Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-02-2013, 22:50   #1
-Sindre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
Default Rundtur i stillehavet

Hei, har planer om å tilbringe et par måneder i stillehavsområdet i Januar-Februar. Kommer antakeligvis til å starte og ende opp i Sydney. Har lyst til å besøke flest mulig av disse landene (Ikke spør hvorfor):
- Fiji
- Kiribati
- Marshall Islands
- Micronesia
- Nauru (kanskje umulig pga. visum)
- Palau
- Samoa
- Solomon Islands
- Tonga
- Tuvalu
- Vanuatu

Så hvordan bør man gjøre dette for å besøke flest mulig av landene? Skjønner at alle er ganske uoppnåelig, men målet er så mange som mulig på billigst mulig måte. Regner med det stort sett blir fly, men er veldig åpen for båt etc. hvis det er mulig. Et eksempel på plan kan jo være: Sydney - Vanuatu - Solomon Islands - Kiribati - Tuvalu -Fiji - Samoa - Tonga - Sydney

Problemet er å finne en rekkefølge som for det første er mulig, men også ikke unødvendig dyr. Regner med at noen av flightene er ekstremt dyre og vil unngå de så langt som mulig. Så noen som har erfaringer eller tips med noe lignende?

Last edited by -Sindre; 16-02-2013 at 22:54.
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 01:40   #2
nesjon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 148
Default Re: Rundtur i stillehavet

Et alternativ er å finne et cruise som dekker noen øyer i Stillehavet. Holland America har f.eks. et 14-netters cruise t/r Sydney med MS Oosterdam i januar som dekker Ny-Caledonia, Vanuatu og Fiji. Hvis du f.eks. starter med et slikt cruise før du flyr til noen av de andre destinasjonene, så vil du få dekka mye. Cruiset ligger på snaue 12 000kr for 14 dager inkl all mat og drikke, det kan fort bli greit på budsjettet i forhold til tilsvarende fly, hotell og mat samme periode.

Virgin Australia er vel det nærmeste du kommer lavprisselskap i Stillehavet, de kan være verdt en kikk. Eller er jo NZ å anbefale, meget behagelig for stillehavsflygninger.

På veien til eller fra Stillehavet, hvis du ikke er låst til noe der, så ville jeg ha prøvd med på en Dividend Miles-billett med destinasjon i Stillehavet (f.eks. RAR, PPT, APW, NAN eller TBU), samt en stop-over i Auckland (eller Sydney, men det er egentlig ikke gyldig stop-over) slik at du kan bestille en separat flygning t/r et annet sted i Stillehavet. Inntrykket mitt er at det fort er billigere å fly t/r New Zealand enn å fly enveis mellom øyene.

www.sydhav.no er en fin ressurs, men den vet du kanskje om allerede.
Bruk også ITA Matrix til å søke på multiple destinasjoner og datoer samtidig, da kan du sikkert finne noen kupp. Prøv f.eks. å taste inn en haug av IATA-koder for flyplasser i Stillehavet som både avreisested og destinasjon, så får du fort oversikt over hvor mye det vil koste og hvilke ruter som er lønnsomme på kryss og tvers.

Det billigste, men også kanskje mest kompliserte, ville nok være å få haik med en eller annen seilbåt i området. Dette tar jo lang tid, men det er en utmerket måte å oppleve landene på. Det er flust av slike overalt, helt sikkert noen nordmenn med båt i området også.

Det er dårlig med fornuftig prisede "air pass" i Stillehavet så vidt meg bekjent.

Lykke til!

Last edited by nesjon; 17-02-2013 at 01:42.
nesjon is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 11:05   #3
-Sindre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
Default Re: Rundtur i stillehavet

Tusen takk for godt svar!

Cruise er absolutt ett godt alternativ, men det kommer litt ann på om jeg reiser med noen andre eller alene. Syns cruise alene virker litt stusselig. New Zealand og Papua Ny Guinea har jeg planer om å besøke litt tidligere, har egentlig over 3 måneder ferie, men får også besøk i noe av tiden. Hvis det er billigere å fly via New Zealand enn å fly mellom øyene kan det jo også være at jeg gjør unna ett eller to av landene i løpet av new zealand oppholdet.

Har nok ikke mulighet til å dra innom på veien dit ihvertfall, kanskje en mulighet tilbake. Skal sjekke litt videre ang. flybilletter osv. Hvis det hadde vært mulig å haike med seilbåt hadde det vært supert, alltid hatt lyst til å seile rundt i stillehave. Men problemet er vel at det plutselig kan ende opp med å være flere uker på en øy uten å komme seg videre.
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 11:18   #4
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Rundtur i stillehavet

Planla og ta en slik rundtur igjen, men måtte begrense antall destinasjoner da jeg nesten bestandig måtte tilbake via Auckland med de øyene som interesserte meg og bookingsider klarte ikke håndtere multiple destinasjoner når jeg kom over 4 med over 12 flighter.

New Zealand er spennende og hyggelig, men selv i den mildeste perioden kan det være ganske kjølig helt nord på nordøya. Tenk engelsk klima.

Tenkte ta med Samoa, men kuttet det ut pga. alle historiene og advarselene jeg så om problemet de har med agressive flokker med løshunder.

Ellers gikk tripit helt i surr med flighter og bestillinger frem og tilbake over datolinjen. Pass på at ikke du også går i surr. Når man skal booke neste hotell fra datoen før man sjekker ut på forrige hotell gjelder et å holde tungen rett i munnen.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 11:23   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,181
Default Re: Rundtur i stillehavet

Er det ikke en del lokale propellfly som frakter deg mellom øyene der da? Evt ferger? Nå er det litt øst, men Air Tahiti sine øyhopper fly er f.eks slett ikke dyre. Det er kanskje noen slike lenger vest og?

Burde jo være mulig på et par mnd dette. Høres fantastisk kult ut.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 11:34   #6
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Rundtur i stillehavet

Søkte litt og fant kun lokale flighter innen de forskjellige øygruppene for de jeg sjekket. Og de vil man trenge for å komme til den sepesielle lille øya i øygruppen som ikke nødvendigvis er samme øy som hovedstaden hvor de internasjonale flightene kommer.

Ja, det må man huske å ta med her. Drar man til Fransk polynesia bør man dra ut til mindre øyer som Bora Bora. Drar man til Rarotonga må man dra til Aitutaki. Reiser man til Fiji bør man dra ut til en mindre øyer utenfor og ikke bli i Nadi. Husk å beregne med tid og kost til dette, om ikke blir utbytte av turen langt mindre.

Ferger vil som oftest kreve minst en overnatting her, man snakker om store avstander.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 11:42   #7
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: Rundtur i stillehavet

Hei!
På Reiselivsmessa på Fornebu for noen uker siden, var jeg på et foredrag om det å reise i Stillehavs-området. Fikk vel et inntrykk av at det ikke alltid var like lett som man kunne se for seg. Foredraget ble holdt av Thor Vaz de Leon fra Reisebazaar. Fikk et klart inntrykk av at han er blant de i Norge som har mest kunnskaper om disse reisemålene, og det å sende turister dit (han har besøkt alle de nevnte landene en rekke ganger). Det kunne kanskje være en idé å ta en prat med Thor for å få mest mulig ut av turen? (Jeg har ikke selv benyttet meg av Reisebazaar, og har følgelig ikke egen erfaring, men så vidt jeg skjønner har de holdt på lenge og er regna som en seriøs aktør.)
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 11:58   #8
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Rundtur i stillehavet

http://www.fijireiser.no/ ser vel også ut til å vite litt, men foretrekker å sette sammen slikt selv og ikke få forstyrrende og fordyrende mellomledd.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 12:24   #9
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: Rundtur i stillehavet

Ser på profilen din at du er 22 år, så da anbefaler jeg at du tar kontakt med enten Kilroy travels eller STA travel. De har en del avtaler om ungdoms- og studentbilletter med en rekke selskaper, som både er rimelige og relativt fleksible.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 12:44   #10
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Rundtur i stillehavet

Eller ta den helt ut(om du vet at det går transport til neste etappe derfra), så tar du det ifra dag til dag, blir du lei, så er det å booke billett. Disse øy hoppe-fly er vel ikke så dyre, men ellers så man nevner, er vel Virgin Blue det rimelig alternativet. Vet at de, hvertfall tidligere, kjørte gode priser til Fiji og stillehavsøyer, men tror da man må basere seg på base i f. Eks SYD, og ta tur/retur til øyer..

Lykke til, tøft om du lager trip rapport på hele greia fortløpende
OBS, er vel litt regntid i feb/mars på disse kanter i denne tiden?
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 13:18   #11
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: Rundtur i stillehavet

Du har glemt Cook og Fransk Polynesia... Hva med å eliminere noen av holmene, det kan bli ganske stusselig på noen av dem... Har vært noen ganger i området, og allerede tidlig eliminert mange av dem.. Spør ikke hvilke, og hvorfor.. Blir greiere og fly rundt og slipper kjede ( ? ) deg...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 14:01   #12
-Sindre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
Default Re: Rundtur i stillehavet

Skal sjekke ut kilroy og lignende. Og om det finnes noe billige øyhoppemuligheter. Tror jeg gjør om litt på planene slik at det blir ca. 3 uker først i desember med reising. Og deretter 7-8 uker i Januar-Februar. Planen var orginalt å dra til New Zealand og Papua Ny Guinea de første 3 ukene (2 turer) også stillehavsøyene de 7-8 ukene etterpå. Men kan jo f.eks. ta Papua Ny Guinea + noen av øyene i nærheten første 3 ukene og dele opp perioden på 7-8 uker til en med Sydney som base og en med New Zealand som base.

Ideelt sett har jeg lyst til å gjøre som Basse-HAU sier å kun reise på impuls. Bli noen dager ekstra på den øya hvis den er fin, slenge meg på en seiltur til en annen øy noen dager osv. Men hvis tilbudet er såpass dårlig som det virker er nok det litt risky. Kjipt hvis man ender opp på en øy i flere uker der eneste mulighet er å bestille en megadyr flybillett dagen før man reiser videre.

Grunnen til at jeg har valgt ut de landene jeg har er målet mitt om å besøke alle land i verden i løpet av livet. Blir nok meget mulig at jeg tar en tur til Fransk Polynesia ihvertfall. Bora Bora eller Fatu Hiva virker meget interessant.

Uansett takk for innspill, setter pris på det!
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 14:45   #13
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
United Re: Rundtur i stillehavet

Meget sporty, Sindre og topp intensjoner... Men Stillehavsøyene er verd flere besøk , er vel selv oppe i totalt 6 nå, og din intensjon om se hele kloden er topp.

. Kloden er stor, hvorfor ikke droppe innom og kose deg der på mange turer hvor du inkluderer andre land.. Så vurderer du underveis hva som er verd det.

Men har selv vurdert det som før het Continental Micronesia... Hopp sprett fra holme til holme med endestasjon MNL. Eller omvendt. Jorda runt billett..

Sjekk UA om dagen, er ikke oppdatert men har sett CO UA 738 på MNL. Da kan du vel på et jafs få med alle Miconesia småholmer på en tur. Ordenlig mjølkerute. Spare Cook, Tahiti, Fiji , Samoa til senere.

Tror Tommy 777 vet noe om dette..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 15:11   #14
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Rundtur i stillehavet

Jeg er vel en skikkelig novice som kun har kommet til min 3 rundtur med øyhopping i Stillehavet, men jeg mener også at dette bør deles opp. Og det av fler grunner:
-Dette er godbiter på reisefronten som man bør dele opp gjennom livet. Om man akkurat har besøkt 30 andre paradisøyer setter man kanskje ikke like stor pris på det som om man akkurat kommer fra en mørk vinter i Norge.
-Bedre tid til å forberede og få maksimalt ut av det beste av hver øygruppe. Av erfaring vet jeg at om man planlegger over 10 destinasjoner samtidig så går man lett glipp av noe og det kan også bli stressende.
-Man trenger veldig lang tid om man ikke bare skal besøke hovedsteder, men også det som er det beste av små bortgjemte perler. Og man bør helst dra dit om vinteren når det ikke er så lett for de fleste å få til turer på over 3 uker.
-Dette kan bli veeeldig dyrt for en enkel tur.

Dette blir litt som å prøve å drikke alle typer alkohol som finnes i løpet av en enkel kveld.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 15:21   #15
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,282
Default Re: Rundtur i stillehavet

Så enig Robert.... Så enig.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 16:03   #16
-Sindre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
Default Re: Rundtur i stillehavet

Er enig i det dere sier. Har ikke planer om å besøke alle nå og har absolutt planer om å dra tilbake flere ganger. Men når jeg først er i området og har såpass god tid til å reise rundt har jeg lyst å få til så mange som mulig uten at det går på bekostning av trivsel eller at det blir ekstremt dyrt. Hvis jeg ender opp med fast jobb i Norge har jeg ikke mulighet til å ta mange lange turer til stillehavet etterhvert, og da blir det nok typisk maks 1 eller 2 destinasjoner. Da vil det ende opp med å bli veldig dyrt og tidskrevende å få besøkt alle landene!
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 18:08   #17
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,701
Default Re: Rundtur i stillehavet

Ser du nevner Papua New Guinea. Ville nok ha satt et stort rødt kryss over det landet - ihvertfall Port Moresby som får kriminaliteten i Los Angeles til å blekne i forhold
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2013, 22:30   #18
-Sindre
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 147
Default Re: Rundtur i stillehavet

Hvis det blir Papua New Guinea blir nok planen å komme seg vekk fra byene og til en village så fort som overhode mulig. Syns det virker som et meget interessant land, som ikke er så påvirket av turisme som mange andre. Kan selvfølgelig bli litt stress med tanke på vaksiner osv. men vi får se hvordan det går.
-Sindre is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
God morgen fra Stillehavet dc-8-63 Flyforum 13 04-03-2018 22:31
Norsk/Amerikaner og flystriper i Stillehavet BraathensSafe1985 Flyhistorisk forum 0 13-02-2018 16:51
UA - 777 problemer over Stillehavet fluxie Flyteknisk forum 6 17-04-2016 14:38
Airlines PNG Dash 8 ulykke i Stillehavet Skipskatta Flyforum 10 18-11-2011 20:01
Tilbake Til Stillehavet Igjen, Nå One-stop Honolulu Med Co ! SQ 777 TripReports 46 07-04-2008 18:02


All times are GMT +2. The time now is 04:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.