Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-01-2015, 17:53   #1
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
BA Endringer i executive club

Denne kom i innboksen i dag

http://www.britishairways.com/en-gb/...b/club-changes

Quote:
From 28 April 2015, you’ll notice a difference to the way you earn and spend Avios with us. We’re making these changes to be able to offer more reward seats to you, and to ensure that the Executive Club continues to evolve and deliver a competitive and rewarding loyalty programme in the future.
Endringene går i grove trekk ut på at man opptjener mindre Avios på de billige billettklassene, sølv får dårligere tier-bonus og minimum avios per flight blir endret.
Avios-prisene blir standardisert og oppdelt i soner og peak/off-peak perioder etter en tabell.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2015, 17:55   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Endringer i executive club

Og opptjening av Tierpoints beholdes, minus de aller billigste eco-billettene som får redusert opptjening av TP også.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2015, 18:09   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Endringer i executive club

Litt skadefryd får det vel nå være når man ser dette og husker du som nylig meldte "overgang" til BA etter SAS gjorde noen nødvendige justeringer for Eurobonus (dog tok litt hardt i)

Men som der så tror jeg det er fornuftig av flyselskapene og forsøke i større grad matche opptjening og status med revenue, kontra antall kilometer med rævva i setet. Selv om det selvsagt går utover de som strever for og oppnå status for en veldig billig penge.

Nå får jeg jo opptjening etter gammeltabell, men når jeg nå f.eks flyr OSL-LHR for 395kr om noen uker, så kan jeg ikke si det er direkte urettferdig at en slik billett knapt nok gir opptjening
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 28-01-2015 at 18:11.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 28-01-2015, 18:22   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Endringer i executive club

Ikke overraskende at det kommer, det positive er som nevnt over at statusopptjeningen består (minus LCY-JFK-ruta). Positivt #2 er at de har innført on/off-peak på awardbilletter, så der går faktisk prisene ned for uttak i economy store deler av året!

Mindre positivt er at uttak på alt annet enn economy øker på longhaul øker, dvs. også prisen for upgrades øker. Mindre positivt #2 er at sølv-bonusen går ned.

En del goder har vært for gode til å kunne holde, man har jo kunnet oppgradere fra Y+ til CW "uendelig" til USA fordi man har tjent like mye som man har brukt. Var overrasket at noen av endringene ikke kom forrige gang.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2015, 18:27   #5
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Endringer i executive club

Jeg tror BA har gjort det meste riktig her. De fleste var enige om at noe måtte gjøres når SAS endret Eurobonus, de bare tok altfor hardt i.

Mest kjipt er det at bonusen for sølvkortet mitt halveres, men 25/50/100% gir forsåvidt mening i mitt hode.

Til forskjell fra SAS har heller ikke BA (eller de fleste andre "fullserviceselskap") kuttet produktet helt til benet.

Last edited by KristianSk; 28-01-2015 at 18:31.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2015, 23:41   #6
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Endringer i executive club

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Litt skadefryd får det vel nå være når man ser dette og husker du som nylig meldte "overgang" til BA etter SAS gjorde noen nødvendige justeringer for Eurobonus (dog tok litt hardt i)
Nja... Synes kanskje ikke sammenligningen med SAS er helt på sin plass. De tok et program (som vi alle var enige om at hadde noen åpenbare feil) og sagde det i fillebiter. EB har jo blitt helt dust. Jeg kjøpte nettopp billetter til AGP til 4817,- per pers og de opptjener 1500 bonuspoeng. Man sitter bare igjen og måper, og booker like gjerne DY. For de fleste dødelige har ikke EB noen reel verdi lenger, med mindre man samler poeng med Trumf eller kredittkort.

Dette er jo en justering. Tross alt. Den slår maks negativt ut for dem med billigste økonomibilletter. Men BA har alltid vært dårlig for dem som reiser eco.

Men når det er sagt så er det en forverring av programmet. Men etter å ha sittet en formiddag med kalkulator har jeg funnet ut at det ikke går så galt. Jeg flyr relativt mye BA, så det betyr jo en del. For de fleste reisemønster er dette ikke så galt som jeg trodde da jeg voknet i dag tidlig.

SAS derimot... Jeez... Jeg booket DY her om dagen.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2015, 04:57   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: Endringer i executive club

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Dette er jo en justering. Tross alt. Den slår maks negativt ut for dem med billigste økonomibilletter. Men BA har alltid vært dårlig for dem som reiser eco..

Med andre ord, relativt likt som den siste omleggingen til SAS

Så får både de og BA er det nå ganske likt: billige økonomi billetter gir dårlig opptjening, men fortsatt greit nok etter min mening. Dog de dette går ut over er de som reiser med formål om og få poeng. Og det er stort sett på nettfora folk lar seg hisse opp. I den virkelige verden bryr folk seg lite
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-01-2015, 08:36   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Endringer i executive club

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dog de dette går ut over er de som reiser med formål om og få poeng. Og det er stort sett på nettfora folk lar seg hisse opp. I den virkelige verden bryr folk seg lite
Er det poeng til status eller uttak man ser etter? Ser man etter status er det så godt som ingen endringer (unntatt i de tre laveste economy-klassene og LCY-JFK). TP-opptjeningen har alltid hatt en 50% og 100% skille i Economy, nå får man en 25% i bunnen (på tre klasser). Jeg har konkludert med det samme som Fnate, selv om jeg ikke flyr mer enn en smule av det han gjør, at dette ikke gjør nevneverdige utslag for meg.

Men, ja , litt irriterende at upgrades på longhaul blir dyrere og opptjening av Avios på Y+/sølvbonus går ned, men når det først kom en endring kunne det vært mye mer dramatisk (slik det var sist gang ifht. status).
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2015, 10:13   #9
FlyingHigh
Newcomer
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 44
Default Re: Endringer i executive club

Hvordan vil dette slå ut for en oppgradering fra WT+ til Club World fra f.eks Oslo til Los Angeles tur/retur med hensyn til Avios?

Hva kostet det før og hva koster det nå?
FlyingHigh is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2015, 11:06   #10
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,684
Default Re: Endringer i executive club

Da forsvinner ihvertfall en grunn til å fly LCY-JFK bare for å makse tierpoints på Club World. Litt deilig synes jeg. Endringen er ikke veldig dramatisk sånn egentlig og ikke minst BA gir noen måender forvarsel, SAS nøyde seg vel med en måned.
Hypern is online now   Reply With Quote
Old 29-01-2015, 11:07   #11
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: Endringer i executive club

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Da forsvinner ihvertfall en grunn til å fly LCY-JFK bare for å makse tierpoints på Club World. Litt deilig synes jeg. Endringen er ikke veldig dramatisk sånn egentlig og ikke minst BA gir noen måender forvarsel, SAS nøyde seg vel med en måned.
Og BA lar oss booke billetter med gammel opptjening i noen måneder frem i tid, jeg skal hvertfall benytte meg av det så godt jeg kan.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2015, 11:10   #12
kosvines
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 181
Default Re: Endringer i executive club

For oss som flyr BA kun på privaten (og da som oftest billigst mulig) så er jo dette et 75% kutt i opptjening. Executive Club har vært ganske greit grunnet OK opptjening og ikke minst greie uttak hos partnere.

Eurobonus blir fremdeles det foretrukne for meg, da jeg reiser normalt kun Intra-Skandinavia i forretningssammenheng. Har normalt valgt BA foran andre (så lenge det ikke er stor forskjell i pris) på long-haul. Nå er det egentlig et fett.

Ser grunnen til at de gjør som de gjør, men de færreste blir begeistret når en får mindre ut av noe selv

Men tror ikke jeg er den eneste som nå føler at mange lojalitetsprogrammer blir så devaluert (og med dårligere tilgang ved uttak) at det snart ikke er noe poeng ()
kosvines is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2015, 12:07   #13
ErlA
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 1,034
Default Re: Endringer i executive club

Quote:
Originally Posted by kosvines View Post
For oss som flyr BA kun på privaten (og da som oftest billigst mulig) så er jo dette et 75% kutt i opptjening. Executive Club har vært ganske greit grunnet OK opptjening og ikke minst greie uttak hos partnere.

Eurobonus blir fremdeles det foretrukne for meg, da jeg reiser normalt kun Intra-Skandinavia i forretningssammenheng. Har normalt valgt BA foran andre (så lenge det ikke er stor forskjell i pris) på long-haul. Nå er det egentlig et fett.

Ser grunnen til at de gjør som de gjør, men de færreste blir begeistret når en får mindre ut av noe selv

Men tror ikke jeg er den eneste som nå føler at mange lojalitetsprogrammer blir så devaluert (og med dårligere tilgang ved uttak) at det snart ikke er noe poeng ()

Man kan vel snu på det å tenke at mange lojalitetsprogrammer har vært i overkant gode. Jeg mener, når man på EB kunne oppnå gull ved å bruke ca 15-20k kr, så er tydelig for enkelt. Fordelen for dem som reiser mye er jo nå at lounger og lignende sakte men sikkert blir overkommelig befolket igjen. Synd for dem som kun reiser litt i jobb og litt privat, men i utgangspunktet var vel aldri disse tiltenkt lojalitetsprogrammene i utgangspunktet.
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2015, 13:39   #14
kosvines
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 181
Default Re: Endringer i executive club

Hadde jeg vært ansvarlig for dette i BA, så hadde jeg sikkert gjort akkurat det samme.

Fordelskort er ikke det som er mest interessant med mitt reisemønster, men poengopptjeningen er av større interesse, da en har et litt lengre tidsperskeptiv på dette. Men men, ikke så mye å gjøre med det.

Men sist gang jeg var i innenriks-loungen på OSL, så var det håpløst mye folk. Fantes ikke en sitteplass noe sted. Så sånn sett er det tydeligvis at det er for mye status ute blant folk. Men jeg ville trodd at en forholdsvis generøs poengopptjening ville vært positivt for selskapene. Uttakene kan en styre nesten som en vil, og da vil det i utgangspunktet ikke bety så mye for selskapene så lenge de klarer i større grad å holde på fritidskundene.
kosvines is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BA Executive Club, Avios, oppgraderinger m.v. ljomer Reiseforum 399 16-02-2024 13:33
Endringer i servicekonspet (og andre endringer) hos British Airways robertaas Småprat 144 20-07-2023 05:56
Milage run i Oneworld / BA Executive Club? robertaas Reiseforum 18 13-11-2016 16:58
Ny design på BA Executive Club kortene? Fnate Reiseforum 5 01-07-2014 20:59
BMI DC: Slutt på Star og blir Executive Club Chriscross Reiseforum 23 30-11-2012 19:24


All times are GMT +2. The time now is 11:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.