Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-10-2013, 12:16   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,911
Default Twin Otter's quest for gold. Del 1.

Vel, på tide med en ny triprapport fra denne kanten. Kanskje ikke like omfattende som den forrige med tanke på innhold og antall flights. Men likevel omfattende da den spenner ut over en større tidsperiode og vil ta for seg mitt lille forsøk på å oppnå edlere metall. Her kommer del 1. Så får vi se hvordan det går utover høsten.

I forbindelse med sommerens lille utflukt oppnådde man for første gang sølvstatus hos Eurobonus og det skulle vise seg at en gullstatus også kunne være innenfor rimelig rekkevidde med 11 flighter unna. Helt til denne tråden (Eurobonus 2.0) avslørte at det kunne bli endringer. Men det skulle se ut til å bli oppnåelig likevel da man beholdt samme beregningsskjema innenfor den inneværende opptjeningsperioden.

Noe reising hadde man allerede planlagt å gjennomføre i løpet av høsten. I tillegg fikk bookingfingeren kjørt seg når SAS kjørte salg. Først på et salg i Norge og deretter fant man en rimelig dagstur til en destinasjon litt lenger sør i Europa. Jeg tenker vi tar det derfra og starter med rapporteringen.


svg-bgo-aes by nosalthe, on Flickr

25.09.2013, kl 07:00
SK4144. Stavanger - Bergen - Ålesund
Boeing 737-500 LN-BUG
Sete: 15A


Ålesund er en flyplass det er meget mulig jeg har mellomlandet på en eller gang i løpet av barndommen på vei mellom sør og nord. Men den stod ikke i FlightMemory-loggen min. Så jeg tenkte at det var greit å logge den en gang for alle.

SK4144 fortsetter til Værnes. Jeg kunne forsåvidt blitt med videre dit. Men hele SK4144 (SVG-BGO-AES-TRD) regnes bare som et poenggivende segment så jeg ville ikke tjent noe mer på det. I stedet ville jeg få tid til å sjekke ut terminalen på AES. Og det kan jo være hyggelig nok det for en flynerd som meg.

Uansett, jeg våknet med et smell av to vekkerklokker som ringte samtidig og så følger en liten morsom sekvens hvor jeg famler rundt etter telefonen som det viste seg at jeg hadde lagt på pulten som står utenfor rekkevidde for senga. Men sånn kommer man seg hvertfall opp. En kjapp kikk i speilet og man fant ut at man droppet dusjen og heller tok en kattevask og fikk freshet seg litt opp på den måten. Så fikk man heller tid til en kopp kaffe før avmarsj...

Jeg hadde tatt peiling på en flybuss med avgang 0540 men på vei ut i gata kom jeg på at de drev med noe anleggsarbeid nede ved bussholdeplassen så den normale ankomsten til holdeplassen var sperret noe som medførte en aldri så liten omvei. Da man så at det ville bli knapt med tid ombestemte man seg og snudde og sàtte retning mot bilen.

Kom etterhvert ut til Sola og parkerte på parkeringsplassen lengst ute i gokk og spaserte inn mot terminalen. Med kun håndbagasje og boardingkort på telefonen var det bare å forflytte seg opp en etasje og inn gjennom sikkerhetskontrollen som gikk rimelig greit unna. Ingen piping og ekstrakontroll på meg. Airside var det å finne veien ned på bakkenivå og man fant veien til gate 20 hvordan satte seg ned med wifi på iPad og musikk.

Boarding kom i gang ca 20 minutter før avgang. Det så ikke overraskende ut til å bli ganske så fullt belegg denne morgenen. På vei ombord fikk vi utdelt frokostpakke. SVG-BGO er jo ganske kort med en flytid på mellom 25 og 30 minutter. Så her går det unna. Frokostpakken inneholdt det vanlige runstykket med ost og skinke og en liten "dunk" med appelsin juice. Tommel opp for at SAS serverer "Fair Trade" juice. Jeg var naturlig nok sulten så frokostpakken var allerede fortært før pushback. Like greit i grunn. Så kunne man slumre seg opp til Flesland.

Kapteinen kom på med en kort info om dagens flight. Dagens flytid ville bli rundt 25 minutter. Vær og vind på SVG og BGO var noenlunde det samme, hvilket ville bety avgang mot sør etterfulgt av en god høyresving og deretter mot nord og da vi nærmet oss Bergen ville vi trekke litt nord før vi svingte inn for landing mot sør.

Etter at LN-BUG var fyllt opp til randen av foretningsreisende, sikkert noen fritidsreisende, også meg da. Kom vi oss etterhvert avgårde. Hyggelig crew på denne flighten som sørget for en god gjennomgang av sikkerhetsrutinene. Det er jo stort sett en rutinesak for de som flyr en del. Men crewet fikk god oppmerksomhet og leverte presentasjonen med et smil.

Vi kom oss avgårde og man duppet av og slumret seg opp til Flesland.

På Flesland var det ikke uventet en god del folk som gikk av. I tillegg skulle man fylle på mer drivstoff så man ble bedt om å ta av setebeltene mens dette pågikk. Tydelig at man ikke hadde helt kontroll på passasjerlistene for før nye passasjerer kom ombord kom de rundt med manifestet og spurte hva vi het. Mulig det var en passasjer som sov godt lenger bak, vet ikke. Uansett etterhvert kom det ombord en ny ladning passasjerer ombord og det skulle vise seg at også denne flighten ble full. Distansen mellom BGO og AES er noe lenger og man beregnet en flytid på ca 30 minutter. Også her ble det avgang mot sør og en herlig venstresving over Bergen med mye fint å se på. Også på denne flighten var det frokostservering. Denne gangen hadde man tid til å dele ut frokostboksene i lufta. Denne gangen var det en smakfull grovbrødskive med pastrami. Og nå ble det også tid til en kaffekopp.

Været var nydelig på nordvest-landet denne onsdagen. Og vi fikk en fantastisk fin innflyving til AES. Jeg fikk faktisk flashbacks til sommerens Norge-Rundt reise. Har dessverre ikke bilder. Men å komme lavt over fjell som stuper ned i havet... Aaahh. noe av det fineste jeg vet.

Vi kom oss ned og parkerte ved siden av en annen SK maskin som skulle til OSL.

SK4144 fortsatte til Trondheim etter et kort bakkeopphold. Men jeg hoppet altså av her. I teorien kunne jeg vel blitt med maskinen videre til Trondheim. Men siden jeg ikke ville få noen ekstra bonuspoeng for det så ble det noen timer på Vigra. Det var ikke mange timene det var snakk om. Vurderte å ta turen inn til sentrum. Men fant ut at det var greiest å bli på Vigra denne gangen. Satte meg på en benk ute i sola og nøt den deilige høstsola og den friske høstlufta.

25.09.2013, kl 11:05
SK4147. Ålesund - Bergen - Stavanger
Boeing 737-500 LN-BUG
Sete: 10A


Etterhvert ble det tid for å sette kursen ned mot Stavanger igjen. Har ikke så mye å skrive om den turen egentlig. Men det var altså samme maskin som tok meg opp til Vigra som nå var på tilbakeveien fra Trondheim til Stavanger.

På denne flighten ble det hvertfall plass ved nødutgang. Benplassen på 10A (og 10F) er upåklagelig. Det ble en kopp kaffe mellom Vigra og Flesland. Noe lettere load på denne flighten.

Ellers ble det slumring som på veien opp. Og også noe filosofering over hvorfor jeg egentlig gidder å holde på med dette her. Opp og ned til Vigra på formiddagen. Kan liksom ikke kalle det en milage run heller? Men billettene ble hvertfall kjøpt på salg da...


svg-bgo by nosalthe, on Flickr

26.09.2013, kl 09:35
SK4156. Stavanger - Bergen
Boeing 737-500 LN-BRX
Sete: 10F


26.09.2013, kl 12:10
SK4147. Bergen - Stavanger
Boeing 737-600 LN-RRX
Sete: 10A


Og det var vel forsåvidt det samme salget som gjorde at man fant på å ta turen ut til Sola igjen den påfølgende morgenen for nok en liten morgenvift. Atter en gang i nordlig retning til Flesland.

Veldig lite å si om disse flightene. En morsom sidenote her er at jeg var så heldig og fikk lov til å jobbe en ekstra nattevakt denne natta (ingen andre som kunne) så hvis det skulle være noen gang jeg vurderte å droppe en planlagt utflukt så var det nå. Jeg fikk ørlite flashback til min høyst spontane Helsinkitur i tilbake i april. Så disse flightene ble i aller høyeste grad tilbragt i en slumrende tilstand. Og hvis jeg husker rett sov jeg i grunn ganske godt på turen ned fra Flesland igjen.

Note to self: Tenker jeg meg ut på en av disse dagsturene igjen. Styr unna SVG-BGO-SVG. Jeg har hhv. 9 og 8 flighter utført på denne ruta de siste årene. Been there done that....

Fint vær denne dagen. Slappet av i sola på Flesland før det ble tid for å stikke hjemover igjen. Og snart var man hjemme igjen og kunne kryppe til køys for litt etterlengtet søvn.

Og herved kan man avslutte denne trip-rapporten.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2013, 12:35   #2
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Twin Otter's quest for gold. Del 1.

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Etter at LN-BUG var fyllt opp til randen av foretningsreisende, sikkert noen fritidsreisende, også meg da
Hva er du da?
Hvis du ikke er foretningsreisende eller fritidsreisende altså

Kort og fin TR dette
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2013, 14:14   #3
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: Twin Otter's quest for gold. Del 1.

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Ellers ble det slumring som på veien opp. Og også noe filosofering over hvorfor jeg egentlig gidder å holde på med dette her. Opp og ned til Vigra på formiddagen. Kan liksom ikke kalle det en milage run heller? Men billettene ble hvertfall kjøpt på salg da...
Jeg liker ikke korte segmenter fordi jeg får ikke filosofert/tenkt nok. Sier ofte at jeg lufter tankene mine når jeg flyr (kanskje derfor jeg flyr mye?) og det tar fort en-to timer før det skjer - noe som gjør dine turer litt utelukkende for min del

Ellers takk for koselig TR
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Twin Otter's guest for gold (del 3) - And a little test of "the luxury life"? Twin Otter TripReports 7 07-11-2013 00:24
Twin Otter's quest for gold - Del 2 Twin Otter TripReports 12 31-10-2013 10:26
Twin Otter Concorde Flyhistorisk forum 5 23-03-2010 13:00
Twin Otter-landing Desk pilot Flyforum 12 17-02-2007 00:24
Driftskostnader Twin Otter. storg Flyforum 9 10-03-2006 00:36


All times are GMT +2. The time now is 01:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.