Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-09-2017, 06:44   #41
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Nå har jeg bare 7-8 turer med Wizz de siste par år, og det er et h****** å fly med de grunnet trange forhold, men operasjonelt er det absolutt ingen grunn til å frykte at noe som helst ikke er på plass med tanke på prosedyrer. De flyr allerede på flere Vestlands flyplasser, og flere av disse kan være utfordrende nok, så de klarer nok TOS også om de vil.
Nå var vel litt av poenget til enkelte at de starter midt i vintersesongen. Jeg vil påstå at TOS er den lufthavnen i Norge med mest utfordrende vinterforhold, og at det ikke er noen lufthavner i Norge som har slike mengder med vintervær med likt eller større trafikkvolum. Det betyr ikke at noe ikke vil være trygt, men at vi fort kan se en del diversions. Slik som man forrige vinter kunne se med IBK/D8.

Noe annet er jo det at A320 er langt mer sårbar på vinter ops, enn f.eks. B737.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2017, 11:00   #42
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Uenig, det finnes flyplasser som er værre en TOS, f.eks. Alta og Svalbard.

Og hva begrunner du utsagnet om at A320 er langt mer sårbar på vinterops en 737 med ?
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2017, 11:52   #43
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det har jo operert f,eks, tyrkiske og spanske charterselskaper til Tromsø i årevis uten at noen har fått de i hue. Får de trøbbel, diverter de. Ikke verre enn det.
Jo, verre enn det.

TOS i seg selv er ikke en vanskelig flyplass. Klart vanskeligere enn OSL, men tilpasser man seg og holder tunga rett i munnen kan alle fint fly der. Det samme gjelder alle de andre uvanlige plassene der oppe.

Det er nettopp mangelen på (faktisk) gode alternativer som jeg anser som hovedutfordringen i nordnorge. Og tar man med nok fuel så man kan gå til et godt alternativ, da er man for tung til å lande rett inn hvis bremseverdien er dårlig.

Flyr man til TOS, med BDU eller ALF, som alternativ, er de ofte gode nok/lovlige på papiret. Så ligger man kanskje som nr 2 eller 3 i holdingen inn til TOS mens man venter på at snøbygen skal passere. Og så venter man 20 min til på at banen blir brøytet. Og så rekken man ikke ned før neste byge kommer, så 20 min der igjen. Og 20 min på å brøyte banen. Det kan man ikke vente på, så da går man til alternativet. Og innen man er på ils 28 i BDU, kan man banne på at den byen man ventet på i TOS, nå står over BDU. Så man venter på bygen og venter på brøyting og dere ser hvor jeg vil hen.


Det er ingen enkeltfaktorer som er spesielt vanskelig i nordnorge. Men summen av alle, og det at de konstant endrer seg, gjør at nordnorge antagelig er det mest utfordrende man kan fly i europa.


-eggs
eggs is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2017, 12:17   #44
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Default Re: Wizz starter TOS-GDN fr o m 16 desember

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Nå får du ta deg en bolle Polaris, Wizz Air har operert i mange land med utfordrende vær, blant annet Norge og Værnes i årevis. Unødvendig å spre usannheter om alle selskaper du ikke liker!
Betryggende at Wizz-folket har ICAO 6'er i engelsk, men likevel får Thor Heyerdahl til å fremstå som et filologisk vidunder.
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2017, 15:25   #45
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Morsom rute å få til Tromsø. Litt gjensyn fra tiden da Air Baltic fløy Tromsø-Riga. Men da klokka 06-dæven. Tidlig å stå opp, men tidlig på plass i Riga betydde masse destinasjoner tilgjengelig videre ut i Europa. Fløy billig og greit nok til steder som Lisboa, Barca, Madrid, osv. Veldig bra! Fikk en tur med en av to 757 de hadde også, gøy.

På retur en gang om sommeren sto det om Tromsø i in-flight magasinet og at bare de mest erfarne pilotene i Air Baltic fløy til TOS. Landingen skjedde fra sør og vi hadde ikke touchdown før et stykke etter Coop-lageret på Langnes... Siden det antagelig er flaut å måtte snu på enden av rullebanen så fikk jeg oppleve det som er den hittil heftigste nedbremsingen jeg har opplevd! De klarte å bryte maskinen ned såpass i fart at de klarte svingen til siste avkjøring. Men det stinket godt av bremsene og røyk av dem da vi gikk av.

Wizz har jeg aldri fløyet med, men tror ikke noen trenger å frykte at de dropper en 737 på hodet til en Tromsøværing.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2017, 17:19   #46
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Bærums Verk
Posts: 5,079
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Quote:
Originally Posted by eggs View Post

Flyr man til TOS, med BDU eller ALF, som alternativ, er de ofte gode nok/lovlige på papiret. Så ligger man kanskje som nr 2 eller 3 i holdingen inn til TOS mens man venter på at snøbygen skal passere. Og så venter man 20 min til på at banen blir brøytet. Og så rekken man ikke ned før neste byge kommer, så 20 min der igjen. Og 20 min på å brøyte banen. Det kan man ikke vente på, så da går man til alternativet. Og innen man er på ils 28 i BDU, kan man banne på at den byen man ventet på i TOS, nå står over BDU. Så man venter på bygen og venter på brøyting og dere ser hvor jeg vil hen.

-eggs
Kiruna er ofte et godt og egnet alternativ for Tromsø flyoperativt sett.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2017, 19:53   #47
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Quote:
Originally Posted by Alpha View Post

Wizz har jeg aldri fløyet med, men tror ikke noen trenger å frykte at de dropper en 737 på hodet til en Tromsøværing.
Liten fare for det, da Wizz kun flyr A320 ...

Men hva er egentlig forskjellen på Wizz og Air Baltic ellers?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2017, 20:30   #48
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
Uenig, det finnes flyplasser som er værre en TOS, f.eks. Alta og Svalbard.
Nei, verken Alta eller Svalbard har værre vinterforhold enn TOS. I tillegg har de ikke i nærheten av samme trafikkmengde.

I Tromsø snør det noe helt latterlig mye. Du kan jo sammenligne nedbørsmengden i Tromsø med Alta vinteren som var.

Tromsø hadde over fem ganger så mye nedbør i desember, enn Alta. Den måneden Alta var nærmest Tromsø i nedbør, var i Februar hvor Tromsø "bare" hadde tre ganger så mye nedbør. Svalbard har enda mindre nedbør igjen, i tillegg til langt mer stabilt kaldt vær som er til stor hjelp. Dette har en naturlig forklaring hvis du ser på kartet, ettersom at Alta ligger mye lengre inn i landet. Tromsø har gjerne vind fra mellom 260 og 20 grader når det snør som mest. Videre er temperaturene i Tromsø slik at det ofte er relativt våt og tung snø, noe som er langt værre enn tørr snø. Våt snø gir langt lavere friksjon i tillegg til farene for svært glatte hjulspor og generelt lavere bremseeffekt.

I tillegg er jo redusert LDA på 19 ved bare en av de tre seksjonene under bremseeffekt medium en vedvarende utfordring.

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
Og hva begrunner du utsagnet om at A320 er langt mer sårbar på vinterops en 737 med ?
Fordi A320 tåler langt mindre vintervær (utfordrende vindforhold, dårlig bremseeffekt) enn B737. Det er ikke uten grunn at både SAS sine ruter til ARN og CPH fra TOS opereres med B737.

Last edited by Field in sight; 21-09-2017 at 20:33.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2017, 20:35   #49
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Nå er jo ikke større nedbørsmengde ensbetydende med større utfordringer med vintervær. Og rett nok har Alta "bare" 3.7 grader glidebane inn til bane 11... Men hvordan går det når man kommer rundt til bane 29?
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2017, 21:16   #50
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Kiruna er ofte et godt og egnet alternativ for Tromsø flyoperativt sett.

Espen
Absolutt! Helt enig der. I alle fall når den er åpen

Men det koster ca 400kg ekstra. Med lav bremseeffekt og bane 19 i bruk kan det godt være at man gjerne ville vært de 400kg lettere. Og når BDU holder på papiret?



Det er ikke alt som er lurt bare fordi det er lovlig. Men å endre planen krever gjerne at man har blitt skremt en gang eller to.


-eggs
eggs is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2017, 21:47   #51
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 548
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Liten fare for det, da Wizz kun flyr A320 ...

Men hva er egentlig forskjellen på Wizz og Air Baltic ellers?
Stemmer, gikk litt fort i svingene, Air Baltic som flyr med 737.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2017, 00:58   #52
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,297
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Quote:
Originally Posted by eggs View Post
Absolutt! Helt enig der. I alle fall når den er åpen

Men det koster ca 400kg ekstra. Med lav bremseeffekt og bane 19 i bruk kan det godt være at man gjerne ville vært de 400kg lettere. Og når BDU holder på papiret?



Det er ikke alt som er lurt bare fordi det er lovlig. Men å endre planen krever gjerne at man har blitt skremt en gang eller to.


-eggs

Viss dere leiter etter alternativer i +/- den avstanden, med mer stabile forhold, så glemmer dere ENF og LKL (nei, EVE og ANX er ikke glemt)
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2017, 01:28   #53
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Nei, verken Alta eller Svalbard har værre vinterforhold enn TOS. I tillegg har de ikke i nærheten av samme trafikkmengde.

I Tromsø snør det noe helt latterlig mye. Du kan jo sammenligne nedbørsmengden i Tromsø med Alta vinteren som var.

Tromsø hadde over fem ganger så mye nedbør i desember, enn Alta. Den måneden Alta var nærmest Tromsø i nedbør, var i Februar hvor Tromsø "bare" hadde tre ganger så mye nedbør. Svalbard har enda mindre nedbør igjen, i tillegg til langt mer stabilt kaldt vær som er til stor hjelp. Dette har en naturlig forklaring hvis du ser på kartet, ettersom at Alta ligger mye lengre inn i landet. Tromsø har gjerne vind fra mellom 260 og 20 grader når det snør som mest. Videre er temperaturene i Tromsø slik at det ofte er relativt våt og tung snø, noe som er langt værre enn tørr snø. Våt snø gir langt lavere friksjon i tillegg til farene for svært glatte hjulspor og generelt lavere bremseeffekt.

I tillegg er jo redusert LDA på 19 ved bare en av de tre seksjonene under bremseeffekt medium en vedvarende utfordring.


Fordi A320 tåler langt mindre vintervær (utfordrende vindforhold, dårlig bremseeffekt) enn B737. Det er ikke uten grunn at både SAS sine ruter til ARN og CPH fra TOS opereres med B737.


javel, da sier vi det, du vet sikkert dette mye bedre enn meg, og jeg må tydeligvis endre mening siden jeg ikke vet hva jeg prater om. Men si meg, hva er problemet med mye nedbør ? Du synes ikke det er værre å operere på Svalbard hvor nærmeste alternate er ganske langt unna ? Har du i det hele tatt operert på Svalbard (nei jeg aner ikke hvem du er, du kan godt ha tre ganger så mye erfaring som meg).

Og jeg spør igjen: konkret, HVA er problemet med airbus i NN ? (nei, jeg har aldri fløyet airbus, og de som har fløyet begge deler sier dette er bullshit, mens dem som kun har fløyet 737 sier det samme som deg)
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2017, 08:49   #54
TRjumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Fordi A320 tåler langt mindre vintervær (utfordrende vindforhold, dårlig bremseeffekt) enn B737. Det er ikke uten grunn at både SAS sine ruter til ARN og CPH fra TOS opereres med B737.
Tror ikke du har fløjet så meget Airbus med de udtalelser. Ring til Atlantic Airways(du ved, Færøerne, relativt sindssyge vind- og vejrforhold), Air Greenland og et par selskaber i Alaska og spørg om de mener deres fly er dårlige i vintervejr....

Tror grunden til at man vælger B737 har mere at gøre med at de piloter der opererer B737 i SAS, har noget mere erfaring på TOS og Norske vinterforhold.
Ligesom hos Wizz. Eller...

Last edited by TRjumper; 22-09-2017 at 08:52.
TRjumper is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2017, 13:26   #55
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
javel, da sier vi det, du vet sikkert dette mye bedre enn meg, og jeg må tydeligvis endre mening siden jeg ikke vet hva jeg prater om. Men si meg, hva er problemet med mye nedbør ? Du synes ikke det er værre å operere på Svalbard hvor nærmeste alternate er ganske langt unna ? Har du i det hele tatt operert på Svalbard (nei jeg aner ikke hvem du er, du kan godt ha tre ganger så mye erfaring som meg).
Jeg kan gjerne ha en saklig diskusjon med deg, men å begynne med slike hersketeknikker bare fordi vi er uenige syntes jeg ingenting om. Fortsetter det, gidder jeg ikke mer.

Problemet med så mye nedbør, som i all hovedsak er våt snø, er kontamineringen og den svært dårlige bremseeffekten det resulterer i. 20mm tørr snø kan godt ligge opp mot medium/good, mens 20mm våt snø alt er over stengingskriterie bare på kontaminering, i tillegg til at bremseeffekt fort kan ligge ned mot poor.

Naturligvis er mangel på alternates et stort problem for operasjoner på LYR. Men nå var det spesifikt utfordringer på vinterops jeg kommenterte. Mangel på alternates i nærheten er en helårsutfordring ved LYR.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2017, 13:41   #56
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Jeg begynner og lure på om du i det hele tatt er flyger ? Enten så har vi veldig forskjellige syn på ting og måten vi prioriterer på, eller så er du ikke flyger i komersiell luftfart.

tror jeg avslutter diskusjonen her, du svarer jo ikke på det jeg spør om som du uttaler deg om heller.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2017, 23:40   #57
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,297
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

For å ta diskusjonen tilbake til ruta, så er det ganske store endringer fra 29.3.18 - datoen der Wizz begynner å fly på torsdager i tillegg. Da vil rundturen på torsdager gå om kvelden, enda seinere enn ruta gjør i startfasen. Samtidig vil rundturene tirsdag og lørdag endres til ettermiddagsfly.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2017, 21:07   #58
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,297
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Jeg har ingen tall, men registrerer at mange reiseglade i Tromsø bestiller turer videre ut i Europa, med flybytte i Gdansk, som et alternativ til OSL. Så det er ikke bare polakker som reiser hjem her...
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2018, 15:04   #59
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,297
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Noen som har oversikt eller erfaringer med hvordan denne ruta går?
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2018, 16:32   #60
Starling
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2014
Location: SVG
Posts: 655
Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Ruten går veldig bra, og det har ikke vært mange ledige seter sålangt. Overraskende mange lokale "wizz pax" på ruten.
Starling is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Wizz Air starter Bodø - Gdansk LN-AFG Flyforum 11 07-03-2019 04:16
Wizz Air starter Gdansk-Billund og øker på TRF, SVG, BGO og NYO Someone Flyforum 10 23-01-2015 12:24
Wizz Air starter Trondheim - Vilnius -> Legges ned Trdfly Flyforum 24 27-07-2013 14:45
Wizz Air starter Trondheim - Gdansk Boeing_fan Flyforum 21 20-07-2012 11:08


All times are GMT +2. The time now is 10:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.