Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-09-2013, 22:25   #1
posthuman
ScanFlyer Blue
 
posthuman's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
Default En liten utflukt i Skandinavia

Dette blir min første lille trip-report som jeg tenkte å dokumentere med noen bilder siden den inneholder både en flyplass jeg ikke tror blir så ofte frekventert, i tillegg til et par eksotiske flytyper.

SVG - OSL
SK4042 (738) SAS Go
Dette var en begivenhetsløs flytur over fjellet som er dokumentert titt og ofte. Høy LF denne fine ettermiddagen og satt stort sett og nippet kaffen mens jeg nøt utsikten den korte turen på rundt 45 min.

KSD - ARN - CPH
2N257 - NextJet (SAAB340A) SAS Plus
SK411 (MD-81) SAS Plus

Nå skulle ny flytype, selskap og flyplass testes ut.
KSD er en relativt liten flyplass beliggende ca 15 km nord for Karlstad midt i skogen. Ryanair og Norwegian har et par ruter til sydlige strøk, mens Nextjet flyr til Stockholm og København (via Linkøping).
Ankom en KSD en god time før flighten og satt og slappet av med en Heineken og en smørgås.



Flyplassen ligner en togstasjon.


Ettermiddagens avganger fra KSD.


En del av ventearealet/cafeområdet.


Utsikten man har fra cafeen over "trafikken" som ikke er der. Det skal dog sies at det var mye GA-trafikk denne ettermiddagen.


Boarding ble etter hvert annonsert så da var det å sette turen ut mot fremkomstmiddelet.


Kabinfaktoren var på 9 personer, av en kapasitet på 32. Jeg satt selv på sete 9A.


Helt OK benplass, men flyet virket svært slitt.


Vi hadde en høyde på 14000 ft og en marsjfart på 250kt mot Arlanda. Selv om været var pent så var det litt vind så av og til så kjente man godt på at det var et lite fly man var oppe i.


Vi fikk tilbud om å kjøpe kaffe eller te ombord for 15SEK. Jeg spurte om dette ikke var inkludert i SAS Plus-billetten, men det var det ikke. Litt skuffende.


Landing nærmet seg. Flyvertinnen satt stort sett bak forhenget mot cockpit og jeg vil anta hun satt i cockpit stort sett hele turen siden ingen av passasjerene kjøpte noe. Crewet virket for øvrig "ungt" i det lille glimtet jeg fikk av pilotene før avgang. All informasjon gikk også på svensk, noe som jeg reagerte på siden det var to finner ombord. Det kan være at de ser på forhånd at man ikke har engelsk-talende på flighten og derfor skipper å ta det på engelsk. Sikkerthetsinfo etc gikk alt kun på svensk.


Trygt på bakken måtte man gå den lange veien fra terminalen man lander på innenriks bort til terminal 5 og ny innsjekk. Herlig å labbe gjennom fast-tracken en fredagsettermiddag. Passerte en fargerik bar på vei til loungen.


Her er bilde fra et velkjent og veldokumentert sted på ARN.


Kveldens flight ble gledelig foretatt med en MD-81. Belegget var 100% og havnet på 5E. MD-flighter har blitt nok dokumenter i det siste så blir bare et lite bilde her. Uansett, stusset over at flyverten ikke synes det skulle bli vemodig å pensjonere denne gamle, slitte damen. Turen tok ca en time og var begivenhetsløs. Hadde en liten rødvin på vei ned.
Det er en helt spesiell følelse å sitte langt fremme i en MD. Man hører bare vindsuset og får litt følelsen av å sitte i et forstørret seilfly.


Legger med et bilde fra kongens by en nydelige høstdag. Bodde på Admiral Hotel som ligger sentralt i Køben; nærme både gode restauranter og Nyhavn.


CPH - SVG
SK1872 (A319) SAS Go

Returen ble foretatt i en Airbus maskin. Synes disse europeerne er helt ok, men foretrekker amerikansk metall.
Setet var 25F på denne flighten som var temmelig full for anledningen.
Ankom CPH ca 1 1/2 time før avgang så fikk tid til en Carlsberg og litt shopping.

Maskinen nærmest var materiellet som tok undertegnede tilbake til Stavanger.


Fint flyvær som gav utsikt til Skagen helt ute på tuppen.


Her kommer vi rett over Kristiansand i 30000 ft. Kjevik ligger skjult bak den ene dotten, mens det er lett å få øye på kvadraturen og Varoddbroa.


Innflyvning til Sola. Vi passerer rett over Stavanger-sentrum og Eiganes. I bakgrunnen så kan man skimte Thialf (verdens største "Crane vessel") for de som interesserer seg for slikt.


Dett var dett.
Håper du har fått et lite inntrykk av Karlstad.
Kort oppsummert så sitter jeg igjen med et dårlig inntrykk av NextJet og vel gjennomført av SAS.
posthuman is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2013, 22:47   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: En liten utflukt i Skandinavia

NextJet har vi ikke for mye av her, takk for at du tok deg tid til å skrive.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2013, 10:45   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: En liten utflukt i Skandinavia

Takk for rapporten, nært men allikevel litt eksotisk
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2013, 14:10   #4
skipper09
Airborne
 
skipper09's Avatar
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 11
OBB 5 Re: En liten utflukt i Skandinavia

"...svært slitt" - ja, den maskinen er jo 25 år gammel og setene lignet på noen eks-SAS ??
skipper09 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2013, 21:24   #5
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: En liten utflukt i Skandinavia

Takker og bukker for rapport. Var det "bisnniss" eller "plesjør" dette?
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2013, 22:31   #6
posthuman
ScanFlyer Blue
 
posthuman's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Stavanger
Posts: 292
Default Re: En liten utflukt i Skandinavia

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Takker og bukker for rapport. Var det "bisnniss" eller "plesjør" dette?
Var en kombinasjon denne gang.
posthuman is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
En liten utflukt på Gardermoen... Madman Bilder & foto 2 22-05-2020 07:05
En liten Citation og en liten Learjet til BGO i ettermiddag, 23/3. Utflyttet Register- og ATC-Forum 0 23-03-2012 19:57
Liten (er en A321 liten ?) spotteralert Sola Lennart Flyforum 0 26-04-2010 00:13
Liten utflukt til Falcon Field LN-MOW Bilder & foto 2 16-06-2008 01:59
Raadyr paa utflukt LN-MOW Flyforum 0 17-11-2004 07:07


All times are GMT +2. The time now is 14:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.