Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-07-2021, 00:09   #1
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
SAS Til Roma med SAS

I dag var det tid for å sette kursen mot Roma for årets sommerferie. Inspirert av reisevloggerene Kara & Nate til å oppleve Roma uten de store hordene med turister, før masseturismen gjør sitt inntog igjen.

Jeg endte med å reise i SAS Plus. Det var bare noen få hundrelapper dyrere enn Go og jeg tenkte det var greit å ha fleksibiliteten en Plus billett gir siden ting er ganske uforutsigbart for tiden.

For et par dager siden lastet jeg opp en PDF av coronapasset mitt til SAS Travel Ready Center og bekreftet at jeg ville fylle inn EUs Passenger Locator Form i tide. I går ettermiddag fikk jeg beskjed om at coronapasset var godkjent og jeg kunne sjekke inn på nett, hente bagtag på automat og droppe bagen på self-service bagdrop.

Til tross for SAS TRC godkjenning anbefalte de oppmøte to timer før avgang. Flyet hadde oppsatt avgangstid 9:45 og jeg ankom OSL rett før 7. Ble fort kvitt kofferten, var ikke kø til verken innsjekkautomat eller bagdrop, og det var ikke kø i security heller.

Ettersom jeg reiste i Plus hadde jeg loungetilgang og eneste åpne SAS lounge på OSL for tiden er (som de fleste sikkert vet) er domestic loungen. Da jeg kom dit var det en del folk og de to timene jeg satt der gikk det litt i bølger. Var en god del barnefamilier der og uoppdragne barn bidrar ikke akkurat til loungefølelsen. Fikk meg et par glass juice og litt frokost, utvalget var helt greit; fine og grove baguetter, div pålegg og noen frokostblandinger. Alkoholutvalget testet jeg ikke, så tidlig på morgenen har jeg ikke det store behovet for øl eller vin.




Ca 45 minutter for oppsatt avgangstid gikk jeg fra loungen og over på internasjonal sone. Kontrasten mellom innland og utland er stor. Mens det på innland fremstår som relativt normalt med åpne butikker og serveringssteder er utland omtrent totalt nedstengt. Jeg gikk ikke utover den gamle utlandspilen, da min flight hadde avgang fra D1 på den nye piren. Der er alt stengt, føltes som en spøkelsesby.




SK4713 OSL-FCO
07.07.21 9.45
Sete 3A (Plus)
Boeing 737-700

Boarding begynte ca 9:10 og til min store overraskelse var den eneste organiseringen som ble gjort at reisende med mobilitetsutfordringer ble sendt ombord først, deretter reisende med små barn. Så kom resten av saueflokken. De sa at de med sete fra rad 12 og bakover skulle benytte trapp bak på flyet, men noe hadde gått galt, så de hadde ikke låst opp døra dit. Dermed endte alle opp med å gå inn foran. Flyet var ikke fullt og "boarding complete" kom ganske kjapt. Det ble pushback ca 10 min før tid. Det ble delt ut desinfiserende wipes ved boarding.

Vel oppe i lufta var det tid for servering. Først fikk vi utdelt dagens måltid, en slags rekesalat med gulrot, poteter, syltet fennikel, egg og neslekrem, tindeved og blomsterstrø.


Drikketralla kom etter og det ble påpekt at de kun gikk den ene runden. Jeg holdt meg til alkoholfritt og gikk Cola og en vannflaske. Da de var ferdige med salg hos de uvaskede massene lenger bak i balja tilbød de nok en runde på vei tilbake til galley. Gutta på raden bak meg var i godt humør over å endelig være på tur igjen og ønsket mer sprudlevann, det fikk de uten protester. Noen plinget og ba om mer senere og det fikk de også med et smil. De delte også ut en boks med tre biter konfekt til passasjerene i Plus, etter matserveringen.

Alt i alt et serviceinnstilt og veldig trivelig crew som virket superglade over å være på jobb, så en fin flytur. Maten var derimot ikke god. Jeg skjønner ikke hvorfor SAS må gjøre det så "fancy". Jeg hadde vært mer fornøyd med en god gammeldags baguette med ost og skinke en gulrot og rekesalat med neslekrem. Bestikket vi fikk tror jeg forresten var restlager fra kubene, det var kort og klønete å spise med.

Vi landet på FCO ca 10 min før oppsatt tid og taxet til en gate ved terminal 3. Normalt er det kun non-Schengen flights som ankommer der, Schengen ankommer terminal 1, men sistnevnte er stengt ned pga at det er lite trafikk.

Stålsatte meg for lange køer etter å ha hørt om skrekkscenarioene ved norske grenseoverganger de siste dagene, men til min store overraskelse var alt som normalt. På terminal 3 på FCO var (såvidt jeg kunne se) alt av butikker og serveringssteder åpent og det var ganske folksomt. Eneste "sjekken" jeg var gjennom var at de målte temperatur på alle reisende som kom inn i bagasjehallen. Mens jeg ventet på bagasjen min observerte jeg at de stoppet en og annen for å kontrollere dokumenter. Kofferten min kom raskt og jeg ble ikke plukket ut for stikkprøve og gikk rett gjennom grønn sone i tollen og vipps var jeg i Italia. Jeg har ikke forhåpninger om at det går like smooth på OSL om en uke.

Skal være i Roma den neste uka og om det er interesse for det kan jeg godt skrive litt herfra.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07

Last edited by Millemor; 08-07-2021 at 00:41. Reason: La til bilder
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2021, 01:29   #2
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Til Roma med SAS

Takk for rapport, fint å se at vi nærmer oss normale tilstander igjen… Tar gjerne et reisebrev eller to fra Roma
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2021, 10:37   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Til Roma med SAS

Takk for fin rapport. Reisebrev fra den evige stad tas gjerne. Italia er virkelig et land man kan beoseke mange ganger og fortsatt ha mye igjen aa se. Artig t du ogsaa ser paa Kara & Nate, jeg har sett endel paa dem ogsaa Jeg floey til FLR i forrgie uke med Air Dolomiti og det gikk helt fint ettersom alle dokumenter var sjekket og registrert foer avreise. Paa FLR ble jeg kun stoppet av en toller som lurte paa hvor mye kontanter jeg hadde, og etter et aerlig svar ble jeg oensket velkommen til Italia. Ved hjemreise maatte vi inn i en slags desinfiseringssluse ved inngangen til til terminalen, men ellers var alt som normalt (til tross for stengt lounge).

Et spm om lounge. Skal SAS aaapne loungen paa utland snart? Jeg har noen timer der med smaa barn om noen uker, og jeg krysser fingrene for at lekerommet skal vaere aapent.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 09-07-2021, 09:48   #4
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Til Roma med SAS

Takk for rapporten så langt! Alltid hyggelig å lese en rapport fra SAS Plus.

Merker meg at de har fått salami i innlandsloungen nå. Da jeg var på mileage run innenlands i juni for å sikre EBG var det kun egg, gulost og leverpostei begge dagene i frokosttiden. Fra lunsj var det samme skogsoppsuppe og ferdigsmurte baguetter med tunfisk begge dager. Fikk en undersøkelse fra SAS ang. loungen i etterkant og jeg skrev om dette i fritekstfeltet.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2021, 00:34   #5
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Til Roma med SAS

Her kommer del 2, som er et lite reisebrev fra Roma. Del 3 blir om hjemreisen.

Da jeg var i Roma i 2019 bodde jeg på et bittelite og veldig billig hotell i Prati som jeg var fornøyd med. Allikevel kikket jeg på diverse alternativer før denne turen, vurderte bl.a. Airbnb.

Jeg endte med å booke Hotel Genio som ligger et steinkast fra Piazza Navona, i Via Guiseppe Zardanelli. Det er et eldre hotell i klassisk italiensk stil. Litt slitne rom, men i forhold til prisen jeg betalte, 49€ per natt, var det ikke noe å si på det. Hotellet var rent og rommet ble rengjort daglig.

Normalpris er visst rundt det dobbelte, men jeg booket ganske kort tid før avreise og med langt færre turister i byen enn normalt er prisene lave. Det virker som det viktigste er å fylle sengene.

Hotel Genio har veldig sentral beliggenhet med masse restauranter etc. i nærheten og busstopp med linjer som dekker det meste av byen rett i nærheten. Det beste var kanskje takterrassen med utsikt over så og si hele Roma som var til fri disposisjon for hotellets gjester utenom noen timer på morgenen når det var frokostservering.


Utsikt fra takterrassen mot Vatikanet.


Man kan gjerne ta med noe å drikke og mat og innta på takterrassen, så lenge man rydder etter seg.

Det første jeg hadde på agendaen var Vatikanmuseet. Jeg har ønsket å besøke det lenge, men lange køer og enorme folkemengder der man nærmest går skulder til skulder har gjort at jeg har droppet det. Etter å ha sett videoen til Kara & Nate innså jeg at dette var tiden for å ta en Roma-tur for å oppleve diverse severdigheter "without the crowds".

Det var ingen kø for å komme inn på Vatikanmuseet. Det er det nok to grunner til. For det første er det færre besøkende og for det andre må man forhåndskjøpe billett til et tidspunkt. Misser man vinduet til inngang oppgitt på billetten kommer man ikke inn.


Jeg var overrasket over hvor mange mennesker som var der, men sammenlignet med bilder og videoer jeg har sett fra pre-covid var det rolig. Hadde booket tur med omvisning og det var nok lurt, for museet er stort og ganske overveldende. Så greit å få se det viktigste. Her er noen bilder:






Dagen etter sto Colosseum for tur. Der var det også en del folk, men langt fra overfylt. Hadde planlagt å se Forum Romanum samme ettermiddag, men det var så varmt at jeg kastet inn håndkleet.


Resten av uka ble det mest rusling rundt i byen.






Jeg er ikke spesielt fotballinteressert, men søndag kveld sørget jeg for å få bord på en restaurant med TV som viste EM finalen. Det var ganske kult å være i byen den kvelden og stemningen eksploderte jo etter at Italia vant straffekonkurransen. Bilene tutet til langt på natt. Her er et par videoer jeg filmet med telefonen:

https://www.youtube.com/watch?v=ZAwkIhcYJ4U


https://www.youtube.com/watch?v=W7PF8yTcrY4


Del 3, om hjemreisen kommer snart.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2021, 14:26   #6
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Til Roma med SAS

Her kommer tredje og siste del, hjemreisen.

Tirsdag 13.07 var det på tide å reise hjem. Da jeg kjøpte flybillettene var det satt opp direktefly fra FCO til OSL, men kort tid etter ble det endret til at jeg fikk et stopp på CPH, noe som økte reisetiden fra drøye tre timer til drøye fem timer. Kjedelig, men ikke noe å gjøre med det.

Flyet skulle gå kl. 11:05 og jeg hadde sjekket inn på nett kvelden før. Reiste fra hotellet ca kl. åtte på morgenen, tok en taxi derfra til Termini og flytoget, Leonardo Express, videre til FCO. Ankom FCO snaut to timer før avgang.

Før jeg slapp inn i avgangshallen var det en vakt som sjekket boardingkort/billett (virket som kun reisende fikk komme inn) og de sjekket temperatur. Vel inne fant jeg bag-drop skranken til SAS. Der var det ikke kø og jeg ble fort kvitt kofferten min og gikk til security. Der var det heller ikke kø og jeg var gjennom hele "mølla" på kort tid.

Inne i terminalen var ting normalt. Butikker og spisesteder var åpne og man kunne få kjøpt alt fra tradisjonelle tax-free varer til designervesker og Omega-klokker.





SK862 FCO - CPH
13.07.21 11.05
Sete 4A (Plus)
Airbus A320

Boarding gikk raskt og smidig og det tok ikke lange tiden før "boarding complete" kom over høytaleren. Det var lite folk ombord. Jeg telte seks passasjerer i Plus og bak i balja var det også glissent.



De kom etterhvert med tralla og de tilbød et pizzastykke, sandwich eller polarbrød å spise. Jeg gikk for sandwichen, som var med "creamy chicken og pickled asparagus". Må si jeg var skeptisk til syltet asparges, men det var helt ok.



Drikketralla kom også og det ble en cola og en flaske vann på meg. Var tydelig at de ikke hadde bestilt ny catering på FCO og tralla var samme som hadde vært med ned fra CPH, for drikken var lunken og de var tomme for flere ting folk spurte etter. Isbiter hadde de ikke.

Vi landet i København ca 20 minutter før oppsatt tid og dermed hadde jeg drøye to timer før avgang videre til OSL. Jeg gikk til loungen for å slå i hjel litt tid og få meg noe kaldt å drikke. Der var utvalget av mat diverse salater og to forskjellige supper, asparges- og grønnsakssuppe, samt brød. Krana med Carlsberg fristet, men ettersom jeg hadde planer om å kjøre bil senere på dagen ble det med cola.





SK1460 CPH - OSL
13.07.21 15:30
Sete 3A
Airbus A320

Denne turen er det ikke så mye å skrive om. Standard intraskandinavisk flight der lite skjedde. For meg var det en skuffelse at de hadde endret flyet fra A320neo til en eldre A320, men ingen big deal.

Purser på turen var en godt voksen dansk mann, type gretten. Han var skikkelig "munnbind-nazi" og nektet folk å ta av munnbindet mens de spiste eller drakk. Han mente at man bare kunne dra det ned for å ta en slurk/bit og så ta det opp igjen frem til neste slurk/bit.

Det store spenningsmomentet var jo hvordan ting ville være ved ankomst OSL. Hva ville møte meg der? Hvor mange timer skulle jeg stå i kø? Fasit ble 0 timer.

Det var en del folk som ankom samtidig, men en kombinasjon av mange gulkledde Avinor-hjelpere og effektivt køsystem gjorde at jeg kom meg raskt gjennom mølla. Som fullvaksinert med norsk pass ble jeg geleidet over i den korteste køen og corona-passet ble scannet av en politibetjent og passet sjekket.

Så ble jeg henvist til den automatiske passkontrollen og når jeg var gjennom der fikk jeg en lapp fra politiet om at jeg var fritatt for testing og kunne gå rett ut. På vei til bagasjehenting så jeg at det gikk et flytog ca 15 minutter senere og håpet å rekke det. Kofferten min lå på båndet da jeg kom dit, jeg leverte lappen om at jeg var fritatt for karantene til en vekter og kunne gå rett gjennom tollen. Det tok omtrent 25 minutter fra jeg gikk av flyet til jeg satt på Flytoget. Det kan man ikke klage på.

De det tar lang tid for er de som ikke har pass fra EU/EØS land og/eller ikke har gyldig EU/EØS coronapass og dermed må testes. Da er det først kø til manuell grensekontroll og så ny kø for testing og venting på testsvar.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07

Last edited by Millemor; 15-07-2021 at 19:32. Reason: Rettet et par skrivefeil
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2021, 16:28   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Til Roma med SAS

Takk for flott rapport! Det er viktig å huske på selv om du ikke synes syltet asparges er vondt, så er det faktisk vondt. Alt syltet er vondt.

Jeg var spent på å lese noen som beskrev ankomstopplevelsen her på OSL. Man leser jo bra med skrekkhistorier. Men hvis du seilte så lett igjennom som fullvaksinert så er det vel bare å sette meg ned og stri-glede meg til 15 September da jeg får andre dose (+ 2 uker til, eller hva det nå er).
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2021, 19:27   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Til Roma med SAS

Quote:
Originally Posted by Millemor View Post

SK1460 CPH - OSL
13.07.21 15:30
Sete 3A
Airbus A320

For meg var det en skuffelse at de hadde endret flyet fra A320neo til en eldre A320, men ingen big deal.
SK1460 13 Jul 2021 Copenhagen (CPH) Oslo (OSL) A20N (SE-DOZ) 0:53 15:30 15:43 16:40 Landed 16:35

Dette er da vitterlig en NEO ...

Fin rapport!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2021, 22:00   #9
Millemor
ScanFlyer Blue
 
Millemor's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Location: Drammen
Posts: 335
Default Re: Til Roma med SAS

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
SK1460 13 Jul 2021 Copenhagen (CPH) Oslo (OSL) A20N (SE-DOZ) 0:53 15:30 15:43 16:40 Landed 16:35

Dette er da vitterlig en NEO ...

Fin rapport!
Du har helt rett. Undertegnede innbilte seg av en eller annen grunn at alle A320neo hadde nytt livery (aner ikke hva som ga meg den ideen), så da balja hadde gammelt livery trodde jeg det var flybytte. Burde sjekket Flightradar, så hadde jeg jo fått det med meg.
__________________


Kommende reiser:
JUL: ✈️: SK4713 OSL-FCO 07.07 - SK4714 FCO-OSL 13.07
Millemor is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2021, 03:32   #10
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Til Roma med SAS

Takk for en flott rapport
Ser frem til å komme hjem å få begge dosene så man kan reise på turigjen.



[QUOTE=Fnate;1231456] Det er viktig å huske på selv om du ikke synes syltet asparges er vondt, så er det faktisk vondt. Alt syltet er vondt.
QUOTE]

Dette er fakta!

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2021, 16:09   #11
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Til Roma med SAS

Takk for en super rapport. Roma uten saa mange turister hoeres fint ut og byen er jo staselig uansett. Godt aa hoere at det gaar radig paa OSL med vaksinepass. Jeg har faatt registrert mitt polske vaksinepass i Norge (altsaa faatt norsk vaksinepass). Jeg skal til Norge i neste uke for foerste gang paa 17 maaneder og med to smaa barn frister ikke lang koe saa mye.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Alitalia med uhell i Roma (FCO) Trdfly Flyforum 2 30-09-2013 04:04
Wizzair med ulykke i Roma (FCO) Jetset Småprat 8 13-09-2013 10:07
Roma med SAS i business og retur med DY litt-amatør TripReports 9 31-10-2011 00:15
Billig til Roma AirbusTrond TripReports 9 15-12-2010 19:57
Til Roma - med tog ? krs-per Reiseforum 3 10-03-2010 15:52


All times are GMT +2. The time now is 17:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.