Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-11-2015, 09:12   #121
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Man kan fortsatt dra til Oslo for visa antar jeg... Vil ikke rote med nettet hvis en må laste opp bilder jeg ikke har ... Og ikke har lært meg hvordan...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2015, 17:26   #122
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Er det fortsatt visumfritt for nordmenn til Vietnam?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2015, 23:05   #123
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Er det fortsatt visumfritt for nordmenn til Vietnam?
Visa required, except for A max. stay of 15 days for nationals of Norway.

Visa required, except for A max. stay of 30 days for nationals of Norway arriving at Phu Quoc (PQC).

Visa required, except for Nationals of Norway arriving at Hanoi (HAN) or Ho Chi Minh City (SGN) and holding onward tickets for a connecting flight, on the same day, to Phu Quoc (PQC). Passengers are required to remain in the transit area of Hanoi (HAN) or Ho Chi Minh City (SGN) and clear immigration at Phu Quoc (PQC) where they will be granted a max. stay of 30 days.

Warning:
- Nationals of Norway entering Viet Nam without a visa must have a gap of at least 30 days from their last departure date from Viet Nam.
- Visa exempt visitors not holding return/onward tickets could be refused entry.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2015, 17:22   #124
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Visa required, except for A max. stay of 15 days for nationals of Norway.

Visa required, except for A max. stay of 30 days for nationals of Norway arriving at Phu Quoc (PQC).

Visa required, except for Nationals of Norway arriving at Hanoi (HAN) or Ho Chi Minh City (SGN) and holding onward tickets for a connecting flight, on the same day, to Phu Quoc (PQC). Passengers are required to remain in the transit area of Hanoi (HAN) or Ho Chi Minh City (SGN) and clear immigration at Phu Quoc (PQC) where they will be granted a max. stay of 30 days.

Warning:
- Nationals of Norway entering Viet Nam without a visa must have a gap of at least 30 days from their last departure date from Viet Nam.
- Visa exempt visitors not holding return/onward tickets could be refused entry.
Noen som har en god ide for hvordan vi kan skaffe oss et visum til Vietnam for opphold over 15 dager? Reisen er 13. januar.

- Vi bor i Bergen.
- Vi er i Afrika frem til 6. januar.

Er Visumhjelp med ekspress behandling til 1100,- tingen?
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2015, 21:29   #125
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Noen som har en god ide for hvordan vi kan skaffe oss et visum til Vietnam for opphold over 15 dager? Reisen er 13. januar.

- Vi bor i Bergen.
- Vi er i Afrika frem til 6. januar.

Er Visumhjelp med ekspress behandling til 1100,- tingen?
Jeg tror du kanskje kan finne den nødvendige hjelpen angående Visa on arrival her (har ikke erfaring med det selv, siden jeg var under 15 dager i Vietnam):

http://www.tripadvisor.com/Travel-g2...rival.Voa.html
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2015, 07:31   #126
tdb
ScanFlyer Blue
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 484
Default Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Beskrivelsen på Tripadvisor var veldig bra. Jeg gjorde det selv på den måten da jeg var i Vietnam i fjor.
Ved ankomst Hanoi presenterte jeg utskrift av mailen sammen med passet til VoA skranken , betalte og fikk limt inn visumet i passet. Dette gikk veldig raskt.
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2015, 10:57   #127
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post
Jeg tror du kanskje kan finne den nødvendige hjelpen angående Visa on arrival her (har ikke erfaring med det selv, siden jeg var under 15 dager i Vietnam):

http://www.tripadvisor.com/Travel-g2...rival.Voa.html
TAKK for en nyttig link Espen!

Quote:
Originally Posted by tdb View Post
Beskrivelsen på Tripadvisor var veldig bra. Jeg gjorde det selv på den måten da jeg var i Vietnam i fjor.
Ved ankomst Hanoi presenterte jeg utskrift av mailen sammen med passet til VoA skranken , betalte og fikk limt inn visumet i passet. Dette gikk veldig raskt.
Hvilken agent brukte du for å utstede brevet du hadde med?
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2015, 11:20   #128
tdb
ScanFlyer Blue
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 484
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Det husker jeg ikke dessverre. Jeg googlet det og valgte en tilfeldig. Jeg tror jeg betalte 10-15 USD for dette.
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2015, 13:11   #129
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Visa required, except for A max. stay of 15 days for nationals of Norway.

Visa required, except for A max. stay of 30 days for nationals of Norway arriving at Phu Quoc (PQC).

Visa required, except for Nationals of Norway arriving at Hanoi (HAN) or Ho Chi Minh City (SGN) and holding onward tickets for a connecting flight, on the same day, to Phu Quoc (PQC). Passengers are required to remain in the transit area of Hanoi (HAN) or Ho Chi Minh City (SGN) and clear immigration at Phu Quoc (PQC) where they will be granted a max. stay of 30 days.

Warning:
- Nationals of Norway entering Viet Nam without a visa must have a gap of at least 30 days from their last departure date from Viet Nam.
- Visa exempt visitors not holding return/onward tickets could be refused entry.
Takk for svar, som altså er ja!?
En link til kilden ville vært fint.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2015, 13:18   #130
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Takk for svar, som altså er ja!?
En link til kilden ville vært fint.
Det er fra Timatic via KLMs nettsider.
https://www.klm.com/travel/no_no/pre...c/visaform.htm

Last edited by sabergum; 25-11-2015 at 13:21.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2015, 13:20   #131
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Det er fra Timatic via KLMs nettsider.
https://www.klm.com/travel/kz_en/pre...c/visaform.htm
Flott!
Tusen takk
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2016, 23:48   #132
Fbu76
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2013
Location: Nittedal
Posts: 259
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Et enkelt spørsmål. Jeg skal reise fra Osl til Abz i mars. Som nordmann vet jeg at jeg må ha med pass når jeg reiser utenom Schengen. Jeg skal imidlertid reise sammen med en tysk statsborger. Hun flyr Ham-Abz. Hun sier at hun ikke har pass og at hun alltid reiser kun med sitt "EU-IDkort". Stemmer det at EU-medlemmer kan reise hele EU uten pass og at dette i tilfelle gjelder også nå der det er utvidet grensekontroll ess Sverige og Frankrike?
__________________
EBG
Upcoming:
Sept 17-27 OSL-NCE-OSL
Fbu76 is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2016, 02:20   #133
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Fbu76 View Post
Et enkelt spørsmål. Jeg skal reise fra Osl til Abz i mars. Som nordmann vet jeg at jeg må ha med pass når jeg reiser utenom Schengen. Jeg skal imidlertid reise sammen med en tysk statsborger. Hun flyr Ham-Abz. Hun sier at hun ikke har pass og at hun alltid reiser kun med sitt "EU-IDkort". Stemmer det at EU-medlemmer kan reise hele EU uten pass og at dette i tilfelle gjelder også nå der det er utvidet grensekontroll ess Sverige og Frankrike?

Ja det stemmer. Alle EU eller EØS (Norge, Island og Liechtenstein) og Sveits kan reise med sine lands respektive ID kort. Det kunne vi i Norge gjort også, dersom vi hadde hatt det. Enn så lenge er det kun passet som er gyldig id for en Normann.

Siden du spurte spesifikt om UK
Quote:
You can enter the UK with either a valid passport or a national identity card issued by a EEA country. It must be valid for the whole of your stay.
https://www.gov.uk/uk-border-control...ave-for-the-uk
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2016, 03:38   #134
Crazydre
Newcomer
 
Join Date: Dec 2015
Location: Widnes, UK
Posts: 12
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Fbu76 View Post
Stemmer det at EU-medlemmer kan reise hele EU uten pass og at dette i tilfelle gjelder også nå der det er utvidet grensekontroll ess Sverige og Frankrike?
Inte bara inom EU, utan hela Europa (utom Ryssland, Vitryssland och Ukraina), samt Turkiet, Georgien, Färöarna, Grönland och vid paketresa till Tunisien och Jordanien.
Crazydre is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2016, 07:29   #135
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Crazydre View Post
Inte bara inom EU, utan hela Europa (utom Ryssland, Vitryssland och Ukraina), samt Turkiet, Georgien, Färöarna, Grönland och vid paketresa till Tunisien och Jordanien.
Husk at flyselskap kan i sine terms&conditions finne på å kreve pass som ID ved check-in og boarding. Anbefaler å reise med pass i utlandet, selv innen Schengen-grensen.
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2016, 21:13   #136
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Nå skjønner jeg ingenting. Jeg skulle søke visa til India via nett. Jeg fyller så ut en haug med informasjon (far, mor sponsor og Gud bedre) og ender så opp med en .pdf-utskrift jeg tydeligvis må signere og levere til ambassaden?

Eller har jeg bommet helt? Ååååå, hvorfor skal de gjøre det så vaaaaanskeliiiiiiiiig. Hjelp!

Edit: Det ser ut til at de har to typer "online visa". Et ordinært og et e-visa. Jeg søkte vist førstnevnte, som må leveres inn. Jaja, da prøver jeg igjen med den riktige versjonen av "online visa". Konklusjon: Ikke følg anvisningene på ambassadens hjemmeside, men google it.

Last edited by Herlov; 02-02-2016 at 22:16.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2016, 10:13   #137
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,197
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Søkte e-visa til India for en ukes tid siden. Fikk svar på epost (3 like) dagen etterpå med innvilget visum.
Reiser på fredag. Håper det virker.
Piper is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2016, 02:56   #138
Crazydre
Newcomer
 
Join Date: Dec 2015
Location: Widnes, UK
Posts: 12
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Utenbys View Post
Husk at flyselskap kan i sine terms&conditions finne på å kreve pass som ID ved check-in og boarding. Anbefaler å reise med pass i utlandet, selv innen Schengen-grensen.
Bara för norrmän eftersom ni inte har nationellt ID-kort. Nationella ID-kort godtas alltid istället för pass till destinationer som accepterar det, med ett undantag: svenska medbogare får inte resa direkt från Sverige till ett land utanför EU/EFTA därför att svenska Passkontrollen då inte släpper en på flyget (detta har dock inget med flygbolaget att göra)

Quote:
Originally Posted by Piper View Post
Søkte e-visa til India for en ukes tid siden. Fikk svar på epost (3 like) dagen etterpå med innvilget visum.
Reiser på fredag. Håper det virker.
Är Inga Problem, detta är 100% legitimt. Finns Ingen anledning att söka via Ambassaden om 30 dagar single entry är OK för dig
Crazydre is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2016, 17:18   #139
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,290
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Kan det by på problemer i immigrasjon når man reiser til osaka KIX i japan og ut fra Tokyo HND?
Ble mye styr da jeg gjorde det i UAE reiste til AUH og hjem fra DXB
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2016, 17:58   #140
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Nei............
fluxie is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd) MissMe Reiseforum 153 11-03-2024 20:18
Visum/passregler hovedtråd (del 1) Concorde Reiseforum 353 29-09-2014 08:55
Nepal, pass, visum. Eirik Reiseforum 5 13-10-2011 00:24


All times are GMT +2. The time now is 15:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.