Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-02-2021, 00:09   #1
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default LN-RTP’s røver historier (Ikke for sarte sjeler)

Etter noen oppfordringene er det kanskje på tide å dra i gang en tråd om episoder her og der etter en 37års yrkeskarriere som flyger litt over alt i verden.
Hvis noen ikke tåler sanne historier fra nær og fjern, eller blir krenket av livet i den store verden så er det bare å melde seg ut av den tråden og se på noe annet som er mere stue rent.

Får vel begynne med en pussig historie fra Carribbien, kom på den i dag da jeg kjøpte nye hagemøbler med blant annet denne puta:


(Sitter på kaikanten med dårlig wifi, må bare publisere før det blir borte. Skulle vel skrevet kladd og trykket «save», bedre enn å miste alt pga dårlig wifi. Får ny router/modem om et par dager. Hvor lenge vare Edit privileger på dette forumet mon tro?)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	7AB7A3A8-14F8-48A0-BC1E-447BD16A2D10.jpg
Views:	1157
Size:	183.1 KB
ID:	49782  
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com

Last edited by LN-RTP; 23-02-2021 at 00:18.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 00:17   #2
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: LN-RTP’s røver historier. (Ikke for sarte sjeler)

Endelig. Der kom tråden jeg har ventet på! Nå ble plutselig 2021 mye bedre!!
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 00:45   #3
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,192
Default Re: LN-RTP’s røver historier. (Ikke for sarte sjeler)

Og vi gleder oss !
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 05:17   #4
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: LN-RTP’s røver historier (Ikke for sarte sjeler)

Bare pass dere. Han er trønder!
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 05:37   #5
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: LN-RTP’s røver historier. (Ikke for sarte sjeler)

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Endelig. Der kom tråden jeg har ventet på! Nå ble plutselig 2021 mye bedre!!
Quote:
Og vi gleder oss !
Ha, flott at det er folk med sans humor ute å går.

Skulle såvidt begynt med en historie fra palme øy når jeg fløy Twin Otter på flottører og bodde på seilbåt, samt gikk med flip-flip sandaler på fridagene, sånn som på puten på bildet, men det ble dårlig wi-fi så jeg bare satt på kaikanten og avsluttet vinflaska uten å avslutte første kapittel.
Uansett, den der puten kan være beskrivelse noen 3-4 år på Jomfruøyene når man fløy så ræva ristet og drakk rom og cola på fridagene og seilte fra øy til øy om man ble arbeidsledig. Slapp ned ankeret og rodde til land med lett båt med CV in bryst lomma. (Resumet på engelsk) for å søke på ny jobb. Hadde vel 4-5 jobber der, noen selskaper gakk på rompa og andre startet opp.
Ette at man ble kjent der så slapp man å søke jobb, arbeidsgiveren oppsøkte deg.
Husker en gang, 1986, bodde på seilskuta på St. Thomas, i en tvilsom marina og satt på stambaren med eks kona, flygerske var hun, eks flyge leder også. Barkeeper kom med en lapp til meg, måtte ringe dette nummeret og prate med en kar som het Cleo H.
Jeg visste om Cleo, veldig stor og veldig svart neger som var sjefsflyger for et selskap som het Aero Virgin Islands, DC-3 pax selskap.
Jeg ringte på neste dag, var jo uansett på flyplassen og jeg fløy for et selskap som styrmann på DC-3, et lite charter bolag som het Virgin Island International Airways. (Vi var vel verdens miste airline, et gammelt Dakota fly som humpet og gikk, og et fly i reserve, som aldri fløy så vidt jeg husker)
Sjefsflygeren, som var den skipperen jeg fløy med som regel, var omtrent blind, hadde ikke dybdesyn, utenom på natta, da fikk han til å lande uten å hoppe og sprette nedover rullebanen. På dagtid spratt det mye og da var man høflig: A bit windy today Jim..
(Jim var ex Air America flyger som jo var CIA, og når vi satt på bar og drakk oss nedenom og hjem på St. Thomas en kveld, så inndrømte han å ha sendt ut det flyet som hadde skutt ned den DC-6 som Dag Hammasjøld var på i Afrika. Han sa det var en P-51 Mustang som ble sendt ut.
Fylleprat selvfølgelig og man tar det med en klype salt, men ikke tvil om at man jobbet med gærninger som ikke hadde helt rent rulleblad.)

Nåja, fikk lapp på stambaren om å ringe Cleo og på telefon fikk jeg tilbud om skipper jobb på DC-3 i selskapet hans, hvis jeg klarte prøven.
Jo, det takket jeg til, og spurte hva prøven var?
No problem sa Cleo, når flyene er tilbake for natta så tar vi en av de og kjører 3 touch and go med meg (LN-RTP) i venstre setet. Om det går bra så blir det skipper jobb.
Vi møttes i 20:00 tiden og klatret opp i en mørk Dakota, kjørte gjennom sjekklister og fikk det startet opp, og taxet it.
3 touch and go som gikk greit så fikk jeg tilbud om skipper jobb. Var vel 28 år gammel da. Spennede tider.
Det tekniske kurset, eller ground school som det kalles i koloniene, besto av at man fikk boka i fanget, beskjed om å lese den hjemme, og komme tilbake når jeg var klar til muntlig og skriftlig eksamen.
Enkelt nok kurs det, så var det 12-15 timer med sjefsflygeren i høyre setet mens vi fløy rute mellom St. Thomas og San Juan, var vel 4-5 rundturer per dag, altså 8-10 flyginger uten auto pilot eller air Condition, side vinduet åpent og albuen ut som på en Opel Kadett.
Etter endt flyging dro vi gjerne på bar hopping i French Town i St. Thomas.
Spennede å være med en lokal fyr som var godt kjent og populær med de innfødte damene. For å si det mildt så slapp nok han å sove alene og hadde masse unger med mange forskjellige mødre, populær kar.
Etter 4-5 dager var man da DC-3 Kaptain.
To be continued..
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1ED3ECBD-1595-448B-84D8-54CA4D3A186D.jpg
Views:	1072
Size:	114.7 KB
ID:	49783  
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com

Last edited by LN-RTP; 23-02-2021 at 06:06.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 06:23   #6
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: LN-RTP’s røver historier (Ikke for sarte sjeler)

Dette selskapet varte vel ikke lenge etter orkan Hugo, hørte de fleste flyene ble ødelagt.
(Lett å være etterpåklok, men ikke vanskelig å fly en flyvemaskin avgårde og unna faresonen
Før orkanen kommer, litt verre med båt og enda vanskeligere med hus, fly derimot..)

Fløy denne Dakotaen ofte, her typisk morgengry etter litt regn.
Dette flyet hadde 9 sylindret Wright Cyclone motorer isteden for de mere vanlig Pratt and Whitney 14 sylinder Twin Wasp.
Stort sett samme hestekrefter men den med 9 sylindre kjentes litt sprekere ut men vibrerte også mere. (Ble vel kalt Harley Davidson på flygermunne)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wright_R-1820_Cyclone
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	B6B517A9-2528-4FAD-A854-C1034F870D3B.jpg
Views:	1062
Size:	110.5 KB
ID:	49784  
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com

Last edited by LN-RTP; 23-02-2021 at 06:25.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 10:36   #7
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: LN-RTP’s røver historier (Ikke for sarte sjeler)

Heh! Jeg hadde min første DC-3 tur fra San Juan til St. Thomas med Aero Virgin Islands i november 1985. Men kan ikke huske om kapteinen snakket trøndersk

Last edited by KnutW; 23-02-2021 at 15:32.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 10:51   #8
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,138
Default Re: LN-RTP’s røver historier (Ikke for sarte sjeler)

Fantastiske nyheter å våkne opp til.. for en kose-tråd.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 13:19   #9
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: LN-RTP’s røver historier (Ikke for sarte sjeler)

Me like alot. Fortsett, fortsett
krølle is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 13:32   #10
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: LN-RTP’s røver historier (Ikke for sarte sjeler)

Tusen takk! Utrolig artig å lese disse ville historiene!

Gleder meg allerede til flere.
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 15:30   #11
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 379
Default Re: LN-RTP’s røver historier (Ikke for sarte sjeler)

Hehe supert..

Og ikke minst at gåten med Hammarsjöld er løst:-)
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen.
Skuggenheimer is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 16:28   #12
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,020
Default Re: LN-RTP’s røver historier (Ikke for sarte sjeler)

Supert! Denne tråden har vi ventet på. Gleder meg til fortsettelsen!
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 16:57   #13
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: LN-RTP’s røver historier (Ikke for sarte sjeler)

Takk for tilbake meldinger og for en hel masse «Likes».
Glemte i farten å gi foto kredit, kan kanskje gjøre det her:

Quote:
Aero Virgin Islands - Bruce Drum (AirlinersGallery.com)
Quote:
Virgin Islands International Airways - Michal Prophet
Pute bildet i begynnelsen tar jeg full kreditt for.

Får vel koke opp flere historier, men har enda ikke kaffe innabords, ei heller noe sterkere.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 18:00   #14
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: LN-RTP’s røver historier (Ikke for sarte sjeler)

For Dere som har fløyet mellom Østkysten av USA og til Karibia så har Dere sikkert sett, sånn halvveis til Jomfruøyene eller Puerto Rico, masse blågrønt vann og øde øyer strødd langs en kjede: Det er Exuma kjeden, mitt favoritt sted på planeten.
Seilte ditt en en del for 12-15 år siden, men solgte seilbåten, jobbet for mye med flyjobb samt begynte å investere i fast eiendom og begynte å slå røtter.
Uansett, poenget med denne posten er at jeg fant akkurat nå en liten 10 minutters video snutt fra Exuma, laget av skipperen på en 80 fots charter båt.
Anbefaler at alle ser på videoen for å få med seg hvor klart vannet er og hvor fint og øde det er.
Det var mye sjørøvere i det området og jeg planlegger å dra ditt på skattejakt men må jo ha mannskap på Odin. (Need a few good men )
Båten min ikke stor som den på filmen, men plass til 2-3 mann i komfort.
(Kan ikke ta med damer på en slik tur, blir for mye drikking, bannskap og primitive forhold, ikke noe tur for smågutter heller)

Hvis noen vil være med, og kommer gjennom nåløyet, så kan dette godt skje i sommer, hvis det blir nok vaksine og lite virus igjen.

Har ikke lov å drive charter båt i Bahamas, kun Florida, så det blir mere som et spleiselag, og ikke direkte billig heller, men se på filmen og se om det frister. Gå inn på FB på Odin Charters og på www.odincharters.com for å se på båten.
Her er film snutten.

https://youtu.be/_XEuaz1_3V8
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 18:12   #15
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: LN-RTP’s røver historier (Ikke for sarte sjeler)

Det hadde vært helt fantastisk kult! Passer sånn sett bra, siden jeg er uten jobb til flygingen tar seg opp igjen!
semmern is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 18:31   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: LN-RTP’s røver historier (Ikke for sarte sjeler)

Exuma, ja .. var det ikke der Pan Am ledelsen hadde sin private golfklubb? De rekvirerte en 707 for å fly dem ut fra Miami og tilbake når det passet. Det var gode dager å sitte i slik jobb den gangen alt var regulert ... Men synd de ikke evnet å omstille seg ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 18:43   #17
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: LN-RTP’s røver historier (Ikke for sarte sjeler)

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Det hadde vært helt fantastisk kult! Passer sånn sett bra, siden jeg er uten jobb til flygingen tar seg opp igjen!
Se der ja, da har vi den første sjørøveren.

Er du permittert fra et selskap i Norge?
Synd det, har vært gjennom den mølla noen ganger.
Man er ikke ekte trafikkflyger om man ikke har vært permittert, eller/og har hatt snuskete hybel i New York. (Crash pad som dem kaller det her i koloniene)

En mann til, eller to trenges. Bør jo være kokekyndig, helst mesterkokk.
Det går mye på hummer og Conch i Bahamas.
(Prøvde å legge ved bilde fra siste Bahamas tur hvor jeg kjøpte 3 hummer haler fra fiskere som kom til Odin mens jeg lå for anker, men får beskjed at
Upload Failed..Er det for store bilder, eller for sakte Internett? Var visst 1.3mb. Skal prøve et annet bilde)

Prøvebilde: En havfrue på stranda, kanskje treffer man slike også på Exuma øyene?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	7F331338-21E9-4431-9ABD-AE526A8D1C03.jpeg
Views:	768
Size:	69.1 KB
ID:	49789  
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 18:50   #18
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: LN-RTP’s røver historier (Ikke for sarte sjeler)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Exuma, ja .. var det ikke der Pan Am ledelsen hadde sin private golfklubb? De rekvirerte en 707 for å fly dem ut fra Miami og tilbake når det passet. Det var gode dager å sitte i slik jobb den gangen alt var regulert ... Men synd de ikke evnet å omstille seg ..
Det finnes vel ikke en flyplass i Exuma som kan ta ned en 707, men dem landet kanskje på Nassau og tok småfly, eller båt derfra.

Gode gamle dager ja, men Pan Am klarte ikke å snu seg rundt, tok endel turer med Pan Am de siste årene, hadde kjæreste som var flyvertinne der, tok gjerne klappsete land og strand rundt for å date henne, SEA og LHR husker jeg.
En gang var jeg på samme flyet, jeg som pax og hun jobbet turen.
Var helt fullt fremme i F og J, så jeg havnet bak i kveg klassen, men fikk utmerket service der, elskerinnen min kom med champagne og hummer fra første klassen så jeg led ikke nød, etter landing ble det jo desær på hotellet.
Gode tider ja, når man var ungkar og spillemann.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 19:13   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: LN-RTP’s røver historier (Ikke for sarte sjeler)

Beklager, det var Eleuthera. Var der på cruise for noen år siden og tok en buss langs øya. Guiden fortalte om dette da vi passerte Rock Sounds Airport. Klubben lå visst rett i nærheten.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2021, 19:32   #20
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: LN-RTP’s røver historier (Ikke for sarte sjeler)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Beklager, det var Eleuthera. Var der på cruise for noen år siden og tok en buss langs øya. Guiden fortalte om dette da vi passerte Rock Sounds Airport. Klubben lå visst rett i nærheten.
Ja, det er litt forskjellig.
Har hørt mye fint om Eleuthera øyene men aldri vært der, det er dog på timeplanen. (Et år forsinket pga noe slags virus som har vært på banen)

To år siden så møtte jeg et par Nordmenn som kom til Florida for å ordne med tilbygg på et hus i Harbour Island ved Eleuthera: De var sent hit av en storkar i Norge, reder familie tror jeg. (Ikke Mowinckel )
Vi diskuterte å bruke Odin for å sende over bygnings materiell fra Florida samt et par snekkere. Da vi gravde litt dypere i den saken fant vi ut at det var så ulovlig som det går an.
Bahamas vil jo beskytte sine egne arbeidsplasser, men de lærte byråkratiet fra England så det er ikke enkelt å få gjort noe i en fei, har heller ikke vært imponert av kvaliteten etter å vært på 30 Bahamas tokter gjennom årene.
Their country, their rules.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boeing 737 - dine historier Scooter01 Småprat 19 18-04-2017 09:00
Historier fra flykabinen Desk pilot Flyforum 13 18-09-2010 01:06
Ikke helt OT, hvordan journalister lager historier om fly Someone Flyforum 8 16-08-2006 10:31
Ikke for skjøre sjeler Hurum Flyforum 9 02-02-2006 21:25
Ikke for sarte sjeler, del 2 Hurum Flyforum 1 01-02-2006 22:47


All times are GMT +2. The time now is 15:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.