Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-12-2016, 13:37   #161
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Et idiotisk spørsmål

8. Kan jeg ta med kake?

Du kan ta med tørre kaker og kjeks. Kaker som inneholder krem, eller annet flytende eller smørbart fyll, er ikke tillatt.

https://avinor.no/flyplass/praktisk-...bagasje/vasker
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 25-12-2016, 13:09   #162
PettR
Flugmaður
 
Join Date: Aug 2011
Location: BIRK
Posts: 336
Default Hva kan man ta med gjennom sikkerhetskontrollen?

Må vel loggføre her at jeg hadde med meg 12 små flasker scotch i en gjennomsiktig pose i lag med tannkremen min her om dagen, gikk helt fint


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
PettR is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 10:44   #163
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Hva kan man ta med gjennom sikkerhetskontrollen?

Er det noen begrensning på antall eller størrelse på stein man tar med gjennom sikkerhetskontrollen på LHR? Gitt at det kommer innenfor tillatt bagasjevolum selvsagt.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 11:11   #164
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: Hva kan man ta med gjennom sikkerhetskontrollen?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Er det noen begrensning på antall eller størrelse på stein man tar med gjennom sikkerhetskontrollen på LHR? Gitt at det kommer innenfor tillatt bagasjevolum selvsagt.
Stein gjennom security. Spennende problemstilling. Strengt tatt vil jeg tro at, som du sier, er det innenfor begrensninger på vekt og størrelse så er det greit da stein ikke er definert som våpen. Folk har jo med seg trofeer etc som også fint kan benyttes som slagvåpen.

Derimot hvis steinene er spesielle kan det nok medføre andre problemer. For eksempel hvis det er en type stein som det er forbudt å ta bort fra naturen, eller om de måles i karat og er verdt masse penger
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 14:22   #165
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Hva kan man ta med gjennom sikkerhetskontrollen?

Skarpe kanter og vekt kan muligens også spille inn ... Det virker som det er litt rom for skjønn, men husk at i prinsippet skal alt som tas som håndbagasje kunne gjennomlyses.

Men det er jo folk som reiser med steinprøver og slikt, og det går jo greit.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2017, 20:51   #166
nick5000
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: PVG
Posts: 373
Default Fly med ejuice /ecig, farlig gods

Ble nektet å ta med e juice (30ml) i cph siden det var et dødningehode på den, der er altså farlig gods. Har ikke opplevd dette før. Er det slik flere steder i Europa ?
nick5000 is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2017, 22:49   #167
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Fly med ejuice /ecig, farlig gods

Quote:
Originally Posted by nick5000 View Post
Ble nektet å ta med e juice (30ml) i cph siden det var et dødningehode på den, der er altså farlig gods. Har ikke opplevd dette før. Er det slik flere steder i Europa ?
E-sigaretter m/tilbehør er ikke lovlig i håndbagasjen på SAS eller Norwegian hvertfall. (kilde: selskapenes websider)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 01-04-2017, 23:03   #168
nick5000
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: PVG
Posts: 373
Default Re: Fly med ejuice /ecig, farlig gods

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
E-sigaretter m/tilbehør er ikke lovlig i håndbagasjen på SAS eller Norwegian hvertfall. (kilde: selskapenes websider)
Hmm, e-cig er ikke lov som innsjekket i Asia pga batteriet. Men nå var altså det ok i cph, det var den e juicen som ikke gikk.

Last edited by nick5000; 01-04-2017 at 23:11.
nick5000 is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2018, 01:38   #169
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Hva kan man ta med gjennom sikkerhetskontrollen?

Jeg har da alltid trodd at barberblader er fy-fy airside.
Er dette greit å selge i avgangshallen?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
RJon is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2018, 11:53   #170
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 655
Default Re: Hva kan man ta med gjennom sikkerhetskontrollen?

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Jeg har da alltid trodd at barberblader er fy-fy airside.
Er dette greit å selge i avgangshallen?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Man kan ha med seg kniver/saks sålenge knivbladet er under 6cm, så jeg regner med barberblader er innafor.
Starling is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2018, 12:22   #171
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Hva kan man ta med gjennom sikkerhetskontrollen?

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Jeg har da alltid trodd at barberblader er fy-fy airside.
Er dette greit å selge i avgangshallen?
Quote:
Kan jeg ta med barberblad?
Engangsbarberhøvel eller barberhøvel med blader montert i holder/kassett kan tillates. Løse barberblader/barberkniver er ikke tillatt.
http://luftfartstilsynet.no/avdeling...3%A5ndbagasjen
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2018, 16:02   #172
LaDuden
Newcomer
 
Join Date: Jul 2013
Location: Namdalen/Kjelsås
Posts: 33
Default Re: Hva kan man ta med gjennom sikkerhetskontrollen?

Kan jeg ta med printerpatroner?
LaDuden is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2019, 10:18   #173
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Hva er lov i håndbagasje, men ikke insjekket?

Hva er egentlig lov til å ha med inn i kabinene, men ikke i innsjekket bagasje? Er for eksempel små power banks lov å sjekke inn?
Chriscross is online now   Reply With Quote
Old 05-03-2019, 19:16   #174
vbe86
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2010
Location: OSL
Posts: 501
Default Re: Hva er lov i håndbagasje, men ikke insjekket?

Løse batterier inkludert litium, fyrstikker/lighter (på deg som person) og e-sigaretter
vbe86 is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2019, 19:20   #175
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Hva er lov i håndbagasje, men ikke insjekket?

Nyttig side. Vær imidlertid obs på at flyselskapene står fritt til å sette strengere regler.

https://luftfartstilsynet.no/passasj...ov-i-bagasjen/
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2019, 20:29   #176
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Verktøy med batterier i bagasje

Hei,

Sitter på Værnes, hvor jeg ble stoppet i sikkerhetskontrollen med en batteridrevet slagtrekker med to batterier på 54Wh hver i håndbagasjen. Jeg hadde bevisst valgt å ta dette i håndbagasje, da jeg er skeptisk til Litium-batterier i innsjekket bagasje, og vet at dette er forbudt enkelte steder. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk ha dette samlet i håndbagasjen, men men måtte sjekke inn trekkeren, enten sammen med, men separat fra batteriene, eller sjekke inn trekkeren og ta batteriene i håndbagasjen. Jeg valgte det siste alternativet.

https://verktoy24.no/elektroverktoy/...r-fly-bagasje/

I følge denne artikkelen skulle verken trekkeren eller de to batteriene på 54Wh være noe problem, verken i håndbagasje eller innsjekket bagasje, og det virker som om hovedregelen er at de SKAL være tilkoblet verktøyet, ikke frakoblet, slik jeg ble instruert. (Dette er formodentlig pga økt fare for kortslutning pga eksponerte poler.)

Jag flyr SAS, men Norwegians regler synes også å motsi Securitas her på Værnes.

https://www.norwegian.no/reiseinform...e-gjenstander/

Jeg hadde heldigvis god tid, og koffert med trekker er sjekket inn, mens de to batteriene ligger i hver sin tomme jakkelomme, så det er ingen krise for meg. Men til neste gang lurer jeg på om noen kloke hoder her inne vet hva som EGENTLIG er riktig, da det synes som om Securitas og i hvert fall Norwegian er uenige om hav som er riktig praksis.
__________________
Upcoming: TRD-OSL

Last edited by LCH; 10-06-2019 at 20:34.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2019, 22:15   #177
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Verktøy med batterier i bagasje

Slik jeg leser reglene er hovedpoenget at batteriene er beskyttet mot kortsluttning, enten ved å være installert i apparatet, eller ved egnet deksel e.l. Samt at batteri som ikke står i apparat i de fleste tilfeller må medbringes som håndbagasje. Finner ingenting spesifikt om verktøy som en slagtrekker, men anntar det primært er trekkeren Securitas ikke vil slippe gjennom.

Så hovedregelen mht. batteri ser da ut til å være at polene skal være beskyttet for å unngå kortslutning. Og at dersom batteriet er i apparatet, så skal apparatet være helt avslått og beskyttet mot skade ("egnet embalasje")...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2019, 11:18   #178
Bluescan
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 120
Default Re: Verktøy med batterier i bagasje

Hei!
Som Gunnar sier er det veldig mye verktøy som er forbudt å ta med seg i håndbagasjen, inkludert boremaskiner.
I tillegg er det regelverk som omhandler "farlig gods", f.eks. batterier. Det er forskjell på regelverket når batteriene fraktes løse og når de fraktes montert i utstyret. Ifølge IATA sitt regelverk skal løse batterier være med i håndbagasjen slik som Norwegian beskriver i lenken du viste til.

Fra IATA Dangerous Goods:

Quote:
Batteries, spare/loose, including lithium metal or lithium ion cells or batteries, for portable electronic devices must be carried in carry-on baggage only. For lithium metal batteries the lithium metal content must not exceed 2 g and for lithium ion batteries the Watt-hour rating must not exceed 100 Wh. Articles which have the primary purpose as a power source, e.g. power banks are considered as spare batteries. These batteries must be individually protected to prevent short circuits. Each person is limited to a maximum of 20 spare batteries.
*The operator may approve the carriage of more than 20 batteries.
Dette tillates både som innsjekket bagasje og håndbagasje:
Quote:
Lithium Batteries: Portable electronic devices (PED) containing lithium metal or lithium ion cells or batteries, including medical devices such as portable oxygen concentrators (POC) and consumer electronics such as cameras, mobile phones, laptops and tablets, when carried by passengers or crew for personal use (see 2.3.5.9). For lithium metal batteries the lithium metal content must not exceed 2 g and for lithium ion batteries the Watt-hour rating must not exceed 100 Wh. Devices in checked baggage must be completely switched off and must be protected from damage. Each person is limited to a maximum of 15 PED. Baggage equipped with a lithium battery, other than lithium button cells, the battery must be removable. If offered as checked baggage the battery must be removed and carried in the cabin.
Bluescan is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2019, 11:34   #179
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,775
Default Re: Verktøy med batterier i bagasje

Takk for svar. Dette var en skrutrekker, men den kan jo ligne litt på en drill, så det var nok derfor de ikke ville la meg ha den i håndbagasjen. Men det virker som om det er en del ymse meninger om hva som er beste måte å frakte batteriene på. I USA har de jo stramemt veldig inn på dette i det siste, med forbud mot innsjekking av Litium-ion batterier, så det kommer nok hit snart også.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2019, 18:27   #180
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Verktøy med batterier i bagasje

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
I USA har de jo stramemt veldig inn på dette i det siste, med forbud mot innsjekking av Litium-ion batterier, så det kommer nok hit snart også.
IATAs retningslinjer om batterier:

https://www.iata.org/whatwedo/cargo/...um-battery.pdf
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva kan man finne på i Filippinene? Sondbjo Reiseforum 31 20-07-2012 12:01
Fra 15. mars må man ha billett for å komme gjennom sikkerhetskontrollen Trdfly Flyforum 118 26-02-2012 21:41
Hva kan man gjøre på Schipol? MARIT 77 Reiseforum 8 19-10-2011 12:00
Hva man kan gjøre om man er lei TSA... Fredrik Propell Småprat 3 01-08-2011 22:07
Man kan si hva man vil om skitne AF fly, SAS går de i næringen! LN-AFG Flyforum 24 04-06-2007 22:35


All times are GMT +2. The time now is 16:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.