Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-03-2019, 00:18   #201
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Forhåndsbestilte for litt siden to billetter med Heathrow Express, og for moro skyld betalte jeg en med Amex og en med MC (helt vanlig DNB MC). Hele 77 øre forskjell på en transaksjon på 7,5 britiske pund. (Amex var den dyreste)



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_0559.jpg
Views:	1353
Size:	20.1 KB
ID:	46626   Click image for larger version

Name:	IMG_0560.jpg
Views:	1346
Size:	17.9 KB
ID:	46627  
Martin is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2019, 00:57   #202
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,520
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Kan være en effekt at valuta veksles via dollar og at derfor får alt annet dårligere kurs?
__________________
WF789 is online now   Reply With Quote
Old 08-03-2019, 01:03   #203
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Kan være en effekt at valuta veksles via dollar og at derfor får alt annet dårligere kurs?
Og at Amex’ påslag er 2.5% og med det antagelig høyest i det norske markedet. Tidligere var vel 1.75 standard, men det har begynt å bevege seg opp mot 2.0. Innbiller meg danske bank har noen kort med 1.5% påslag. Blir penger av et prosentpoeng...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2019, 08:44   #204
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Og at Amex’ påslag er 2.5% og med det antagelig høyest i det norske markedet. Tidligere var vel 1.75 standard, men det har begynt å bevege seg opp mot 2.0. Innbiller meg danske bank har noen kort med 1.5% påslag. Blir penger av et prosentpoeng...
Ja, ser ut som 2% har blitt normen for kredittkortene generelt. Kan jo være som følge av strengere regler rundt hva dek an ta av marginer andre stdr.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 09-03-2019, 16:06   #205
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Forhåndsbestilte for litt siden to billetter med Heathrow Express, og for moro skyld betalte jeg en med Amex og en med MC (helt vanlig DNB MC). Hele 77 øre forskjell på en transaksjon på 7,5 britiske pund. (Amex var den dyreste)



Dette stemmer men min erfaring over mange år Amex har alltid vært dyrest, dvs hatt dårligst kurs. Så den eneste fordelen med bruk av Amex er CT nå, etter de satte ned fra 20 til 15 poeng pr hundre. Det er vel et regnestykke. Men planelgger man smart får man you mye ut av en CT, som regel +100.000 poeng ved langturer som normalt har pris på minst 20.000. Av denne grunn har jeg behold mitt, selv med dårlige inntjening, høyere CT krav, samt dårlige kurser. Men det er så mange forhold som nå spiller inn, at det ikke lenger er så lett å beregne om det faktisk lønner seg?
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2019, 22:07   #206
dodgeflyer
Newcomer
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 45
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Hadde håpet på litt hjelp og fant igjen sammenligning, men har akkurat flyttet tilbake til Norge og tenkte å søke om et SAS kort. Via bank har jeg et MasterCard.

Antar at utgifter på kort vil bli ca 300-400k i år og deretter ca 200k, jobbreiser går via jobbkort da det går rett inn system. Foreløpig antar jeg at 20k statuspoeng kan være bra, men om man ser bort ifra det?

Amex eller MC?
dodgeflyer is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2019, 12:35   #207
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Amex gir jo 2x CT om man omsetter for 300.000 så det er jo en ganske god deal, men som flere har skrevet her og andre plasser så er servicen deres elendig. Klarer man å svelge unna det så er Amex det beste valget.

Du kan jo også kjører Sas mastercard og få ytterligere 12.000 statusgivende poeng (20.000 på amex elite) per år.
Det er jo ikke alle steder som tar amex, så da kan du bruke dette sas mc til de tingene enten via payr eller direkte på brukerstedet.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2019, 22:06   #208
dodgeflyer
Newcomer
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 45
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Takk. Kanskje jeg bare går for begge da jeg ikke tenkte over de 12k poengene. Flyr ikke så mye så vet ikke om to CTer er verdt det siden jeg nok ikke greier å få nok poeng.
dodgeflyer is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2019, 18:06   #209
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Da har plutselig "endre PIN" dukket opp. Men contact-less pay funker dårlig. Sist gang fikk jeg beskjed om at det var pga beløpsgrense, nå var svaret at selv om butikken tar Amex (chip) og andre kort på contactless så er det ikke sikkert at den tar Amex contactless. Det var veldig årlig dekning i Norden på det sa de...
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2019, 22:27   #210
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,520
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Da har plutselig "endre PIN" dukket opp. Men contact-less pay funker dårlig. Sist gang fikk jeg beskjed om at det var pga beløpsgrense, nå var svaret at selv om butikken tar Amex (chip) og andre kort på contactless så er det ikke sikkert at den tar Amex contactless. Det var veldig årlig dekning i Norden på det sa de...
Funket fint i USA, aldri fått det til å virke hjemme.
__________________
WF789 is online now   Reply With Quote
Old 13-03-2019, 04:28   #211
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Har heller aldri fått contactless pay til å virke. Har prøvd mange ganger...
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2019, 16:53   #212
KennyBanja
Newcomer
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 14
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Funket fint i USA, aldri fått det til å virke hjemme.
Funket fint i Australia også, men ikke her .
KennyBanja is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2019, 18:16   #213
ma-are
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2015
Posts: 71
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by dodgeflyer View Post
Nå har jeg ikke mye erfaring med Amex Norge da jeg har akkurat flyttet hjem, men i prosess med å søke om kortet, men tror ofte Amex krever gradvis oppbygging av bruk. Tror enormt store trekk er noe de ikke liker.


Skal ha et større trekk på AmEx og ringte inn for å høre om det ville gå gjennom. Ble satt over til kredittavdelingen, og ved at jeg kunne dokumentere «penger på bok» justerte de opp grensen. Forstod det slik at de i utgangspunktet har satt en kredittgrense, men som i hvert fall kan justeres ved dokumentasjon. Satser på at betalingen går gjennom når den først gjøres.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ma-are is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2019, 18:31   #214
Jon_Noj
Newcomer
 
Join Date: Sep 2018
Posts: 25
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by ma-are View Post
Skal ha et større trekk på AmEx og ringte inn for å høre om det ville gå gjennom. Ble satt over til kredittavdelingen, og ved at jeg kunne dokumentere «penger på bok» justerte de opp grensen. Forstod det slik at de i utgangspunktet har satt en kredittgrense, men som i hvert fall kan justeres ved dokumentasjon. Satser på at betalingen går gjennom når den først gjøres.
Jeg gjorde det samme i forbindelse med et ventet stort trekk, men fikk en litt annen beskrivelse av hvordan det fungerte.

De kunne (og gjorde) justere opp grensen midlertidig for et varslet stort trekk, men systemet ville gå tilbake til å kalkulere grensen dynamisk basert på den betalingshistorikk de bygger seg opp. Når et slikt manuelt godkjent stort trekk er gjennomført er det med på å dra opp den dynamiske grensen din (men ikke til samme nivå med en gang, du kan risikere å få samme trekk avvist neste gang).

Jeg hadde i mange år signifikant forhøyet grense godkjent på det gamle DnB Amex Platinum kortet, som opererte med mer faste kredittgrenser, men dette har de ikke tatt med over i sitt nye kreditt-system. Så man kan risikere å gå på en smell her om man ikke ringer i forkant av større trekk. Denne usikkerheten om kortet faktisk virker er en av flere irriterende faktorer Amex har innført i dette skiftet. Men CT gjør det verdt det likevel foreløpig.
Jon_Noj is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2019, 18:31   #215
CNorge
Newcomer
 
Join Date: Mar 2019
Posts: 1
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Flere som sliter med kontantuttak med de nye amex kortene? helt vilkårlig om jeg får tatt ut eller om jeg bare får beskjed om at transaksjonen ikke kan gjennomføres. Gjelder både DNB og Nordea minibank.
CNorge is offline   Reply With Quote
Old 19-03-2019, 19:12   #216
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by CNorge View Post
Flere som sliter med kontantuttak med de nye amex kortene? helt vilkårlig om jeg får tatt ut eller om jeg bare får beskjed om at transaksjonen ikke kan gjennomføres. Gjelder både DNB og Nordea minibank.
Kortet skal være stengt for kontantuttak de første 6mnd, men kanskje det er enkelte minibanker som er vanskelige å sperre for.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2019, 11:34   #217
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Widerøe Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Det er noe mygel med det nye AmEx-kortet. Har ved flere anledninger forsøkt å reservere hotell/overnatting i USA, men får tilbakemelding om at kortet er "declined". Benytter da backup-kortet fra MasterCard, og alt går i orden. Det var aldri slike problemer med det gamle AmEx-kortet som var utstedt av DnB.

En annen ting: er det noen som har fått det nye kortet til å fungere sammen med Apple Pay?

Og enda bedre: noen som har en epostadresse til AmEx kundeservice?
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2019, 12:06   #218
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by YawDamper View Post
Det er noe mygel med det nye AmEx-kortet. Har ved flere anledninger forsøkt å reservere hotell/overnatting i USA, men får tilbakemelding om at kortet er "declined". Benytter da backup-kortet fra MasterCard, og alt går i orden. Det var aldri slike problemer med det gamle AmEx-kortet som var utstedt av DnB.

En annen ting: er det noen som har fått det nye kortet til å fungere sammen med Apple Pay?

Og enda bedre: noen som har en epostadresse til AmEx kundeservice?
Vanskelig å kommentere det første. Kan skyldes så mangt, for eksempel at du ikke har brukt kortet veldig mye mens du nå skal kjøpe et dyrt hotellopphold. Da må du ringe inn og be de åpne for kjøpet samtidig som du har betalt beløpet på forhånd.

AMEX støtter ikke apple pay (eneste kortet med mulighet for EB-opptjening er Widerøe sitt kort fra Monobank) og du må ringe kundeservice. De har ikke digital kontaktmulighet

Last edited by OttoL; 30-04-2019 at 12:08.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2019, 15:51   #219
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Widerøe Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Vanskelig å kommentere det første. Kan skyldes så mangt, for eksempel at du ikke har brukt kortet veldig mye mens du nå skal kjøpe et dyrt hotellopphold. Da må du ringe inn og be de åpne for kjøpet samtidig som du har betalt beløpet på forhånd.

AMEX støtter ikke apple pay (eneste kortet med mulighet for EB-opptjening er Widerøe sitt kort fra Monobank) og du må ringe kundeservice. De har ikke digital kontaktmulighet
Det var ikke snakk om dyre hotellopphold. La oss si rundt USD 120, kanskje opp mot USD 150. Konstant "declined" over hele fjøla. Melk, brød og øl fra Kiwi går fint for flere tusen kroner i slengen.

Basert på dine opplysninger sitter jeg nå med inntrykk av at SAS AmEx Elite absolutt ikke er noe premium-produkt. Forskuddsbetaling? Ringe kundeservice for å avklare kjøp? Hva hvis jeg står i Det Store Utland og skal ha meg en flybillett hjem, til 80k for dragen og meg selv ... kan man ikke da stole på at kortet bare fungerer? Det var aldri noe problem med DnB-utstedt AmEx. Det bare fungerte. Betaler jeg nå mer enn dobbel pris for et dårligere kortprodukt?

Ang. AmEx/Apple Pay, så lar kortet seg fint legge til, men det gis feilmelding om at verifisering av kortet ikke er tilgjengelig. Problemet er altså at AmEx absolutt ikke støtter Apple Pay? Merkelige greier.

Takk for tipset om WF/Monobank-kortet. Det er absolutt en leverandør som har forstått dette med kundeservice. En meget anvendelig app, god kundeservice både på telefon og epost. AmEx har noe å lære.
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2019, 18:24   #220
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Prøvde nettopp å sjekke inn på hotellet mitt i Brasil med AmEx. Fikk "invalido" i terminalen.

Men det har skjedd med andre AmEx også og jeg tror roboten må lære seg reisemønsteret ditt. Med meg skjer dette ofte med nye kort.

Heldigvis har jeg masse backup
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kort rapport fra SAS Ireland LIN - ARN SBT TripReports 32 21-05-2018 17:16
SAS med nytt PointEarner-kort FlightDeck Reiseforum 13 08-02-2013 20:02
Nytt UA MP kort? SQ 777 Småprat 11 06-02-2013 20:10
Kan kort fra SpendOn brukes på sas.no? sarpingen87 Småprat 5 30-12-2012 12:16
Nytt Visa kort og E-Tickets Bll spotter Flyforum 20 07-03-2009 11:53


All times are GMT +2. The time now is 11:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.