Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-07-2012, 12:49   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
EU Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

Reiserute:
18. juni 2012: Oslo (OSL)–Tallinn (TLL), Estonian Air, Embraer 170
18. juni 2012: Tallinn (TLL)–Brüssel (BRU), Estonian Air, Canadair Regional Jet 900
19. juni 2012: Brüssel (BRU)–København (CPH), SAS, Airbus A321-200
19. juni 2012: København (CPH)–Oslo (OSL), SAS, Boeing 737-800W
24. juni 2012: Oslo (OSL)–Helsinki (HEL), Norwegian, Boeing 737-800W
25. juni 2012: Helsinki (HEL)–Oslo (OSL), Blue1, Boeing 717-200



Det har blitt mye reising de siste månedene - og før jeg i det hele tatt har fått tid til å sette meg ned for å skrive rapport, har jeg satt meg i bevegelse på en ny reise. Her er i alle fall en liten beretning om de to siste jobbreisene før sommerferien, som inkluderer Tallinn, Brüssel og Helsinki. Tallinn og Brüssel ble unnagjort på samme tur, mens Helsinki fulgte noen dager senere. Bildene er tatt med iPhone ettersom dette er en jobbreise og kvaliteten er derfor ikke særlig god.

Last edited by FlightDeck; 01-07-2012 at 12:58.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2012, 12:50   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

18. juni 2012, kl. 09.15:
Estonian Air
OV0134 Oslo (OSL)–Tallinn (TLL)
Premium Class
Embraer 170



SAS EuroBonus er det offisielle bonusprogrammet til Estonian Air og man har omtrent de samme fordelene som når man reiser med SAS, Blue1 eller Widerøe. Jeg fant derfor raskt veien gjennom Fast Track og opp i SAS Scandinavian Lounge. Her hadde medlemmene av bandet Madcon allerede funnet seg godt til rette innest i quiet zone-delen av loungen, der de snakket høyt og forsynte seg godt med flaskeøl. Det var ellers mye folk i begge lounger denne morgenen, og etter en flaske Farris og en kaffe beveget jeg meg mot utgangen. (Bildet over er tatt rett etter at Madcon har forlatt loungen).



Estonian Air har justert opp antallet avganger mellom Oslo og Tallinn og betjener nå ruten to ganger daglig, i hovedsak med de nylig leverte Embraer 170-maskinene. På søndager er det riktignok en tredje avgang som fast flys med CRJ-900. I dag var ES-AED satt opp. Denne ble bygget for Finnair i 2005 og gikk videre til Estonian Air tidligere i år. Flyene tar seg veldig godt ut med selskapets reviderte design, men inni fremstår maskinen noe slitt med umoderne Finnair-interiør.



Estonian Air har klassene ”Travel Class” og ”Premium Class” om bord, men de selges forvirrende nok under betegnelsene ”Light Eco”, ”Eco”, ”Flex Eco” og ”Business” på selskapets hjemmesider. For å gjøre forvirringen komplett, har de en ordning som gjør at at passasjerer med fleksible økonomibilletter (noe jeg hadde) får sitte i Premium Class. Riktignok er de første radene alltid reservert til reisende på ordentlige business class-billetter, så da jeg skulle sjekke inn på sas.no kom et setekart med bare én rad opp, og jeg valgte sete 2F.

Med meg var vi tre passasjerer i Premium Class, mens Travel Class nådde 80-90 prosent kabinfaktor. Flytiden ble beregnet til 1 time og 10 minutter med en distanse på 771 kilometer.



Vi tok av 01R noen minutter etter oppsatt avgangstid og roterte raskt østover. Den noe anonyme flyvertinnen ga oss en varm klut før vi fikk servert mat og drikke.



Estonian Air er ikke akkurat et selskap jeg har store forventninger til, men siden i fjor høst har de samarbeidet med ulike restauranter i Estland om utformingen av menyen om bord. Det virker i utgangspunktet som et spennende konsept, og denne måneden er det restauranten La Boheme som står for menyen. Jeg kan ikke si annet enn at maten var en skuffende opplevelse. Vi fikk noe så enkelt som en isbergsalat med noen usmakelige og tørre kjøttskiver (uklart hva!) med parmesan strødd over. Desserten var kanskje noe bedre: en slags krem med korn og bær som jeg spiste noen skjeer av sammen med en tynn kaffe.



Det var ellers en rask og effektiv flytur med en morsom og brå innflyvning over en grå og regntung by.

Jeg fikk 940 SAS EuroBonus-grunnpoeng for turen.

Last edited by FlightDeck; 01-07-2012 at 14:13.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2012, 12:51   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

18. juni 2012, kl. 17.30:
Estonian Air
OV0177 Tallinn (TLL)–Brüssel (BRU)
Premium Class
Canadair Regional Jet 900





I Tallinn hadde jeg ansvaret for en et bilateralt møte på statssekretærnivå. Etter møtet i et av ministeriene, lunsj i gamlebyen og et nærmest obligatorisk foto av delegasjonen ved Patkuli-utkikksplassen ble vi kjørt ut til flyplassen av en estisk regjeringsbil.





Jeg skulle videre til Brüssel og hentet et ombordstigningskort i den køfrie skranken, gikk gjennom Fast Track og fant veien til ”Linda Lounge”, som er en hyggelig lounge over to etasjer.





Tok et glass med det forfristende Saku-ølet før det etter 25 minutter var tid for ombordstigning til Brüssel.



Estonian Air flyr til Brüssel to ganger daglig, og denne ettermiddagsavgangen var satt opp med en av selskapets tre Canadair Regional Jet 900-fly, nærmere bestemt ES-ACB som ble levert i januar 2011. Selskapet skulle egentlig ha en ren CRJ-flåte, men den planen gikk i vasken og flyene skal ut av flåten når Estonian Air får ytterligere tre Embraer 170 levert fra fabrikken i 2014. I avtalen med Embraer, som ble undertegnet på Singapore Air Show, følger det også med en større maskin i 190-serien. Planen er å leie ytterligere fire 190-maskiner fra et utleieselskap, slik at flåten består av 7 Embraer 170 og 5 Embraer 190, i tillegg til eventuelle Saab 340.



Ettersom CRJ-900 ikke passer til broene på flyplassen måtte vi ned på tarmac for å kunne gå om bord.



Estonian Air har valgt et litt enklere interiør med sine mørkeblå skinnseter og hvite vegger sammenliknet med SASCRJ-900-fly.



Jeg merket meg at teppene også hos Estonian Air var utrolig møkkete og fulle av flekker, ellers var maskinen langt freshere enn Embraeren jeg fløy tidligere samme dag.

Det var 11 passasjerer i Premium Class på denne avgangen, og om lag 80 prosent kabinfaktor i Travel Class. Ettersom det var satt av seks rader til Premium Class ble setet ved siden av stående tomt, og jeg kunne se frem til 2 timer og 30 minutter med CRJ over 1592 kilometer.







Det var fortsatt dårlig vær i Tallinn, men etter hvert som vi kom oss over skydekket ble det en nydelig flytur over bl.a. Baltikum, den baltiske sjø, Sverige, Tyskland og Nederland.



Serveringen begynte også bra: flyvertinnen delte oppmerksomt ut varme kluter og serverte meg en boks med øl.



Måltidet ble dessverre igjen en skuffelse - overraskende nok fikk vi ikke varmmat, men heller den samme superkjedelige salaten, men denne gangen med noen skiver med kyllingfilet på toppen og varme rundstykker. Desserten var nesten identisk, mens kaffen var noe sterkere. Bestilte to nye bokser med øl i løpet av flyturen, den siste på oppfordring. Etter den ordinære serveringen forsvant nemlig besetningen bak gardinen.



Jeg fikk ingen følelse av dette var et premuimprodukt - til det var maten altfor dårlig og servicen altfor beskjeden. Det var likevel en behagelig flytur over Nord-Europa, og vi parkerte på rutetid i Brüssel, der alle flybroene er sponset av Statoil.

Jeg fikk 1880 SAS EuroBonus-grunnpoeng for turen.

Last edited by FlightDeck; 01-07-2012 at 14:16.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2012, 12:54   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

19. juni 2012, kl. 20.25:
SAS Scandinavian Airlines
SK2590 Brüssel (BRU)–København (CPH)
Economy
Airbus A321-200



Etter en møtedag i EU-kommisjonen med påfølgende middag, hadde jeg ikke sjanse til å nå SAS’ oppsatte Boeing 737-500-maskin til Oslo. Jeg var derfor booket inn på SK2590 til København kl. 20.25 og videre med den søvnige 22.45-avgangen til Oslo. Jeg vurderte å prøve en av loungene til Brussels Airlines, men etter dårlige omtaler gikk jeg opp til SAS Business Lounge. Denne er relativt romslig og har flott utsikt mot rullebanen. Matutvalget bestående av hvite toastskiver med enten ost eller skinke var helt latterlig, så jeg begrenset meg til belgisk øl. Da jeg besøkte loungen et halvt år tidligere var imidlertid utvalget av mat mye bedre - kanskje har de kuttet ned, kanskje fylte de ikke på med mer mat ettersom loungen ville stenge etter denne siste SAS-avgangen. Begge deler er uansett dårlige unnskyldninger.



Kaffen fra automaten i loungen var selvfølgelig udrikkelig, og jeg svingte derfor innom Starbucks på vei til OY-KBL ”Gunnbjörn Viking”, en Airbus A321-200 levert i 2001.



SAS flyr Brüssel-København fem ganger daglig og har i tillegg henholdsvis tre og to avganger til Stockholm og Oslo. Med en distanse på 755 kilometer ble flytiden satt til 1 time og 10 minutter.



Det satt fem passasjerer i Business og om lag 25 i Economy Extra med en total kabinfaktor på 70 prosent i denne 198 seter store maskinen.



Besetningen om bord var helskandinavisk, og de fleste beskjeder over høyttaleren ble gitt av en norsk flyvertinne med meget god engelsk. Etter avgang fra Brüssel roterte vi nordøst etter Antwerpen, fløy over Groningen, mellom Flensburg og Kiel før vi landet fra nord mot sør.



Jeg sov store deler av flyvningen, og har derfor ikke så mange detaljer å by på.

Jeg fikk 1250 SAS EuroBonus-grunnpoeng for turen.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2012, 12:55   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

19. juni 2012, kl. 22.45:
SAS Scandinavian Airlines
SK1474 København (CPH)–Oslo (OSL)
Economy
Boeing 737-800W



Ettersom vi ankom 20 minutter før rutetid, noe også flyvertinnen påpekte, ble det et par flakser Ramlösa til en av EM-kampene i SAS-loungen før jeg beveget meg mot utgang B9 og 22.45-avgangen til Oslo. Sammen med den siste avgangen fra Frankfurt til Oslo (som på et tidspunkt gikk så sent som kl. 22.00) er dette en avgang jeg så langt som mulig prøver å unngå.



Ved utgangen stod LN-RPO ”Thorleif Viking” parkert, en av to (stadig) helhvite SAS-maskiner som ble bygget og levert til SAS i 2000, men leid ut allerede i 2002 til Air One i Italia, videre til Air Europa i Spania i 2004 og til det lille selskapet Moskovia Airlines i Russland i 2010. Selskapet måtte levere tilbake 737-800-maskinene til SAS i 2011 og tok inn to tidligere Sterling 737-700-maskiner i stedet. Maskinene skal males til ordinære SAS-farger ved neste C-sjekk, og det er vel ikke utenkelig at de også får nye seter og internett om bord.



Også denne avgangen nådde en kabinfaktor på om lag 70 prosent, og det ble en rask tur opp til Oslo med en flytid på 50 minutter. Jeg valgte som på forrige flight å stå over serveringen, men registrerte at SAS’ nye kaffekopper hadde kommet om bord.

Jeg fikk 625 SAS EuroBonus-grunnpoeng for turen.

Last edited by FlightDeck; 01-07-2012 at 13:05.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2012, 12:56   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

24. juni 2012, kl. 14.15:
Norwegian
DY1192 Oslo (OSL)–Helsinki (HEL)
Boeing 737-800W



Noen dager etter Tallinn/Brüssel-turen var det tid for siste jobbreise før ferien. Denne gangen skulle vi ha møte med det finske utdanningsdepartementet, men heldigvis bare på embetsnivå, noe som gjør alt mye lettere. Blue1s ene søndagsavgang til Helsinki var utsolgt da vi skulle bestille billetter, og ettersom vi måtte ut med flerfoldige tusenlapper hos Finnair, valgte vi Norwegian og kjøpte en billett til rett over 1000 kr. per person.



Jeg har ikke for vane å fly Norwegian på utenlandsruter, men ettersom jeg er godt vant med gullkort hos SAS blir, er det jo moro å prøve noe annet en gang i blant. Det ble derfor innsjekk på automat og valg av sete 1F, ordinær sikkerhetskontroll og ingen lounge. Satt meg først ned på Le Grand Comptoir, som har mål om å fremstå som en fransk gatekafé. Det lykkes den til dels også med, i den grad det er mulig å få til noe slikt på Gardermoen. Synes riktignok de kunne begrenset antallet bord og unngått å stjele benkene som ligger i direkte tilknytning til utgangene. Det begynner å bli utrolig trangt på Gardermoen!



Fra kafébordet oppdaget jeg med interesse et stille og folketomt område i andre etasje på Food Market, og gikk etter hvert opp dit. Dette var et etterlengtet avslappende område, og det var ikke noe problem å sitte der selv om man ikke kjøper mat og drikke.



Norwegian fløy i utgangspunktet to ganger daglig mellom Oslo og Helsinki, men reduserte etter hvert til en daglig avgang. Jeg tror også at Finnair har kuttet på denne ruten ettersom de nå er nede på Blue1-nivå med tre daglige avganger. Norwegian flyr riktignok med mye større maskiner enn sine konkurrenter, og på denne søndagsavgangen ble deres 186 seter store Boeing 737-800W nesten helt fullsatt.



Jeg var heldig og fikk hele den første raden for meg selv, og alt lå til rette for en behagelig tur med internett om bord på LN-DYF ”Fridtjof Nansen”, levert i desember 2010 som den første i Norwegian-flåten med Boeing Sky-interiør. Reiste med akkurat samme maskin, i akkurat samme sete, tre måneder tidligere fra Kristiansand til Oslo. Flytiden ble beregnet til 1 time og 5 minutter over en distanse på 764 kilometer.



Det var lettere sagt enn gjort å finne riktig meny for denne flyvningen - her har Norwegian gjort som SAS og differensiert på en slik måte at det er ganske forvirrende.



Kjøpte en flaske vann og muffins med pistasjsmak til 50 kr. Det var ingen best før-dato på muffinsen, men ”innfrysningsdato” var satt til 25. mai. Prøvde også å lese litt i Norwegian-magasinet og fant så vidt et par artikler mellom all reklamen.



Norwegians 737-800-maskiner fremstår ellers veldig bra - og i takt med innfasingen får Norwegian et bedre og mer forutsigbart produkt med nye fly, internett om bord og standardisert interiør. Synes fortsatt at setene er veldig harde, men dette er jo en smakssak. Mens setetrekket på nyere maskiner fremstår mer matte og stramme, hadde de med tidens tegn blitt mer blanke og løse i formen på denne maskinen. Internett fungerte bra og benplassen var strålende fra 1F.


Last edited by FlightDeck; 01-07-2012 at 14:25.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2012, 12:56   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

25. juni 2012, kl. 16.45:
Blue1
KF0677 Helsinki (HEL)–Oslo (OSL)
Premium
Boeing 717-200

Planen var i utgangspunktet å reise tilbake på kvelden, men siste mulighet var da Norwegians 17.05-avgang - i konkurranse med Finnair kl. 17.00 og Blue1 kl. 16.45. Dette sier vel noe om at konkurranse ikke nødvendigvis gir en optimal tidtabell, selv om det sikkert kan gi attraktive billettpriser.



Det var ingen andre passasjerer i sikkerhetskontrollen en times tid før avgang, og vi kom oss raskt gjennom. Noen av oss satte oss i SAS Business Lounge, som kanskje fremstår hakket lysere og freshere enn de andre SAS-loungene. Matutvalget er faktisk bedre enn i SAS Scandinavian Lounge i Oslo.



Etter en liten time i loungen beveget vi oss gjennom de trange smugene på Vantaa-flyplassen og til utgang 18 der OH-BLO ”Forest Bond” stod parkert. Denne Boeing 717-maskinen ble bygget i 1999 til Olympic, kom til Spanair i 2007 og levert som den andre av i alt ni Boeing 717 til Blue1 i desember 2010.



Blue1 oppgraderer for tiden kabinene sine med bl.a. nye skinnseter fra Recaro, paneler og vegger - og det med god grunn. Interiøret var i svært dårlig forfatning i denne maskinen med stygge merker og riper, løse tråder på veggene, løse fester på skilt og møkkete paneler. Verst var likevel teppene som hadde utrolig mye søl og mange flekker. Så fra 1A visste jeg ikke om jeg syntes det hele var ekkelt eller pinlig. Noen stolthet til egne fly kan de i alle fall ikke ha! Bedre ble det ikke av høyttaleranlegget som ulte som en flyalarm når besetningen snakket.



Det var fem passasjerer i Premium fordelt på seks rader, der mitt reisefølge utgjorde fire av dem. Totalt sett var det 60-70 prosent fullt i flyet. Flytiden ble beregnet til 1 time og 15 minutter.



Blue1 hadde tidligere et toklassekonsept med Economy og Economy Extra, men erstattet sistenevnte med klassen Premium som en slags hybrid mellom Economy Extra og Business Class. Dette var kanskje en god idé da Blue1 ennå opererte en rekke direkteruter til businessdestinasjoner i Europa, men etter hvert som selskapet har gått over til primært å feede inn til SAS-hubene i Stockholm og København fremstår klassen unødvendig forvirrende ettersom serveringen er helt identisk med den man får i Economy Extra på intraskandinaviske ruter hos SAS. Til og med innpakning og servietter kommer fra SAS.



Rutekartet viser Blue1s nye strategi som feedselskap til SAS’ baser i Stockholm og København. En interessant strategi som det blir spennende å se om selskapet lykkes med.
Blue1 flyr tre ellers ganger daglige mellom Oslo og Helsinki, men har redusert tidtabell og bare en-to daglige gjennom sommeren for å kunne fly sommerrutene fra Helsinki til Athen, Dubrovnik, Pula, Split, Bologna, Budapest, Nice, Edinburgh og Marseille.

Vi landet ti minutter før rutetid på Gardermoen, og jeg satt igjen med et blandet inntrykk av Blue1. Service om bord var hyggelig og rolig, men kabininteriøret trakk definitivt ned. Det gjorde også det vanvittige støynivået i flyet, noe jeg også reagerte på da jeg fløy Blue1 tur/retur Helsinki i høst. Boeing 717 er ikke akkurat stillegående.

Jeg fikk 940 SAS EuroBonus-grunnpoeng for turen.

Konklusjon:
Seks effektive flyvninger på kryss og tvers av Nord-Europa. Estonian Air har tatt mange spennende grep det siste året, men deres Premium Class ligger langt unna et anstendig business class-nivå. Det samme gjelder Blue1s Premium som ironisk nok er nærmere SAS’ Economy Extra nå enn før klassen endret navn fra Economy Extra til Premium. Norwegian og SAS leverte på sin side gode og forutsigbare reiser - verken mer eller mindre.

Last edited by FlightDeck; 01-07-2012 at 13:14.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2012, 13:05   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

Nok en bra beskrivelse av typiske jobbturer fra deg
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2012, 14:08   #9
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,886
Default Re: Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

Kjempe bra!
Har ventet på at du skulle skrive ny rapport veldig lenge nå
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2012, 14:49   #10
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

Kjempetakk for at du orker skrive kjemperapporter på jobbreiser !!
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2012, 15:16   #11
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

Takk igjen for flotte og presise rapporter. Har selv prøvd Estonian foran gardina en gang, og ble som deg ikke spesielt imponert over serveringen.

Flott nummerskilt på Mercedesen forøvrig.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 01-07-2012, 17:10   #12
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,225
Default Re: Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

Takk for en utmerket TR

Lufthansa' siste avgang til OSL går klokken 22 nå også, nærmere bestemt 21:55. Og ja, disse sene avgangene er litt i seneste laget om man ikke har fri dagen etter.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 10:07   #13
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,024
Default Re: Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

Takk for velskrevet rapport med tilhørende bilder! Som du påpeker ser setene i DYF ut til å ha blitt nokså slitt. Husker jeg fløy denne i begynnelsen av 2011, og da var de langt ifra så blanke og slitne som her.

Flott oversiktsbilde ved avgang BRU!
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 10:28   #14
ClassOne
Handelsreisende
 
ClassOne's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Haugesund
Posts: 492
Default Re: Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

Tusen takk for at du tar deg tid til en beskrivende og fyldig rapport ! God sommerferie.
__________________
" At 270 km/h , what you see in front of you is already history "
ClassOne is online now   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 16:24   #15
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

Flott rapport. Estonian virker i det minste langt bedre enn sin baltiske konkurrent. Air Baltic.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 18:53   #16
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

Nok en gang takk for herlig rapport og at du tok deg tid....
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 19:48   #17
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

Takk for strålende rapport. Flott lesestoff som vanlig.
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2012, 13:50   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: Oslo-Tallinn-Brüssel-København-Oslo-Helsinki-Oslo

Takk for bra rapport, som tydelig beskriver at jobbreiser ikke er gull og grønne skoger.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS starter Tallinn - Oslo/København/Stockholm Trdfly Flyforum 33 02-02-2016 18:49
Oslo–København–Vilnius–København–Oslo–København–Os lo–Bergen–Oslo–Bergen–Trondheim–Tro FlightDeck TripReports 37 16-09-2011 10:30
Oslo–København–Madrid–Barcelona–Tallinn–København– Oslo FlightDeck TripReports 15 17-08-2011 17:46
Oslo–København–Vilnius–Tallinn–Oslo FlightDeck TripReports 13 29-07-2010 18:05
Oslo-Bergen-Oslo-Stockholm-Helsinki-Göteboerg-Oslo FlightDeck TripReports 16 16-01-2009 14:41


All times are GMT +2. The time now is 21:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.