|
21-07-2022, 18:11 | #1 | |
ScanFlyer Inventory
Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
Air France med Paris CDG - Tromsø
Air France vil kommende midt-vinter fly Paris-Tromsø 1x ukentlig
https://aeroroutes.com/eng/220721-afnw22ktttos Quote:
|
|
21-07-2022, 19:16 | #2 |
ScanFlyer Ununoctium
|
Re: Air France med Tromsø
Kult!!! AF/KLM virker å satse mer her oppe mens f.eks BA går helt andre veien.
4:35 på en A319 er riktignok ikke noen favoritt
21-07-2022, 22:23 | #3 |
ScanFlyer Silver
|
Re: Air France starter Paris - Tromsø
Bra med nykommere; håper at selskap som AF, KL, LH og AY begynner med en storsatsning nord for TRD; Så slipper folk i nord å være avhengige av flybytte i Norge og ikke minst av det skandinaviske streikeselskapet når de trenger (globale) videreforbindelser.
|
22-07-2022, 07:01 | #4 |
ScanFlyer Inventory
|
Nå er vel all disse rutene først og fremst myntet på turister inn/ut til Norge. Kultat også Air France satser - og som Fnate påpeker BA er merkelig fraværende i det en gang for BA viktige norske markedet.
|
22-07-2022, 07:32 | #5 |
ScanFlyer Inventory
|
Ja, og utfordringen er både volum og flytid, som gjør at de hittil holder seg borte fra området. Endel av kapasiteten her er også midtvinters, i det som i resten av Europa er lavsesong. Så sitter jo flyselskapene med ledig kapasitet i form av både fly, ansatte og slots
|
22-07-2022, 07:52 | #6 |
Lurker
|
Det veldig rare med BA er jo at en høy prosentandel av nordlysturistene nettopp er rike briter. Jeg er sikker på at de kunne solgt 3x weekly fra Heathrow fra nov-mar. Når til og med AF finner grunnlag for en rute, så mistenker jeg at de sover litt hos BA. Franske turister utgjør vel 10 % av hva de britiske gjør.
Ellers vil vel trafikk andre veien hjelpe litt på også. De fleste foretrekker nok London med halvukepotensiale over Pris/Munchen/Zurich lør-lør. |
22-07-2022, 10:13 | #7 |
ScanFlyer Gold
|
KLM er desværre blevet lagt i "lænker" af den hollandske stat, og selskabet er blevet bedt om at reducere på det allerede eksisterende netværk. Så man skal desværre ikke forvente ruteåbninger fra KL :-(
22-07-2022, 10:43 | #8 | |
ScanFlyer Rusty
|
Quote:
Finnene har tatt eierskapet til Julenissen og mye mer en det trege Nordmenn har klart. Det holder ikke bare å markedsføre Nordlyset. Det har de i Sverige og Finland også. |
|
22-07-2022, 12:58 | #9 |
ScanFlyer Silver
|
Stemmer det, men KLM må gjøre noe med overkapsisteten dersom selskapet må redusere flygninger fra Amsterdam. Skandinavia er et lukrativt marked og hollendere er businessfolk. Ikke bli overrsket dersom KLM reduserer videre på Brussel (i samarbeid med Thalys) og satser mere på Norden. 2 tur/returflygninger (4 flybevegelser på Schiphol) kan evetuelt bli erstattet av 1 tur/retur til Tromsø (2 flybevegelser på Schiphol) for å nevne et eksempel. Flyet utnyttes samme antall timer per dag, men med lengre flygninger. KLM ser på muligheter, respekterer begrensninger men lar seg ikke knuse av byråkratisk tull.
|
22-07-2022, 20:55 | #10 | |
ScanFlyer Gold
|
Quote:
Ehhh... Har du vært i Tromsø om vinteren, har du snakket med noen som driver med turisme? Det kryr av briter om vinteren. Det er også en grunn til at både Norwegian og Wizz flyr mellom London og Tromsø. |
|
22-07-2022, 21:07 | #11 | |
ScanFlyer Inventory
|
Quote:
Ja det er masse turister der og, men sjekk antall flighter mellom Storbritannia (og endel andre nord europeiske land) og Nord Finland deler av vinteren. Det er tidvis shuttletrafikk. Ta Rovanemi som eksempel, der har følgene selskaper sesongruter/charter for vinterturisme: AerLingus: Cork, Dublin, Shannon Air France: Paris Easyjet: Bristol, London, Manchester Edelweiss: Zürich Enter: Katowice, Poznan Eurowings: Düsseldorf Jet2: Dublin, Manchester LOT: Warszawa Ryanair: Brussel, Dublin, London Transavia: Rotterdam, Amsterdam TUI: Birmingham, Bristol, London, Manchester, Newcastle Så har du også Kittala og Ivalo oppi der Så ja, finnene leder an vil jeg si |
|
22-07-2022, 21:44 | #12 |
ScanFlyer Gold
|
For all del, men det endrer ikke det faktum at det er tjukt av briter i Tromsø.
Leder an er jo ikke så rart. Det snakkes mye om hva de har fått til i Finland, men det er jo ikke noe nytt som bare har dukka opp. Flere av skistedene nord i Finland, har jo en lang historie, som nettopp det. Området rundt Kittilä har vært det i hundre år. Man har ikke noe "Geilo" og "Hemsedal" tett på Helsinki, så de har i hundre år hatt et mye, mye sterkere innenlands marked også. Når folk på Østlandet reiser til hytta på Sørlandet, kan det like godt hende at direktøren fra Helsinki drar til hytta si i Lappland, med bil, fly eller tog. Sjekk området om høsten, da kommer de i hopetall fra sør i Finland, for eksempel for å vandre i fjellene ved norskegrensa. Finland har for all del fått det til, men kjernen er natur- og vintersportsområder, som i hele republikkens eksistens har vært en turistdestinasjon. Det blir litt som å spørre hvorfor folk drar til alpene på skiferie, istedenfor til Narvik. Når det er sagt, så har de også bygd ut noen skikkelig stygge turistmekkaer, de misbruker samisk kultur og så ensretta turismefokus er sårbart. Da tenker jeg det er bedre med den jamt over mer eksklusive, dyrere og mer kultur- og miljøvennlige turismen som foregår i Nord-Norge. |
22-07-2022, 22:52 | #13 | |
ScanFlyer Gold
|
Quote:
22-07-2022, 23:15 | #14 | |
ScanFlyer Rusty
|
Quote:
Amen. Forøvrig er indre Finland veldig kjedelig, uforståelig for meg hvordan norsk fjordlandskap og alpine kyst ikke skulle være mer appelerende enn gørka skog, skog og mer skog, med ett og annet avrunda fjell her og der. Eneste fordelen til Finland er mer snøgaranti og mer høyttrykk, noe som innebærer mindre tid under skydekke og større sjans for å se nordlyset når det først er utbrudd. Men generelt: smakløst er det, helt enig.
22-07-2022, 23:52 | #15 | |
ScanFlyer Inventory
|
Quote:
Det handler om markedsføring |
|
23-07-2022, 00:25 | #16 |
ScanFlyer Gold
|
Det handler også om prisnivå. Sånn sett er det ekstra greit å forsøke å være eksklusive. Da trenger vi heller ikke å bygge ned naturen vår, anlegge hovedveier gjennom nasjonalparker osv.
|
23-07-2022, 06:59 | #17 | |
ScanFlyer Molded
|
Quote:
Last edited by Herlov; 23-07-2022 at 07:01. |
|
23-07-2022, 08:08 | #18 | |
ScanFlyer Crusty
|
Quote:
Jeg har forøvrig vært og hilst på julenissen i Rovaniemi for mange år siden. Det var den gang vi bodde i Alta og eldstemann var i rette alderen for et slikt besøk. |
|
23-07-2022, 10:47 | #19 |
Qwerty
|
Rätt snorkiga kommentarer. Är det verkligen så illa i Rovaniemi (har själv aldrig varit där)? Verkar nästan som en och annan här som är avundsjuk på det man fått till i norra Finland.
|
23-07-2022, 11:50 | #20 |
Lurker
|
For en absurd diskusjon som kom i kjølvannet av min forrige kommentar.
Det er jo ikke relevant om britene finner andre steder enn Tromsø mer interessant. Det skulle bare mangle Berlin og Paris er jo mye mer interessant og populær enn Oslo, men britene vil jo på ferie til Oslo likevel? Og Ba kjører på dit. Grunnen til at jeg stilte spørsmålet er at BA/AF har om lag samme flytid nordover, begge har en uendelig mengde ruter de kunne satt flyet på, men det er kun selskapet som må skape et marked som faktisk flyr, mens de som har rike turister (spiser på dyre restauranter, kjøper vinterklær og turer til femsifret beløp), som i dag flyr SK via Oslo flyr ikke. Det fremstår noe rart for meg. Men det kan jo hende BA sliter med mangel på short haul materiell for alt jeg vet. Edt: jikswoboB: Jeg vet ikke med Rovaniemi, men Kittila, som AF også starter rute til går jo til det jeg vil omtale som "vinter-Magaluff", som nok britene kommer til å like (tenk fest, karaoke, spa og lavterskel-løyper). Naturmessig må jeg si det meste er ganske uinteressant, men igjen, det er ikke derfor folk drar dit. Last edited by Bacardi; 23-07-2022 at 12:00. |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|