Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-11-2016, 15:32   #1
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Om sykdom og reiseforsikring m.v.

I Aftenposten i dag. Noe vi vel allerede vet. Har også hatt en venn som rømte sykehus i Thailand.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Sv...r-609000b.html
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2016, 15:56   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Sykdom og reiseforsikring

Quote:
– Vi ser jo at prisene for sykehusbehandling i utlandet øker kraftig, ikke minst i USA. Derfor merker vi godt at investorer bak de private sykehusene vil sikre driften ved å prise behandling av pasienter med reiseforsikring svært høyt
Ikke bare reiseforsikringer ... vi som bor her blir også flådd. Helse- og medisinindustrien er helt ute av kontroll.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2016, 07:27   #3
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Sykdom og reiseforsikring

Noen spørsmål jeg håper noen har praktisk erfaring med å kan hjelpe med før jeg evt må kontakte forsikringsselskapet.

Har en datter i god form, men vannkopper og hun kan da ikke fly før hun ikke er smittefarlig lenger.

Noen som kjenner reglene for hotell mens vi venter på at hun blir frisk? Finner forsikringsselskapet et dritthotell til oss som vi bare må godta?

Er det vanlig at en kan bli på hotellet en er?

Kan en bare ordne selv opp til en maksgrense?

Kan en en legge ulike forsikringer oppå hverandre, altså om en forsikring ordner rom opp til 1500 kr og en annen til 1200kr så kan en booke rom til 2700kr?

Hva med fly hjem? Dersom opprinnelig reise er i businnes og first, tilbyr de samme klasse eller setter de oss på sete 43 e med Dy via London? Kan en ordne billetter selv og få refundert?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2016, 07:54   #4
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Sykdom og reiseforsikring

Har ikke dere akkurat ankommet Thailand?

Kan du dokumentere at hun ikke hadde vannkopper ved avreise Norge?
Ref. normale unntak i vilkår for forverring av eksisterende/kjent tilstand.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2016, 08:20   #5
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Sykdom og reiseforsikring

Man reiser vel ikke hjemmefra for ferie når noen har vannkopper????

Reiste på mandag. Men det var ikke det jeg lurte på da.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2016, 10:39   #6
NordicLane
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 113
Default Re: Sykdom og reiseforsikring

Så lenge man er enig med forsikringsselskapet om at skaden/sykdommen dekkes av forsikringen, så er min erfaring/forståelse at man ofte blir enig om gode løsninger.

Start med å ring forsikringsselskapet vedr. hotell og informerer om at hjemreisen må utsettes.
Prøv å forhold deg kun til hovedforsikringsselskapet når det gjelder å finne løsninger, så kan dem håndtere krav mot andre forsikringsselskap i etterkant. Dog er det lurt å ha meldt inn skaden også til ev andre forsikringsselskaper (kredittkortsdekning) og spør om det er greit at du forholder deg hovedforsikringsselskapet.

Vedr. hotell så er reiseforsikring er av den type forsikring at man kan få utbetalt erstatning fra flere forsikringer, gitt at beløpet overskrider satsene i den første forsikringen.
Jeg tenker at dere i utgangspunktet har krav på hjemreise i opprinnelig klasse, men å hardnakket kreve first kan medføre at forsikringsselskapet ikke blir spesielt løsningsorienterte for hele saken.

For å svare mer presist vedr. villkårene i akkurat din reiseforsikring, må man vite selskap og type forsikring.
NordicLane is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2016, 11:12   #7
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: Sykdom og reiseforsikring

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Noen spørsmål jeg håper noen har praktisk erfaring med å kan hjelpe med før jeg evt må kontakte forsikringsselskapet.

Har en datter i god form, men vannkopper og hun kan da ikke fly før hun ikke er smittefarlig lenger.

Noen som kjenner reglene for hotell mens vi venter på at hun blir frisk? Finner forsikringsselskapet et dritthotell til oss som vi bare må godta?

Er det vanlig at en kan bli på hotellet en er?

Kan en bare ordne selv opp til en maksgrense?

Kan en en legge ulike forsikringer oppå hverandre, altså om en forsikring ordner rom opp til 1500 kr og en annen til 1200kr så kan en booke rom til 2700kr?

Hva med fly hjem? Dersom opprinnelig reise er i businnes og first, tilbyr de samme klasse eller setter de oss på sete 43 e med Dy via London? Kan en ordne billetter selv og få refundert?
Tja den ene gangen jeg har blitt syk og måtte utsette hjemreise var i Norge, men der fikk jeg en legeattest hos legevakt på stedet og booka en ekstra natt på hotellet. Fikk igjen pengene for den natta. Hadde ombookingsbarbillett i SAS Plus så akkurat det slapp jeg å tenke på.

Hotellrommet her var knalldyrt 2100 kroner for ei natt for å være nøyaktig, men de klagde ikke. Så jeg vil nok anta det viktigste er å få legeerklæring på stedet man er.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2016, 11:32   #8
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Sykdom og reiseforsikring

Ring å snakk med de.
Opplevde noe lignende med guttungen, som fikk Not fit for flight, på grunn av ørebetennelse.

Vi sjekka prisen der vi bodde og om de hadde ledig lengre, det hadde vi og solgte inn ideen til forsikringsselskapet som ikke hadde noe å utsette på det forslaget.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2016, 18:41   #9
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Sykdom og reiseforsikring

Kom over en artikkel om reiseforsikringer der det stod at bonuspoeng/cahspoints ikke blir tilbakebetalt ved sykdom. Men noen som vet om det likevel er reiseforsikringer der dette på en eller annen måte ble kompensert? EB Amex burde jo hatt det, men har ikke lest vilkårene.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2016, 19:27   #10
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: Sykdom og reiseforsikring

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Kom over en artikkel om reiseforsikringer der det stod at bonuspoeng/cahspoints ikke blir tilbakebetalt ved sykdom. Men noen som vet om det likevel er reiseforsikringer der dette på en eller annen måte ble kompensert? EB Amex burde jo hatt det, men har ikke lest vilkårene.
Hvis du leser forsikringsbeviset til SAS Amex så vil du se at du har rett. Hvis SAS ikke refunderer poengene så gjør Amex/DNB det. I praksis gjelder dette kun hvis du blir syk natten før utreise (Eurobonus-reiser er jo avbestilbar til 24 timer før (i praksis kl 23:59 dagen før hvis du er EBG eller høyere)).
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2016, 00:29   #11
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,232
Default Re: Sykdom og reiseforsikring

Spørs jo om du blir syk før første utreise eller om det skjer i løpet av reisen.

Fra EuroBonusvilkårene:
Dersom medlemmet eller den som benytter seg av poengene blir syk før bonusreisen, kreves det legeattest for å endre bestillingen eller for utstedelse av ny billett/nytt dokument. Dette gjelder så sant poengene er gyldige.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2017, 10:21   #12
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Sykdom og reiseforsikring

Det er noen som liker å "leve farlig", eller bare satser på å være selv-assurerende..
Jeg tør jo ikke reise til Sverige uten reiseforsikring, så jeg fatter og begriper ikke de som driter i det..
FinalCall skriver at det er 200 000 nordmenn som ikke har reiseforsikring. Det taller er jo litt diffust, da det jo er lite vits med reiseforsikring om du holder deg innafor landets grenser og egen by. Men kongeriket Norge er laaaangt og det kan bli en dyr tur hjem, om du er strandet i Karasjok og trenger litt ekstra på å komme deg hjem til Oslo.

Har benyttet meg av reiseforsikring noen ganger, heldigvis bare til småting, men fortsatt fryktelig greit å ha.
Ting går mye glattere når man står på et sykehus i tyrkia med en unge som har ørebetennelse og virkelig ikke kan fly hjem om to dager.

Det gjorde litt ekstra godt, da det samtidig kom inn en typisk sydenturist og viste fram det Europeiske "helsetrygdekortet". Hvorpå damen tørt påpekte, your'e in Asia now. And we take the payment up front..

Er det noen av dere som lener dere på bare forsikringen i kredittkortet, jeg tør ikke det, så her er det full pakke igjennom sykepleierforbundet, hvor madammen har noen drøyt gode betingelser.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2017, 11:31   #13
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Sykdom og reiseforsikring

Så sant som sagt, Kekker..

Landet i MIA i februar... Rett på akutten hos Mount Sinai ( berømt og dyrt ), som var det nærmeste sykehus til hotellet. Senere omtalt som MS..

Måtte selv kontakte Europeiske, de ville ikke, Europeiske NYC kontor tlf på deres plastkort, alltid i lommeboka, med min mobil. De tok ansvaret og faxet bekreftelse til MS ( jada, du leste rett, fax eneste som ble godkjent !! ).

Vi har hatt årsforsikring hos Europeiske i alle år. Ville ikke reise uten. Aldri hatt bruk for den før nå.

Så rett inn i 6 dager, operert neste natt kl 23.00-0200. Ut etter 6 dager.

Kom hjem sendte MS kopi av faktura til Europeiske: NOK 388.000 for 6 dager !!

Flyet hjem mistet vi. Europeiske booket meg inn på LH business til FRA ( fruen økonomi ), hentet med golfbiler helt til lounge og senere til flyet til OSL.

Jeg kan lett forestille meg hva som ville skje hvis noen viser XYZ Bank Visa og sier at det kortets forsikringsselskap betaler...

Last edited by SQ 777; 16-06-2017 at 11:43.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2017, 12:07   #14
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Sykdom og reiseforsikring

Og mange av kortselskapene bruker store, anerkjente selskaper som Gouda, Lloyds og andre som er bedre kjent i USA enn Europeiske. Mange av de nordiske selskapene deler alarmsentral og den er svært god å ha. Har selv benyttet den fra et tog i Sør-afrika og fikk time på sykehus langs ruten vi skulle kjøre etter ankomst.

For øvrig kan jeg også si det samme om NAF og uhell i Europa. Jeg fikk flyvende last i fronten på bilen på motorveien i Nederland. Tauing til verksted om kvelden, leiebil midt på natta og ekstrem god oppfølging fra Norge.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2017, 16:38   #15
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Sykdom og reiseforsikring

Fant et tips om Storebrand reiseforsikring i denne tråden.

Sjekket vilkårene for Super og dekningen var jevnt over meget bra.

Har ikke sett Helårs reiseforsikring med valg for 120 dager før, det var interessant.
Prisen var naturlig nok over dobbelt av standard 60 dager.

Bruker selv Europeiske (med Gouda på forlengelser).

Europeiske har forresten oppdatert appen sin:
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2017, 17:16   #16
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Sykdom og reiseforsikring

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Fant et tips om Storebrand reiseforsikring i denne tråden.

Sjekket vilkårene for Super og dekningen var jevnt over meget bra.

Har ikke sett Helårs reiseforsikring med valg for 120 dager før, det var interessant.
Prisen var naturlig nok over dobbelt av standard 60 dager.

Bruker selv Europeiske (med Gouda på forlengelser).

Europeiske har forresten oppdatert appen sin:
Det så da usedvanlig bra Ut...
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2017, 17:20   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Sykdom og reiseforsikring

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Fant et tips om Storebrand reiseforsikring i denne tråden.



Sjekket vilkårene for Super og dekningen var jevnt over meget bra.



Har ikke sett Helårs reiseforsikring med valg for 120 dager før, det var interessant.

Prisen var naturlig nok over dobbelt av standard 60 dager.



Bruker selv Europeiske (med Gouda på forlengelser).


Jeg byttet nettopp til de, gjennom Econa og tegnet en familieforsikring. Fikk faktisk beviset i posten i dag. Kunne som du nevner velge mellom 60 og 120 dager, men førstnevnte holder i massevis for oss
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2017, 17:25   #18
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Sykdom og reiseforsikring

Jeg har også helårs, den gjelder så fort man går ut døren hjemme, slik at tyveri av mobil e.l. også er dekket. Det er viktig å ha, og ikke spesielt dyrt med tanke på hva man kan sitte igjen med av regninger etter sykehusopphold i fjerne land. Forsikringer via kredittkort kan være bra, men det er verdt å merke seg 50% kravet, det kan være lett å gå i baret der. Betal heller for bra reiseforsikring enn fancy farge på kredittkortet. Når det er sagt gir mange kredittkortselskap deg et forsikringskort som vil aksepteres mange steder. Artig historie med europeisk helsetrygdkort i Tyrkia, hehe, noen følger ikke med.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2018, 07:09   #19
grindstein
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Nannestad
Posts: 984
Default reiseforsikring å bilettclasse

Hei å god morgen ifra Landsbygda i Thailand

Jeg skulle egentlig ha reiset hjem søndags kveld, men skjebnen ville det slik at vi (jeg og min samboer) ble påkjørt bakfra da vi kjørte moped Torsdag morgen av en personbil. Ble utskrevet av sykehuset i går. Og er godkjent for å kan fly hjemk i morgen kveld.

Jeg hadde opprinnelig Bussnisclass biletter tur/retur Oslo-Bangkok med Emirates. Hvordan forholder Europeiske Reiseforsikring seg til dette? Er dem forpliktet å ordne en bilett i C for meg hjem da jeg hadde dette i utgangspunktet, eller kan dem velge å degradere meg til Eco for å spare penger?

Er første gang jeg må bruks ereiseforsikringa på denne måten, så dette der helt nytt for meg. Har sendt dokumentasjon på biletttyppe til dem pr epost.

På forhand takk for svar.
__________________
grindstein is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2018, 10:16   #20
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: reiseforsikring å bilettclasse

Dette blir litt synsing, men det er vel ikke utenkelig at det er en form for fleksibilitet i billetten din. Om så er, så tror jeg at jeg hadde prøvd å sjekke med flyselskapet, hva det koster og få endret dato. For deretter å få selskapet til å dekke mellomlegget.

Men det er jo ikke utenkelig at billetten sådan er tapt og at dere da må ha nye enveisbilletter og da er det jo et anna prisspørsmål.

Uansett, gjør litt research selv, ta så kontakt med selskapet og selg inn ideen din!

Det viktigste er uansett at alt blir gjort i samråd med forsikringsselskapet, ellers står du der å må betale kalaset selv.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Trenger råd: Sykdom på reise Bizflyer Reiseforum 15 10-02-2009 16:18
BA-fly isolert på OSL pga sykdom AirbusTrond Flyforum 20 23-05-2007 21:33
Sykdom blandt flygende hos SAS Braathens scandi Flyforum 1 10-03-2005 21:45
Sykdom.... EB Flyforum 3 18-02-2005 21:41
"sykdom" (?) i Røyken igjen CK Flyforum 52 05-11-2004 09:06


All times are GMT +2. The time now is 02:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.