Flyprat


Go Back   Flyprat > Register- og ATC-Forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-10-2021, 10:41   #1
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,022
Default FR24- Squak 7xxx

Jeg har , som sikkert mange av dere, alert på squak 7500-7700 ( har sluttet med 7600) men jeg reagerer på at det nesten ikke er slike «alarmer» i land som feks Japan, Thailand, Singapore og Australia. Sør Amerika er derimot «overrepresentert»
Er det dekningen av FR24 som gjør at det er få alarmer fra disse områdene eller er det andre årsaker til at det er så få alterts fra disse landene ??
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2021, 16:03   #2
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 460
Default Re: FR24- Squak 7xxx

Vanskelig å si, men verdt å merke seg at det ofte ikke er noen sak om 7700 uteblir. 7700 er en obs obs-kode for å tiltrekke oppmerksomhet til gjeldende fly, og har større effekt jo mer stykkevis og oppdelt et områdes luftromsystem er. I områder der aller er svært samkjørte eller man selv er ansvarlig for mesteparten av luften flyet er/skal være i, er det ofte ikke behov for å få pilotene til å squawke noe annet enn de allerede gjør hvis de selv ikke har byttet til 7700. Regler og vaner kan her variere mye fra land til land, og fra til person til person både i luften og på bakken.

For meg og mine arbeidsområder er det svært få typer bevegelser av totalen jeg ville brydd meg med å få fly til å endre squawk, fordi jeg ville uansett i løpet av de første 30-60 sekundene vært på telefonen med alle involverte naboenheter og kjapt fortalt hva som foregår og om nødvendig fått enighet i bruk av deres luftrom.
MFM is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2021, 12:13   #3
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 719
Default Re: FR24- Squak 7xxx

En liten gevinst som 7700 (og andre nødkoder) kan gi, er at radarsystemene gjerne har en funksjon som lagrer siste siste (kjente) posisjon til flyene som jo kan være litt gunstig hvis de skulle havne i terrenget.. I tillegg er jo alt luftrom også overvåket av diverse militære, og kanskje redningstjenesten - så noe perifere gevinster med nød-squawk kan det nok være. Altså noen flere som blir kjent med situasjonen 1 minutt tidligere enn via telefon.

Så kan det godt være at crew har prosedyrer for å squawke 7700, og som MFM nevner - det kan være nyttig hvis du er i et "komplisert" luftrom.. Men i forhold til ATC, så er det ingen grunn til å endre squawk 7700 her til lands i alle fall, hvis du allerede er i kontakt med lufttrafikktjenesten.
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2021, 23:37   #4
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: FR24- Squak 7xxx

Jeg har blitt bedt om squawke 7600 inn til London en gang. Ellers er det som nevnt over sjeldent behov for det, men er jo avhengig av luftrom, situasjon, kommunikasjon og evtl. prosedyrer selskapene har.
CFM is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS EI-SII med squak 7700 SBT Småprat 13 04-11-2019 04:06
FR24 T-FLARM ? 1944vintage General Aviation og sjøfly 5 16-03-2015 17:28
AirBaltic til Oslo, squak 7700 Geffelator Register- og ATC-Forum 1 12-03-2015 20:55
SK flights i 7xxx serien LN-TIB Flyforum 10 02-03-2009 11:19
Squak ??????? Lennart Flyforum 17 05-01-2008 22:16


All times are GMT +2. The time now is 01:17.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.