mange flyselskaber idag ikke overholder dette medmindre man står meget hårdt på reglerne efterfølgende.

Betal evt selv og send claim bagefter.

http://www.forbrugereuropa.dk/Rejser...jser/Aflysning

Om hun rejser alene eller ej betyder ingenting er er ren bulls*** de lukker ud.
Takk for svar og link. Her har BA utført en elendig service.. De påstår det ikke var ledige hotellrom men tok meg 2 minutter å booke ett enkeltrom 3km unna LHR.
Først påsto de ikke noe var ledig imorgen,først mandag, men etter masse trykking var de heldige å fikk det siste ledige sete til hun imorgen men når hun fikk netttilgang å fikk sjekket mailen hadde hun fått mail om endringer 4 timer før hun tok kontakt med BA på LHR. Så løgn hele veien
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline  
Old 15-07-2013, 22:14   #53
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Min søster har vært på språkreise til YVR og skulle fly YVR-LHR-OSL.
BA har crew mangel og har kansellert flygningen LHR-OSL i kveld og hun er ombooket først klokka 17.30 i morgen efta..
Da hun tok kontakt med BA fikk hun beskjed om at siden hun reiste alene hadde hun ikke krav på hotell da alle hotell i nærheten er fullbooket. Ikke har hun fått matkuponger eller noe annet hjelp..
Hun er i tilegg sjuk så humøret hennes er ikke på topp.
Hva har hun krav på her?
Drar opp igjen denne.
Sitter og skal skrive en mail til BA.

Hvilket beløp kommer hun under her?
YVR-LHR gikk som planlagt mens LHR-OSL ble 23 timer forsinket
Er det da punkt a? Eller er det turen sett under ett?
Om hun ble sittende i YVR eller LHR uten tilbud på hotell spiller jo ingen rolle
Quote:
a) 250 EUR for alle flyvninger på højst 1 500 km

b) 400 EUR for alle flyvninger inden for Fællesskabet på mere end 1 500 km og for alle andre flyvninger på mellem 1 500 og 3 500 km

c) 600 EUR for alle flyvninger, der ikke falder ind under a) eller b).
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline  
Old 15-07-2013, 22:33   #54
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Her er det "600EUR" regelen som gjelder vil jeg si. Det er hele reisen YVR-LHR-OSL som gjelder, og den er jo litt lenger enn 3500km. Og den totale forsinkelsen ble jo over 3 timer.

Ligner litt på en sak jeg hadde med Lufthansa for noen år siden. Utfallet ble etter 11 mnd brevveksling at vi tjente penger med å fly med LH, takket være et godt tilbud til sør amerika

Du kan lese dommen her: https://fly.transportklagenemnda.no/...relser/395-11F
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline  
Old 06-12-2013, 20:05   #55
LikerFlyturer
Newcomer
 
Join Date: Oct 2013
Location: Bergen
Posts: 23
Default Et spørsmål til dere eksperter

Hei. Jeg har nå nettopp kommet hjem fra London/Gatwick til Bergen med Norwegian. På grunn av uværet som har herjet i dag, ble flyet tre timer forsinket.

Det jeg lurer på: Hadde vi hatt krav på mat? Vi fant ikke noe skranke som kunne gi oss kupong, så lurer på om jeg skal sende inn kvitteringene?

Og: Jeg mistet en kveldsvakt på jobben, og mistet dermed en del lønn. Har Norwegian noen plikt for økonomisk tap? Det er jo ikke Norwegian sin feil at det er storm, men hadde vært kjekt for en student

Takker.
LikerFlyturer is offline  
Old 06-12-2013, 20:33   #56
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Et spørsmål til dere eksperter

Quote:
Originally Posted by LikerFlyturer View Post
Hadde vi hatt krav på mat?

Jeg mistet en kveldsvakt på jobben, og mistet dermed en del lønn. Har Norwegian noen plikt for økonomisk tap?
EU 261/2004 sier følgende som er relevant ut fra din forklaring (utdrag fra engelsk versjon)

Quote:
(14) As under the Montreal Convention, obligations on operating air carriers should be limited or excluded in cases where an event has been caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. Such circumstances may, in particular, occur in cases of political instability, meteorological conditions incompatible with the operation of the flight concerned, security risks, unexpected flight safety shortcomings and strikes that affect the operation of an operating air carrier.

(18) Care for passengers awaiting an alternative or a delayed flight may be limited or declined if the provision of the care would itself cause further delay.

1. When an operating air carrier reasonably expects a flight to be delayed beyond its scheduled time of departure:
(a) for two hours or more in the case of flights of 1500 kilometres or less;

passengers shall be offered by the operating air carrier:
(i) the assistance specified in Article 9(1)(a) and 9(2);

Article 9
Right to care
1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered free of charge:
(a) meals and refreshments in a reasonable relation to the waiting time;

2. In addition, passengers shall be offered free of charge two telephone calls, telex or fax messages, or e-mails.
Så ut fra din beskrivelse så har du rett til "meals and refreshement" som er rimelig i forhold til ventetiden, samt to telefonsamtaler (el.).

Siden vær som dette regnes som ekstraordinære omstendigheter så har du ingen annen rett til kompensasjon.

Personlig mener jeg jeg også at lider du økonomisk tap på at en flyavgang blir forsinket tre timer, så har du normalt beregnet for kort tid.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline  
Old 09-12-2013, 20:51   #57
LikerFlyturer
Newcomer
 
Join Date: Oct 2013
Location: Bergen
Posts: 23
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei igjen. Ja, jeg skjønte at jeg har rett på mat. Spørsmålet mitt er om det er mulig å evt ettersende kvitteringer for "forpleining"?

Norwegian-flighten var den første til Bergen den dagen
LikerFlyturer is offline  
Old 09-12-2013, 20:54   #58
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by LikerFlyturer View Post
Spørsmålet mitt er om det er mulig å evt ettersende kvitteringer for "forpleining"?
Norwegians kundeservice kan vel svare på det, hvordan du kan gå fram.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline  
Old 10-12-2013, 13:39   #59
erikd
Newcomer
 
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 40
Default BA0764 Cancelled

Hei!

Sitter i Club-Loungen på T5 nå. Opprinnelig fly er kansellert, hadde Club Europe. Har nå blitt flyttet til Euro Traveller kl 13.05. Hva kan jeg foreslå av kompensasjon utover mellomlegget på billetten selvfølgelig?
erikd is offline  
Old 10-12-2013, 13:59   #60
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: BA0764 Cancelled

Se her
http://www.airpassengerrights.eu/en/updown-grading.html
Dvs LHR-OSL er under 1500 km, du har krav på 30% refusjon av billettprisen. Ellers kan flyselskapet velge å gi ting utover det som feks miles, men 30% refusjon er det man lovlig kan kreve.

Last edited by Hypern; 10-12-2013 at 14:02.
Hypern is offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) Polaris Reiseforum 231 21-02-2024 14:44
Rettigheter ved streik seatsniffer Småprat 10 28-10-2013 14:12
Rettigheter ved rerouting Jens W Reiseforum 6 01-12-2010 02:45
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 10:27
Rettigheter ved ombooking Blubird Reiseforum 4 13-04-2009 13:27


All times are GMT +2. The time now is 22:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.