Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-07-2017, 21:10   #1
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
USA USA-tråden

Har endelig fått valuta for CT-en og fått booket en 14 dagers tur siste halvdel av september med utreise til LAX og retur fra ORD (i SAS C). Reiser alene, og alle former for transport (bil/tog/fly) er aktuelle for å komme meg til Chicago. Tar mer enn gjerne imot tips til rutevalg, steder og ting å se, overnatting, og alt mulig annet
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2017, 21:15   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Los Angeles til Chicago

Ingenting å lure på engang ...

https://roadtripusa.com/route-66/
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2017, 21:29   #3
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: Los Angeles til Chicago

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ingenting å lure på engang ...

https://roadtripusa.com/route-66/
Det er jo selvfølgelig det mest opplagte, men det jeg glemte å skrive er at jeg (iallfall i utgangspunktet) har lyst til å få med meg kysten nordover til Seattle. Ser for meg noe sånt som LA - LV - Death Valley - Yosemite - SF - Portland - Seattle, men derfra og østover er jeg blank. Men om Route 66 trumfer alt annet, så må det jo vurderes

Last edited by sabergum; 07-07-2017 at 22:22.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 07-07-2017, 22:42   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Los Angeles til Chicago

Seattle og østover er egentlig ganske kjedelig. Kjørte fra Seattle til Atlanta da jeg flyttet sist, og det var ikke så veldig mye annet spennende å oppleve enn å få bensintanken fylt i Oregon (hvor selvtank er forbudt). Prærien var ... flat.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2017, 05:22   #5
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Los Angeles til Chicago

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Seattle og østover er egentlig ganske kjedelig. Kjørte fra Seattle til Atlanta da jeg flyttet sist, og det var ikke så veldig mye annet spennende å oppleve enn å få bensintanken fylt i Oregon (hvor selvtank er forbudt). Prærien var ... flat.
Tja, kjørte andre veien for 37 år siden, fra Texas til Alaska.
Var ikke kjedelig, men det gakk Westover og Nordover.
Som dem sa i gamle dager: Go West Young man.
Punkterte, gikk tom for bensin og ble tilbudt gruppesex med en Indiansk bestemor langs veien, men ikke samtidig.
Punktering var midt på Alcan Highway uten reservehjul eller jekk og bare 20 daler i lomma.
I ødemarken på grusvei ca 250kilometer fra nærmeste indianer landsby.
Fikk haik med semi trailer til nærmeste tettsted etter mange timer og fant en skrap handel med gamle biler som faktisk hadde jekk og reservehjul som passet til min 1964 Buick Skylark Convertible med 455 cu Wildcat motor. ( kanskje ikke beste bilen å kjøre til Alaska med men man visste ikke bedre. Andre eventyrere på veien kjørte Land Rover med reservehjul på tak og panser samt safari vester med lommer overalt.)
Haiket tilbake til bilen med reserve hjul og jekk som ble kjøpt for 20 daler, good deal.
Fikk haik på pick-up truck med dritta fulle indianere og satte meg baki lasteplanet. Dem kjørte full gass mens brennevins flaska gakk frem og tilbake der foran. Et under at vi ikke for i grøfta i 140 km/t.
Holdt med godt fast mens grusen sprutet fra bakhjulene.
Nesten fremme til bilen min skar dem av veien uti bushen og en av damene hoppet ut og trakk ned buksa for å tisse.
Dem spurte da om jeg ville være med på fest?
Jeg var jo høflig og sa det passet egentlig ikke for jeg skulle videre, men kanskje en annen gang?
Da ble det litt ampert og dem lurte på om jeg ikke likte dem, og kanskje hadde noe imot dem for jeg ville ikke være med på fest?
Skjønte at jeg måtte være høflig og forklarte at jeg satte pris på turen, og du verden, skulle gjerne ha vært med på fest, men hadde en bil med punktering og måtte videre, dessverre.
Under tvil kjørte dem meg tilbake til hoved grus veien og sparket meg og reservehjulet av i veikanten.
Happy ending, de der var ikke mors beste barn.
Haiket videre og fant bilen min med punktering i veikanten.
Havnet i Alaska etter en overnatting i Whitehorse. Havnet på tvilsom bar hvor en gammel indianer kjærring ville til sengs med både meg og den andre Norsken jeg reiste sammen med. Vi avslo, men kanskje var det smigrende. Alle var drita fulle på den baren og man måtte holde tunga rett i kjeften for ikke å si noe skjeft, skjønt ingen var egentlig aggressiv, men godt humør kan skifte og de der fremmed karene? Er dem ute etter juling eller hva?
Aldri kjedelig i koloniene.
Go West young man.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2017, 12:04   #6
ma-are
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2015
Posts: 71
Default Re: USA-tråden

Pacific Coast Highway (Highway 1) mellom LA og SF er å anbefale! Roadtrippet der med noen kompiser for en del år tilbake siden; LA - SF - Yosemite - Grand Canyon - Las Vegas - Death Valley +++.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ma-are is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2017, 12:50   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: USA-tråden

Finnes også en drøss tråder på forumet om roadtrips og byer, sjekk tripreport og reiseforumet) samt innholdsfortegnelsen https://forum.flyprat.no/showpost.ph...16&postcount=6
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2017, 14:44   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: USA-tråden

Quote:
Originally Posted by ma-are View Post
Pacific Coast Highway (Highway 1) mellom LA og SF er å anbefale! Roadtrippet der med noen kompiser for en del år tilbake siden; LA - SF - Yosemite - Grand Canyon - Las Vegas - Death Valley +++.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er ikke den stengt pga ras, eller har de åpnet igjen?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2017, 15:24   #9
Sucellos
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 54
Default Re: USA-tråden

Highway 1 er for tiden (Juli 2017) stengt på 4 plasser, så planlegger man denne ruta de nærmeste 12 månedene anbefales solid research på forhånd for å få oppdatert status, for det er ikke akkurat lette omkjøringsalternativer.

Pfeiffer Canyon Bridge er stengt etter at den ble ødelagt i vinter, men åpner kanskje, og her er kanskje et nøkkelord, i slutten av september.

Ved Mud Creek ser det langt verre ut. Kun spekulasjoner, men det antydes tidlig sommer 2018 før man er i normalt gjenge igjen.

Akkurat nå er det er få/ingen gode omkjøringsmuligheter på en god del av strekningen. Om man ønsker å se kysten ender man fort opp med å kjøre sørover fra Carmel mot Bixby Bridge/Big Sur og så tilbake samme vei. Kjører man nordover fra Cambria kan man f.eks. nå Hearst Castle, før an må snu igjen.

Mellom Carmel og Cambria blir det altså fort at man må kjøre via 101. Det finnes noen småveier som kan gi tilgang til enkelte steder langs Hw 1, men ser ikke noen fornuftig rute akkurat nå som ikke medfører veldig lange omkjøringer.
Sucellos is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2017, 18:21   #10
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: USA-tråden

[QUOTE=sabergum;1101594]Har endelig fått valuta for CT-en og fått booket en 14 dagers tur siste halvdel av september med utreise til LAX og retur fra ORD (i SAS C). Reiser alene

Reiser alene ??? Er det noe vits i å bruke CT da ?
SBT is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2017, 18:24   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: USA-tråden

Quote:
Originally Posted by SBT View Post
Reiser alene ??? Er det noe vits i å bruke CT da ?


Man får 50% for en person også
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 08-07-2017, 22:44   #12
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: USA-tråden

Jeg har alltid trodd at den medreisende ikke belastes for poeng, slik at kun innehaveten bruker poeng, men det blir jo det samme resultatet. Companion ticket henleder jo tanken på at det skal være to.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2017, 16:50   #13
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: USA-tråden

Da ble det sånn at jeg røk på en errorfare booking til San Francisco i oktober, grunnen til at jeg poster en post her er at jeg ønsker å se litt mer, har satt av en uke som gjør at jeg kan leie en bil. Tenkte muligens å kjøre opp til Oregon eller noe, men ser det er ganske langt å kjøre opp til Portland som er vel den eneste byen i Oregon av en viss størrelse. Jeg har vært i San Francisco før og har sett stort sett det meste som er av interesse for turister så det er derfor jeg lurer på om jeg skal gjøre noe annet enn å være 1 uke i San Francisco med tildels høye priser på overnatting...

Alternativt kan jeg jo kjøre østover mot Reno og Nevada på I 80. Vet ikke hva kjennerne her synes jeg (egentlig spent på om jeg i det hele tatt kommer inn i USA, så håper jeg slipper secondary denne gang) men jeg er for glad i det landet til at jeg ikke kan dra dit. Men nå har jeg i det minste booket noe som er litt mer normalt enn 2 dager så kanskje CBP ikke bekymrer seg så mye den her gang. Ellers ser jeg jo at det går tog til Reno så kanskje gjøre noe så uortodoks i USA som å ta toget? Jeg er jo glad i å ta toget, litt mindre stress enn å kjøre selv. Enda bedre man kan nyte en pils i kafevogna.

Last edited by Hypern; 02-09-2017 at 16:56.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2017, 18:19   #14
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: USA-tråden

Kjør til Denver (mange alternative ruter/breddegrader). One-way rental og fly tilbake.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2017, 18:49   #15
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: USA-tråden

Quote:
Originally Posted by Sucellos View Post
Highway 1 er for tiden (Juli 2017) stengt på 4 plasser, så planlegger man denne ruta de nærmeste 12 månedene anbefales solid research på forhånd for å få oppdatert status, for det er ikke akkurat lette omkjøringsalternativer.

Pfeiffer Canyon Bridge er stengt etter at den ble ødelagt i vinter, men åpner kanskje, og her er kanskje et nøkkelord, i slutten av september.

Ved Mud Creek ser det langt verre ut. Kun spekulasjoner, men det antydes tidlig sommer 2018 før man er i normalt gjenge igjen.

Akkurat nå er det er få/ingen gode omkjøringsmuligheter på en god del av strekningen. Om man ønsker å se kysten ender man fort opp med å kjøre sørover fra Carmel mot Bixby Bridge/Big Sur og så tilbake samme vei. Kjører man nordover fra Cambria kan man f.eks. nå Hearst Castle, før an må snu igjen.

Mellom Carmel og Cambria blir det altså fort at man må kjøre via 101. Det finnes noen småveier som kan gi tilgang til enkelte steder langs Hw 1, men ser ikke noen fornuftig rute akkurat nå som ikke medfører veldig lange omkjøringer.
Ser ut som du sitter på god info her. Jeg skal kjøre strekningen i midten/slutten av denne måneden. Slik jeg forstår det på deg, er det ganske store omveier som skal til? Er det noe nytt rundt Pfeiffer bridge?

Planen er å kjøre fra LA, via Santa Barbra/Malibu til Moonstone Beach for en overnatting der. Så videre til Carmel neste dag, og siste til San Fran. Er det korrekt at problemene er mellom Moonstone Beach og Carmel?

Har du en nettside hvor jeg kan se status på arbeidet?
__________________

Last edited by darkcho; 02-09-2017 at 18:53.
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2017, 21:06   #16
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: USA-tråden

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Da ble det sånn at jeg røk på en errorfare booking til San Francisco i oktober, grunnen til at jeg poster en post her er at jeg ønsker å se litt mer, har satt av en uke som gjør at jeg kan leie en bil. Tenkte muligens å kjøre opp til Oregon eller noe, men ser det er ganske langt å kjøre opp til Portland som er vel den eneste byen i Oregon av en viss størrelse. Jeg har vært i San Francisco før og har sett stort sett det meste som er av interesse for turister så det er derfor jeg lurer på om jeg skal gjøre noe annet enn å være 1 uke i San Francisco med tildels høye priser på overnatting...

Alternativt kan jeg jo kjøre østover mot Reno og Nevada på I 80. Vet ikke hva kjennerne her synes jeg (egentlig spent på om jeg i det hele tatt kommer inn i USA, så håper jeg slipper secondary denne gang) men jeg er for glad i det landet til at jeg ikke kan dra dit. Men nå har jeg i det minste booket noe som er litt mer normalt enn 2 dager så kanskje CBP ikke bekymrer seg så mye den her gang. Ellers ser jeg jo at det går tog til Reno så kanskje gjøre noe så uortodoks i USA som å ta toget? Jeg er jo glad i å ta toget, litt mindre stress enn å kjøre selv. Enda bedre man kan nyte en pils i kafevogna.
Liker du øl, og da Vestkyst IPA spesielt, så er denne plassen verdt et besøk en times tid nord for byen, midt i Napa Valley: https://russianriverbrewing.com/pages/brew-pub
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 00:06   #17
Sucellos
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 54
Default Re: USA-tråden

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Ser ut som du sitter på god info her. Jeg skal kjøre strekningen i midten/slutten av denne måneden. Slik jeg forstår det på deg, er det ganske store omveier som skal til? Er det noe nytt rundt Pfeiffer bridge?

Planen er å kjøre fra LA, via Santa Barbra/Malibu til Moonstone Beach for en overnatting der. Så videre til Carmel neste dag, og siste til San Fran. Er det korrekt at problemene er mellom Moonstone Beach og Carmel?

Har du en nettside hvor jeg kan se status på arbeidet?
Ja, det er korrekt at problemene er mellom Moonstone Beach og Carmel.

Pfeiffer Canyon Bridge er forsinket.
http://www.ksbw.com/article/caltrans...-done/12155485
Bare søk på Pfeiffer på den nettsiden for å finne nyeste artikler, de skriver om status ganske jevnlig.

Ellers har jeg brukt å kikke innom disse for oppdatert status:
http://www.dot.ca.gov/hq/roadinfo/display.php?page=sr1
http://www.bigsurcalifornia.org/highway_conditions.html

Jeg skal kjøre strekningen 28. september, så post gjerne en vurdering av den ruten du til slutt velger. Jeg ser på muligheten for å kjøre gjennom Carmel Valley fra Carmel til Greenfield for å se litt annet enn bare motorvei. Det skal visstnok være pent landskap der, men jeg har aldri kjørt der før selv så jeg gir ingen garantier. Mellom Greenfield og Cambria tror jeg det blir 101 og 46.

For å få sett mer kystutsikt kan du jo kjøre 17-mile drive med utgangspunkt fra Carmel, samt kjøre en tur ned til Bixby bridge (og forsåvidt helt til ned stengningen om du gidder). Tar du disse to har du fått sett ganske mye i grunn.
Sucellos is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 21:12   #18
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: USA-tråden

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Kjør til Denver (mange alternative ruter/breddegrader). One-way rental og fly tilbake.
Synes nå oneway rental var litt dyrt (men skjønner jo at det koster penger å flytte på en bil over lengre distanser) - så fortsatt så frister toget mest - hmm.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2017, 22:23   #19
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: USA-tråden

Ja, 2500 NOK surcharge på en Avis Focus for én uke var mye. Jeg kjørte sist fra LAX og mente det var billigere for noen år siden.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2017, 18:59   #20
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: USA-tråden

Tok toget (Coast Starlight) fra Los Angeles til Oakland på lørdag. Gode seter og god plass. Så ut til at det var greit å få plass i kafe-/utsiktsvogna, men går også an å ta med seg kald drikke osv. til setet. Ellers er det betjent restaurantvogn med bordreservasjon til frokost, lunsj og middag. Her blir du plassert på bord sammen med andre, noe som for min del var en hyggelig opplevelse.

MEN - det tar tid, laaaang tid. Forvent forsinkelser. For min del ble det halvannen time forsinkelse på en ti timers reise, og det er helt normalt.
sabergum is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
VC-10 tråden Stone Flyhistorisk forum 4 16-04-2017 00:51
Panama-tråden robertaas Reiseforum 12 23-09-2015 08:47
De nye USA- flygningene fra CPH til USA litt-amatør Flyforum 21 24-05-2006 11:50


All times are GMT +2. The time now is 19:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.