Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-12-2008, 01:36   #1
valen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2006
Location: Rygge
Posts: 428
Spørsmål Rarotonga & Auckland

Planlegger en sommertur tol New Zealand (Aukland) kombinert med en tur ut til Rarotonga i sommer. Funnet greie priser med Air New zealand fra London.
Har noen litt info om di stedene som de kunne tenke seg å dele??
Har lenge drømt om stillehavet, og fant ut at Cook islands var et fint mål for reisen!
__________________
the dreamer
valen is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2008, 09:19   #2
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Rarotonga & Aukland

Har vært tre gang er på Rarotonga. Og kan anbefale det på det sterkeste. Paradis.

Mens jeg husker det, skal du leie bil må du på politikammeret først og få lokalt førerkort med bilde i. Det får du ved å vise ditt norske. Dette er måten de finansierer politiet på

Kjekt å vise hjemme i kontroll ( før du viser det norske ! ). Fjeset på onkel politi er ikke til å beskeive...

Vil tenke meg om og gi en del tips. Husk bare å booke via USA ut og du får PC i bagasjen. Andre veien dukker PC opp på siste leg inn i USA.
SQ 777 is online now   Reply With Quote
Old 12-12-2008, 10:53   #3
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Rarotonga & Aukland

Jeg har også været på Rarotonga, men helt tilbage i 1976 og meget er sikkert sket siden da...
Selve øen er ikke stor, har vel en omkreds på ca. 30-50 km.....ikke længere end man kan cykle rundt...
En tur indland op til øens højeste punkt burde være et must....
Jeg boede på et hotel som hed "the Rarotongan"....dejligt dejligt sted...lå lige ned til vandet....
Kan på det varmeste anbefale stedet..
hilsen
ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2008, 10:59   #4
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Default Re: Rarotonga & Aukland

Jeg har også vært på Rarotonga. Det var riktignok helt tilbake i 1987, men det var som SQ 777 sier helt paradisisk. Jeg gjorde ikke stort annet enn å nyte strandlivet, men det var nydelig.
Jeg leide ikke bil, men moped, og det varet ypperlig fremkomstmiddel på denne øya. Også for det måtte man ha lokalt førerkort.
På den tiden kunne man ta sightseeingtur med fly over øya. Jeg var ute med en Cessna, og det kan anbefales - det var et fantastisk skue også fra oven.
Kjøpte hotellpakke gjennom Air New Zealand, noe som på den tiden var veldig gunstig. Husker ikke hva hotellet het, men det var på stranden, men fantastisk utsikt over solnedgangen

Når det gjelder Auckland, var jeg der og et par ganger på midten av -80-tallet. En helt grei by, men jeg vet ikke om det er et sted jeg spesifikt vil anbefale. Jeg tok noen dager i en by som heter Rotorua, ca 25 mil fra Auckland. Dette er en trivelig liten by, som ligger midt i et geotermisk område. Dvs at det er varme kilder som putrer over alt, og svoveleimen henger over byen. Der må man få med seg en tur til et område der aktiviteten er stor, med geysirer og boblende leiredammer. Jeg syntes det var riktig fasinerende.
Hvis jeg kommer på noe mer, skal jeg supplere seinere!

VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2008, 11:17   #5
Molinari
ScanFlyer Silver
 
Molinari's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 606
Default Re: Rarotonga & Aukland

Sjekk ut svogers blogg fra 3mnd opphold på Cook Island i år.
http://sondrecookisland.spaces.live.com/default.aspx

Mulig det kan hjelpe.................
Molinari is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2008, 17:31   #6
Southwind
ScanFlyer Blue
 
Southwind's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 77
Default Re: Rarotonga & Aukland

Kan jeg spørre hva slags priser du fikk, og hvor du bestiller fra? Ser wideroe ikke tilbyr NZ lenger..
__________________
Photography is a wonderful way of capturing not only reality, but your perception of reality.
Southwind is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2008, 20:58   #7
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Rarotonga & Aukland

Dersom du planlegger aa reise med Air New Zealand, flyr de ikke fra Hawaii lengre. Du maa via AKL for aa komme deg til Rarotonga. Tipper derfor at han har booket LHR via Asia til AKL, samme tilbake.

I selve Aukland er det ikke mye aa finne paa. Det spoers hvor mange dager du har, men Aukland i seg selv er unnagjort paa en dag eller to. Kjoer nordover paa nordoeya eller hopp paa et fly til soeroeya dersom du har noen dager paa New Zealand. Queenstown og Wanaka var flott. Flyr man til Queenstown har man et godt utgangspunkt for det meste paa soeroeya. Var ikke mange kronene vi betalte for innenriksbillettene paa NZ.

Ute i stillehavet er det jo lite aa finne paa bortsett fra aa slappe av og drikke brennevin. Flott er det ihvertfall
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2008, 01:24   #8
valen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2006
Location: Rygge
Posts: 428
Default Re: Rarotonga & Aukland

Hei å takk for mange gode svar!!! Blir bare mer reisesyk av dette=))
Prisene endres riktignok ganske ofte men den jeg fikk for 3 uker siden var
9200 kr london, aukland, rarotonga og tilbake.. Så at det lå på en rundt 1100 her om dagen..
søkte på hjemmesiden til air New Zealand..
__________________
the dreamer
valen is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2008, 01:30   #9
valen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2006
Location: Rygge
Posts: 428
Default Re: Rarotonga & Aukland

Ligger på rundt 11500 nå ser jeg!
__________________
the dreamer
valen is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2008, 16:43   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Rarotonga & Aukland

Bare husk på en ting når det gjelder "Søderhavet".

Bestiller du hotell må/bør du bestille rom med en kjøkkenkrok for enkel mekking av mat..Det har de fleste bungalower etc.

Det kan være langt mellom restauranter og deres åpningstider er vanligvis/nødvendigvis samme tider som din mave har lyst på mat.

På Raro ( det vi kaller holmen ) er det godt utvalg på råvarer på kjøttsiden fra Kiwi-land..

Men de lager meget godt lokalt øl der.......
SQ 777 is online now   Reply With Quote
Old 14-12-2008, 19:20   #11
MsMaverick
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 119
Default Re: Rarotonga & Aukland

Vet ikke hvor lenge dere skal være i AKL - men jeg anbefaler nord øya på det sterkeste... Landskap etc på syd øya er så vidt meg bekjent ganske likt som Norge - og man reiser vel for å oppleve det ukjente?

Jeg anbefaler også evt å leie bil i AKL og kjøre nordover f.eks. til Cape Reinga - finn gjerne et motell/hotell i Bay of Island området.

Et annet flott alternativ er er Coromandel halvøya litt syd-øst for AKL. Mange små hyggelige steder og muligheter for diverse "sjø attraktsjoner". En litt større hyggelig by er Tauranga - mange bra motell muligheter.

Ellers så har du Rotorua med varmekilder, diverse "parker" med show som bl.a. inneholder saueklipping og elementer fra "farm" livet... Supre rafting muligheter, kjøre speed båt på smale elver (dvs sitte på).

Har tilbragt 5 mnd på Nord øya (mange år siden) men spør gjerne i vei om du vil at jeg skal være enda mer konkret. Evt. om du befinner deg i Oslo/Akershus området så har jeg en tykk bok, Reader`s Digest Guide to New Zealand som du kan få låne... (350 sider)

NZ og "kiwiene" er et fantastisk land og folk :-)))

Camilla
MsMaverick is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2008, 13:41   #12
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: Rarotonga & Aukland

Rarotonga er flott, men pass også å få med deg noen av de andre øyene når du først er der. Aitutaki er virkelig knall, og enda mer sydhavsstemning enn Rarotonga. Kom deg ut på båt og opplev lagunen på Aitutaki og småøyene i kanten av revet. Da snakker vi paradis. Amerikanske Robinson (Survivor Cook Island) ble et år spilt inn her.

Det er da også mulig å fly RAR-LAX slik at du kan fly jorden rundt med NZ. I 2007 fløy de denne én gang i uken med en 767-300ER. Da vil du få pc hele veien. (2x23 kg på økonomi på alle strekninger). Men flyr du Air Rarotonga til Aitutaki har de bare 15 kg i en Saab så da må du eventuelt sette igjen bagasje på Rarotonga. Men på den annen side? Hvorfor dra med seg så mye bagasje til Stillehavet? God tur!
A346 is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2018, 11:23   #13
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: Rarotonga & Aukland

Alltid deilig å nudge opp en nesten 10 år gammel tråd Mye bra tips og tricks!

Det blir nok tur til Cook Islands mot slutten av året. Vi tenker 10-14 dager, og utenom noen dager på hovedøya ønsker vi å utforske de andre/mer ukjente øyene og atollene rundt om. Fra bilder ser det himmelsk ut.

Er det noen som har i løpet av siste 10 år beveget seg ut på andre øyer, evt. hvordan komme seg dit/rundt, og har reisebyrå å anbefale? Vi baserer reisen fra AKL, altså alle som skal på reisen møtes i AKL før vi reiser til Cook sammen Alle ytterligere tips og tricks tas i mot med stor takk!
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2018, 15:45   #14
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Rarotonga & Aukland

Og jeg drar opp video fra den enkle hytten jeg bodde i på Aitutaki. Det var helt greit å være der et par dager.

https://www.youtube.com/watch?v=pKafQD12puI
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2019, 03:18   #15
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: Rarotonga & Aukland

Har booket juleferie til NZ, og har planer om et par dager på Rarotonga og eventuellt en tur til Aitutaki. Til dere som har vert på Cookøyene, hvor mye regner det der egentlig i desember? har prøvd å lete litt på det store vide nettet og finner stort sett motstridende svar.

Skal også ha et par dager rundt Auckland, noen gode tips til ting å se i dagsturavstand fra byen?
RJon is online now   Reply With Quote
Old 07-11-2019, 06:15   #16
Erik HB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2018
Location: Sydney, Australia
Posts: 105
Default Re: Rarotonga & Aukland

I Auckland... Kan anbefale en tur til Waiheke Island. En grei tur med hurtigbåt.
Også mulig med en utflukt og guidet tur i Hobbiton filmsettet i Matamata, om denslags faller i smak.
Sky Tower er verdt et besøk.

Det er mange gamle vulkaner rundt Auckland også, de mest tilgjengelige er nok Mt. Eden og Mt. Wellington i selve Auckland og Mt. Victoria i Devonport, rett over på nordsida av havna. Ellers er Rangitoto godt synlig fra hurtigbåten ut til Waiheke. Har ikke selv vert i land på Rangitoto men det er båtrute ut dit.

Er du interessert i sport er det vel verdt å få med seg en rugby eller cricket kamp om det skulle være en når du/dere er der. Det blir alltid en helt spesiell atmosfære på slike kamper, spesiellt om det er landskamp.

Shopping? Utenom butikker i sentrum er de to beste kjøpesentrene (etter min erfaring) Sylvia Park i Mt. Wellington og Westgate i Massey. Sistnevnte hadde en del fabrikkutsalg sist eg var der, med ganske gunstige priser.

Til slutt er det også mulig med planespotting på flyplassen i Auckland.
Erik HB is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2019, 20:28   #17
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Rarotonga & Aukland

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Skal også ha et par dager rundt Auckland, noen gode tips til ting å se i dagsturavstand fra byen?
Jeg kan anbefale båten fra sentrum over bukta til Devonport, hvor det er hyggelig småbystemning samt et par "gamle" fort, alt innenfor gangavstand. Selv om det ikke er en dagstur, anbefaler jeg også en tur oppom bydelen Ponsonby.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2019, 23:47   #18
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: Rarotonga & Aukland

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Har booket juleferie til NZ, og har planer om et par dager på Rarotonga og eventuellt en tur til Aitutaki. Til dere som har vert på Cookøyene, hvor mye regner det der egentlig i desember? har prøvd å lete litt på det store vide nettet og finner stort sett motstridende svar.

Skal også ha et par dager rundt Auckland, noen gode tips til ting å se i dagsturavstand fra byen?

Var på Cookøyene i 2 uker i julen i fjor. Har klar en trip report med mange spesielle fly som du som fotograf vil elske (finnes nesten ikke på planespotters en gang sist jeg sjekket); fortsatt ikke publisert dessverre :/

I løpet av 14 dager hadde vi regn 1 dag, og det var på Rarotonga. Det er sommer og dermed varmere enn vinteren = mer fuktighet = større sannsynlighet for regn. Tørker fort opp. Anbefaler overnattingssteder med air con av samme grunn, samt bestille moped for å komme seg rundt på - på forhånd da det ellers blir ‘utsolgt’ pga. julefri. Hvor mange dager har dere tilgjengelig? Hvilken øyer vurderer dere, og hvor lenge?
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2019, 00:02   #19
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Thumbs up Re: Rarotonga & Aukland

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Var på Cookøyene i 2 uker i julen i fjor. Har klar en trip report med mange spesielle fly som du som fotograf vil elske (finnes nesten ikke på planespotters en gang sist jeg sjekket); fortsatt ikke publisert dessverre :/

I løpet av 14 dager hadde vi regn 1 dag, og det var på Rarotonga. Det er sommer og dermed varmere enn vinteren = mer fuktighet = større sannsynlighet for regn. Tørker fort opp. Anbefaler overnattingssteder med air con av samme grunn, samt bestille moped for å komme seg rundt på - på forhånd da det ellers blir ‘utsolgt’ pga. julefri. Hvor mange dager har dere tilgjengelig? Hvilken øyer vurderer dere, og hvor lenge?
Jeg tenker to dager på Rarotonga og to dager på Aitutaki.

Siden jeg (som vanlig) prøver å rekke over alt for mye på kort tid, kombinerer jeg Cookøyene med et par dager rundtomkring Auckland før jeg hyrer campervan der og kjører sørover.

Satser

Gleder meg til å lese rapporten når du får lagt ut den, samt å se bildene
RJon is online now   Reply With Quote
Old 11-11-2019, 02:10   #20
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Rarotonga & Aukland

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Til dere som har vert på Cookøyene, hvor mye regner det der egentlig i desember? har prøvd å lete litt på det store vide nettet og finner stort sett motstridende svar.
Regn kan man få hele året, men det regner 2-3 ganger mere i regnsesongen som er fra desember til mai.

Jeg var der i juli/august som er optimal timing for været. Det er også da man har den store øy-feiringen Te Maeva Nui. Det er da store markeder og show på Rarotonga som er verdt å få med seg.
https://www.youtube.com/watch?v=2dFBPRVG7Uw


https://www.youtube.com/watch?v=zITWKAKU9EA


Pass på at Cook Islands er en del av New Zealand så det er mange som vil dra hit i ferier for med badevennlige temperaturer. Spesielt hovedøya Rarotonga er derfor ganske så preget av turister. Kommer man seg til en annen øy som Aitutaki så er det mye mer sydhavsdrøm.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 11-11-2019 at 02:17.
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Auckland - Rarotonga - Aitutaki - Rarotonga - Auckland Flybird TripReports 14 22-08-2012 22:08
Auckland - Queenstown // Wellington - Auckland Flybird TripReports 14 04-12-2011 14:48
Auckland - Sydney - Melbourne - Auckland Flybird TripReports 16 30-05-2011 22:40
Auckland - Queenstown // Christchurch - Wellington - Auckland Flybird TripReports 9 25-01-2011 22:47
Auckland–Napier–Wellington–Auckland FlightDeck TripReports 12 01-01-2011 16:40


All times are GMT +2. The time now is 17:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.